• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Panerai cert pin kod

Tome

Cartier
Är på jakt efter min första Panerai. Har en dialog med ett antal Italienska gråhandlare och fick se att det stod en pin-kod i hörnet på ett av certen. Handlaren förklarade att det infördes 2011 och att utan pin-kod gäller inte garantin. Kan man använda denna pin-kod för att verifiera äktheten på klockan och slippa gå till Kaplans efter inköp? Någon annan Panerai ägare som har mer info om dessa pin-koder? /Tome
 

MickeJ

Panerai
Mina är äldre så jag har inget svar på din fråga. Däremot ska du knappast behöva verifiera klockan om du har verifierat handlaren ordentligt så börja där. :)
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Inte för att vara sådan. Och jag vet att det avhandlats. Men eftersom att du känner en osäkerhet. Har du övervägt att köpa av AD?
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Köpa panerai av AD är faktiskt inte det lättaste.
Ja jo jag har hört att det skall vara som det var att beställa en stål-daytona för några år sedan.
Men ringer man eller mailar stadigt till olika AD i Europa så borde det ju tillslut finnas en öppning. Avbokningar osv.
 

Tome

Cartier
Jo, visst kan jag börja ringa runt till ADs i Europa, men jag tänkte testa att bara kolla Chrono24 först och har nu kontakt med ett gäng handlare där. Det är inget snack om att dom är klockhandlare och ADs åt andra märken, så det borde vara som att köpa ifrån Mårtenssons eller annan handlare i Swe som också säljer bättre beg. Jag är dock den misstänksamma typen. Och som Asplund tidigare påpekat så är det inte lätt att få tag på det man vill ha av svensk AD. Har varit inne på Nymans några ggr men dom är ju hyfsat ointresserade om man inte vill ha (har råd med) typ en special ed tourbillon i guld. Luxurywatches däremot verkar kunna fixa vad som helst men då kan jag nog lika gärna köpa på Chrono24 själv till samma risk...
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Luxurywatches däremot verkar kunna fixa vad som helst men då kan jag nog lika gärna köpa på Chrono24 själv till samma risk...


Av ren nyfikenhet, varför köper du då hellre av en handlare utomlands som du aldrig har träffat, om en handlare med butik som du kan vandra in hos i Sverige kan ge dig samma vara till samma pris?
 

Tome

Cartier
Av ren nyfikenhet, varför köper du då hellre av en handlare utomlands som du aldrig har träffat, om en handlare med butik som du kan vandra in hos i Sverige kan ge dig samma vara till samma pris?

Bra fråga, och anledningen är helt enkelt att från Luxurywatches får jag inte se cert innan utan det kommer en klocka från Europa med tillhörande cert. Eftersom dom inte är AD så känns det bättre för mig att kunna kolla cert innan på bild och mejla runt lite för att kolla så det verkar ok. Jag har dock inte uteslutit Luxury utan väntar på svar ifrån dom också. Det verkar annars generellt vara två läger på forumet där det ena förespråkar AD endast medans det andra handlar obehindrat från Chrono24 o dyl. Själv handlar jag helst från svenska klockhandlare men kan tänka mig ett undantag i detta fall.
 

Tome

Cartier
Av ren nyfikenhet, varför köper du då hellre av en handlare utomlands som du aldrig har träffat, om en handlare med butik som du kan vandra in hos i Sverige kan ge dig samma vara till samma pris?

...nu skrev jag nog aldrig "samma pris" heller utan givetvis blir det billigare att handla direkt ifrån Italien.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
...nu skrev jag nog aldrig "samma pris" heller utan givetvis blir det billigare att handla direkt ifrån Italien.


Jag vet men jag var bara tvungen att jämnställa de två alternativen ;)

Det verkar annars generellt vara två läger på forumet där det ena förespråkar AD endast medans det andra handlar obehindrat från Chrono24 o dyl. Själv handlar jag helst från svenska klockhandlare men kan tänka mig ett undantag i detta fall.

Jag har alltid förespråkat handel hos AD tidigare, men vissa priset hos handlare i europa är så pass låga att det inte går att förbise dem.
En del klockor kan man ta flyget ner till handlaren, taxi till deras butik, taxi tillbaka till flygplatsen, flyget hem och ändå spara 15-20k gentemot handel av AD här i Sverige inklusive eventuell rabatt.
I en del fall låter det för bra för att vara sant. Jag antar att det är en viss spärr man måste överkomma för att handla hos gråhandlare, sedan är det lugnt :)
 

POO

Panerai
En bild på ett cert per mejl säger inget, fyra siffror säger nog inte mer, är du rädd för fejk så är du på intet sätt säker.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Jag förespråkar också AD men när det gäller Panerai så kan man inte göra så mycket åt saken, har ingen lust att vänta 2 år på min tur i kön. Modellen jag är ute efter kostar mer att få hem via Uret.se än vad den kostar hos Nymans Ur. Det suger.
 

Tome

Cartier
Hear hear, det finns så bra fejk där ute så det är helt vansinnigt. Digger-gate hände för inte så länge sedan.
http://www.klocksnack.se/threads/paketöppning-rolex-gmt-ii-läs-tråden-innan-ni-gratulerar.15200/

Nu blev jag orolig på riktigt! Precis sånt här som en orolig själ som jag själv inte vill läsa. Just när jag kommit över gränsen att ens köpa begagnat. Kan man lita på ett Kaplans intyg om man ska köpa beg? Eller vad krävs för att man ska kunna veta. Det köps ju och säljs t ex vintage Rolex här utan cert eller service historik och dom flesta verkar helt ok med att slanta upp utan för dessa ur...
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Nu blev jag orolig på riktigt! Precis sånt här som en orolig själ som jag själv inte vill läsa. Just när jag kommit över gränsen att ens köpa begagnat. Kan man lita på ett Kaplans intyg om man ska köpa beg? Eller vad krävs för att man ska kunna veta. Det köps ju och säljs t ex vintage Rolex här utan cert eller service historik och dom flesta verkar helt ok med att slanta upp utan för dessa ur...


En hel del handlar ju om vad handlaren har för referenser av tidigare kunder och många medlemmar här har handlat av utländska handlare med mycket goda erfarenheter.
Skulle det dock visa sig att man har köpt något av en utländsk handlare som har visat sig vara oäkta så är det svårt att få igen pengarna.
Det kanske är en falsk känsla av trygghet men det känns tryggare att handla av en handlare i Sverige med butik (typ Hedens och Luxurywatches) än en handlare utomlands.
 

Tome

Cartier
Du har helt klart en poäng där. Nu är jag mentalt tillbaka på att handla min PAM av någon av dom du nämner och sen köra en Kaplans kontroll för att vara säker. Jag är ändå lite störd på att man inte kan kolla certet innan om man beställer hem ett ovanligt ur utan kan få hem något med en klisterlapp med AD namn och adress och ingen signatur - om man har otur. Jag har handlat av DrWatch och Gripenbro och tyckte det funkade fint, då jag fick bilder på cert mm innan affären slutfördes.
 

Tome

Cartier
Nu fick jag svar på mejl ifrån De Pascalis - som stämplat certet på klockan jag kollat - och dom garanterar att det är deras stämpel. Kanske ska slå till ändå... o_O
 

MickeJ

Panerai
Du har helt klart en poäng där. Nu är jag mentalt tillbaka på att handla min PAM av någon av dom du nämner och sen köra en Kaplans kontroll för att vara säker. Jag är ändå lite störd på att man inte kan kolla certet innan om man beställer hem ett ovanligt ur utan kan få hem något med en klisterlapp med AD namn och adress och ingen signatur - om man har otur. Jag har handlat av DrWatch och Gripenbro och tyckte det funkade fint, då jag fick bilder på cert mm innan affären slutfördes.


Nu kanske jag är okunnig men jag förstår inte varför du tycker att det är så viktigt att se certifikatet? Ur svensk ADs perspektiv är det egalt vilken AD som stämplat certifikatet så länge det är just en AD (egalt ur perspektivet att du inte kan räkna med samma service som om du köpt klockan där samt att det är viktigt att det är en AD som stämplat).
Personligen har jag försäkrat mig om att certifikatet är korrekt ifyllt och stämplat av AD men lagt resten av energin på att verifiera handlaren. Efterfråga referenser, gärna svenska om de finns och ring ett par referenser och kolla att affären avlöpt smidigt. Googla runt och se vad som sägs på olika forum osv. Enligt min mening är det genom att säkerställa handlaren som du kan känna trygghet i köpet, inte att du i förväg har kunnat okulärbesiktiga certifikatet. Rätta mig gärna om jag missar något vitalt och, inte minst, lycka till med ditt köp! :)
 

Tome

Cartier
Nu kanske jag är okunnig men jag förstår inte varför du tycker att det är så viktigt att se certifikatet? Ur svensk ADs perspektiv är det egalt vilken AD som stämplat certifikatet så länge det är just en AD (egalt ur perspektivet att du inte kan räkna med samma service som om du köpt klockan där samt att det är viktigt att det är en AD som stämplat).
Personligen har jag försäkrat mig om att certifikatet är korrekt ifyllt och stämplat av AD men lagt resten av energin på att verifiera handlaren. Efterfråga referenser, gärna svenska om de finns och ring ett par referenser och kolla att affären avlöpt smidigt. Googla runt och se vad som sägs på olika forum osv. Enligt min mening är det genom att säkerställa handlaren som du kan känna trygghet i köpet, inte att du i förväg har kunnat okulärbesiktiga certifikatet. Rätta mig gärna om jag missar något vitalt och, inte minst, lycka till med ditt köp! :)

MickeJ: Det är väl just att cert är korrekt ifyllt som är frågan. I fallet med den klockorna från Europa så verkar det vara vanligt med att man inte fyller i klockans nummer utan klistrar in lapparna i certboken, man skriver ej ägarens namn (förra ägaren om man köper beg), man har en stämpel som kan se ut som om den kommer från butterix och ev signerar man ej över stämpeln eller det är bara ett kludd. Köper jag av en gråhandlare där jag ej kan förgranska cert utan dom säger "cert är givetvis stämplat av AD" så kan det ju komma med butterix-stämpeln etc. Certet är ju mitt enda bevis på att klockan är äkta, rätta mig gärna om jag har fel där. Om det sen är en schysst snubbe som säljer dinkan så är ju inte jag behjälpt av det om den är oäkta eller hur?
 

MickeJ

Panerai
Förstår hur du menar nu. Jag har sett många stämplar som inte ser mycket ut för världen men som ändå är korrekta. Vidare är ett certifikat sannolikt lättare att förfalska än själva klockan. Vet att jag är tjatig men köper du av en seriös gråhandlare så ska det där inte vara några problem. Då jag har köpt klockor från Tyskland och i efterhand verifierat att handlaren som stämplat är AD osv så har jag aldrig haft problem. Vidare har jag alltid fått korrekt ifyllda certifikat. Att inte gråhandlaren vill avslöja vilken AD de köpt ifrån (och kanske därför inte vill visa cert) kan jag förstå givet deras affärsmodell.

Generellt tror jag man kan säga att du tar lite större risk ju lägre pris du jagar. Kanske enklast att vända sig till en handlare där du kan göra upp affären på plats och få en chans att granska det du vill granska för att känna dig säker?

I all välmening,

Micke
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
då kan man ställa sig frågan, varför är ett cert från 2011 vara så viktigt med korrekt utförd för dig?

Cert:ert är väl typ mest för garantiärendet? Gör du en fullservice nån gång i framtiden (ganska så snart 2011?) så kommer du att få kvitto på det och detta gäller även som äkthetsintyg i köparens ögon. Förutsätter givetvis att servicen är utförd av Panerai auktoriserad urmakare.

- Om det är en "Special ultra deluxe yadayada edition" osv, kan jag tänka mig ha sitt värde.

- Köper du klockan för att sen sälja den, då kanske det tänkas vara nödvändigt om köparen är kinkig med sånt.

Om nu cert:et är så viktigt så tror jag garanterat att det kan vara värt ett besök hos en AD, köp den önskade klocka. Kanske inte för det priset du tänkt dig om du ska jämföra med "chrono24" men och andra sidan kan du sova gott om nätterna. Och det kan vara värt, iaf för hälsans.

Oavsett vad vi tror och säger, så kan man inte med säkerhet garantera att bilder du visar, att cer:et kan vara korrekt utförd. Det gäller att vara på plats och se påskriften och stämplandet med egna ögon.
 
Topp