• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Scipio

Patek
2-Faktor
Solen skiner så det får bli en Radiomirsöndag. Helt otroligt vad snygg jag tycker att den här 50-talsboetten är med sina elliptiska former. Helt fantastisk estetik. Den karakteristiska kronan "löken" ser jag mer och mer och inser vad viktig den är för en klassisk Radiomir. Även om den vänstra är OT så är det en fin kombo och även snygga ihop med sina svarta tavlor som den enda gemensamma nämnaren och resten i en helt egen tidlös stil. Två modeller som aldrig kommer att gå ur tiden och bli omoderna.
IMG_1007.JPG
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Du är inte jätteförtjust i de nya vita modellerna eller? :)
Jag gillar din slutledningsförmåga :). Jag tycker om att det står Luminor, Panerai och/eller Marina på tavlan. Jag tycker jag om de ETA-verken i Panerais modeller. En Luminor vill jag ska vara ruff och rå, Radiomir dressig och elegant. En annan anledning är att jag inte föll för de nya vit-tavlade modellerna med 1950-boetter. Jag skulle gärna vilja ha en Panerai med bettarini-case vid nästa köp och vill skruva när jag byter straps. OP-loggan vill jag inte ha på tavlan. Den ska ha skruvat lock och vara robust byggd för 300 m. Slutligen har jag gott om tid att söka reda på rätt ex och det blir till en bra pris, så bra att jag direkt kan lämna in den för en fullservice så jag vet att den är bra därinne. Helst vill jag manuellt verk.
 
Senast ändrad:

kmg

Patek
2-Faktor
Och såhär. Jag sprang på några tygmärken här på ks. Råkar även ha en special ops-jacka som jag köpte till min pappaledighet. Vore det inte ballt med ett tygmärke med black seals på den? Självklart. Köpte ett märke och självhäftande kardborre på clas ohlson. Nedan ser ni resultatet. Lite tönt/nördvarning men jag är nöjd :).
IMG_1408.JPG

IMG_1409.JPG

IMG_1412.JPG

IMG_1413.JPG

IMG_1414.JPG

IMG_1415.JPG

IMG_1417.JPG

IMG_1416.JPG

IMG_1418.JPG

image.jpg
 

J83

Omega
God kväll i Paneraibutiken!
Sitter här och våndas med mindgames-demonerna och köpångest.
Jag är på jakt efter min första Panerai. Och jag har varit rätt sugen på PAM289 ett tag, främst för de guldfärgade visarna i kombination med manuellt verk och dome:at glas. Samtidigt som jag vacklar lite på vad jag eg tycker på guldcase på denna typen av klocka...
När jag då kikar på PAM422 så tickar den verkligen alla mina boxar! Utom storleken, 47 mm känns jäkligt stort när man är van vid små rollar. Bifogar några bilder när jag testar 47mm. Visst fan är den lite stor till mina Auchwitz-handleder? Eller?
Jag har en fråga till er experter
Vilken panna är det närmsta man kommer 422:an med skallkrav på 44mm, guldfärgade visare och dome:at glas. Andra önskemål, men inte krav, är manuellt verk och sandwichtavla.
Tack på förhand!
 

Bilagor

  • IMG_7617.JPG
    IMG_7617.JPG
    121.4 KB · Visningar: 88
  • IMG_7616.JPG
    IMG_7616.JPG
    184.3 KB · Visningar: 84

marlun

Rolex
God kväll i Paneraibutiken!
Sitter här och våndas med mindgames-demonerna och köpångest.
Jag är på jakt efter min första Panerai. Och jag har varit rätt sugen på PAM289 ett tag, främst för de guldfärgade visarna i kombination med manuellt verk och dome:at glas. Samtidigt som jag vacklar lite på vad jag eg tycker på guldcase på denna typen av klocka...
När jag då kikar på PAM422 så tickar den verkligen alla mina boxar! Utom storleken, 47 mm känns jäkligt stort när man är van vid små rollar. Bifogar några bilder när jag testar 47mm. Visst fan är den lite stor till mina Auchwitz-handleder? Eller?
Jag har en fråga till er experter
Vilken panna är det närmsta man kommer 422:an med skallkrav på 44mm, guldfärgade visare och dome:at glas. Andra önskemål, men inte krav, är manuellt verk och sandwichtavla.
Tack på förhand!
PAM 390 (base och saknar sandwich) eller PAM 111 (saknar guldvisare) är ganska så nära 422:an utseendemässigt. Man får kompromissa lite när man inte grejar 47 mm. Jag har en PAM 111 nu och jag trodde att jag skulle sakna guldvisarna mer än vad jag faktiskt gör. Hade en 632 tidigare och uppskattade verkligen guldvisarna på den, men klarar mig rätt bra utan dem. Kika på PAM 233 också, den är mer lik 289:an fast i stål. Du ser för övrigt ut att kunna bära upp 422:an riktigt snyggt! Lycka till med jakten. :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
God kväll i Paneraibutiken!
Sitter här och våndas med mindgames-demonerna och köpångest.
Jag är på jakt efter min första Panerai. Och jag har varit rätt sugen på PAM289 ett tag, främst för de guldfärgade visarna i kombination med manuellt verk och dome:at glas. Samtidigt som jag vacklar lite på vad jag eg tycker på guldcase på denna typen av klocka...
När jag då kikar på PAM422 så tickar den verkligen alla mina boxar! Utom storleken, 47 mm känns jäkligt stort när man är van vid små rollar. Bifogar några bilder när jag testar 47mm. Visst fan är den lite stor till mina Auchwitz-handleder? Eller?
Jag har en fråga till er experter
Vilken panna är det närmsta man kommer 422:an med skallkrav på 44mm, guldfärgade visare och dome:at glas. Andra önskemål, men inte krav, är manuellt verk och sandwichtavla.
Tack på förhand!
Du måste få känna själv att det känns rätt, men jag tyckte 422 satt kanonsnyggt. De där små tunna färgglada snoddarna gjorde sitt till :). Nu vet jag inte om du har Rolex kvar och ska öka ut samlingen med en Panerai, men om det är så skulle jag kört på 422. All in så att säga och sen gå tillbaka till lillrollen när det behövs.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
God kväll i Paneraibutiken!
Sitter här och våndas med mindgames-demonerna och köpångest.
Jag är på jakt efter min första Panerai. Och jag har varit rätt sugen på PAM289 ett tag, främst för de guldfärgade visarna i kombination med manuellt verk och dome:at glas. Samtidigt som jag vacklar lite på vad jag eg tycker på guldcase på denna typen av klocka...
När jag då kikar på PAM422 så tickar den verkligen alla mina boxar! Utom storleken, 47 mm känns jäkligt stort när man är van vid små rollar. Bifogar några bilder när jag testar 47mm. Visst fan är den lite stor till mina Auchwitz-handleder? Eller?
Jag har en fråga till er experter
Vilken panna är det närmsta man kommer 422:an med skallkrav på 44mm, guldfärgade visare och dome:at glas. Andra önskemål, men inte krav, är manuellt verk och sandwichtavla.
Tack på förhand!
Jättefin klocka men alldeles för stor för dig. Den där bär du tyvärr inte upp. Ser helgalet ut
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Jättefin klocka men alldeles för stor för dig. Den där bär du tyvärr inte upp. Ser helgalet ut
Nja, kom ihåg att vinkeln och avstånd gör en hel del. Fotar man så pass nära så ser alla klockor för stora ut. Jag tycker inte det ser så tokigt ut.
Det rätta svaret när folk vill prova 47 mm Panerai: KÖÖÖÖÖÖR!!
 
  • Like
Reactions: J83

Adro

Panerai
2-Faktor
Nja, kom ihåg att vinkeln och avstånd gör en hel del. Fotar man så pass nära så ser alla klockor för stora ut. Jag tycker inte det ser så tokigt ut.
Det rätta svaret när folk vill prova 47 mm Panerai: KÖÖÖÖÖÖR!!
Vadå "nja" ?
Min åsikt var att den är för stor, då tycker jag ju det. Eller ska du ändra min åsikt då. Du får gärna tycka den sitta perfekt men jag tycker inte det. Är det lugnt om vi alla tycker olika eller?
 
  • Like
Reactions: J83

snoozarn

Patek
2-Faktor
Nja, kom ihåg att vinkeln och avstånd gör en hel del. Fotar man så pass nära så ser alla klockor för stora ut. Jag tycker inte det ser så tokigt ut.
Det rätta svaret när folk vill prova 47 mm Panerai: KÖÖÖÖÖÖR!!
Njae inte riktigt va.. Flertal här som det sett helt skevt ut med 47mm..
Tycker det ser OK ut på @J83. Vad måttar dina leder?
 
  • Like
Reactions: J83

keroro

Rolex
2-Faktor
Vadå "nja" ?
Min åsikt var att den är för stor, då tycker jag ju det. Eller ska du ändra min åsikt då. Du får gärna tycka den sitta perfekt men jag tycker inte det. Är det lugnt om vi alla tycker olika eller?
LOL ta det lugnt kompis, jag är inte ute efter att konvertera folk här. Jag tycker bara alla klockor sitter bra så länge som ägaren gillar det själv :)
 
  • Like
Reactions: J83

Adro

Panerai
2-Faktor
LOL ta det lugnt kompis, jag är inte ute efter att konvertera folk här. Jag tycker bara alla klockor sitter bra så länge som ägaren gillar det själv :)
Jag är lugn. Du skriver ju själv "jag tycker bara att alla klockor sitter bra så länge ägaren gillar det själv"
Det är vad du tycker, och jag tyckte inte det. Då skrev du i princip att jag hade fel.
 
Topp