• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Panerai-hjälp!

WBergdahl

Panerai
Hej alla KSare!

Jag har gått i tankarna att skaffa mig en Panerai, men vet dock inte vilken utav dem...
Så jag började söka runt lite på internet för att lista ut vad skillnaden mellan de olika modellerna, då de flesta i mina ögon är vääääääldigt lika!

Jag vänder mig då till er, klockkunniga människor, för att få hjälp med att lista skillnaden mellan de olika modellerna är, men även för att berätta vilken ni tycker är snyggast.
(Jag har räknat bort alla modeller som är lööööööjligt dyra, tex PAM 348)

WBergdahl
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kolla in masterkillers köpguide, tror den ligger bland recensioner.. Men kort sagt.. ALLA är snygga:)
För min egen del är den lilla subsekunden ett måste.
 
En början kan vara den här guiden jag skrev ihop förut, dock så har det kommit till ett flertal modell men den kan vara en bra start


https://klocksnack.se/threads/att-välja-panerai.198/

Har du någon tanke om budget?

Kort sagt kan man väl säga att

Dom äldre lite enklare utan inhouse verk ligger på mellan 30-40 beggade typ: PAM111, PAM112, PAM000, PAM176, PAM177
Nyare lite enklare 1950 44mm med inhouseverk ligger på mellan 35 -50 beggade typ PAM312, PAM320
1950 47mm med inhouseverk ligger på mellan 55 - 70 beggade PAM372, PAM422

Sedan finns det ingen övre gräns om man börjar villa ha 8 & 10 dagars verk osv...

Med reservation att jag inte längre har riktigt bra koll på priser...

happy hunting!
 

Khoma

Cartier
2-Faktor
En början kan vara den här guiden jag skrev ihop förut, dock så har det kommit till ett flertal modell men den kan vara en bra start


https://klocksnack.se/threads/att-välja-panerai.198/

Har du någon tanke om budget?

Kort sagt kan man väl säga att

Dom äldre lite enklare utan inhouse verk ligger på mellan 30-40 beggade typ: PAM111, PAM112, PAM000, PAM176, PAM177
Nyare lite enklare 1950 44mm med inhouseverk ligger på mellan 35 -50 beggade typ PAM312, PAM320
1950 47mm med inhouseverk ligger på mellan 55 - 70 beggade PAM372, PAM422

Sedan finns det ingen övre gräns om man börjar villa ha 8 & 10 dagars verk osv...

Med reservation att jag inte längre har riktigt bra koll på priser...

happy hunting!


Syftar du på listpriser på 47mm? en beggad 372 /422 kostar ju inga 55-70 direkt?
 

Mako

Omega
En annan egenskap som komplicerar det ytterligare är "dome" glas som ger en helt annan dimension:D dock blir det genast lite dyrare:banghead:
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Ge oss lite mer att gå på.

1, Radiomir, Luminor eller Submersible?
2, Spelar det in om det är inhouse vs ETA?
3, Automat el manuell?
4, Vad ligger din budget på?

När man tittar närmare på Panerai finns det väldigt mkt att välja på.
 

WBergdahl

Panerai
Ge oss lite mer att gå på.

1, Radiomir, Luminor eller Submersible?
2, Spelar det in om det är inhouse vs ETA?
3, Automat el manuell?
4, Vad ligger din budget på?

När man tittar närmare på Panerai finns det väldigt mkt att välja på.

1, Vill veta skillnaden på alla!
2, Spelar ingen roll
3, Automat
4, Är man dum om man säger 50-55?
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
1, Vill veta skillnaden på alla!
2, Spelar ingen roll
3, Automat
4, Är man dum om man säger 50-55?

1, Radiomir, inget kronskydd, lite er "dressade" i mitt tycke. Luminor, med deras karaktäristiska kronskydd, för mig den enda Pannan. Submersible är dykarna, grövre med dykarkrans.
2, -
3, -
4, Nej, finns massvis med tanke på ditt svar på punkt 2 och 3.

Återkommer strax med vad du ska köpa :)
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Mmmm... lycka till, kör själv en instegs PAM0005, varken domeglas eller sandwich - men jag gillar den skarpt!

1A0D9105-65BD-4248-B090-FD0A5B7DA7CD_zpslsjdwjii.jpg
 

Snårtas

Rolex
Jag säger manuell, Luminor, sandwhich. Har själv haft en 177 som jag var grymt nöjd med. Gillade också att den är i titan och trots sin storlek inte sticker ut så mycket pga den matta metallen.
 

WBergdahl

Panerai
Vad är priset på de olika modeller ni föreslår?
Sitter för tillfället på telefonen och kan inte googla så smidigt...
 

Andreas777

Cartier
Med en budget på 55k skulle jag slänga på 1600 buck för att få 510 8dagars inhouse med luminor boett.
Tyvärr handjagat, men att behöva skruva kronan varje måndag morgon känns som trevlig ritual

Borde gå att hitta 10k billigare hos ngn gråhandlare!

Oavsett vilken du väljer panerai du väljer får du en grym klocka

Lycka till!
 
I min värd ska det inte vara massa lull lull på en panna, 'Base is Ace' som Paneristis brukar säga....

Min gamla 112a och Polarens 176 (samma klocka fast i titan)

Och även om det är dom billigaste så tycker jag att dom är dom snyggaste 44orna och jag föredrar den gamla bettariniboetten alla dagarna i veckan framför 1950, sitter mycket bättre på handleden och inte lika bullig, dock så är PAM372 underbart snygg men tyvärr för stor med sina 47mm...

PAM_Twins_4.jpg


PAM_Twins_5.jpg
 

Josef B

Bestraffaren
Skulle själv valt en 312:a, automatisk och skitsnygg! Har själv haft en 320, men nu i efterhand så kändes GMT-funktionen, kanske inte överflödig, men udda eftersom den faktiskt inte har siffror på ringen.
 

WBergdahl

Panerai
I min värd ska det inte vara massa lull lull på en panna, 'Base is Ace' som Paneristis brukar säga....

Min gamla 112a och Polarens 176 (samma klocka fast i titan)

Och även om det är dom billigaste så tycker jag att dom är dom snyggaste 44orna och jag föredrar den gamla bettariniboetten alla dagarna i veckan framför 1950, sitter mycket bättre på handleden och inte lika bullig, dock så är PAM372 underbart snygg men tyvärr för stor med sina 47mm...

PAM_Twins_4.jpg


PAM_Twins_5.jpg

Båda är sjukt fina, ser ut att ligga mest inom min budget!
Känns som att om man köper en "billig", så kan man även köpa en beater!
 
Topp