Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Panik med Tissot-kronografen!

Diskussion i 'Vintage' startad av Sandkvist, 4 augusti 2015.

1. Sandkvist
    Trådstartare

Sandkvist Friends of KS

Helvete och skit, klockan ramlade av handen tidigare idag och märkte att den gick lite lustigt samt att kronografen inte gick att stanna.

Öppnade och möttes av följande:
    Stoppknappen är "permanent" intryckt och något ser ut att vara brutet mellan verket och tavlan....
    DSC_6522.JPG
    Någon form av pin/pinne/whatever som hålls av en fjäder, bakom stoppknappen sitter snett och inte i rätt läge.
    DSC_6527.JPG
    Jag vill så fort som möjligt släppa på uppdragsfjädern, men har ingen aning om hur. Vet inte hur jag tar av den yttre ringen kring urverket, så kan inte se skadan. Jag får skicka den på service, antagligen kommer det kosta mer än de vad jag fått prisförslag på innan, men någon som kan tänkas vad dessa delar är och vad de kan tänkas kosta? Urverket är ett Lemania CH27 C12 "Omega 27CHRO C12 T2/321-ish".

DSC_6516.JPG DSC_6520.JPG DSC_6521.JPG DSC_6522.JPG DSC_6523.JPG DSC_6527.JPG

Senast ändrad: 5 augusti 2015
    jabla gillar detta.
  2. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Hör med Ove Jansson urmakrare i Össjö.

Sandkvist gillar detta.
  3. Sandkvist
    Trådstartare

Sandkvist Friends of KS

Har sett skylten dit, kanske värt stt kolla upp. Hum om priser?

4. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Han är resonabel och har kontakter.

Sandkvist och eriksson850 gillar detta.
  5. Solvik

Solvik Stadsbo

Ouch, det där var inte kul, lider med dig. Som sagt, till uris. Någon hjälpsam kunnig som har hum om skadan, @TorNet ?

Sandkvist gillar detta.
  6. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Neej, inte den! :(
    Hoppas du hittar någon gammal räv till urmakare som fixar den perfekt och till ett humant pris.

Sandkvist gillar detta.
  7. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Det där är trist Sandkvist! Precis som eriksson säger så måste du fixa den till vilket pris som helst!
    Hoppas det löser sig!

Sandkvist gillar detta.
  8. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Vad tråkigt! Hoppas det går att lösa till rimliga summor!
    Vad är det för klocka?

Sandkvist gillar detta.
  9. Sandkvist
    Trådstartare

Sandkvist Friends of KS

Det är min älskade Tissot kronograf från ca 1946 :(
    image.jpg

SORSTA77, Dykarsjuk, Johnne och 3 andra gillar detta.
  10. Sandkvist
    Trådstartare

Sandkvist Friends of KS

Klart! Ska höra med utmakaren som @jabla nämnde!

Fixoflex gillar detta.
  11. Sandkvist
    Trådstartare

Sandkvist Friends of KS

Känns ju bra, har varit nyfiken på honom länge!

12. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Oj!! Vilken pärla! Hoppas verkligen att det reder sig för er!
    Lycka till!

Sandkvist gillar detta.
  13. fc2

fc2 Borgare

Bästa klockan Tissot någonsin gjort om du frågar mig (gäller alla Lemania 2310 Tissot:er). Uppdatera tråden när du fixat den så vi andra vet hur pass lätt/svårt det är att serva och laga ett Lemania 2310.

Sandkvist gillar detta.
  14. Sandkvist
    Trådstartare

Sandkvist Friends of KS

Tack, det är dock inget Lemania 2310, det är ett Tissot C27.4H (Lemania CH27 C12) om jag fattat rätt.

15. TorNet

TorNet Friends of KS

Kan inte hjälpa tyvärr, synd på sån trevlig klocka, men säkert inget hopplöst fall.

Sandkvist och Solvik gillar detta.
  16. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Fan vad trist men säkert inget som inte går att laga iallafall. Älskar din Tissot!

Sandkvist gillar detta.
  17. fc2

fc2 Borgare

Olika namn, i stort sett samma verk. CH27 fanns i flertalet varianter (T2 mfl) och bytte senare namn.

Sandkvist gillar detta.
  18. Sandkvist
    Trådstartare

Sandkvist Friends of KS

Så pass! Kul att lära sig nytt!

19. fc2

fc2 Borgare

CH27 kom redan -42 men utvecklades sedan vidare och kom i en bättre version -46. 1948 (?) hade Lemania dessutom tagit fram en automatisk version av verket med en rotor som satt ovanpå verket men Omega ansåg inte att det fanns en marknad för en automatisk kronograf så man lade ner projektet... Där hade man kunnat slå Zenith/Heuer/Seiko med 20 år.

Gummo, Sandkvist och eriksson850 gillar detta.
  20. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Tycker mig ha läst om det verket, det var ett bumperverk ellerhur? Har du någon bild?
    De prototyper som finns lär vara ganska eftertraktade. :)

Sandkvist gillar detta.
  21. Sandkvist
    Trådstartare

Sandkvist Friends of KS

Fantastiskt!

22. fc2

fc2 Borgare

Korrekt att de valde bumper. Finns inte många bilder men ska finnas en tråd på omegaforums där de diskuterar kalibern så om någon vänlig datakunnig person skulle hitta den tråden får ni gärna länka.

23. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Det här va? :)

bumper chronograph.jpg

Kettil, Anno 1685, Sandkvist och 1 annan gillar detta.
  24. fc2

fc2 Borgare

Vilka märken kan tänkas ha använt Lemania CH27 (eller varianter av den)? Här är en tråd som sammanfattar några märken iaf. Dock bör AP läggas till då de idag säljer en tourbillon krono där i alla fall kronografdelen kommer från CH27.

http://forums.watchuseek.com/f20/what-other-brands-used-uses-lemania-2310-a-833298.html

En väldigt spännande variant är den använd av UN på 80-talet där man även har månfas och datum, en sorts Lemania 2310 "toppning" om du vill.

25. fc2

fc2 Borgare

Korrekt. Blev ganska hög men den fungerade tydligen utmärkt och led inte av kvalitetsbrister. Intressant också att flera av delarna har bättre finish än normalt, trots att det är en prototyp, samt att hållaren av den nedersta kuggen är av annat utseende, ett utseende som inte finns på någon annan variant av verket. Det här var ingen slarvigt ihopsatt prototyp inte.

26. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Ser ut som guldboett också... Var finns den här klockan, Omega-museum?

27. fc2

fc2 Borgare

Vet ej, tror att en har hamnat i händerna på en samlare. Sedan får jag ev. backa på mitt påstående att AP använder verket (iaf delvis). I denna tråd skrivs

http://watch-pop.com/omega_1/watch-16957.html
    "It is not used by AP. The only lemania chrono movment that AP uses is the calibre 2397 renamed cal audemars 2879 used in the Jules Audemars Tourbillon."
    Om de menar att 2397 är ett rent Lemania-verk eller om AP använder ett eget moddat 2310 låter jag vara osagt. Kronografdelen är dock densamma som för 2310.

eriksson850 gillar detta.
  28. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Ser ut som ett omega 321 verk i botten? Är delarna samma? Googlade på lemania CH27 C12 och då kom 321 upp?

Kettil gillar detta.
  29. Sandkvist
    Trådstartare

Sandkvist Friends of KS

321 utvecklades från CH27 C12 (som jag fattat det) så mycket är nog lika!

30. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Det är väl både bra och dåligt! Bra för då kanske inte delarna är omöjliga att få tag på, dåligt då vissa (alla) delar kan komma att kosta huggorm...