• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dixie

Audemars
2-Faktor
20170618_183532.jpg

Mycket nöjd med nyförvärvet!
Ska du va, grattis!
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Halla gott folk, hade ett kort men anda minnesvart forhallande med en 590 for ett tag sedan. Nu ar jag redo att inleda ett nytt paneraifohallande. Ar mycket sugen pa en 048.. kanske inte den popularaste flickan i klassen men det struntar jag i. Vad bor en i hyffsat bra skick fullset men okand servicehistorik ligga pa?

Tackar sa lange och hoppas jag kan kliva in i Paneraivarmen igen inom kort
Välkommen åter (snart) i värmen! Lycka till med jakten på din 048. Jag har tyvärr dålig koll på vad en sådan ska ligga på men hoppas det finns några andra Paneristi som kan svara på din fråga.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Halla gott folk, hade ett kort men anda minnesvart forhallande med en 590 for ett tag sedan. Nu ar jag redo att inleda ett nytt paneraifohallande. Ar mycket sugen pa en 048.. kanske inte den popularaste flickan i klassen men det struntar jag i. Vad bor en i hyffsat bra skick fullset men okand servicehistorik ligga pa?

Tackar sa lange och hoppas jag kan kliva in i Paneraivarmen igen inom kort
Du har ett par referensex. på köp och sälj. Såldes någon/några 2016 om jag inte missminner. En sprillans frå gråhandlare på c24 får du för €4900 typ (+/- €200).

För att kommentera modellvalet (inget du bad om men jag tar mig friheten): jag var helt inne på modellen förut. Sen provade jag den och personligen fann jag den något obalanserad. Blev ex lite tight om plats på tavlan då de tryckt in sub-sek och datum (med bubbla dessutom). Men om du tyckte 44 mm bettarini-boett var för stort för dig kanske du ändå ska köra en mindre..? Så länge du blir nöjd.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
PAM 544 (dvs. vi är på sidan 544 i tråden nu) är en Luminor Marina Boutique Edition, specifikt butiken i Mumbai. Jag känner till att vi har ett tvillingsyskon i kanalen, och det är min 416 från butiken i Beverly hills, så jag postar den istället. :)
IMG_0863 2.jpg
IMG_0865 2.JPG
 
Senast ändrad:

Isac85

Cartier
Ja man far verkligen blandade recensioner nar man letar rundor. Kanske far bli en 392 istallet, kanns som den ar lattare att flippa med om man inte skulle gilla den.



Du har ett par referensex. på köp och sälj. Såldes någon/några 2016 om jag inte missminner. En sprillans frå gråhandlare på c24 får du för €4900 typ (+/- €200).

För att kommentera modellvalet (inget du bad om men jag tar mig friheten): jag var helt inne på modellen förut. Sen provade jag den och personligen fann jag den något obalanserad. Blev ex lite tight om plats på tavlan då de tryckt in sub-sek och datum (med bubbla dessutom). Men om du tyckte 44 mm bettarini-boett var för stort för dig kanske du ändå ska köra en mindre..? Så länge du blir nöjd.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Precis som jag trodde jag sett allt dök denna spännande Radiomir chronograph upp. Ref PAM288. Det är nog sannolikt bara jag som aldrig sett den förut. 45 mm. Pris ca 60K. Urverk okänt, för mig just nu. Klarar djup ner till 100 m. Stöddig pjäs.
IMG_2849.JPG
IMG_2850.JPG
IMG_2851.JPG
IMG_2852.JPG

IMG_2853.JPG
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Halla gott folk, hade ett kort men anda minnesvart forhallande med en 590 for ett tag sedan. Nu ar jag redo att inleda ett nytt paneraifohallande. Ar mycket sugen pa en 048.. kanske inte den popularaste flickan i klassen men det struntar jag i. Vad bor en i hyffsat bra skick fullset men okand servicehistorik ligga pa?

Tackar sa lange och hoppas jag kan kliva in i Paneraivarmen igen inom kort
Du vet redan att det finns olika åsikter om 40 mm Panerai så jag utgår bara från mig personligen. Jag har länge suktat efter den vita tavlan på den snygga länken, 049 eller 051. Jag tycker att 40 mm är en bra storlek för en klocka som ska bäras ofta. Det finns två sätt att se det på och det är likt det glasögonbranschen säger. Antingen ser man bra ut eller så ser man bra ut. Med det sagt är oftast en större Panerai renare och luftigare i tavlan än en mindre. Det finns helt enkelt en större yta att sprida ut grejerna på. Om det är snyggare är en smaksak och inte så enkelt. Större är inte nödvändigtvis snyggare och mindre innebär inte nödvändigtvis att en klocka är fulare. Jag tycker 40 mm är snygga som de är och de kan stå för sig själva utan att behöva jämföras med andra Panerai. Personligen skulle jag inte betala mer än 40K för en 40 mm och då ska länk inte. Den ska vara opolerad eller försiktigt polerad av AD i samband med fullservice. Är klockan dokumenterat nyservad av AD, skulle jag vara beredd att gå upp ytterligare 5K. Klockan har några år på nacken och urverket är ett enklare men väldigt pålitligt cosc-certifierat ETA-verk. Klockan är egentligen inget speciell, även om säljaren hävdar det. Branschen försöker ständigt lägga upp högre och högre priser. Ska vi klockköpare kunna hålla nere denna utveckling måste vi våga ta en diskussion kring priset. Runt 35K anser jag är ok för en oservad på gummi. Hittar du en billigare så grattis. Nu en bildkavalkad på pam048 på sina ståtliga 40 mm.
IMG_2858.JPG
IMG_2859.JPG
IMG_2860.JPG
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Precis som jag trodde jag sett allt dök denna spännande Radiomir chronograph upp. Ref PAM288. Det är nog sannolikt bara jag som aldrig sett den förut. 45 mm. Pris ca 60K. Urverk okänt, för mig just nu. Klarar djup ner till 100 m. Stöddig pjäs.
IMG_2849.JPG
IMG_2850.JPG
IMG_2851.JPG
IMG_2852.JPG

IMG_2853.JPG
Den där får mig att tänka på en modifikation som någon gjorde för ett antal år sedan. Man tager en 52mm Panerai väckarklocka (PAM173), löder på bandhorn och gör ett fett armbandsur av det hela. Asball. Jättefet.
upload_2017-6-20_11-42-30.png
upload_2017-6-20_11-44-8.png
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Den där får mig att tänka på en modifikation som någon gjorde för ett antal år sedan. Man tager en 52mm Panerai väckarklocka (PAM173), löder på bandhorn och gör ett fett armbandsur av det hela. Asball. Jättefet.
upload_2017-6-20_11-42-30.png
upload_2017-6-20_11-44-8.png
Jag förstår inte riktigt kopplingen du gör. Menar du att 288 är ett hemmabygge?
 
Topp