• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Panerai

Pilot

Panerai
2-Faktor
Hallå där ute!

Jag börjar sakta bli sugen på en klocka till, och har då vänt mina blickar mot Panerai!
Främst en PAM 111.
Men jag skulle vilja få lite mer kött på benen (vet att där finns en jätte bra tråd under köpguiden)

Ge mig lite + å -

Storlek 44mm
Manuellt ur
Kvalite, känsla
Pris bild (35-37k?)

Har i dag
Rolex seadweller 16600
Omega 225450
Omega Ploprof 600
IWC pilot 377704
Så detta är mina referens punkter

Mycke tacksam för era tankar

Tack på förhand :angel:
 

Vnagenius

Cartier
2-Faktor
Jag sålde min 111'a för några månader sedan. Hade jag haft obegränsat med kulor hade den lätt fått stanna då det är en sjukt schysst klocka som passar till det mesta, t-shirt som kostym.

Vad gäller storleken så är det inget som stört mig även om jag inte har några brottarhandleder, Panerai skall vara minst 44 mm punkt!

Jag vet att många stör sig på prislappen med tanke på verkets enkelhet. Samtidigt betalar man för så mycket annat än just verket när det kommer till panerai, jag betalar gärna pengarna för resten av paketet.

Sammanfattningsvis:
Asfränt utseende
Cool historia
Mångsidiga

Du skall inte behöva betala mer än 33 k för ett bra ex om du håller ögonen öppna.
Lycka till!
 

JayJay

Rolex
Du ska inte komplettera med ngt nättare ist? Å andra sidan passar den ju in blan övriga tools du har i lådan?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Och där kom första kommentaren rörande verket som jag hänvisade till ovan ;)

Du må ha varit först på bollen, men jag sparkade den hårdast. :p
För 30 papp vill jag ha handfinish och ett riktigt bra inhouseverk.
Panerai gör ju vissa grymma urverk, så varför nöja sig med det sämsta alternativet?
 

Vnagenius

Cartier
2-Faktor
Panerai skall ha sandwichtavla i mitt tycke. Lägger man en sandwichtavla bredvid en målad så är det grym skillnad.
Smaken är förvisso delad som tur är.
 

UNO

Panerai
Gillar automat bättre IOM att kronan med sitt skydd gör uppdraget för meckigt.
Få klockor sitter och motiverar sin stora storlek bättre än Panerai.
Radiomir har trevligare krona OM man promt vill dra upp själv men ingen har övertygat mig betr bågarna som bandet fästs med.
Snabblåsen för bandbyte Nascarstyle har inget bra rykte...
 

JohanHLM

Rolex
Mitt tips är att sikta på en 112a om du vill ha den cleanaste (i mitt tycke snyggaste) pannan, men om du promt måste ha en sekundvisare så kör en 111a...
Hade ett kort tag en 380 men kan bara hålla med om att den hade varit snyggare/cleenare utan sekundvisare. Eftersom det är non-hack så har du ingen större nytta av den heller.
 

Tommytvigg

Cartier
Jag gillar min 112a. Clean och enkel som flera säger.

aa3a8836-94e3-449d-8c05-145e2f1b10d5.jpg
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Hoppsan, läste ovan inlägg helt fel 2 ggr utan att förstå...ok den är grym men bjud oss som endast skymtar ljuset på historien om MN.

Lite trådkaparsyndrom, men lite intressant är modellen kanske för gemene man. Kanske inte minns allt i rätt ordning, men på ett ungefär. 1943 mitt under brinnande krig tog Panerai fram en "Deck watch" för officerare, dock blev det inte mer än en prototyp och väldigt få ex om jag inte minns fel. Klockan fick ett manuellt Angus verk har jag för mig. På klockans tavla stod det Mare Nostrum. Ett passande namn för en nation som led av storhetsvansinne då det betyder - Vårt Hav. Dvs Medelhavet sågs som en Italiensk intressesfär. Uttrycket myntades av Romarna som faktiskt lyckades bättre med att kontollera området

Modellen föll efter kriget i glömska ihop med många andra oviktiga saker. Sedan dök både en ellet två klockor upp med ritningar under en utrensning av någon lokal. I samma veva så förstördes nästan all information iom en vattenläcka......skröna eller sanning...vet ej. När en klocka dök upp för många år sedan på en auktion var Panaerai själva snabba med att ropa hem den. Den finns nu på deras museum och låg som grund för den Mare Nostrum reissue som släpptes 1994. Den kom i lite olika varianter, huvudsakligen två olika, men även en modell som har namnet Slytech på tavlan......det är alltså Sylversters Stallones samröre med märket.

Här är en bild på min som jag hade under ca 6 mån. Den absolut koolaste och hårigaste klcoka jag ägt. Sjukt snygg med ett tydligt industriellt formspråk. Dock ett handjagat ETA med DD piggyback verk som aldrig riktigt ville fungera som det var tänkt. Synd!!!

Typ så....

DqAJjut.jpg


RdzlW4c.jpg
 
Topp