• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Miami

Rolex
2-Faktor
Detta landade idag
IMG_20160805_175250.jpg
IMG_20160805_175432.jpg
IMG_20160805_175442.jpg
ett ödle/kalvskin från Kain H.
Införskaffat enkom för att matcha
IMG_20160805_175546.jpg
Snyggt!
Vad gick de på?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Om små serier är en anpassning till efterfrågan spelar det nog ingen roll i varumärkesbygget. Är efterfrågan större än antalet tillverkade blir det intressantare. Jag blev riktigt besviken när jag förstod att limiteringen på baksidan av klockan, inte är för modellen utan för antalet tillverkade/år.
Menade små limiterade serier på säg 100-200 ex som bara tillverkas en gång :)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jo, jag håller med dig. Jag har förstått att det finns limiterade och limiterade varav den ena varianten är limiterad och den andra anger antal tillverkade/år.
Antal tillverkade per år kan skilja sig lite från år till år men jag tycker det är lite roligare att veta att min Panna är nummer XXX av XXX det året. Köper man en Rolex har man inte en susning om det såldes 200 eller 20.000 samma år.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Antal tillverkade per år kan skilja sig lite från år till år men jag tycker det är lite roligare att veta att min Panna är nummer XXX av XXX det året. Köper man en Rolex har man inte en susning om det såldes 200 eller 20.000 samma år.
Det jag vänder mig emot är hur det presenteras. Hur ska en ny Paneraikund förstå att den klocka de nu provar inte är så unik som det påstås? Modellen kan bli en väldigt vanligt förekommande klocka om Panerai ökar antalet tillverkade år efter år. Därför borde märkningen vara t ex 356/2000 2016.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
För några sidor sedan pratade vi olika boetter och det sades att det fanns två olika typer av Luminor 1950. Jag kan inte hitta någon sådan info på Internet, kan någon utveckla? (Fann just lite info hos RubberB... http://rubberb.com/en/strap-panerai-luminor-1950-44mm-type-i Någon annan bra länk som förklarar skillnaden?)

Andra boetter är väl Radiomir, Radiomir 1940, Luminor, Luminor Submersible, Luminor Due och Ferrari, om jag inte glömt någon gammal Pre-V (typ Mille Metri)? Bland dem så är det Luminor-boetten som är designad av Bettarini, right, och därför kallas så?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det jag vänder mig emot är hur det presenteras. Hur ska en ny Paneraikund förstå att den klocka de nu provar inte är så unik som det påstås? Modellen kan bli en väldigt vanligt förekommande klocka om Panerai ökar antalet tillverkade år efter år. Därför borde märkningen vara t ex 356/2000 2016.
Men märkningen är ju tex S0560/1500 där S är serien som kan sträcka sig över flera år.

Förstår hur du menar och kan hålla med om att Panerai skulle kunna vara tydligare med om det är en SE, LE, BE osv.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
För några sidor sedan pratade vi olika boetter och det sades att det fanns två olika typer av Luminor 1950. Jag kan inte hitta någon sådan info på Internet, kan någon utveckla? (Fann just lite info hos RubberB... http://rubberb.com/en/strap-panerai-luminor-1950-44mm-type-i Någon annan bra länk som förklarar skillnaden?)

Andra boetter är väl Radiomir, Radiomir 1940, Luminor, Luminor Submersible, Luminor Due och Ferrari, om jag inte glömt någon gammal Pre-V (typ Mille Metri)? Bland dem så är det Luminor-boetten som är designad av Bettarini, right, och därför kallas så?
Är det p.g.a. att rotorn bygger en del på höjden som det finns två olika 1950 boetter? Jag antar att alla manuella har en boett och alla automater har den andra?
 
Topp