• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Panerai 40 mm

Hej KS!

Jag har länge varit sugen på en Panerai-klocka. De har något väldigt speciellt. Mina handleder är dock väldigt smala och har därför mest kollat in de modeller som mäter 40 mm. Jag hittar dock, kanske på grund av googlefebitism, inga bra armledsbilder på dessa och tänker att någon här kan hjälpa med det. Finns det någon som äger en sådan och vill visa bilder?

Det skulle naturligtvis också vara intressant att läsa erfarenheter och övrig kuriosa som kan vara relevant.

Om det finns liknande trådar är det så klart bara radera den här. :)
 

Tome

Cartier
Hur smala stickor har du? Mina 17 cm funkar fint med 44mm Luminor och 45mm Radiomir. Panerai ska vara stora :)
 

Snårtas

Rolex
Hur smala stickor har du? Mina 17 cm funkar fint med 44mm Luminor och 45mm Radiomir. Panerai ska vara stora :)
+1 på den. Anledningen till att det är ont om wristshot på 40 mm är att ingen köper dem :) Skämt åsido, så tycker även jag att 44 mm funkar helt OK även på smala handleder.
Vad gäller köpråd så har Masterkiller skrivit en eminent tråd, prova sökfunktionen och lycka till!
 

Belic

Cartier
Provade en Panerai på 42mm som var fantastisk och då har jag den större modellen handleder! Satt o kollade lite bilder innan men att prova är det enda som funkar.

Sätt liknande trådar innan och de flesta här säger bara att en panna ska vara 44mm osv men sen ses antagligen de flesta här som psykopater i normala människors ögon ;)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Hej KS!

Jag har länge varit sugen på en Panerai-klocka. De har något väldigt speciellt. Mina handleder är dock väldigt smala och har därför mest kollat in de modeller som mäter 40 mm. Jag hittar dock, kanske på grund av googlefebitism, inga bra armledsbilder på dessa och tänker att någon här kan hjälpa med det. Finns det någon som äger en sådan och vill visa bilder?

Det skulle naturligtvis också vara intressant att läsa erfarenheter och övrig kuriosa som kan vara relevant.

Om det finns liknande trådar är det så klart bara radera den här. :)
Pam392 är 42 mm och fantastisk.

Alla som säger att en panna måste vara stor skall du inte lyssna på, det skall se smakfullt och snyggt ut.
 

Belic

Cartier
PAM 392 som Compiss pratar om:
panerai_image.3445418.jpg


Tror det var en sådan i rosé jag provade!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Det stämmer det Sundström, jag har en pam48. Den är helt perfekt i storlek, tycker det är trams att säga att 40mm på panerai är litet. Flesta Rolex sportmodeller är på 40mm och dom är ju accepterade. Jag tycker du skall prova 40mm storlek innan du köper klocka, jag tycker att den tom känns större än sina 40mm. Kommer lite bilder.

A8209B68-67E9-4FEE-989D-B3CFB585FF8A_zpsmyigpypj.jpg



c5e5e758-4426-4044-95d7-01e273528894_zps4cf71418.jpg


DSC_7848_zpsd02270e4.jpg


fcb937b4-a68d-483a-8486-29dfbefab9a5_zps483b86f2.jpg


7e863bdf-28f8-478d-8bb2-722220ff8380_zpsb8b71785.jpg
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag var själv extremt skeptisk till stora Panerai och testade ett gäng olika modeller. Tjockleken beror till stor del på vilket verk som sitter i. Och hur den sitter armen är extremt individuellt. Mitt enda råd är att prova modellen du är intresserad av, det är helt omöjligt att se hur den sitter baserat på en bild. Naturligtvis kan du ju testa en i samma storlek, och sedan titta på bilder för att hitta en specifik modell du gillar. Så gjorde jag.
 
Först och främst, stort tack för alla svar.

Hur smala stickor har du? Mina 17 cm funkar fint med 44mm Luminor och 45mm Radiomir. Panerai ska vara stora :)
De ligger ganska exakt på 17 cm även för mig. Hade varit riktigt fint om du ville visa hur 44 mm ser ut på din klockarm.
+1 på den. Anledningen till att det är ont om wristshot på 40 mm är att ingen köper dem Skämt åsido, så tycker även jag att 44 mm funkar helt OK även på smala handleder.
Vad gäller köpråd så har Masterkiller skrivit en eminent tråd, prova sökfunktionen och lycka till!
Jag tycker ändå det borde vara efterfrågan på dem. Är ju definitivt ute efter en klocka som överstiger "ok".

Tack för tipset om tråden. :)
bra tråd! också nyfiken på dom. ska vara rätt höga va?
Undrar också över höjden. Verkar om man läser nedan som att det är beroende på urverket. Om det är en modell med eget verk, är det högre eller lägre då?
Provade en Panerai på 42mm som var fantastisk och då har jag den större modellen handleder! Satt o kollade lite bilder innan men att prova är det enda som funkar.

Sätt liknande trådar innan och de flesta här säger bara att en panna ska vara 44mm osv men sen ses antagligen de flesta här som psykopater i normala människors ögon ;)
Har svårt, på gränsen till omöjligt, att testa någon på armen inom en överskådlig framtid. Därför lär det vara bilder som får hjälpa då köpsuget snart når Nicolas Cage-i-köpa-dinosaurier-tiden-klass.
Pam392 är 42 mm och fantastisk.

Alla som säger att en panna måste vara stor skall du inte lyssna på, det skall se smakfullt och snyggt ut.
Jag håller med till fullo. Det är totalt ointressant vad som är standard och hur det ska vara enligt gemene man. Huvudsaken är att det blir smak- och kraftfullt med Paneraitouch.
Här kommer två bilder på min Pam 074. Den är 40mm men upplevs mycket större än mina GMT 2. Troligvis på grund av tjockleken ock kronan. Tycker den är helt perfekt i storleken även om jag kan se tjusningen med dom större.

image.jpg

image.jpg
Vackert! Tack för bilderna.
Det stämmer det Sundström, jag har en pam48. Den är helt perfekt i storlek, tycker det är trams att säga att 40mm på panerai är litet. Flesta Rolex sportmodeller är på 40mm och dom är ju accepterade. Jag tycker du skall prova 40mm storlek innan du köper klocka, jag tycker att den tom känns större än sina 40mm. Kommer lite bilder.




c5e5e758-4426-4044-95d7-01e273528894_zps4cf71418.jpg
Tack för bilder. Riktigt snyggt! Tycker storleken ser perfekt ut. Hur upplever du höjden?
Inget WS men jag kan bjuda på en 40mm Panna här nedan. Jag gillar kombon, trots att Boris Balkan skulle sätta ett nackskott på mig om jag skulle bära camo...

Hehe, det kräver sin man för att bära upp ett sånt där armband. Chuck Norris skulle klara det men annars är det nog kört.

---

Ska kolla ovan rekommenderade tråd, men om någon har tips på återförsäljare på nätet som kan tänkas vara extra lämpliga är det väldigt intressant. Via Chrono24 verkar det vara väldigt många baserade i Italien där jag förstått att beställningar är lite av en rysk roulette.
 
Såklart att en 40mm funkar, men det känns ändå som en kompromiss för mig hur man än vrider och vänder på det -men i slutändan så är det ju DU som ska använda den och gillar du 40mm så är det bara att slå till...
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Först och främst, stort tack för alla svar.


De ligger ganska exakt på 17 cm även för mig. Hade varit riktigt fint om du ville visa hur 44 mm ser ut på din klockarm.

Jag tycker ändå det borde vara efterfrågan på dem. Är ju definitivt ute efter en klocka som överstiger "ok".

Tack för tipset om tråden. :)

Undrar också över höjden. Verkar om man läser nedan som att det är beroende på urverket. Om det är en modell med eget verk, är det högre eller lägre då?

Har svårt, på gränsen till omöjligt, att testa någon på armen inom en överskådlig framtid. Därför lär det vara bilder som får hjälpa då köpsuget snart når Nicolas Cage-i-köpa-dinosaurier-tiden-klass.

Jag håller med till fullo. Det är totalt ointressant vad som är standard och hur det ska vara enligt gemene man. Huvudsaken är att det blir smak- och kraftfullt med Paneraitouch.

Vackert! Tack för bilderna.

Tack för bilder. Riktigt snyggt! Tycker storleken ser perfekt ut. Hur upplever du höjden?

Hehe, det kräver sin man för att bära upp ett sånt där armband. Chuck Norris skulle klara det men annars är det nog kört.

---

Ska kolla ovan rekommenderade tråd, men om någon har tips på återförsäljare på nätet som kan tänkas vara extra lämpliga är det väldigt intressant. Via Chrono24 verkar det vara väldigt många baserade i Italien där jag förstått att beställningar är lite av en rysk roulette.



Det är bullig men sina 16mm, men det är det som gör den så charmig! Litet problem ifall du har snäva skjortärmar, men inget problem för att låta bli att köpa den. Jag skulle säga att den får plus för sina 40mm, plus för att den är så hög pga det så står den ut lite mot andra klockor, jag kan varmt rekommendera den trots dom flesta tycker att Panerai skall håll 44mm eller minst 42.
 

Sjobedan

Rolex
Det stämmer det Sundström, jag har en pam48. Den är helt perfekt i storlek, tycker det är trams att säga att 40mm på panerai är litet. Flesta Rolex sportmodeller är på 40mm och dom är ju accepterade. Jag tycker du skall prova 40mm storlek innan du köper klocka, jag tycker att den tom känns större än sina 40mm. Kommer lite bilder.

A8209B68-67E9-4FEE-989D-B3CFB585FF8A_zpsmyigpypj.jpg



c5e5e758-4426-4044-95d7-01e273528894_zps4cf71418.jpg


DSC_7848_zpsd02270e4.jpg


fcb937b4-a68d-483a-8486-29dfbefab9a5_zps483b86f2.jpg


7e863bdf-28f8-478d-8bb2-722220ff8380_zpsb8b71785.jpg
Du har en makaløs samling. Det ær snart dags før en ny vecka med dig och dina klockor Af Sjodahl. :)
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Det stämmer det Sundström, jag har en pam48. Den är helt perfekt i storlek, tycker det är trams att säga att 40mm på panerai är litet. Flesta Rolex sportmodeller är på 40mm och dom är ju accepterade. Jag tycker du skall prova 40mm storlek innan du köper klocka, jag tycker att den tom känns större än sina 40mm. Kommer lite bilder.


Hur stora handleder har du? Den såg ut att sitta perfekt på din handled nämligen.
 
Såklart att en 40mm funkar, men det känns ändå som en kompromiss för mig hur man än vrider och vänder på det -men i slutändan så är det ju DU som ska använda den och gillar du 40mm så är det bara att slå till...
Problemet är att jag inte riktigt vet om jag gillar 40 mm eller inte. Det är snarare så att jag verkligen gillar Panerai, har nog så smala handleder för dem och därför överväger alternativ som inte är standard.
Det är bullig men sina 16mm, men det är det som gör den så charmig! Litet problem ifall du har snäva skjortärmar, men inget problem för att låta bli att köpa den. Jag skulle säga att den får plus för sina 40mm, plus för att den är så hög pga det så står den ut lite mot andra klockor, jag kan varmt rekommendera den trots dom flesta tycker att Panerai skall håll 44mm eller minst 42.
Härligt att storleken funkar fint. Är nog trots allt så att det krävs lite tester, den ökade väntetiden till trots.
40mm-varianten finns ju av en anledning. Jag tror knappast man behöver vara orolig för att den ska se liten ut. Krona och gigantiskt kronskydd tillkommer ju.
För mig är risken att den ska se för liten ut inget hinder. 40 mm är ju fortfarande 40 mm. Däremot är det intressant med vilka konsekvenser det får för allt övrigt.

Skulle fortfarande vara väldigt intressant om någon med smala handleder kring 17 cm har någon wristshot med 44 mm.
 
40 mm är ju fortfarande 40 mm.

Förvisso, men man får ju se till vilken typ av klocka det är oxå, vissa klockor ska vara stora och vissa ska vara mindre, personligen så tycker jag panerai ska vara stora, skulle inte heller vilja ha en Omega PloProf i 40mm, det blir lixom inte samma sak...eller en Omega Speedmaster Reduced, visst den är 39mm och det är ju inte litet, men det är ändå inte samma sak när man vet att den 'riktiga' är 42mm...

Men som sagt, det är du ska ska vara nöjd...
 
Topp