• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Compiss

Patek
2-Faktor
För att inte kapa existerande trådar helt totalt så tänkte jag att vi kör en Paneraitråd.
Frågor om allt som rör Panerai är tanken.

Jag själv har njutit masterkiller grymma tråd som så många andra och suktat efter den perfekta Paneraien.

Mina tankar i korthet:

Först en pam392. Anledningen är att den var 42 mm och passar min handled. Dock tyckte jag den byggde lite för mkt. Samt att WR bara är 100m.

image.jpg


Sedan tittade jag på en pam000 som fanns på forumet och ringde säljaren för att köpa den.....då stod en annan medlem i säljarens bostad och gjorde affär :/
image.jpg


Jaja, bara att leta vidare och hittade pam005 som inte var helt olik, gillar loggan men som påpekats känns texten lite inklämd på tavlan
image.jpg


...och sökandet fortsatte. Mindes då att en pam183 vart ute på sälj, lite annan modell men ändå något sånt jag söker så jag tittade närmare på den och hittade en som låg till salu på grannforumet. Skickade mail och det visade sig att den såldes för ett kort tag sedan
image.jpg


Nu diskuteras det olika modeller i en annan tråd och jag fastnade för pam111. Är det den som är den perfekta Panerain, eller finns inte den perfekta?
image.jpg



Som ni ser är alla modeller rätt lika vid första anblick, sedan efter lite studerande så fick i vart fall jag beslutsångest då klockorna är väldigt olika.

Jag har bara tittat på utseende på klockorna, inte fördjupat mig i vad som sitter under huven på dem.
Skall denna gång hitta det jag verkligen vill ha och inte som tidigare bara köpt, känt på den och letat nytt. Vill att det skall bli helt rätt denna gång :)

Lite diskussioner om pannan...
http://www.klocksnack.se/threads/pris-för-en-pam-000.31645/page-3#post-697624

(Samtliga bilder tagna från nätet)
 
Min personliga favoriter utav dom gamla varianterna är:

Base: 112, 000
Sekund: 111
Rad: 210 den som jag helst skulle vilja ha sedan 380 framför 183an om det inte är en G-serie på 183an, google it...

Utav dom nya är 372 underbar men tyvärr för stor, men sugen ändå...
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Min personliga favoriter utav dom gamla varianterna är:

Base: 112, 000
Sekund: 111
Rad: 380 framför 183an om det inte är en G-serie på 183an, google it...

Utav dom nya är 372 underbar men tyvärr för stor, men sugen ändå...
Älskar din kunskap om Panerai!
(Och jo, du är den som krånglar till det för mig;) på ett mkt bra sätt iofs)

Är det så lätt att 380 är en 183a med logga?
 
Älskar din kunskap om Panerai!
(Och jo, du är den som krånglar till det för mig;) på ett mkt bra sätt iofs)

Är det så lätt att 380 är en 183a med logga?

Typ men nej, skillnaden är förutom loggan att 380 även har målade index och ingen glasbaksida,

380 funkar bättre tycker jag än 005 pga att sekunden är mindre...

Mitt råd är att köpa den du får bäst pris på, skillnaderna IRL är inte så stora som på bilder när man detajstuderar dom..
 

wadbro

Cartier
2-Faktor
Har haft 111'an i två omgångar o saknar den väldigt mkt. Det djupet den får iom sandwich tavlan är oslagbar! Lagom stl, robust men inte för mycket o på gummit är den helt otroligt skön att ha på armen!
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Har haft ett gäng Panerai genom åren. Ett antal 111, 005, 183, 190, 252 och lite annat och för mig är nog favoriten Pam111 med "painted dial" (gjordes under två år, personligen gillar jag inte sandwich dials så värst). Som jag ser som mest "bang for the buck". Fortfarande rätt lika de som kom på 90-talet men utan prislappen...

44mm är på gränsen för stort för mig så jag har "som tur sluppit" de modeller som är 47mm osv då de är obärbara för mig.
 
Har inte min PAM sådär jätteofta, men det är en av de klockor jag alltid kommer tillbaka till och verkligen gillar när den väl åker på. Måste också säga att jag uppskattar finishen. Panerais basmodeller får ju ibland lite skit för att det är ett "simpelt" Unitas-verk i dem. Så må det vara, men tavla, visare och boett är det hög klass på och vad gäller urverket kan jag inte klaga på tidhållning heller...
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Den perfekta paneraien vore en fiddy i 44mm :p även om jag tror jag skulle kunna bära upp en 47:a :)

On another note så håller jag på att mäta gångreserven på mina nya 510:a. Den ska vara 8 dagar dvs 192 men den har just nu tickat på i 216 :p ska bli intressant att se när den stannar. Kan den ha forumets längsta gångreserv tro? :)

Bild på 510:an
IMG_20141110_160813.JPG
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Panerai är grymma. Suktade länge innan det blev något köp (typ 14år...). Första köpet blev en 372:a. Den var riktigt fin. Ångrar ibland att jag sålde den och funderar ibland på att ersätta den med en 422 (älskar kraftreserven på baksidan). Har sen ett knappt år en 233 med dot dial. Nära den ultimata i min värld med, vad jag tror, första in-house verket. Någon gång får det nog bli en Radiomir också, i guld.

image.jpg
image.jpg
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Panerai är grymma. Suktade länge innan det blev något köp (typ 14år...). Första köpet blev en 372:a. Den var riktigt fin. Ångrar ibland att jag sålde den och funderar ibland på att ersätta den med en 422 (älskar kraftreserven på baksidan). Har sen ett knappt år en 233 med dot dial. Nära den ultimata i min värld med, vad jag tror, första in-house verket. Någon gång får det nog bli en Radiomir också, i guld.

image.jpg
image.jpg

Hur är höjden på 233:an vs 372:an? :)

EDIT: nu har 510:an gått 221 timmar
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
En Panerai ska vara 44mm, sandwich och manuell. Egentligen. Men automatisk går bra om det inte finns alternativ, som i mitt fall. Så sjukt sugen på en Panna men rädd att jag har för små handleder. Blir så brutalt fet, toolig, extrem osv på länk. Sen bara byta till läder/gummi när man känner för det. En Pam328 alt 329 som har GMT och jag skulle vara så nöjd.

Lite inspiration.
Pam328-1.jpg

Pam328-4.jpg

Pam328-3.jpg

Pam328-5.jpg


Wristshots.
2VRUDZ8S.jpg

pam329w1.jpg
 

Dnedne

Omega
Jag går just nu i tankarna att köpa en panna. Det är pam 111 som jag har fastnat för.
Jag är dock livrädd, aldrig köpt en begagnad klocka tidigare, livrädd för att bli blåst.

Säljaren i detta fall känns seriös.

Jag fick dessa bilder, vad säger ni? Är skicket OK? Det som oroar mig är att det ser ut som att där är märken i glaset.
Får slänga iväg ett mail till honom och fråga om glaset och även om en bild på box, cert osv, då det är full set.

1.JPG
2.jpg
3.jpg
4.JPG
5.JPG
 

Yoshiikee

Rolex
2-Faktor
Jag går just nu i tankarna att köpa en panna. Det är pam 111 som jag har fastnat för.
Jag är dock livrädd, aldrig köpt en begagnad klocka tidigare, livrädd för att bli blåst.

Säljaren i detta fall känns seriös.

Jag fick dessa bilder, vad säger ni? Är skicket OK? Det som oroar mig är att det ser ut som att där är märken i glaset.
Får slänga iväg ett mail till honom och fråga om glaset och även om en bild på box, cert osv, då det är full set.

1.JPG
2.jpg
3.jpg
4.JPG
5.JPG

Säkerställ att movement sticker finns med förutom certet, och om möjligt att den andra halvan på movement sticker finns påklistrat på kartongen. Detta är nog det mest viktiga vad gäller provenansen.
Be om ytterligare, tydligare bilder på baksidan på urverket. Det finns lite olika saker att kolla efter om du googlar lite.
 

Dnedne

Omega
Säkerställ att movement sticker finns med förutom certet, och om möjligt att den andra halvan på movement sticker finns påklistrat på kartongen. Detta är nog det mest viktiga vad gäller provenansen.
Be om ytterligare, tydligare bilder på baksidan på urverket. Det finns lite olika saker att kolla efter om du googlar lite.
Tackar ödmjukast för upplysningarna, jag har mailat honom igen om glaset och bättre bild på baksidan + movement sticker.

-D
 

Yoshiikee

Rolex
2-Faktor
För att inte kapa existerande trådar helt totalt så tänkte jag att vi kör en Paneraitråd.
Frågor om allt som rör Panerai är tanken.

Jag själv har njutit masterkiller grymma tråd som så många andra och suktat efter den perfekta Paneraien.

Mina tankar i korthet:

Först en pam392. Anledningen är att den var 42 mm och passar min handled. Dock tyckte jag den byggde lite för mkt. Samt att WR bara är 100m.

image.jpg


Sedan tittade jag på en pam000 som fanns på forumet och ringde säljaren för att köpa den.....då stod en annan medlem i säljarens bostad och gjorde affär :/
image.jpg


Jaja, bara att leta vidare och hittade pam005 som inte var helt olik, gillar loggan men som påpekats känns texten lite inklämd på tavlan
image.jpg


...och sökandet fortsatte. Mindes då att en pam183 vart ute på sälj, lite annan modell men ändå något sånt jag söker så jag tittade närmare på den och hittade en som låg till salu på grannforumet. Skickade mail och det visade sig att den såldes för ett kort tag sedan
image.jpg


Nu diskuteras det olika modeller i en annan tråd och jag fastnade för pam111. Är det den som är den perfekta Panerain, eller finns inte den perfekta?
image.jpg



Som ni ser är alla modeller rätt lika vid första anblick, sedan efter lite studerande så fick i vart fall jag beslutsångest då klockorna är väldigt olika.

Jag har bara tittat på utseende på klockorna, inte fördjupat mig i vad som sitter under huven på dem.
Skall denna gång hitta det jag verkligen vill ha och inte som tidigare bara köpt, känt på den och letat nytt. Vill att det skall bli helt rätt denna gång :)

Lite diskussioner om pannan...
http://www.klocksnack.se/threads/pris-för-en-pam-000.31645/page-3#post-697624

(Samtliga bilder tagna från nätet)

Har bla ägt både 111, 000, 183, mina intryck på dessa 3:

111 är en helt fantastisk panna, hade det inte varit för 510(som jag äger idag) hade jag aldrig sålt den.
Sandwich dial i relation till det konkav formade safiret ger den en helt underbar betraktningsvinkel. Helt underbar panna som är perfekt insteg till stt bli galenpanna :)

5479729e-4eb4-4c6d-91b3-4d8c84779fcc_zps8403f453.jpg


5A4BE8B2-0141-412B-866B-57FC24209625_zpsevvbw78y.jpg


000 är en annan riktigt grym instegspanna, riktigt clean med en superläcker tavla! Om jag hade fått välja mellan 111 och 000 så hade det blivit lite svårt att välja, dock med liiiten favör åt 111 pga det sentimentala värdet (111 var min allra första panna). Saknar logon, kommer troligtvis plocka upp den igen framöver.

7A641BDB-6F55-4D20-9503-FB3285178214_zpsibqvvgje.jpg


183 är en riktigt nice dressklocka om man klär sig mkt dressat. Den är inte lika allround som 111 eller 000 ( även om 111 och 000 har lite höjd). Har man redan en bettarini 44mm så blir det nog för mkt kaka på kaka vilket var så i mitt fall.
frontside_zps59714ed6.jpg


Utgå från hur du kommer använda pannan mest, det kommer nog hjälpa dig mer på traven.
Lycka till!

Ps. Har inte glömt photo-shooten än, det kommer! :)
 

Yoshiikee

Rolex
2-Faktor
En Panerai ska vara 44mm, sandwich och manuell. Egentligen. Men automatisk går bra om det inte finns alternativ, som i mitt fall. Så sjukt sugen på en Panna men rädd att jag har för små handleder. Blir så brutalt fet, toolig, extrem osv på länk. Sen bara byta till läder/gummi när man känner för det. En Pam328 alt 329 som har GMT och jag skulle vara så nöjd.

Lite inspiration.
Pam328-1.jpg

Pam328-4.jpg

Pam328-3.jpg

Pam328-5.jpg


Wristshots.
2VRUDZ8S.jpg

pam329w1.jpg

Det där med storlek/handled är ganska personligt, själv drog jag mig också i början kommer jag ihåg (har normala handleder). Testade dock en 44mm bettarini och den satt som en smäck, efter det har det bara trillat på. Gå och testa på nymans så kommer du veta.. Vore synd att missa de fantastiska pannorna som finns därute bara pga att man inte testat.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
En Panerai ska vara 44mm, sandwich och manuell. Egentligen. Men automatisk går bra om det inte finns alternativ, som i mitt fall. Så sjukt sugen på en Panna men rädd att jag har för små handleder. Blir så brutalt fet, toolig, extrem osv på länk. Sen bara byta till läder/gummi när man känner för det. En Pam328 alt 329 som har GMT och jag skulle vara så nöjd.

Lite inspiration.
Pam328-1.jpg

Pam328-4.jpg

Pam328-3.jpg

Pam328-5.jpg


Wristshots.
2VRUDZ8S.jpg

pam329w1.jpg
Ovanligt att se pannor med länk, snyggt!
 
Topp