• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

kmg

Patek
2-Faktor
Hej =)
Vad kul att någon lagt märke till mig hehe.
Det måste varit gamla bilder du har sett, för att jag försöker (tyvärr) vara väldigt försiktig med att lägga upp bilder numera eftersom man bor kanske en av världens sämsta städer (Malmö såklart)

Men ja vad finns det att säga..
Jag har som mest haft 22st Panerai samtidigt, jag sålde/gav bort dem som inte var Special Edition eller Pre-Vendome modeller, så nu är jag nere på.. hmm.. 12 st tror jag.
Jag har länge tänkt göra ett inlägg eller en video med hela min Panerai-story, men av skälet jag nämnde ovan så vågar jag inte det.

Men vad ska jag säga.. Jag beställde min första Panerai runt år 2000 har jag för mig, men fick min första Panerai levererad två år senare för att Panerai frågade mig vänligt om jag kunde lämna över min köplats till en viss "up and coming moviestar" och så fick jag köpa en base modell väldigt billigt som tröst under tiden.
Visst det lät ju bra, så Jason Statham fick min köplats och jag hade plötsligt två Panerai klockor och jättebra kontakt med Panerai, de var mycket vänligare back in the days, man fick presenter minst en gång om året osv osv.
Så med två klockor, en med gummirem och en med stållänk, och då började jag leta runt efter en 3e, som inte såg ut som de andra två, dvs inte 44mm i polerat stål.

Nästa klocka blev den perfekta klockan enligt mig, 1950.. Fiddy.. PAM127..
And the rest is history kan man väl säga.
Typ..
När jag väl hade kommit in i detta med att jag kunde få köpa Special Edition modeller så var jag ju fast.
Jag ville ha alla modeller!
Nästa klocka blev Slytech PAM225, men under tiden som jag väntade på den så köpte jag ytterligare en 44mm...
Och när jag fick hem min Slytech så ÄLSKADE jag den! Storleken!
Så det var min vardagsklocka ett bra tag, jag var hur nöjd som helst med det.
MEN! Så fick jag reda på att i samma veva som jag blev erbjuden att köpa Slytech, så hade vissa andra få utvalda blivit erbjudna att köpa en klocka med modellnamn PAM203... och jag var INTE en av dem...
Detta gillade jag inte alls..
Så jag blev så besatt av den klockan att inget annat dög åt mig just då.
Jag fick tag på den.. hmm.. kanske ett år senare..
Och då ville jag visa Panerai att jag absolut var en av the chosen ones så jag köpte allt jag kunde därefter.
Och där kan jag säga att the rest is history.

Så nu har jag Mare Nostrum, Bronzo, två st Special Edition Destro osv osv.
Jag som så många gamla Paneristis tröttnade lite eller helt och hållet när Panerai började spotta ut modeller och re-editions som såg nästan exakt ut som de gamla Holy Grails.. Så jag älskar fortfarande Panerai, men det är sällan något nytt lockar mig, mitt senare köp var inte en Special Edition konstigt nog, men sen så var det också bara ett impulsköp när jag besökte en Panerai-butik.
Jag är nog rätt så nöjd med det jag har i dagsläget, och lägger nästan allt shoppingsug på speciella straps istället.
Ja och att skriva om Panerai såklart.
Jag har nog tusen inlägg under min #Panerai-tagg
http://www.sirpierre.se/tag/panerai

Och på min Instagram så dyker det upp lite bilder då och då @Sir_Pierre

Det jag skulle vilja ha är en 47mm Submersible i guld, vilket vi NÄSTAN fick i år ;)
Kul att höra din story! Inte meningen att "outa" dig som killen med alla panerai ;).

Du som är gammal i gemet, vad har du att säga om perezcope eller vad han heter? Han har ju en del åsikter.
 

donpasta

Panerai
Hej =)
Vad kul att någon lagt märke till mig hehe.
Det måste varit gamla bilder du har sett, för att jag försöker (tyvärr) vara väldigt försiktig med att lägga upp bilder numera eftersom man bor kanske en av världens sämsta städer (Malmö såklart)

Men ja vad finns det att säga..
Jag har som mest haft 22st Panerai samtidigt, jag sålde/gav bort dem som inte var Special Edition eller Pre-Vendome modeller, så nu är jag nere på.. hmm.. 12 st tror jag.
Jag har länge tänkt göra ett inlägg eller en video med hela min Panerai-story, men av skälet jag nämnde ovan så vågar jag inte det.

Men vad ska jag säga.. Jag beställde min första Panerai runt år 2000 har jag för mig, men fick min första Panerai levererad två år senare för att Panerai frågade mig vänligt om jag kunde lämna över min köplats till en viss "up and coming moviestar" och så fick jag köpa en base modell väldigt billigt som tröst under tiden.
Visst det lät ju bra, så Jason Statham fick min köplats och jag hade plötsligt två Panerai klockor och jättebra kontakt med Panerai, de var mycket vänligare back in the days, man fick presenter minst en gång om året osv osv.
Så med två klockor, en med gummirem och en med stållänk, och då började jag leta runt efter en 3e, som inte såg ut som de andra två, dvs inte 44mm i polerat stål.

Nästa klocka blev den perfekta klockan enligt mig, 1950.. Fiddy.. PAM127..
And the rest is history kan man väl säga.
Typ..
När jag väl hade kommit in i detta med att jag kunde få köpa Special Edition modeller så var jag ju fast.
Jag ville ha alla modeller!
Nästa klocka blev Slytech PAM225, men under tiden som jag väntade på den så köpte jag ytterligare en 44mm...
Och när jag fick hem min Slytech så ÄLSKADE jag den! Storleken!
Så det var min vardagsklocka ett bra tag, jag var hur nöjd som helst med det.
MEN! Så fick jag reda på att i samma veva som jag blev erbjuden att köpa Slytech, så hade vissa andra få utvalda blivit erbjudna att köpa en klocka med modellnamn PAM203... och jag var INTE en av dem...
Detta gillade jag inte alls..
Så jag blev så besatt av den klockan att inget annat dög åt mig just då.
Jag fick tag på den.. hmm.. kanske ett år senare..
Och då ville jag visa Panerai att jag absolut var en av the chosen ones så jag köpte allt jag kunde därefter.
Och där kan jag säga att the rest is history.

Så nu har jag Mare Nostrum, Bronzo, två st Special Edition Destro osv osv.
Jag som så många gamla Paneristis tröttnade lite eller helt och hållet när Panerai började spotta ut modeller och re-editions som såg nästan exakt ut som de gamla Holy Grails.. Så jag älskar fortfarande Panerai, men det är sällan något nytt lockar mig, mitt senare köp var inte en Special Edition konstigt nog, men sen så var det också bara ett impulsköp när jag besökte en Panerai-butik.
Jag är nog rätt så nöjd med det jag har i dagsläget, och lägger nästan allt shoppingsug på speciella straps istället.
Ja och att skriva om Panerai såklart.
Jag har nog tusen inlägg under min #Panerai-tagg
http://www.sirpierre.se/tag/panerai

Och på min Instagram så dyker det upp lite bilder då och då @Sir_Pierre

Det jag skulle vilja ha är en 47mm Submersible i guld, vilket vi NÄSTAN fick i år ;)

Så där nu är jag här med :) och jag vet hur man får @Sir_Pierre till att komma :) hitta ett grymt ställe med grillat kött typ Wild West i halmstad så kommer han ;)
 
Kul att höra din story! Inte meningen att "outa" dig som killen med alla panerai ;).

Du som är gammal i gemet, vad har du att säga om perezcope eller vad han heter? Han har ju en del åsikter.
Nej jag tar det bara positivt, och jag är faktiskt förvånad över att ingen verkar känna till bloggen sen innan.

Hans åsikter är inget som jag har reagerat över, mycket kul att han nördat in sig på urverk :)
Jag har en del såna inlägg också :)
 

Nille_salvation

Breitling
Hej!
Jag heter Nille och är ny här på forumet. Jag undrar om ni kan hjälpa mig med ett ungefärligt värde på tre Panerai? Jag är enda ägaren och de har alla tillbehör.
PAM00232 (I-serie) använd ett fåtal gånger, PAM00183 (K-serie) använd i mycket bra skick samt PAM00000 (K-serie) i använt gott skick.
Tack på förhand!
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Ni som är inbitna paneristi, har någon testat både 1950 och bettarini boetten? Vilken föredrar ni isåfall?
Det finns ju många olika varianter av de olika boetterna ... eller ja, två olika bettarini (13,5 och 14,5 tjocka) och många olika 1950 beroende på 42mm/44mm/47mm samt manuella eller automatiska verk. De sitter alla klart olika. Jag har helgarderat mig, kör 2 bettarini av olika storlek och 1 44mm automatisk 1950 ... har planer på en 47mm 1950 också för att täcka upp :D Kort sagt, de passar olika, så det är ingen variant jag föredrar.
 

Moonphase

Omega
2-Faktor
Hej
Vilken av dessa 42mm skulle ni välja:
Pam 1392
2016121837369853.jpg


Pam 537
Panerai-PAM-537-A.jpg
 
Senast ändrad:

donpasta

Panerai
Så den 9 mars blir det resa till thailand och då min rolex datejust är på semester (service) så får min 372 följa med... för vad är det för kul med klockor om man inte använder dem?
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Så den 9 mars blir det resa till thailand och då min rolex datejust är på semester (service) så får min 372 följa med... för vad är det för kul med klockor om man inte använder dem?
Självklart så ska klockor få följa med ut i världen. Jag är i Asien nu och har tre klockor med mig varav en är en Panerai. Så länge du inta ska ut och dyngsupa och har normalt omdöme så är det ingen fara.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Kul skall till Karon Beach den 9-20 mars är du i krokarna?
Började i Hong Kong och är nu i Vietnam men flyger hem den 9e via Bangkok så vi springer nog om varandra på flygplatsen. Synd att du inte åkte ner några dagar tidigare för jag ska ut och dricka öl med lite annat folk från KS i Bangkok i början av nästa vecka.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hej!
Jag heter Nille och är ny här på forumet. Jag undrar om ni kan hjälpa mig med ett ungefärligt värde på tre Panerai? Jag är enda ägaren och de har alla tillbehör.
PAM00232 (I-serie) använd ett fåtal gånger, PAM00183 (K-serie) använd i mycket bra skick samt PAM00000 (K-serie) i använt gott skick.
Tack på förhand!
Hej, det låter lite märkligt att du har 3 Panerai och behöver hjälp med värdering eller har du plötsligt blivit ny ägare?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det kan väl vara att han köpt de för ett tag sedan och gärna vill veta aktuellt marknadsvärde ifall han vill sälja?
Så kan det vara. Anledningarna kan vara många. Det kom lite plötsligt då det är inlägg nr 1. Jag har köpt två Panerai och varje har föregåtts av informationsinhämtning, både påtvingad och uppsökande, men det är jag det.
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Så kan det vara. Anledningarna kan vara många. Det kom lite plötsligt då det är inlägg nr 1. Jag har köpt två Panerai och varje har föregåtts av informationsinhämtning, både påtvingad och uppsökande, men det är jag det.
Den breda massan av kunder köper nog inte klockor som vi klocknördar gör, med all research och googlande innan man slår till ;) Finns nog en och annan som impulshandlar en Panerai på lunchen också :D
 

NDJD

Cartier
2-Faktor
Hej
Vilken av dessa 42mm skulle ni välja:
Pam 1392


Pam 537

Rätt olika klockor i mina ögon. Hade varit mer naturligt att välja mellan 392 och 1392, alternativt 535 och 537.
Men utifrån du listar hade jag kört på... 392. :bag:
Okej, du listar den inte, men jag tycker den är snyggare än 1392 ( 100% partisk förvisso eftersom jag själv är ägare av 392)

Oavsett vilken du landar på så kommer du nog att bli nöjd. Det var bara mina 5 cent...
 

Nille_salvation

Breitling
Så kan det vara. Anledningarna kan vara många. Det kom lite plötsligt då det är inlägg nr 1. Jag har köpt två Panerai och varje har föregåtts av informationsinhämtning, både påtvingad och uppsökande, men det är jag det.

Den breda massan av kunder köper nog inte klockor som vi klocknördar gör, med all research och googlande innan man slår till ;) Finns nog en och annan som impulshandlar en Panerai på lunchen också :D
Hej! Jag förstår vad ni menar. Det är så att jag var väldigt intresserad av Panerai när jag köpte dem 2006-2008, men nu har jag ingen direkt koll. Chrono24 säger inte så mycket eftersom dessa modeller finns ute i ett brett prisspann, men ingen information om vad klockorna verkligen går för. Tack!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hej!
Jag heter Nille och är ny här på forumet. Jag undrar om ni kan hjälpa mig med ett ungefärligt värde på tre Panerai? Jag är enda ägaren och de har alla tillbehör.
PAM00232 (I-serie) använd ett fåtal gånger, PAM00183 (K-serie) använd i mycket bra skick samt PAM00000 (K-serie) i använt gott skick.
Tack på förhand!
Min plan är att behålla en av dem, men sälja två.
Jag var snabbt inne på Chrono24 och min spontana uppfattning är att de ligger dyrt där. Det kanske finns andra uppfattningar här men mellan 40000-45000 kr är rimligt. Radiomir är det mindre efterfrågan på just nu. Mitt råd är att behålla dem om du inte får det de är värda. Möjligen är 47 mm mer eftertraktad? Fina är de alla tre så för den som söker en genuin Panerai i klassiskt snitt, tror jag blir nöjd om de köper någon av dig.
 

Nille_salvation

Breitling
Jag var snabbt inne på Chrono24 och min spontana uppfattning är att de ligger dyrt där. Det kanske finns andra uppfattningar här men mellan 40000-45000 kr är rimligt. Radiomir är det mindre efterfrågan på just nu. Mitt råd är att behålla dem om du inte får det de är värda. Möjligen är 47 mm mer eftertraktad? Fina är de alla tre så för den som söker en genuin Panerai i klassiskt snitt, tror jag blir nöjd om de köper någon av dig.

Tack så mycket för ditt svar! Det låter rimligt. Säljer man extra band och dyl. separat eller låter man det följa med? Ja, jag har sett att 47mm ligger på mellan 65000-95000 på Chrono24, men det låter högt. Kanske ca 60000 för den?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tack så mycket för ditt svar! Det låter rimligt. Säljer man extra band och dyl. separat eller låter man det följa med? Ja, jag har sett att 47mm ligger på mellan 65000-95000 på Chrono24, men det låter högt. Kanske ca 60000 för den?
Jag vet inte var du tänkt att annonsera? Är det här på KS så är antalet presumtiva köpare tämligen begränsat och då får du nog räkna med att gå ner i pris. Annonserar du som privatperson på Chrono24 så kan du nog få ut mer. Eftersom prisbilden är så hög på chrono24, blir det lätt att få bra betalt och samtidigt ha lägst pris. Nackdelen är att privatpersoner inte ger samma trygghet som att köpa från en etablerad handlare, men varför skulle det inte finnas köpare till en privatperson när det finns de som frivilligt hoppar ut från flygplan? När det gäller straps verkar det som att de flesta lägger med ett par extra band. Oem-banden går lättast att sälja separat.
 
Topp