• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Vet inte om detta tagits upp tidigare (hänvisa mig gärna dit i så fall) men jag blir inte riktigt klok på Panerais refnummer. De sätter sig lixom aldrig i hjärnan.. Kollar en referens jag gillar men 1h senare har jag glömt bort de rätta siffrorna. Annat är det med rolex, säger någon 16013 eller 116610 osv. vet jag direkt vilken klocka det pratas om. Dels är jag nog mer bevandrad i Rolex sortiment men jag fattar också logiken bakom. Med Panerai kan jag lixom inte få ihop det. Är det någon som har koll på om varje siffra i referensen står för något? Typ första siffran för case, andra siffran för Sandwich etc etc....
Nej, det står inte för något ... förutom just nu då siffror på 1000 betyder nyaste modellerna som ersätter de utan 1:an i 1000, exempel 312 vs 1312.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Vet inte om detta tagits upp tidigare (hänvisa mig gärna dit i så fall) men jag blir inte riktigt klok på Panerais refnummer. De sätter sig lixom aldrig i hjärnan.. Kollar en referens jag gillar men 1h senare har jag glömt bort de rätta siffrorna. Annat är det med rolex, säger någon 16013 eller 116610 osv. vet jag direkt vilken klocka det pratas om. Dels är jag nog mer bevandrad i Rolex sortiment men jag fattar också logiken bakom. Med Panerai kan jag lixom inte få ihop det. Är det någon som har koll på om varje siffra i referensen står för något? Typ första siffran för case, andra siffran för Sandwich etc etc....
Som @m8rt redan svarat finns det ingen direkt logik men man lär sig reffarna med tiden :)
 

b_hammock

Omega
Tack ska ni ha @m8rt och @Torsten. Anledningen till att jag frågar är för att jag tidigare haft Pam000 och Pam48. Jag har nu tooooootalt förälskat mig i Pam422. 1950-caset, sandwich men framförallt färgerna. Dock är jag livrädd för de där 47mm. Vill hitta en så lik som möjligt i 44mm :)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Tack ska ni ha @m8rt och @Torsten. Anledningen till att jag frågar är för att jag tidigare haft Pam000 och Pam48. Jag har nu tooooootalt förälskat mig i Pam422. 1950-caset, sandwich men framförallt färgerna. Dock är jag livrädd för de där 47mm. Vill hitta en så lik som möjligt i 44mm :)
Oroa dig inte för storleken! Jag har en 422 nu och tidigare en 112 (44 mm). Ingen större skillnad efter ett par dagar på armen! :)

EDIT: Den här är nära men ändå inte:
http://www.panerai.com/en/collectio...or-marina-8-days-acciaio---44mm_pam00590.html
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Tack ska ni ha @m8rt och @Torsten. Anledningen till att jag frågar är för att jag tidigare haft Pam000 och Pam48. Jag har nu tooooootalt förälskat mig i Pam422. 1950-caset, sandwich men framförallt färgerna. Dock är jag livrädd för de där 47mm. Vill hitta en så lik som möjligt i 44mm :)
Jag har ett liknande problem. Tänkte prova minst en 47mm på nästa GTG.
 

CLT

Rolex
IMG_4513.JPG
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Tack ska ni ha @m8rt och @Torsten. Anledningen till att jag frågar är för att jag tidigare haft Pam000 och Pam48. Jag har nu tooooootalt förälskat mig i Pam422. 1950-caset, sandwich men framförallt färgerna. Dock är jag livrädd för de där 47mm. Vill hitta en så lik som möjligt i 44mm :)
Tycker din förälskelse tyder på mycket god smak! ;)

IMG_8670.JPG


Det närmaste alternativet är väl egentligen 111 om du prompt vill ha 44 mm..
 

kmg

Patek
2-Faktor
Ah tack! Varit så fokuserad på sandwich att jag missat den!
När du grottar runt bland modeller kommer du inse att det är svårt att få sandwich+tavla+färgställning+diameter enligt vad du önskar. Något måste ofta kompromissas bort...tyvärr...
Men som nämns ovan ska du inte vara rädd för 47orna, de är snälla ;)
 

b_hammock

Omega
När du grottar runt bland modeller kommer du inse att det är svårt att få sandwich+tavla+färgställning+diameter enligt vad du önskar. Något måste ofta kompromissas bort...tyvärr...
Men som nämns ovan ska du inte vara rädd för 47orna, de är snälla ;)

Jag börjar inse faktan.. Jobbigt värre! Får försöka mig på ett test av en 47mm helt enkelt. Dyker inte upp allt för ofta här på Köp/sälj dock..
 
D

Deleted member 4412

Guest
Tack ska ni ha @m8rt och @Torsten. Anledningen till att jag frågar är för att jag tidigare haft Pam000 och Pam48. Jag har nu tooooootalt förälskat mig i Pam422. 1950-caset, sandwich men framförallt färgerna. Dock är jag livrädd för de där 47mm. Vill hitta en så lik som möjligt i 44mm :)
Det går inte o återigen tyvärr så gör Panerai sina snyggaste reffar i 47mm som inte jag heller kan bära upp.
Bara att gratulera de som kan det liksom....
 
Topp