• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Compiss

Patek
2-Faktor
Den obligatoriska "jag vågar bada med min Panerai men kommer aldrig utnyttja 300m, men det är skönt att veta att den är vattentät till 300m" bilden på semestern

20170623_125550.jpg
Visst ligga och bada, men är det inte vanskligt att snorkla och fridyka med en 100m?
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Hur är det, kommer 372/422/423 med gummi? Säljaren ringde ett samtal och menade att det gjorde det, var han ute och cyklade?
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Är så satans Panerai-hooked efter att ha ägt min 005a i 1,5 månader. Vill klämma fler för att se vad som blir nästa. GTG i någon gång nu i sommar? :rolleyes:

Sketen bonusbild.
IMG_6493.JPG
Ok. Vem orkar dra i en AW typ i nästa eller nästnästa vecka? :)
Vi kör en enkel aw-gtg. Föreslår härmed nu på tisdag! Vad sägs? Kan fortsätta diskussionen i Paneristi Sweden-PM-tråden. Någon som inte är med där och vill in hojtar till.
 

Isac85

Cartier
Hej alla Glada

Har overgett tanken pa en 392/048 anledningen stavas Panerai 233, herrejavlar vad den var grym. Vad ar den generella Paneristi tanken om den? Den kostar ju en slant, enkel research 70-75' sa man vill ju vara helt hundra :)

Glad midsommar
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej alla Glada

Har overgett tanken pa en 392/048 anledningen stavas Panerai 233, herrejavlar vad den var grym. Vad ar den generella Paneristi tanken om den? Den kostar ju en slant, enkel research 70-75' sa man vill ju vara helt hundra :)

Glad midsommar
Ja, det är ju fortfarande min favoritref. Jag var ute efter en manuell 44mm med borstat case, sandwich och subsekund. När jag såg det kupade safirglaset kunde jag inte släppa den. Puristerna tycker nog den är lite plottrig med sitt datum, power reserve och GMT men det stör inte mig, tvärtom. För mig med smala handleder var manuell ett måste för att få ner höjden på klockan. Vill dock komplettera med en submersible på sikt.
IMG_20170216_134129_228.jpg
 

Isac85

Cartier
Precis, ligger med inne med handleder modell mindre. 590n satt dock valdigt bra pa mig, sa det ar absolut manuell som far galla

Ar det rimligt att anta att man far slanta upp en 75' for ett bra ex? Givetvis fullset

Trevlig midsommar


Ja, det är ju fortfarande min favoritref. Jag var ute efter en manuell 44mm med borstat case, sandwich och subsekund. När jag såg det kupade safirglaset kunde jag inte släppa den. Puristerna tycker nog den är lite plottrig med sitt datum, power reserve och GMT men det stör inte mig, tvärtom. För mig med smala handleder var manuell ett måste för att få ner höjden på klockan. Vill dock komplettera med en submersible på sikt.
IMG_20170216_134129_228.jpg
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Precis, ligger med inne med handleder modell mindre. 590n satt dock valdigt bra pa mig, sa det ar absolut manuell som far galla

Ar det rimligt att anta att man far slanta upp en 75' for ett bra ex? Givetvis fullset

Trevlig midsommar
Ja, det är nog rimligt. Svårt att hitta under 75 om man vill ha full set, och det vill man när det kommer till Panerai. Det figurerar några på forumet som brukar byta ägare nu och då så håll ögonen öppna.

Glad midsommar till dig också! :)
 

kmg

Patek
2-Faktor
Svängde förbi PereQuera i Alicante och blev sjukt trevligt bemött av en kompetent säljare och fick pröva 423 som de hade inne. Bra Panerai-utbud med en del kronografer och bland annat en Carbotech i fönstret. Tack för det! Nu vet jag att en 372/422/423 står på listan...
IMG_6522.JPG
IMG_6523.JPG
IMG_6524.JPG
Har varit tveksam till PR-indikatorn på tavlan men den såg fin ut på handleden!
 

PJW

Audemars
2-Faktor
422 är så grymt snygg!!!..... och stor...stått och dreglat i i Kroons skyltfönster flera gånger..vill ha men den kommer inte passa mig.....måste bli en 42mm....
Äsch, klart du grejar Anders! På med ett tunnt, ostoppat läder bara.

Har varit tveksam till PR-indikatorn på tavlan men den såg fin ut på handleden!
Jag med! Jag vet faktiskt inte vilken som är bäst. Superenkla 372, 422ans action med sekund eller 423ans PR (som faktiskt är en av de ballare komplikationerna).
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
En morgonfundering. 731:an som såldes i 100 ex över Panerais amerikanska webbutik kändes ur min synvinkel (jobbar med olika sätt att smidigast bygga och leverera värde till kunden inom IT) som ett experiment. Undrar om de framöver kommer vara trogna sitt "Panerai ska fasen inte vara lätta att få tag på" eller med jämna mellanrum släppa några modeller alt. låta alla standardmodeller vara till salu på hemsidan. Jag tycker att Panerais affärsmetodik är lite skum i allmänhet, exempelvis att ADs inte får visa upp mer än några modeller i taget i butiken och ha de andra på lagret, så jag vet inte riktigt hur jag ska tolka 731-releasen.
 

Rey

Rolex
En morgonfundering. 731:an som såldes i 100 ex över Panerais amerikanska webbutik kändes ur min synvinkel (jobbar med olika sätt att smidigast bygga och leverera värde till kunden inom IT) som ett experiment. Undrar om de framöver kommer vara trogna sitt "Panerai ska fasen inte vara lätta att få tag på" eller med jämna mellanrum släppa några modeller alt. låta alla standardmodeller vara till salu på hemsidan. Jag tycker att Panerais affärsmetodik är lite skum i allmänhet, exempelvis att ADs inte får visa upp mer än några modeller i taget i butiken och ha de andra på lagret, så jag vet inte riktigt hur jag ska tolka 731-releasen.

Tänker att det åtminstone delvis är ett sätt att se hur lätt en sådan direktförsäljning säljer slut. Man kan ju på detta vis gå förbi behovet av AD på vissa modeller och därmed dubbla vinsten på klockorna som säljs direkt :) Kanske är ute och cyklar dock men hade jag varit ett klockmärke i dagens digitala värd hade jag åtminstone få ut lite ur web-fördelarna utan att för den delen ta bort premium-känslan som man får vid köp i butik genom att bara släppa vissa modeller online.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
En morgonfundering. 731:an som såldes i 100 ex över Panerais amerikanska webbutik kändes ur min synvinkel (jobbar med olika sätt att smidigast bygga och leverera värde till kunden inom IT) som ett experiment. Undrar om de framöver kommer vara trogna sitt "Panerai ska fasen inte vara lätta att få tag på" eller med jämna mellanrum släppa några modeller alt. låta alla standardmodeller vara till salu på hemsidan. Jag tycker att Panerais affärsmetodik är lite skum i allmänhet, exempelvis att ADs inte får visa upp mer än några modeller i taget i butiken och ha de andra på lagret, så jag vet inte riktigt hur jag ska tolka 731-releasen.
Med tanke på senare tids kritik avseende varumärket, tänker mest här på inbitna Panieristis kritik om snäpplock, 30 mr WR o s v, kan jag tänka mig att de försöker återskapa lite av den exklusivitet som fanns kring LE och SE versionerna för att par år sedan.
Kanske då med små serier, som ses som mer exklusiva och svåråtkomliga för de flesta av oss.
Samtidigt är det kanske också en strategi för att driva den digitala handeln man själv kontrollerar till fullo, framför fristående återförsäljare?
 
Senast ändrad:

kmg

Patek
2-Faktor
En morgonfundering. 731:an som såldes i 100 ex över Panerais amerikanska webbutik kändes ur min synvinkel (jobbar med olika sätt att smidigast bygga och leverera värde till kunden inom IT) som ett experiment. Undrar om de framöver kommer vara trogna sitt "Panerai ska fasen inte vara lätta att få tag på" eller med jämna mellanrum släppa några modeller alt. låta alla standardmodeller vara till salu på hemsidan. Jag tycker att Panerais affärsmetodik är lite skum i allmänhet, exempelvis att ADs inte får visa upp mer än några modeller i taget i butiken och ha de andra på lagret, så jag vet inte riktigt hur jag ska tolka 731-releasen.
Det märkligaste med onlinesläppet var att det enbart var tillgängligt för US. Kunde inte beställa hem en till sverige. Nu kanske Panerais marknad främst är USA (en annan fråga...) men DNAt är europeiskt.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Det märkligaste med onlinesläppet var att det enbart var tillgängligt för US. Kunde inte beställa hem en till sverige. Nu kanske Panerais marknad främst är USA (en annan fråga...) men DNAt är europeiskt.
Deras webbshop för accessories har varit enbart amerikansk "hela tiden". Dvs. de har haft köpflödet färdigbyggt, de lade bara till en annan produkt. Enkelt experiment. Det föll väl ut, verkar det som.
 
Senast ändrad:
Topp