• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Isac85

Cartier
Tar det piano med nya och första pannan. Var sjukt nojig över storleken innan jag slog till.. konstarerar nu att den är riktigt riktigt trevlig med skön presence! Canvas strapet kvalar lätt in på topp tre skönaste banden.

IMG_2368.JPG
 

Chafab

Breitling
Födelsedagen närmar sig, och med den också min första Panerai. Om allt går som det ska så välkomnar jag senast på onsdag min Panerai 1312 till hemmet, och med det också alla oändliga straps som självklart kommer inhandlas.
Har någon här införskaffat något strap från abp-Paris?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Vet att @Niklas haft band därifrån, men oklart om han hade köpt till Panna.

Födelsedagen närmar sig, och med den också min första Panerai. Om allt går som det ska så välkomnar jag senast på onsdag min Panerai 1312 till hemmet, och med det också alla oändliga straps som självklart kommer inhandlas.
Har någon här införskaffat något strap från abp-Paris?
 

Kim

Panerai
Födelsedagen närmar sig, och med den också min första Panerai. Om allt går som det ska så välkomnar jag senast på onsdag min Panerai 1312 till hemmet, och med det också alla oändliga straps som självklart kommer inhandlas.
Har någon här införskaffat något strap från abp-Paris?
Kul, vartifrån köpte du?
Sneglar också lite på den :)
 

m_s

Patek
2-Faktor
Födelsedagen närmar sig, och med den också min första Panerai. Om allt går som det ska så välkomnar jag senast på onsdag min Panerai 1312 till hemmet, och med det också alla oändliga straps som självklart kommer inhandlas.
Har någon här införskaffat något strap från abp-Paris?
Trevligt, blir nog forumets första! :)

ABP-Paris har jag inte testat, men kanske någon annan?
 

m_s

Patek
2-Faktor
Tar det piano med nya och första pannan. Var sjukt nojig över storleken innan jag slog till.. konstarerar nu att den är riktigt riktigt trevlig med skön presence! Canvas strapet kvalar lätt in på topp tre skönaste banden.

IMG_2368.JPG
Välkommen in i värmen Sebastian. Gillar att du började med en Panna med mycket DNA! Kommer lite böcker på tisdag till dig så du kan götta ner dig än mer :)
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Tar det piano med nya och första pannan. Var sjukt nojig över storleken innan jag slog till.. konstarerar nu att den är riktigt riktigt trevlig med skön presence! Canvas strapet kvalar lätt in på topp tre skönaste banden.

IMG_2368.JPG
Gryyyymt! Kul att se att min "gamla" 590 hamnat hos någon som har vett nog att titta in i KS bästa tråd! ;)

Det är en grym Panna med en enormt välbalanserad och fin tavla du har där, njut!
 
Senast ändrad:

Niklas

Rolex
2-Faktor
Vet att @Niklas haft band därifrån, men oklart om han hade köpt till Panna.

Stämmer. Men det var ett specialjobb till min AP RO 15400.
Då det var en specialare och därigenom svindyrt så det är svårt att prata om det var värt priset, €745 om jag minns rätt..
Men standard armband till Panerai har jag hört mycket gott om.
Edit:
Har föresten ett alligator från dem till min gamla JLC Reverso som jag var mycket nöjd med.
 

azcii

Patek
2-Faktor
Fick mail från Panerai om att jag ska kontakta Nymans angående nya Bronzon.

Ringde Nymans igen och fick svaret att de inte kommer få in en enda. Ingen idé att ens skriva upp sig på väntelistan tyckte de.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Fick mail från Panerai om att jag ska kontakta Nymans angående nya Bronzon.

Ringde Nymans igen och fick svaret att de inte kommer få in en enda. Ingen idé att ens skriva upp sig på väntelistan tyckte de.
Krons vet inte om de kommer att få in någon, men om den kommer är den redan uppbokad (inte av mig tyvärr)..
 

azcii

Patek
2-Faktor
Krons vet inte om de kommer att få in någon, men om den kommer är den redan uppbokad (inte av mig tyvärr)..
Frågan är hur många som verkligen kommer att slå till när den väl släpps. 14 000 euro är ju ganska mycket pengar, kan vara många som skriver upp sig och hoppas på att kunna ordna fram pengarna tills releasedagen. Skadar ju inte att skriva upp sig hos flera ADs.
 

azcii

Patek
2-Faktor
Har ju varit känt sen länge men intressant med en sammanfattning :)

Tycker dock att författaren tar det hela ett steg för långt. Finns inget på modellerna som anknyter till eller förespråkar nazismen.
Det enda är väl att den är en re-issue av en modell som producerades specifikt för nazisterna. Men samtidigt verkar det inte som att Panerai tillverkade dessa klockor frivilligt, utan under tvång.

Oavsett historia är det inte någon klocka för mig, tycker inte den är speciellt snygg.
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Det blir ju lite om man skall lägga allt för mycket värderingar på ett sådant sätt.

Typ fel att VW fortsätter tillverka VW och speciellt bubblan ...
För att inte nämna alla tyska tillverkare som har gjort pilotklockor åt Luftwaffe och även i modern tid har modeller som inspireras av dem.
Jag tror att det kan vara känsligare för just en icke-tysk tillverkare att försöka rida lite på WW2 historia, just för att tyskarna ockuperade ju stora delar av Europa på denna tiden. Panerai försöker ju göra sina kopplingar till armehistoria på Special Editions men går nog inte ner på det djupet som artikelförfattaren har gjort, utan hållt det på lagom lekmannanivå för att få klocknördarna att nappa liksom.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det enda är väl att den är en re-issue av en modell som producerades specifikt för nazisterna. Men samtidigt verkar det inte som att Panerai tillverkade dessa klockor frivilligt, utan under tvång. Oavsett historia är det inte någon klocka för mig, tycker inte den är speciellt snygg.
Hur många blev upprörda när Volkswagen lanserade sin nya Bubbla i slutet av 90-talet? En bil som togs fram på Hitlers initiativ och som han personligen var med och hade designsynpunkter på.

Hur många upprörs över att IWC frivilligt designade klockor till nazistiska Luftwaffe?

Mååååånga företag har kopplingar till nazismen men tills den dag de lanserar något för att hylla detta faktum tycker jag att man kan sitta ner i båten :)

EDIT: Här var man typ 22:a på bollen :D
 
Topp