• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

danne10

Panerai
2-Faktor
Lite fler pics, det domade glaset är mumma!
IMG_0511.JPG
IMG_0541.JPG
IMG_0546.JPG
Och tavlan....Damn!!! Blå visare...doubledamn...Flyback...You guessed it, tripple damn
 

Igge

Panerai
Hej,

Vad säger Panerai panelen. Tappar en Submersible pam24/25 från tidigt 2000-tal mycket i "värde" om den är tavelbytt till den nyare Lumen tavlan med metallringar runt timmarkeringarna från vad jag gissar borde vara målad tritiumtavla, med tanka på årgången? Det är klart att original smäller högre, men å anda sidan får man en fungerande lumen utan flake problemen och samma färg på visare och lumen, vilket är ganska ovanligt vad jag förstår. Vi pratar bruksklocka, inget samlarobjekt.

Kanske i så fall bättre att satsa på en nyare modell med "rätt" tavla för att komma runt dilemmat.

Kanske behöver förtydliga vad jag menar med "värde". Tänkte inte främst på att jag ska sälja klockan med med vinst eller liknande utan mer om det är heligt med ett tavelbyte, är ju mer noga med sånt på vissa märken/modeller, vet inte hur det är med just Panerai generellt och med submersible i synnerhet.
Hoppas på lite input av någon som är mer påläst.
 

Elvis82

Cartier
2-Faktor
Kanske behöver förtydliga vad jag menar med "värde". Tänkte inte främst på att jag ska sälja klockan med med vinst eller liknande utan mer om det är heligt med ett tavelbyte, är ju mer noga med sånt på vissa märken/modeller, vet inte hur det är med just Panerai generellt och med submersible i synnerhet.
Hoppas på lite input av någon som är mer påläst.

Är inte så påläst kring hur värdet påverkas av tavelbyte men kan tycka att det känns synd att byta tritiumtavlan om det inte behövs.

En från tidigt 2000-tal har ju fortfarande fungerande lumen även om det är sämre drag i den än på visarna som i många fall är bytta under årens lopp (pga problem att de krackelerade).
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Kanske behöver förtydliga vad jag menar med "värde". Tänkte inte främst på att jag ska sälja klockan med med vinst eller liknande utan mer om det är heligt med ett tavelbyte, är ju mer noga med sånt på vissa märken/modeller, vet inte hur det är med just Panerai generellt och med submersible i synnerhet.
Hoppas på lite input av någon som är mer påläst.
Jag kan absolut förstå hur du tänker, tror jag. Varför inte säga till när du beställer en ny tavla att du vill ha kvar den gamla? Då har du båda.
 

Igge

Panerai
Jag kan absolut förstå hur du tänker, tror jag. Varför inte säga till när du beställer en ny tavla att du vill ha kvar den gamla? Då har du båda.

Jo så hade även jag försökt göra, men det är inte jag som ska byta tavlan. Jag letar efter en PAM25 och en hel del av klockor som är till salu är redan tavelbytta. Jag försöker bestämma mig om dessa är ett alternativ eller ej. Jag har för mig att just PAM24/25 bytte från tritium till luminova runt 2005. Det är svårt att hitta en med fin tritiumtavla och matchande visare, om man inte är sugen på att betala premium.
 
Senast ändrad:

Chrisse

Patek
2-Faktor
Är velig och behöver lite input, står i valet och kvalet

PAM01392 vs PAM00676, bägge 1950 på 42mm.

Gillar den tunna boetten på 676, men inte att den är helt blank, och det kan vara deal breaker.
1392 blir lite mer tool, vilket är bra. Praktiskt med datum även om snyggare utan. Likaså är ju sunburst-tavlan på 676 snyggare.

Idag lutar det mer åt 1392 men igår var det 676.. någon som klämt/äger dessa som kan komma med lite bra input??

OBS lånade bilder

panerai-luminor-marina-1950-automatic-black-dial-men_s-watch-pam01392_2.jpg

intro.png
 

m_s

Patek
2-Faktor
Ja den 2 dec 2016 så köpte jag min första och min dröm Panerai PAM 372 eller som jag kallar den min PRECIOUSSSSS ;) och sedan dess har det blivit några remmar och tom en egen designad rem :)

IMG_4082_zpsadouzqbd.jpg


Kul att hitta fler risti i sverige och jag hoppas det kommer gtg i sverige så vi kan ses :)
Välkommen och härligt att se :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Är velig och behöver lite input, står i valet och kvalet

PAM01392 vs PAM00676, bägge 1950 på 42mm.

Gillar den tunna boetten på 676, men inte att den är helt blank, och det kan vara deal breaker.
1392 blir lite mer tool, vilket är bra. Praktiskt med datum även om snyggare utan. Likaså är ju sunburst-tavlan på 676 snyggare.

Idag lutar det mer åt 1392 men igår var det 676.. någon som klämt/äger dessa som kan komma med lite bra input??

OBS lånade bilder

panerai-luminor-marina-1950-automatic-black-dial-men_s-watch-pam01392_2.jpg

intro.png

Har bara sett 1392 irl men jag tyckte den var löjligt bra. Blev seriöst sugen på den och då trodde jag inte ens att jag gillade Panerai.

Går sunbursten åt det grå hållet? Måste nog kllla on en så där 676 på riktigt också...
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jo så hade även jag försökt göra, men det är inte jag som ska byta tavlan. Jag letar efter en PAM25 och en hel del av klockor som är till salu är redan tavelbytta. Jag försöker bestämma mig om dessa är ett alternativ eller ej. Jag har för mig att just PAM24/25 bytte från tritium till luminova runt 2005. Det är svårt att hitta en med fin tritiumtavla och matchande visare, om man inte är sugen på att betala premium.
I så fall tror jag inte det spelar någon roll för de olika varianterna kommer att spela i olika ligor. Om du inte köper premium kommer du troligen att ligga i den prisklassen även när du säljer. Detsamma gäller om du köper premium, då kommer du att attrahera en annan målgrupp. Same same...
 
Topp