• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

azcii

Patek
2-Faktor
Godmorgon ni å högre lärda Paneristis, det hade varit uppskatta med lite av era erfarenheter och generella kommentarer! (jag hoppas detta hamnar i rätt tråd nu).

På senare tid har jag helt fastnat för Panerai och går nu i köptankar av min första (jag ska ha en, så är det bara). Av intresse har jag självklart skummat igenom lite historia, modeller och signum. Jag har också varit och kikat på lite modeller hos AD för att få en känsla för skillnaden mellan boetter, storlekar och utseende (vilket rekommenderades starkt av andra ägare).

Den serie som tilltalade mig mest var faktiskt den ursprungliga Radiomiren med sin speciella, rena, lite retro, look.

Av de två nya (2016/2017) modeller som jag står och väger mellan är 609:an och 380:an. (Jag känner till de övergripande skillnaderna mellan dessa två modeller även fast jag inte är så duktig på urverk. Förstår att det ena är in house 8 dagars och det andra modifierat.)

Här kommer lite funderingar som ni gärna får lämna lite kommentarer eller personliga erfarenheter på:
  • Av vad jag förstår så har Panerai slutat med att ha sandwich-dialen på sina basmodeller helt, t.ex. 510, 111, 183 (supersnygg), vilket jag inte riktigt förstår då sanwichen känns som ett viktigt signum som även ger klockorna ett speciellt särdrag? Denna tilltalar mig mycket. Vet någon bakgrunden till detta, är det bara för att sniket sälja in sina dyrare modeller som t.ex. 312, 1312 etc?
  • Hur upplever ni tavlorna på modellerna ovan? Ni får gärna utveckla detta :) Är det sausage dial? Jag förstår att sandwichen inte är regelrätt på den första Radiomir då detta signum kom först senare? Om någon har en modell ovan får ni gärna ladda upp någon närbild på dialen då det är svårt att hitta någon tycker ja som verkligen visar den.
  • Förutom 8-dagars reserven och in house, vad är den största skillnaden på urverken och är OP II kalibern och hur står sig dessa mot varanda? Är OP II ETA eller vad är detta för urverk egentligen :angel:
  • Vad har ni för allmänna tycken/erfarenheter/kommentarer modellerna emellan och vad anser ni om prisskillnaden?
  • Avslutningsvis, vad tycker ni om modellerna ovan som första (och kanske enda) Panerai och ni kanske rentav har andra tips på första modell då jag inte fullt ut greppat sortimentet, särskilt inte tidigare utgåvor?
Stort tack på förhand kära klockentusiaster och trevlig sommar på er!

Hallå, ska försöka svara på frågorna så gott jag kan:

Av vad jag förstår så har Panerai slutat med att ha sandwich-dialen på sina basmodeller helt, t.ex. 510, 111, 183 (supersnygg), vilket jag inte riktigt förstår då sanwichen känns som ett viktigt signum som även ger klockorna ett speciellt särdrag? Denna tilltalar mig mycket. Vet någon bakgrunden till detta, är det bara för att sniket sälja in sina dyrare modeller som t.ex. 312, 1312 etc?
Det finns nog inte ett direkt svar på den här frågan, tror bara att det handlar om cost cutting och (precis som du skriver) göra de dyrare modellerna lite mer exklusiva, precis på samma sätt som de gick från skruvar till pins på vissa modeller.

Hur upplever ni tavlorna på modellerna ovan? Ni får gärna utveckla detta :) Är det sausage dial? Jag förstår att sandwichen inte är regelrätt på den första Radiomir då detta signum kom först senare? Om någon har en modell ovan får ni gärna ladda upp någon närbild på dialen då det är svårt att hitta någon tycker ja som verkligen visar den.
Tror PAM510 kör painted dial och inte sausage. PAM111 tillverkas inte längre och PAM183 har jag ingen koll på. Har haft en PAM112 med sausage och en med sandwich. Skulle jag endast ha en Panerai skulle jag nog köra sandwich, endast pga hur snyggt det ser ut. Men sausage är bra även det, lyser upp lite starkare än sandwich på kvällen. PAM510 och PAM560 kör painted dial, vilket lyser upp ännu starkare. Exempelvis hade @Janne2000 en panna med painted dial senaste Panerai GTGn och jag tyckte lumen lyste överlägset starkast på hans. Var själv inne på att köpa en PAM510 ett tag, men eftersom den inte längre tillverkas med sandwich dial måste man hitta ett ex från innan 2015 om man vill ha det. Grym klocka för priset oavsett. Var också beredd på att faux patina lumen (bruna) lyser lite svagare än vanliga lumen (gröna).

Förutom 8-dagars reserven och in house, vad är den största skillnaden på urverken och är OP II kalibern och hur står sig dessa mot varanda? Är OP II ETA eller vad är detta för urverk egentligen :angel:
OPII är ett modifierat ETA 6497/2. Ingenting fancy helt utan komplikationer, men ett riktigt workhorse urverk som går som det ska och är enkelt att serva. 8 dagars urverken har jag inte så bra koll på, men vad jag vet ska P5000 vara lite mer komplicerat med bland annat en "balance bridge" istället för "balance cock" för balanshjulet, vilket ska göra urverket robustare, mer stöttåligt osv.

Vad har ni för allmänna tycken/erfarenheter/kommentarer modellerna emellan och vad anser ni om prisskillnaden?
Svår fråga, jag tycker som sagt att PAM510, PAM560 och PAM590 är tre riktigt prisvärda klockor. Sen gillar jag även de äldre ETA modellerna typ PAM111 och PAM112. Jag har inte haft någon radiomir själv men PAM574 och PAM512 är två klockor jag kikat på en hel del. Riktigt fina. @Kim har en och ska vara sjukt nöjd med den.

Avslutningsvis, vad tycker ni om modellerna ovan som första (och kanske enda) Panerai och ni kanske rentav har andra tips på första modell då jag inte fullt ut greppat sortimentet, särskilt inte tidigare utgåvor?
Skulle köra en 42-44mm Panerai som enda panna, beroende på handledsstorlek såklart. Jag har personligen runt 18cm handleder och tycker 44mm funkar bättre som enda panna. Har en PAM372 som mäter 47mm som jag verkligen älskar, men den ser också större ut på handleden även om den bärs väldigt bekvämt.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Här kommer utlovade bilder @Alex Taól
IMG_1846.JPG IMG_1847.JPG IMG_1849.JPG IMG_1850.JPG IMG_1762.JPG
 

kmg

Patek
2-Faktor
@Alex Taól Rörande prisskillnaden han du köpa båda rätt "billigt" av gråhandlare. Finns en uppsjö på chrono24. Eller så gör du som jag och går in till ad och betalar dyrt :)
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag hade motsvarande tankar, även om jag hade Sandwich dial som måste på min lista (och inte ville ha sekundvisare). Blev en 210'a beggad och såhär i efterhand är jag svinnöjd med att jag valde Sandwich över box-fresh. Vidare tycker jag att de gamla ETA/UNITAs-verken rent estetiskt är snyggare än Pannas in-house. Kan någon hjälpa till med vad 210'ans motsvarighet med sekundvisare hette?
 

azcii

Patek
2-Faktor
Jag hade motsvarande tankar, även om jag hade Sandwich dial som måste på min lista (och inte ville ha sekundvisare). Blev en 210'a beggad och såhär i efterhand är jag svinnöjd med att jag valde Sandwich över box-fresh. Vidare tycker jag att de gamla ETA/UNITAs-verken rent estetiskt är snyggare än Pannas in-house. Kan någon hjälpa till med vad 210'ans motsvarighet med sekundvisare hette?
Håller med dig, tycker ETA verken ser bättre ut. Däremot gillar jag att inhouse urverken ser lite robusta och "tooliga" ut, ger lite mer tool känsla över klockan.
 
Hej. Vad kul att du ska köpa Panerai! Du har ju rätt bra koll låter det som vad som skiljer mellan olika modeller. Ska försöka besvara några av dina frågor.
- Det stämmer att de slutat med sandwich på de flesta modeller med radiomir- och luminor-caset (men har sandwich på radiomir 1940 och luminor 1950-casen som regel).
- Jag har en 610a. Bifogar bild där du ser ut siffrorna ser ut. Det är painted dial, dvs en urgröpning i tavlan som är fylld med lume. Siffrorna står inte ut som en vanlig sausage dial (jämför med 048an eller 024an exempelvis). Personligen gillar jag tavlan på min 610a (samma som 609). Men visst, hade den haft sandwich hade det ju varit kul. Dock ingen biggy för min del. Vi ska nog inte gå in i en diskussion vad som mest panerai-dna, sandwich eller inte, för då går @Palenkovich i taket :)
- Jag är ingen urverkskille så kan inte uttala mig om kvalitetsskillnaden mellan 380s och 609s verk. För egen del tycker jag det är skönt att bara dra upp klockan en gång i veckan. Vet att de hade problem med p.5000-verket i början (609ans verk) men att detta ska vara åtgärdat.
- Om du gillar 380 / 609 så kör på någon av dem. En del föredrar luminor, andra radiomir, andra gillar bägge modellerna. Tycke och smak. Kolla även 183an. Tillverkas inte längre dock så du får försöka hitta nos eller beg. Men den modellen har mycket av det du söker (om inte allt?).
- Om jag ska tycka till i valet mellan 609 och 380 så säger jag 609 på basis av 8-dagas gångreserv och snyggare tavla.

Allt gott!

Tack för inputen!

Hur länge har du haft din 610 och hur går kärleken? ;) Är det inte samma tavla på 610 och 380:an?
 
Hej. Vad kul att du ska köpa Panerai! Du har ju rätt bra koll låter det som vad som skiljer mellan olika modeller. Ska försöka besvara några av dina frågor.
- Det stämmer att de slutat med sandwich på de flesta modeller med radiomir- och luminor-caset (men har sandwich på radiomir 1940 och luminor 1950-casen som regel).
- Jag har en 610a. Bifogar bild där du ser ut siffrorna ser ut. Det är painted dial, dvs en urgröpning i tavlan som är fylld med lume. Siffrorna står inte ut som en vanlig sausage dial (jämför med 048an eller 024an exempelvis). Personligen gillar jag tavlan på min 610a (samma som 609). Men visst, hade den haft sandwich hade det ju varit kul. Dock ingen biggy för min del. Vi ska nog inte gå in i en diskussion vad som mest panerai-dna, sandwich eller inte, för då går @Palenkovich i taket :)
- Jag är ingen urverkskille så kan inte uttala mig om kvalitetsskillnaden mellan 380s och 609s verk. För egen del tycker jag det är skönt att bara dra upp klockan en gång i veckan. Vet att de hade problem med p.5000-verket i början (609ans verk) men att detta ska vara åtgärdat.
- Om du gillar 380 / 609 så kör på någon av dem. En del föredrar luminor, andra radiomir, andra gillar bägge modellerna. Tycke och smak. Kolla även 183an. Tillverkas inte längre dock så du får försöka hitta nos eller beg. Men den modellen har mycket av det du söker (om inte allt?).
- Om jag ska tycka till i valet mellan 609 och 380 så säger jag 609 på basis av 8-dagas gångreserv och snyggare tavla.

Allt gott!

Förresten. Du kanske bara menade att tavlorna mellan 609 och 380 skiljer sig på själva loggan och inte vad det gäller "painted dial" kom jag på..

För övrigt hade det ju varit intressant att höra kring DNA beträffande dialen i förhållande till Radiomiren från den här viss Herr @Palenkovich
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Förresten. Du kanske bara menade att tavlorna mellan 609 och 380 skiljer sig på själva loggan och inte vad det gäller "painted dial" kom jag på..

För övrigt hade det ju varit intressant att höra kring DNA beträffande dialen i förhållande till Radiomiren från den här viss Herr @Palenkovich
Både jag och andra har skrivit ett par gånger tidigare i tråden om diverse argument för att respektive version av tavla (sandwich vs. sausage/painted) är mest korrekt ur ett historiskt Paneraiperspektiv. Ska inte gå in i den argumentationen igen, men det åtminstone jag för länge sedan landat i är att båda versionerna ur ett historiskt hänseende är "korrekta" och på ett bra sätt knyter an till historiken. Vilket man väljer handlar för mig således enbart om tycke och smak..

Tidigare hade jag en grym 590 med painted, nu har jag en grym 422 med sandwich; nästa blir en.....
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Både jag och andra har skrivit ett par gånger tidigare i tråden om diverse argument för att respektive version av tavla (sandwich vs. sausage/painted) är mest korrekt ur ett historiskt Paneraiperspektiv. Ska inte gå in i den argumentationen igen, men det åtminstone jag för länge sedan landat i är att båda versionerna ur ett historiskt hänseende är "korrekta" och på ett bra sätt knyter an till historiken. Vilket man väljer handlar för mig således enbart om tycke och smak..

Tidigare hade jag en grym 590 med painted, nu har jag en grym 422 med sandwich; nästa blir en.....

BRONZOOOO!

(Hälsan för halsen?)
 
Senast ändrad:
Kan man motivera den ganska stora prisskillnaden mellan 609:an och 380:an egentligen?

@kmgustafsson 183:an verkar ju mycket intressant. Den verkar ju ha allt man önskar egentligen. Visst, inget in house 8 dagars men sandwich och clear caseback. Antar att OP XI är minst lika pålitligt som den i 380:an? När slutade dom göra denna modellen och kan man ens få tag på denna ny via AD längre? Kanske bara begg?
 

kmg

Patek
2-Faktor
Kan man motivera den ganska stora prisskillnaden mellan 609:an och 380:an egentligen?

@kmgustafsson 183:an verkar ju mycket intressant. Den verkar ju ha allt man önskar egentligen. Visst, inget in house 8 dagars men sandwich och clear caseback. Antar att OP XI är minst lika pålitligt som den i 380:an? När slutade dom göra denna modellen och kan man ens få tag på denna ny via AD längre? Kanske bara begg?
Det vet jag inte om man kan. Inhouse brukar kosta mer, sen, är det värt prisskillnaden? Bra fråga. Kul med inhouse dock, men mycket känsla tror jag.
Avstår att svara på frågan om urverken. Vet inte.
183an får du nog inte tag i via ad i sverige i alla fall. Men kan finnas nya (oanvändak) hos gråhandlare. Kolla C24. Sen lär du hitta beg.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Tack för inputen!

Hur länge har du haft din 610 och hur går kärleken? ;) Är det inte samma tavla på 610 och 380:an?
Kärleken går bra. Mycket vill ha mer men jag är nöjd med klockan och kommer behålla den garanterat. Är inte någon flippare iofs rent generellt....

Sen ang tavlorna. Samma tavla i 609 o 610 bortsett från sub sekunden. Syftade på loggan på 380s tavla.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Kärleken går bra. Mycket vill ha mer men jag är nöjd med klockan och kommer behålla den garanterat. Är inte någon flippare iofs rent generellt....

Sen ang tavlorna. Samma tavla i 609 o 610 bortsett från sub sekunden. Syftade på loggan på 380s tavla.
Har inte 609'an en rad text ("BLACK SEAL") till också? Var inne på Nymans för att kolla de här för några veckor sedan och anmärkte på det.
 

Quartz

Breitling
Faktahjäp sökes
Svag för siffror "runt om" - t ex 359 och 164 svårt att hitta en vettig just nu. Någon kunnig här som känner till ngn ytterligare modell med urtavla med siffror på "alla" positioner?
-Ja, jag vet att boetterna på exemplen ovan är olika...
Tack för att du orkade läsa.
 
Topp