• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Scipio

Patek
2-Faktor
Om jag i framtiden kommer att behöva serva min Panerai med ETA-verk, törs man lämna den till en fristående urmakare? Känns befängt att AD vill ha minst 5 800 kr för en service..
Du kan kolla vad det kostar att skicka den direkt till ett panerai servicecenter. Nymans själva skickar vissa modeller till Richmond Group i Holland. Jag tror jag har adressen om du inte hittar den på hemsidan.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Sidan 521 i Paneraitråden innebär att vi presenterar PAM521. Precis som förra sidans 520 en fantastisk modell; 47mm Radiomir i platina bestyckad med ett handjagat OPXXVII som i sin tur bygger på Minerva 16-17. Det är en Special Edition från 2013 tillverkad i endast 100 exemplar. Ska enligt uppgift vara baserad på en sällsynt modell från sena 1930-talet, vilket bland annat syns på den 12-kantiga bezeln.. Godis!!

521.jpg
521 bak.jpg
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Sidan 521 i Paneraitråden innebär att vi presenterar PAM521. Precis som förra sidans 520 en fantastisk modell; 47mm Radiomir i platina bestyckad med ett handjagat OPXXVII som i sin tur bygger på Minerva 16-17. Det är en Special Edition från 2013 tillverkad i endast 100 exemplar. Ska enligt uppgift vara baserad på en sällsynt modell från sena 1930-talet, vilket bland annat syns på den 12-kantiga bezeln.. Godis!!

521.jpg
521 bak.jpg

Modellen från 1930-talet heter 3646A om någon vill googla. :)

Och låt mig föreslå ett billigare alternativ här också. :D
PAM 685, special edition för 2017. Den till vänster. http://www.panerai.com/en/collectio.../radiomir-3-days-acciaio---47mm_pam00685.html
upload_2017-5-16_14-15-36.png
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Panerai har för mig varit något av en "acquired taste". Lite väl blaffiga, lite väl simpla, lite väl Stallone liksom. Och manuella till råga på allt (usch).
Men nu tänker jag att en Radiomir inte skulle sitta helt fel på handleden. Inte helt fel alls! Är ju schysst ju! Stora, enkla och liksom klockeriets kärna destillerat. Mums med en manuell time-only, är ju precis vad jag behöver (right?).
Jag har kommit fram till att jag är sugen på Sandwich dial och en tvåhandare (base?) med manuellt urverk. Vilken av alla modeller från 0-999 är det jag är ute efter? :confused:
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Panerai har för mig varit något av en "acquired taste". Lite väl blaffiga, lite väl simpla, lite väl Stallone liksom. Och manuella till råga på allt (usch).
Men nu tänker jag att en Radiomir inte skulle sitta helt fel på handleden. Inte helt fel alls! Är ju schysst ju! Stora, enkla och liksom klockeriets kärna destillerat. Mums med en manuell time-only, är ju precis vad jag behöver (right?).
Jag har kommit fram till att jag är sugen på Sandwich dial och en tvåhandare (base?) med manuellt urverk. Vilken av alla modeller från 0-999 är det jag är ute efter? :confused:
45 eller 47 mm? 1930- eller 1940-caset (wirelugs eller standard)?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Panerai har för mig varit något av en "acquired taste". Lite väl blaffiga, lite väl simpla, lite väl Stallone liksom. Och manuella till råga på allt (usch).
Men nu tänker jag att en Radiomir inte skulle sitta helt fel på handleden. Inte helt fel alls! Är ju schysst ju! Stora, enkla och liksom klockeriets kärna destillerat. Mums med en manuell time-only, är ju precis vad jag behöver (right?).
Jag har kommit fram till att jag är sugen på Sandwich dial och en tvåhandare (base?) med manuellt urverk. Vilken av alla modeller från 0-999 är det jag är ute efter? :confused:
https://www.chrono24.se/search/inde...EARCHSTATS_BRAND_ID=&SEARCHSTATS_MATERIAL_ID=
Här har du 1286 stycken som är manuella Radiomir :) Kul att du nått Nirvana :D
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
45 eller 47 mm? 1930- eller 1940-caset (wirelugs eller standard)?
Ach, tänker att 45mm är det som passar bäst. Gällande luggarna blir jag inte riktigt klok på vad som är vad och vad som är fördelarna med respektive variant, för mig som n00b ser ju alla ut att ha "wire lugs" man skruvar ut (eller?). Av de modellerna jag hittills sett verkar PAM210 vara den som jag "är ute efter", men den verkar ha tagits ur produktion utan att få en ren efterträdare (PAM610 har ej sandwich-dial).

Plz halp, Paneristi. You're my last hope!
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Ach, tänker att 45mm är det som passar bäst. Gällande luggarna blir jag inte riktigt klok på vad som är vad och vad som är fördelarna med respektive variant, för mig som n00b ser ju alla ut att ha "wire lugs" man skruvar ut (eller?). Av de modellerna jag hittills sett verkar PAM210 vara den som jag "är ute efter", men den verkar ha tagits ur produktion utan att få en ren efterträdare (PAM610 har ej sandwich-dial).

Plz halp, Paneristi. You're my last hope!
Utifrån dina ganska specifika önskemål är det egentligen bara en begagnad 210 som gäller.. Om du kan bredda dig till att tänka dig subsekund ökar alternativen avsevärt; även andra storlekar finns då tillgängliga (läs 42mm).
Här en bild som illustrerar wirelugs resp. standard i form av PAM337 till vänster resp. PAM512 till höger, båda 42mm. Som du kan notera skiljer sig även bl.a. kronan åt de två boetterna emellan (Radiomir resp. Radiomir 1940).

337 512.jpg
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Utifrån dina ganska specifika önskemål är det egentligen bara en begagnad 210 som gäller.. Om du kan bredda dig till att tänka dig subsekund ökar alternativen avsevärt; även andra storlekar finns då tillgängliga (läs 42mm).
Här en bild som illustrerar wirelugs resp. standard i form av PAM337 till vänster resp. PAM512 till höger, båda 42mm. Som du kan notera skiljer sig även bl.a. kronan åt de två boetterna emellan (Radiomir resp. Radiomir 1940).

337 512.jpg
Mille grazie seniore!
Då vet jag att det är wire-lugs jag är ute efter och att det är 210 som uppfyller hela specen förutsatt att jag fixar 45mm. Får ta och bege mig till Nymans för prov av boettstorlekar men just nu är det nog utan subsekund som gäller. Dels för estetiken, dels för den sköna "stronzo, så jävla noga är det inte med tiden vaffanculo"-grejen och slutligen för att Pannas 9'or är något förjävla snygga.
 
Mille grazie seniore!
Då vet jag att det är wire-lugs jag är ute efter och att det är 210 som uppfyller hela specen förutsatt att jag fixar 45mm. Får ta och bege mig till Nymans för prov av boettstorlekar men just nu är det nog utan subsekund som gäller. Dels för estetiken, dels för den sköna "stronzo, så jävla noga är det inte med tiden vaffanculo"-grejen och slutligen för att Pannas 9'or är något förjävla snygga.
De flesta klarar av att bära upp 45mm radiomir utan några som helst problem tack vare just wire lugsen. Det är en riktigt grym modell! Min personliga favvo är 424 :hungry:


(bild såklart)
610877.png.adapt.1333.2000.png
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Mille grazie seniore!
Då vet jag att det är wire-lugs jag är ute efter och att det är 210 som uppfyller hela specen förutsatt att jag fixar 45mm. Får ta och bege mig till Nymans för prov av boettstorlekar men just nu är det nog utan subsekund som gäller. Dels för estetiken, dels för den sköna "stronzo, så jävla noga är det inte med tiden vaffanculo"-grejen och slutligen för att Pannas 9'or är något förjävla snygga.
Wirelugsen gör att även 47mm-versionerna bärs förvånansvärt bra för många som aldrig hade kunnat föreställa sig en så stor diameter. Utifrån dina övriga kriterier är ju 232 en jäkligt snaskig modell! Bör gå hyfsat enkelt att få tag på en välbehållen sådan.
Se således till att prova någon 47:a med wirelugs också när du är på Nymans..

Edit: rätt vad det är kanske du sitter med en 210:a och sen kommer på något i stil med att "jäklar vad snyggt det är med guldvisare till Panerai..." Genast börjar du sukta efter 232 i stället.. ;)

232.jpg
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Mille grazie seniore!
Då vet jag att det är wire-lugs jag är ute efter och att det är 210 som uppfyller hela specen förutsatt att jag fixar 45mm. Får ta och bege mig till Nymans för prov av boettstorlekar men just nu är det nog utan subsekund som gäller. Dels för estetiken, dels för den sköna "stronzo, så jävla noga är det inte med tiden vaffanculo"-grejen och slutligen för att Pannas 9'or är något förjävla snygga.
Det slog mig att 720 och 721 är på ingång. De är 47mm men base och sandwich.
upload_2017-5-17_20-56-45.png

upload_2017-5-17_20-57-26.png
 
Topp