• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur viktigt är skicket på klockan för dig?

Skulle oavsett vad inte kört på Luxurywatches. Jag köpte min 112 långt (och då menar jag låååångt) under priset de satt på sin klocka. Nu är min visserligen 8 år gammal och har både dings och repor, men det skiter jag personligen i.


Ny 112 med SW-dial går att finna för runt 45tkr innan prutning på Chrono24. Påslag om 3.5% för Trusted Checkout tillkommer (är det en seriös handlare med gott omdöme så hade jag dock inte gått via Chrono24) och drygt 100 € för försäkrad transport.

Precis som med de flesta beg. klockor så behöver 112:an på LW servas; antingen direkt (lite beroende på dina behov) el. inom ngt enstaka år. Kostnaden för detta måste vägas in och vips så är klockan på LW dyr. Samtidigt vad gäller 112:an med SW-dial så börjar den bli svår att få tag på. Därav kan en handlare med viss trygghet hålla ett förhållandevis högt pris på sina begagnade ex. Värt att ha i åtanke.


LW är alltid väldigt dyra och det är inte ett trevligt ställe att handla klockor på dessvärre.

Hade jag vart dig då lurka runt lite så kommer det en 112a på köp & sälj.

Varför inte klippa 590 som ligger ute för 40?
Fråga @Palenkovich vad han anser om klockan då han ägt en 590. Jag tycker den är Grym


Eller denna som jag såg nu:
https://klocksnack.se/threads/panerai-luminor-112.69837/
Utan att jag har kollat på annat än k&s här men vägt in vad jag själv betalade för 111 för några år sedan samt vad jag själv hade varit villig att betala så känns det dyrt

Ja jag kan hålla med om att priset är högt eftersom man kan få andra nya modeller till motsvarande pris, dock inte med SW dial som är ett krav för mig. Jag tänkte att eftersom modellen är från 2014 så borde den "hålla" till 2019 ungefär innan första service borde göras och jämfört med Ch24 så verkade priset rimligt. Finns en 112 på blocket för 39K från 2006 och funderade på om man inte kunde nå det priset ungefär hos LW med 10% discount, men fortfarande är det så pass dyrt att det tåls att tänka på ett par gånger.

Jag får helt enkelt lurka på ett bra exempel här på K&S, hade varit kul att iaf känna 112 på handleden :)
 

maverickchase

Breitling
Kärntruppen håller igång forumets överlägset bästa tråd - bra jobbat!

Varit en hektisk period senaste tiden, hoppas det lugnar sig framöver.
Idag flyger vi med Pam253 flyback regatta på handleden
IMG_1470.JPG

När svulstighet och elegans blir ett. Väcker ett rebelliskt habegär! :cool:
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Ja jag kan hålla med om att priset är högt eftersom man kan få andra nya modeller till motsvarande pris, dock inte med SW dial som är ett krav för mig. Jag tänkte att eftersom modellen är från 2014 så borde den "hålla" till 2019 ungefär innan första service borde göras och jämfört med Ch24 så verkade priset rimligt. Finns en 112 på blocket för 39K från 2006 och funderade på om man inte kunde nå det priset ungefär hos LW med 10% discount, men fortfarande är det så pass dyrt att det tåls att tänka på ett par gånger.

Jag får helt enkelt lurka på ett bra exempel här på K&S, hade varit kul att iaf känna 112 på handleden :)
Finns säker någon i din närhet som har en panna i vart fall samma case du säkert kan få klämma på mot en lunch :)

Oavsett så skulle jag rekommendera dig till att inte gynna LW
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Har varit sugen på en Panerai ett tag och till hösten kommer det förhoppningsvis in lite kapital på klockkontot. PAM000 har ju utgått nu och ersatts med PAM1000. Vad är är forumets åsikt om den nya modellen? Ska man skipp den och gå på PAM560 (antar att det är den som ersätter 112?).
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Ja jag kan hålla med om att priset är högt eftersom man kan få andra nya modeller till motsvarande pris, dock inte med SW dial som är ett krav för mig. Jag tänkte att eftersom modellen är från 2014 så borde den "hålla" till 2019 ungefär innan första service borde göras och jämfört med Ch24 så verkade priset rimligt. Finns en 112 på blocket för 39K från 2006 och funderade på om man inte kunde nå det priset ungefär hos LW med 10% discount, men fortfarande är det så pass dyrt att det tåls att tänka på ett par gånger.

Jag får helt enkelt lurka på ett bra exempel här på K&S, hade varit kul att iaf känna 112 på handleden :)
För 1 månad sen sålde jag min 112a med sandwich för 35k här på forumet.
Uttagen 2016 på nymans.
Med tanke på vad den kostade mig hos Nymans så låter över 40k svindyrt
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Sidan 525 i tråden = PAM525. Modellnamn: Luminor Flyback Chrono Oro Rosso. Tvilling med förra sidans modell 524, men i detta utförande i Oro Rosso, rödguld. Alltså presenterad 2013, driven av automatverket P.9100, flyback kronograf som snaskig komplikation och i 44mm.

IMG_2739.JPG


IMG_2738.JPG
 

Guden

Cartier
Tanken om att ta ett steg in i Panerai-träsket blir allt starkare.
Var inte så imponerad av bilder till en början början, tills jag fick testa en på handleden för första gången.
Det var då en PAM560.

Har ingen budget som är ristad i sten, men hade tänkt mig ca 35k.
Sandwich-dial är väl det enda som jag är säker på att jag vill ha.
PAM112 verkar vara en fin instegs-panerai, men då kanske jag måste stretcha på budgeten en aning.

Sorry för denna tråkiga post, men skulle ni kunna spotta ur några referenser som jag kan kika på?
Läste igenom det mesta i tråden för lite mer än ett år sen, och skrev sedan ned alla anteckningar i ett dokument som jag dessvärre inte kan hitta.

Krav:
Sandwich-dial
~35k
Ingen radiomir
Max 44mm
 
Tanken om att ta ett steg in i Panerai-träsket blir allt starkare.
Var inte så imponerad av bilder till en början början, tills jag fick testa en på handleden för första gången.
Det var då en PAM560.

Har ingen budget som är ristad i sten, men hade tänkt mig ca 35k.
Sandwich-dial är väl det enda som jag är säker på att jag vill ha.
PAM112 verkar vara en fin instegs-panerai, men då kanske jag måste stretcha på budgeten en aning.

Sorry för denna tråkiga post, men skulle ni kunna spotta ur några referenser som jag kan kika på?
Läste igenom det mesta i tråden för lite mer än ett år sen, och skrev sedan ned alla anteckningar i ett dokument som jag dessvärre inte kan hitta.

Krav:
Sandwich-dial
~35k
Ingen radiomir
Max 44mm
Spontant så känns det som att 111 och 112 är vad man får med de kraven.. Kanske 176 om du gillar titan.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Tanken om att ta ett steg in i Panerai-träsket blir allt starkare.
Var inte så imponerad av bilder till en början början, tills jag fick testa en på handleden för första gången.
Det var då en PAM560.

Har ingen budget som är ristad i sten, men hade tänkt mig ca 35k.
Sandwich-dial är väl det enda som jag är säker på att jag vill ha.
PAM112 verkar vara en fin instegs-panerai, men då kanske jag måste stretcha på budgeten en aning.

Sorry för denna tråkiga post, men skulle ni kunna spotta ur några referenser som jag kan kika på?
Läste igenom det mesta i tråden för lite mer än ett år sen, och skrev sedan ned alla anteckningar i ett dokument som jag dessvärre inte kan hitta.

Krav:
Sandwich-dial
~35k
Ingen radiomir
Max 44mm
Det är aldrig för sent för att hitta rätt, så grattis till Panerai-insikten ;)
Vad gäller frågeställningen bör du först konstatera om du vill ha Base eller Marina (subsekund). Är det Base som gäller är 112 ett utmärkt val som ligger någorlunda i linje med din budget. Om du vill ha subsekund känns 111 som rätt val. Då måste du dock räkna med att få stretcha budgeten med uppåt kanske 7-8k till (beroende på ålder, skick, fullset eller inte osv.).
 

Guden

Cartier
Spontant så känns det som att 111 och 112 är vad man får med de kraven.. Kanske 176 om du gillar titan.

Det är aldrig för sent för att hitta rätt, så grattis till Panerai-insikten ;)
Vad gäller frågeställningen bör du först konstatera om du vill ha Base eller Marina (subsekund). Är det Base som gäller är 112 ett utmärkt val som ligger någorlunda i linje med din budget. Om du vill ha subsekund känns 111 som rätt val. Då måste du dock räkna med att få stretcha budgeten med uppåt kanske 7-8k till (beroende på ålder, skick, fullset eller inte osv.).
Tackar! Då gjorde jag rätt val när jag satte 112:an som bakgrundsbild i mobilen.
Då är det en tidsfråga innan den sitter på min handled.
Tankar om att avyttra min DJ kommer och går, får jag ett infall igen så är en Panerai nära.
 
Topp