Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Panerai

Diskussion i 'Diskussion' startad av Pilot, 9 september 2013.

1. Pilot
    Trådstartare

Pilot Stadsbo

Från:
    Västkusten
    Hallå där ute!

Jag börjar sakta bli sugen på en klocka till, och har då vänt mina blickar mot Panerai!
    Främst en PAM 111.
    Men jag skulle vilja få lite mer kött på benen (vet att där finns en jätte bra tråd under köpguiden)

Ge mig lite + å -

Storlek 44mm
    Manuellt ur
    Kvalite, känsla
    Pris bild (35-37k?)

Har i dag
    Rolex seadweller 16600
    Omega 225450
    Omega Ploprof 600
    IWC pilot 377704
    Så detta är mina referens punkter

Mycke tacksam för era tankar

Tack på förhand :angel:

2. Ryttaren

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Min tanke är i alla fall att du har en grym uppsättning idag, och en panna känns som ett finfint komplement!

Jakob B, yonsson och Pilot gillar detta.
  3. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    111an är grym, sålde min pga av datum. Hade annars varit kvar!

4. Pilot
    Trådstartare

Pilot Stadsbo

Från:
    Västkusten
    Va saknaden av datum så stor?

5. Vnagenius

Vnagenius Stadsbo

Från:
    Halmstad
    Jag sålde min 111'a för några månader sedan. Hade jag haft obegränsat med kulor hade den lätt fått stanna då det är en sjukt schysst klocka som passar till det mesta, t-shirt som kostym.

Vad gäller storleken så är det inget som stört mig även om jag inte har några brottarhandleder, Panerai skall vara minst 44 mm punkt!

Jag vet att många stör sig på prislappen med tanke på verkets enkelhet. Samtidigt betalar man för så mycket annat än just verket när det kommer till panerai, jag betalar gärna pengarna för resten av paketet.

Sammanfattningsvis:
    Asfränt utseende
    Cool historia
    Mångsidiga

Du skall inte behöva betala mer än 33 k för ett bra ex om du håller ögonen öppna.
    Lycka till!

Pilot gillar detta.
  6. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    För mig är det ganska viktigt på en jag bär ofta. Men det är såklart olika från person till person!

7. JayJay

JayJay Biskop

Du ska inte komplettera med ngt nättare ist? Å andra sidan passar den ju in blan övriga tools du har i lådan?

8. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    En klocka utan datum och med manuellt modifierat ETA för över 30 papp. Bara att köra. :)

henk von helvete, Icaras och Spencer gillar detta.
  9. Jacob

Jacob Friends of KS

Surar fortfarande för att jag missade din med allt godis till. :bawling: Jävla jobb som gör att man missar köpchanser och tar dyrbar tid från klocksurfandet.

Asplund gillar detta.
  10. Pilot
    Trådstartare

Pilot Stadsbo

Från:
    Västkusten
    Jag förstår hur du tänker å jag har haft dom tankarna oxå, då på en IWC Mark XVI.

laketwig gillar detta.
  11. Vnagenius

Vnagenius Stadsbo

Från:
    Halmstad
    Och där kom första kommentaren rörande verket som jag hänvisade till ovan ;)

12. JayJay

JayJay Biskop

Den känns som ett roligare val i mina ögon. Dock är ju smaken som baken... Men ställer man frågan så får man ju svar därefter.

13. DW6900MS

DW6900MS Biskop

Från:
    Borås
    Vilken är instegspannan med inhouse-verk?

14. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    pam510 (ersättaren till 111) har ett 8-dagars manuellt 100% inhouseverk och går att få runt 50lax ny

15. JayJay

JayJay Biskop

Om du ändå kör på en panna så tycker jag 005 är den finaste.

RicVin gillar detta.
  16. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Du må ha varit först på bollen, men jag sparkade den hårdast. :p
    För 30 papp vill jag ha handfinish och ett riktigt bra inhouseverk.
    Panerai gör ju vissa grymma urverk, så varför nöja sig med det sämsta alternativet?

17. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
  18. DW6900MS

DW6900MS Biskop

Från:
    Borås
    Då ligger för min del 372 närmare till hands.

19. Vnagenius

Vnagenius Stadsbo

Från:
    Halmstad
    Panerai skall ha sandwichtavla i mitt tycke. Lägger man en sandwichtavla bredvid en målad så är det grym skillnad.
    Smaken är förvisso delad som tur är.

Pilot gillar detta.
  20. Vnagenius

Vnagenius Stadsbo

Från:
    Halmstad
    Prislappen :facepalm: ;)

yonsson gillar detta.
  21. UNO

UNO Borgare

Från:
    Bullshit City
    Gillar automat bättre IOM att kronan med sitt skydd gör uppdraget för meckigt.
    Få klockor sitter och motiverar sin stora storlek bättre än Panerai.
    Radiomir har trevligare krona OM man promt vill dra upp själv men ingen har övertygat mig betr bågarna som bandet fästs med.
    Snabblåsen för bandbyte Nascarstyle har inget bra rykte...

22. JohanHLM

JohanHLM Friends of KS

Hade ett kort tag en 380 men kan bara hålla med om att den hade varit snyggare/cleenare utan sekundvisare. Eftersom det är non-hack så har du ingen större nytta av den heller.

23. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Finns bara en modell om man inte vill bli utskrattad......Mare Nostrum!

24. Tommytvigg

Tommytvigg Borgare

Från:
    Dalarna
    Jag gillar min 112a. Clean och enkel som flera säger.

25. UNO

UNO Borgare

Från:
    Bullshit City
    Hoppsan, läste ovan inlägg helt fel 2 ggr utan att förstå...ok den är grym men bjud oss som endast skymtar ljuset på historien om MN.

26. MJ24

MJ24 Friends of KS

Kolla PAM 312. In-house med datum, 44mm

Vesper gillar detta.
  27. MJ24

MJ24 Friends of KS

312 skulle jag tro.
    Även 359 har in-house 3 dagars...

28. time2catch

time2catch Stadsbo

Från:
    hufvudstaden
    Man får inte heller glömma att halva av det roliga är bandbyten! Jag säger, go go go!

MJ24 gillar detta.
  29. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Lite trådkaparsyndrom, men lite intressant är modellen kanske för gemene man. Kanske inte minns allt i rätt ordning, men på ett ungefär. 1943 mitt under brinnande krig tog Panerai fram en "Deck watch" för officerare, dock blev det inte mer än en prototyp och väldigt få ex om jag inte minns fel. Klockan fick ett manuellt Angus verk har jag för mig. På klockans tavla stod det Mare Nostrum. Ett passande namn för en nation som led av storhetsvansinne då det betyder - Vårt Hav. Dvs Medelhavet sågs som en Italiensk intressesfär. Uttrycket myntades av Romarna som faktiskt lyckades bättre med att kontollera området

Modellen föll efter kriget i glömska ihop med många andra oviktiga saker. Sedan dök både en ellet två klockor upp med ritningar under en utrensning av någon lokal. I samma veva så förstördes nästan all information iom en vattenläcka......skröna eller sanning...vet ej. När en klocka dök upp för många år sedan på en auktion var Panaerai själva snabba med att ropa hem den. Den finns nu på deras museum och låg som grund för den Mare Nostrum reissue som släpptes 1994. Den kom i lite olika varianter, huvudsakligen två olika, men även en modell som har namnet Slytech på tavlan......det är alltså Sylversters Stallones samröre med märket.

Här är en bild på min som jag hade under ca 6 mån. Den absolut koolaste och hårigaste klcoka jag ägt. Sjukt snygg med ett tydligt industriellt formspråk. Dock ett handjagat ETA med DD piggyback verk som aldrig riktigt ville fungera som det var tänkt. Synd!!!

Typ så....

Gentle_Giant, time2catch och Vnagenius gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield