• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

azcii

Patek
2-Faktor
@JMolin

Skulle personligen aldrig köpa 423, men både 372 och 422 är fantastiska. Gällande plexiglas eller safir på 372 spelar det nog en mindre roll, vi har jämfört rätt mycket (605 och 372) på GTGerna och tycker inte det är någon märkbar skillnad utseendemässigt, således är nog safir kanske det "bättre" valet. Men som sagt, skulle aldrig vara en deal-breaker för mig personligen.

Det enda som fick mig att avstå från att köpa en 422 något år sen var att den saknade "9" på tavlan, men sen när jag sen klämde på den IRL tyckte jag den va minst lika fantastisk som 372. Tycker det hela hänger på om du vill ha en subsekund eller inte.

Får jag inte tag på klockan jag jagat i ett tag nu finns det en risk att jag köper en 372 (igen) eller 422... Japp, så bra är de.

Som enda Panerai hade jag tveklöst valt 372 för min egen del, men eftersom jag redan har en 112 som är base kanske en 422 kompletterar den bättre.

Skulle ju även kunna köra tvärtom, 111 och 372.
 
Senast ändrad:

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Som enda Panerai hade jag tveklöst valt 372 för min egen del, men eftersom jag redan har en 112 som är base kanske en 422 kompletterar den bättre.

Skulle ju även kunna köra tvärtom, 111 och 372.

Du slår huvudet på spiken där. Jag har min 416 (dvs. en 005 med bättre färgschema och ubåt) och min 605. Hade jag haft något som liknar en 000 så hade nog en 422 eller dylik varit mer intressant, eller ja, då hade jag nog gått hårt på en 690. Base vs. Marina, som det heter.

Som tillägg så har jag ju också en 359 (marina, 44mm 1950, siffror runt hela urtavlan) och en 630 (base, 44mm bettarini, siffror runt hela urtavlan), så de kompletterar ju varandra väl också. Jag har små planer på att byta ut 630 mot typ 655 (marina, 42mm, siffror runt hela urtavlan), men det känns lite svårare för att det liksom överlappar 359 lite för mycket.

Så, jag tänker uppenbarligen precis likadant.
 

marlun

Rolex
@JMolin

Skulle personligen aldrig köpa 423, men både 372 och 422 är fantastiska. Gällande plexiglas eller safir på 372 spelar det nog en mindre roll, vi har jämfört rätt mycket (605 och 372) på GTGerna och tycker inte det är någon märkbar skillnad utseendemässigt, således är nog safir kanske det "bättre" valet. Men som sagt, skulle aldrig vara en deal-breaker för mig personligen.

Det enda som fick mig att avstå från att köpa en 422 något år sen var att den saknade "9" på tavlan, men sen när jag sen klämde på den IRL tyckte jag den va minst lika fantastisk som 372. Tycker det hela hänger på om du vill ha en subsekund eller inte.

Får jag inte tag på klockan jag jagat i ett tag nu finns det en risk att jag köper en 372 (igen) eller 422... Japp, så bra är de.

Som enda Panerai hade jag tveklöst valt 372 för min egen del, men eftersom jag redan har en 112 som är base kanske en 422 kompletterar den bättre.

Skulle ju även kunna köra tvärtom, 111 och 372.
372 har även större siffror än 422 vilket gör den snyggare och bättre ;) @JMolin
 

PJW

Audemars
2-Faktor
@JMolin

Skulle personligen aldrig köpa 423, men både 372 och 422 är fantastiska. Gällande plexiglas eller safir på 372 spelar det nog en mindre roll, vi har jämfört rätt mycket (605 och 372) på GTGerna och tycker inte det är någon märkbar skillnad utseendemässigt, således är nog safir kanske det "bättre" valet. Men som sagt, skulle aldrig vara en deal-breaker för mig personligen.

Det enda som fick mig att avstå från att köpa en 422 något år sen var att den saknade "9" på tavlan, men sen när jag sen klämde på den IRL tyckte jag den va minst lika fantastisk som 372. Tycker det hela hänger på om du vill ha en subsekund eller inte.

Får jag inte tag på klockan jag jagat i ett tag nu finns det en risk att jag köper en 372 (igen) eller 422... Japp, så bra är de.

Som enda Panerai hade jag tveklöst valt 372 för min egen del, men eftersom jag redan har en 112 som är base kanske en 422 kompletterar den bättre.

Skulle ju även kunna köra tvärtom, 111 och 372.
Grymt svar @azcii , tack!

Ja, jag antar att det inte kan bli fel oavsett om man väljer 422 eller 372. Lutar åt 422.

Drömmen hade ju vart att kunna behålla 005 och köra en 372, t.ex. Men för att finansiera nästa köp måste 005 lämna, tyvärr.

Så om någon är sugen på en härlig, fullset 005, släng iväg ett PM :)
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Du slår huvudet på spiken där. Jag har min 416 (dvs. en 005 med bättre färgschema och ubåt) och min 605. Hade jag haft något som liknar en 000 så hade nog en 422 eller dylik varit mer intressant, eller ja, då hade jag nog gått hårt på en 690. Base vs. Marina, som det heter.

Som tillägg så har jag ju också en 359 (marina, 44mm 1950, siffror runt hela urtavlan) och en 630 (base, 44mm bettarini, siffror runt hela urtavlan), så de kompletterar ju varandra väl också. Jag har små planer på att byta ut 630 mot typ 655 (marina, 42mm, siffror runt hela urtavlan), men det känns lite svårare för att det liksom överlappar 359 lite för mycket.

Så, jag tänker uppenbarligen precis likadant.
Om man ska ha en 2 watch PAM-collection så skulle jag nog ha:

Alternativ 1:
- 47mm 1950 Luminor med sandwichtavla (422/372)
- 44mm Luminor Marina med målad tavla. Tycker målad tavla och sekund gör sig bäst i Bettarini.

Alternativ 2:
- 47mm 1950 Luminor med sandwichtavla (422/372)
- 42/45mm 1940 Radiomir med subsek.

Men det är för en annan tid, med andra pengar. Blir tufft när man ska tillbaka till skolbänken i höst...

372 har även större siffror än 422 vilket gör den snyggare och bättre ;) @JMolin
Fair point, men samtidigt tycker jag textfonten på 372 är något, något för stor...
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
- 47mm 1950 Luminor med sandwichtavla (422/372)
- 44mm Luminor Marina med målad tavla. Tycker målad tavla och sekund gör sig bäst i Bettarini.
Jag som då inte varit i skolbänken på en sådär 15 år har målad tavla på mina båda Bettarinis och sandwich på mina båda 1950. Hade inte ens tänkt på det viset förrän du sa det, men jag tycker helt klart som du ang. målad tavla.
 

azcii

Patek
2-Faktor
Grymt svar @azcii , tack!

Ja, jag antar att det inte kan bli fel oavsett om man väljer 422 eller 372. Lutar åt 422.

Drömmen hade ju vart att kunna behålla 005 och köra en 372, t.ex. Men för att finansiera nästa köp måste 005 lämna, tyvärr.

Så om någon är sugen på en härlig, fullset 005, släng iväg ett PM :)
Tycker det låter från sina svar som att 422 är den som tilltalar dig mest, då ska du köra på den :) En av de bästa pannorna, second reset och PR på baksidan är överfett.

Var exakt likadant för mig när jag velade mellan 372 och 422.

@Palenkovich ska väl sälja sin snart om han får tag på en bronzo :)
 

azcii

Patek
2-Faktor
Du slår huvudet på spiken där. Jag har min 416 (dvs. en 005 med bättre färgschema och ubåt) och min 605. Hade jag haft något som liknar en 000 så hade nog en 422 eller dylik varit mer intressant, eller ja, då hade jag nog gått hårt på en 690. Base vs. Marina, som det heter.

Som tillägg så har jag ju också en 359 (marina, 44mm 1950, siffror runt hela urtavlan) och en 630 (base, 44mm bettarini, siffror runt hela urtavlan), så de kompletterar ju varandra väl också. Jag har små planer på att byta ut 630 mot typ 655 (marina, 42mm, siffror runt hela urtavlan), men det känns lite svårare för att det liksom överlappar 359 lite för mycket.

Så, jag tänker uppenbarligen precis likadant.
Du har en sjuk samling :)
 

azcii

Patek
2-Faktor
Stämmer tyvärr, inget val där.. Kanske måste sälja i förebyggande syfte oavsett bara för att vara beredd på eventualiteten att jag får hugg på Bronzo. Skiter det sig får jag köpa en ny 422:a..
@JMolin , spring inte iväg och köp något innan du hört med mig ;)
Precis så jag tänkte när jag sålde min 372.. kommer ju alltid vara enkel att få tag på. Kanske inte plexiverisionen men det är skitsamma för mig.
 

azcii

Patek
2-Faktor
Drömmer om en nerskalad PAM372 i 44mms caset och 300m wr (dvs utan kuperat glas?)

Vet om 390 men skulle vilja ha en med sandwich och exakt samma tavla som 372, bara att den är nerskalad.

Man kan alltid drömma ...
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Drömmer om en nerskalad PAM372 i 44mms caset och 300m wr (dvs utan kuperat glas?)

Vet om 390 men skulle vilja ha en med sandwich och exakt samma tavla som 372, bara att den är nerskalad.

Man kan alltid drömma ...
Trenden ser ju inte riktigt så ut just nu, så du får nog drömma vidare.
 

Spiraltoy

Breitling
IMG_7738.JPG
Det där va sjukt snyggt, var köper man en sån strap?
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Stämmer tyvärr, inget val där.. Kanske måste sälja i förebyggande syfte oavsett bara för att vara beredd på eventualiteten att jag får hugg på Bronzo. Skiter det sig får jag köpa en ny 422:a..
@JMolin , spring inte iväg och köp något innan du hört med mig ;)
Tack för headsup! Skulle ju kännas tryggt, minst sagt. Men då ska man också ha dina odds att få tag i en Bronzo med i ekvationen ;) Hur ser det ut just nu?

Förresten, skruvmejseln till min 005a är kass. Vad får man ge för en ny hos Nymans eller Krons?
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Tack för headsup! Skulle ju kännas tryggt, minst sagt. Men då ska man också ha dina odds att få tag i en Bronzo med i ekvationen ;) Hur ser det ut just nu?

Förresten, skruvmejseln till min 005a är kass. Vad får man ge för en ny hos Nymans eller Krons?
Tror som sagt jag kränger ändå bara för att kunna hugga direkt på ev Bronzo utan att vänta på klart besked om den. :)
Det där med mejsel har dykt upp tidigare i tråden, tror det rör sig om ca 300 kr för en ny.
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Tror som sagt jag kränger ändå bara för att kunna hugga direkt på ev Bronzo utan att vänta på klart besked om den. :)
Det där med mejsel har dykt upp tidigare i tråden, tror det rör sig om ca 300 kr för en ny.
Låt oss snacka vidare om detta... :rolleyes: Tack! Då får jag anledning att besöka Nymans på torsdag.
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Fick ett infall med detta band till Carbotech.
Skulle varit lite mindre antal stygn av de blå bara.
Några tips på annat strap till Carbotech?

IMG_7315.PNG
Gillar det du länkade, men med färre stygn, som du säger. Alternativ beiga stygn för att plocka upp färgen hos index. Fantastiskt cool klocka förresten, kollade lite närmre på den hos en AD i Alicante förra veckan. Fullträff.
 
Topp