• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Panerai PAM 00392 Recension

Har nu haft en Panerai Luminor Marina , PAM00392, i min ägo under snart två års tid. Köpte en av de första som anlände till Sverige 2012.

Klockan kommer orginal med ett svart alligator armband, som endast fick speltid i väntan på det bruna i kalv som suttit på sedan ankomst. Inget ont om det svarta bandet men färgkombinationen brun kalv och Panerai är riktigt lyckad. Även det obligatoriska gummiarmbandet följde självklart med men ligger orört i lådan.

Storleken 42mm är väl avvägd för min handled. Provade vid inköpstillfället även modeller i 44mm's utförande men det varken kändes eller såg särskilt bra ut. Dock ägt en 44mm från Breitling som satt väldigt naturligt så storleken är märkesrelativ.

Klockan har en så kallad "sandwich dial" vilket innebär att klockans tavla inte har applicerade siffror/index. Dessa är istället utskurna ur tavlan som läggs över en underliggande tavla/disk som i sin tur innehar det självlysande materialet, Superluminova i detta fall. Slutresultatet ger klockan ett speciellt djup.

Urverket är Panerai's egna P.9000 och kan beskådas genom boettens safirglasbaksida. Som bilderna avslöjar tillbringar klockan en del tid bredvid en Chronometer-certifierad klocka (Omega Planet Ocean cal.8500). Kan inte säga att 392:an håller jämna steg med Omega's sekundvisare men den behöver heller inte skämmas för sig efter tre veckor. Ytterligare notering är den, som nämnts på diverse forum, att väl i rörelse är 392:ans rotor ljudlig, ljudligare än Omega's. Inget som stört mig det minsta utan enbart en reflektion.

Sedan dag ett och fram till idag har jag varit mycket nöjd med mitt val av klocka i den djungel av modeller som finns att tillgå i Panerai's katalog. Uppskattar storleken, sandwich tavlan, datumet vid kl.3, sub-sekundvisaren vid kl.9 och det automatiska urverket. Allt som allt, en väldigt trevlig klocka som garanterat kommer åldras väl//


Modellnamn: Officine Panerai Luminor Marina 1950 (PAM00392) 3 Days Automatic
Årsmodell: 2012
Urverk: Inhouse P.9000 Automatisk
Diameter: 42mm
Gångreserv: 72 timmar
WR: 100m
 
bild.jpg
 
Tack och ni har rätt, duon ovan gör sig väldigt bra tillsammans. Men trots denna sanning går jag åndå i bytes tankar. Ena dagen går sökorden GMT Master II BLNR varmt på diverse hemsidor och den andra googlar jag JLC Reverso. "Nöjd" är ett svårfunnet tillstånd. :banghead:
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tack för en kul recension kring en fin vacker klocka med en design och kvalité som lever länge. Ytterligare en reflektion är att vi gått samma märkesbana. Först en Omega, sen Panerai med P9000 och nu nyligen en Rolex. De två sistnämnda har jag kvar. Dessutom har jag snöat in på 42 mm Radomir med manuellt verk som inte bygger så mycket. Det kommer en recension när jag tar mig samman.
 
Topp