• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Panerai PAM000 eller PAM112?

Skolläraren

Panerai
Haha, ja men det känns lite tidigt i dagsläget då sparandet precis har börjat och man har ett år kvar till köpet ens är möjligt. Trevligast vore ju såklart att åka ner, betala på plats och sedan ha klockan på handleden direkt än att lita på Posten eller DHL.

EDIT: Drog iväg ett mail till dem när man lika sitter vid arbetsdatorn.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har tidigare tyckt att dessa klockor är extremt fula, men de växer på mig. :mrgreen:
 

Skolläraren

Panerai
Nymans svarade aldrig på mailet, så idag ringde jag istället. 000:an är, enligt den trevliga kvinnan, helt körd då de får in väldigt få och har en lång väntelista. 112:an var lättare men fortfarande väntelista på den, och 176:an hade de inne i butiken.

Låter som att det blir näthandel när det är dags!
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Skolläraren skrev:
Nymans svarade aldrig på mailet, så idag ringde jag istället. 000:an är, enligt den trevliga kvinnan, helt körd då de får in väldigt få och har en lång väntelista. 112:an var lättare men fortfarande väntelista på den, och 176:an hade de inne i butiken.

Låter som att det blir näthandel när det är dags!

Min bror drar till Hong Kong nästa vecka, han ska köpa sig en klocka och med stor sannolikhet en Panerai.
Efter att ha kollat runt lite så verkar det gå att få tag i det mesta i HK och prisskillnden betalar flygstolen ner förutsatt att man inte kan pruta riktigt ordentligt på de svenska priserna. Något jag inte tror med tanke på leveranstiden och exklusiviteten. Han satsar dock på en PAM312 men jag anser att man bör gå för sandwich dial.
Personligen hoppas jag han tröttnar snabbt och säljer den till mig :)
 

BME

Cartier
DW6900MS skrev:
Min bror drar till Hong Kong nästa vecka, han ska köpa sig en klocka och med stor sannolikhet en Panerai.
Efter att ha kollat runt lite så verkar det gå att få tag i det mesta i HK och prisskillnden betalar flygstolen ner förutsatt att man inte kan pruta riktigt ordentligt på de svenska priserna. Något jag inte tror med tanke på leveranstiden och exklusiviteten. Han satsar dock på en PAM312 men jag anser att man bör gå för sandwich dial.
Personligen hoppas jag han tröttnar snabbt och säljer den till mig :)

Du får gärna meddela vad din bror fick betala för en PAM312 om det nu blir den han köper! :)
Är nämligen inne lite på en sådan själv...
 

Berg

Omega
BME skrev:
DW6900MS skrev:
Min bror drar till Hong Kong nästa vecka, han ska köpa sig en klocka och med stor sannolikhet en Panerai.
Efter att ha kollat runt lite så verkar det gå att få tag i det mesta i HK och prisskillnden betalar flygstolen ner förutsatt att man inte kan pruta riktigt ordentligt på de svenska priserna. Något jag inte tror med tanke på leveranstiden och exklusiviteten. Han satsar dock på en PAM312 men jag anser att man bör gå för sandwich dial.
Personligen hoppas jag han tröttnar snabbt och säljer den till mig :)

Du får gärna meddela vad din bror fick betala för en PAM312 om det nu blir den han köper! :)
Är nämligen inne lite på en sådan själv...
Kan fixa en fin 320 till dig om du är intresserad. :)
Nyskick, alla boxar och papper - 48 000 SEK
 

Skolläraren

Panerai
Fungerar service och sådant på samma sätt om man har åkt till t.ex. Hong Kong eller om man köper klockan på nätet? Klockan kommer ju fortfarande från en auktoriserad återförsäljare hur som helst.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Skolläraren skrev:
Fungerar service och sådant på samma sätt om man har åkt till t.ex. Hong Kong eller om man köper klockan på nätet? Klockan kommer ju fortfarande från en auktoriserad återförsäljare hur som helst.

Yes, kvittar var klockan kommer ifrån.
 
cab skrev:
Skolläraren skrev:
Fungerar service och sådant på samma sätt om man har åkt till t.ex. Hong Kong eller om man köper klockan på nätet? Klockan kommer ju fortfarande från en auktoriserad återförsäljare hur som helst.

Yes, kvittar var klockan kommer ifrån.

Ska det göra iallafall, MEN tror David hade nåt strul.....................men det gällde deras in-house verk som var tvugna och skicka till Schweiz och dom ville ha betalt för frakt, men kan ha fel...

@David
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
BME skrev:
DW6900MS skrev:
Min bror drar till Hong Kong nästa vecka, han ska köpa sig en klocka och med stor sannolikhet en Panerai.
Efter att ha kollat runt lite så verkar det gå att få tag i det mesta i HK och prisskillnden betalar flygstolen ner förutsatt att man inte kan pruta riktigt ordentligt på de svenska priserna. Något jag inte tror med tanke på leveranstiden och exklusiviteten. Han satsar dock på en PAM312 men jag anser att man bör gå för sandwich dial.
Personligen hoppas jag han tröttnar snabbt och säljer den till mig :)

Du får gärna meddela vad din bror fick betala för en PAM312 om det nu blir den han köper! :)
Är nämligen inne lite på en sådan själv...

Han har ett oprutat pris på 52 000 HKD, ca 43 000 sek brand new for pick up.
 
masterkiller skrev:
cab skrev:
Skolläraren skrev:
Fungerar service och sådant på samma sätt om man har åkt till t.ex. Hong Kong eller om man köper klockan på nätet? Klockan kommer ju fortfarande från en auktoriserad återförsäljare hur som helst.

Yes, kvittar var klockan kommer ifrån.

Ska det göra iallafall, MEN tror David hade nåt strul.....................men det gällde deras in-house verk som var tvugna och skicka till Schweiz och dom ville ha betalt för frakt, men kan ha fel...

@David


Hittade tråden

https://klocksnack.se/viewtopic.php?f=2&t=2255&p=26431&hilit=nymans+panerai#p26382
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Re: Sv: Panerai PAM000 eller PAM112?

Det är ett jämrans tjöt om sandwichens fördelar över målningen. Det är en smaksak som det mesta. Jag är nu inne på min fjärde luminor och finner målad tavla vara snyggare. Sandwich må vara finare i vissa boetter men inte i bettarinivarianten.
 
Fryken skrev:
Kör sandwich. Du kommer inte ångra dig. Toksnyggt och lätt värt några extra tusingar!

Måste hålla med att jag personligen tycker det är värt att betala lite extra för Sandwich tavlan, det känns lite mer unikt och liiite mer Panerai än den målade varianten, men som sagt vissa tycker annorlunda....och om det endast är en prisfråga så visst då är 000 bästa valet...
 

Skolläraren

Panerai
Om jag blir helt såld på sandwich-dialen så blir det självklart en sådan! Inte köper jag något jag ogillar för 30.000 när jag kan köpa något jag älskar för 40.000. Vi får se vad det blir, helt enkelt!
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Re: Sv: Panerai PAM000 eller PAM112?

Det bästa med Panerai är att det säkert finns någon modell att älska, bara man vågar. Precis som rugby, det funkar för alla, bara man vågar :cool:

BTW, om valet nu står mellan logo och 112 är det enkelt, 112 all the way. Vitsen med base är ju enkelheten och logotypen stör det närmast asketiska utseendet imo. Sen är ju verken olika om man tycker att insidan är det viktigaste :grin:

Jag skulle letat efter en G-serie, målad tavla men stor crown guard. Enda serien med den kombon. Annars en 2B som man kan hitta fullset för omkring 30.
 
Skolläraren skrev:
Om jag blir helt såld på sandwich-dialen så blir det självklart en sådan! Inte köper jag något jag ogillar för 30.000 när jag kan köpa något jag älskar för 40.000. Vi får se vad det blir, helt enkelt!

Problemet för dig är att du verkar ha hamnat i ett typ moment 22, du vill köpa en av dom men vet ej vilken inte förrens du sett dom live, och du måste köpa nytt, och att hitta dessa två i samma butik är svårt iallafall i Sverige och även utomlands dessutom är det svårt att ens hitta en av dom i Sverige hos AD att klämma på....så din enda utväg är nog att pallra dig till Sthlm och ett GTG så kan det nog ordnas att se dom side by side eller PMa mig om du kommer till Sthlm så får du iallafall klämma på en 112a och se sandwichtavlan IRL....
 

Skolläraren

Panerai
masterkiller skrev:
Problemet för dig är att du verkar ha hamnat i ett typ moment 22, du vill köpa en av dom men vet ej vilken inte förrens du sett dom live, och du måste köpa nytt, och att hitta dessa två i samma butik är svårt iallafall i Sverige och även utomlands dessutom är det svårt att ens hitta en av dom i Sverige hos AD att klämma på....så din enda utväg är nog att pallra dig till Sthlm och ett GTG så kan det nog ordnas att se dom side by side eller PMa mig om du kommer till Sthlm så får du iallafall klämma på en 112a och se sandwichtavlan IRL....

Jag lovar att höra av mig när jag närmar mig Stockholm! Att köpa klockan osedd i sig ser jag inte som ett jätteproblem, det funkade lysande med min U1:a. HELST vill jag såklart se båda klockorna, men 000:an är omöjlig på Nymans men har man tur har de någon annan base-modell med logotypen inne som man kan titta på. Bara så man får jämföra painted- och sandwich-dial på någon Panerai så kan jag skaffa mig en uppfattning.

Och det är lååångt sparande framför mig innan det väl blir av. Vi lärare tjänar inte direkt multum ;)
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Re: Sv: Panerai PAM000 eller PAM112?

Det där med borstad respektive polerad är en sanning med modifikation då det förekommer undantag som exemplen 359 vilken har polerad 1950 och 196 som är en borstad bettarini.

Att 1950 sitter högre på handleden är ett faktum. De 1950 med manuella verk är dock en smula tunnare och sitter lite lägre således.

Precis som master säger bör du ta dig till Nymans för en koll. I förra veckan hade de 359 och 113 åtminstone. Värt att jämföra boetterna åtminstone.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
masterkiller skrev:
Kort sagt kan man säga att Bettarini boetten är lite mer slimmad och lite kantigare och helt polerad medans 1950's varianten är lite 'bulligare' med mjukare former och både borstad och polerad, jag personligen tycker att 1950's varianten sitter lite för mycket 'ovanpå' armen men det är bara min personliga åsikt....

Se länk
https://klocksnack.se/viewtopic.php?f=3&t=225&start=40#p8533

Det har inget med glaset att göra? Kan båda varianter fås med "domat" glas?
Finns båda i 47 mm-utförande eller gäller det endast 1950?
 
Topp