• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Panik med Tissot-kronografen!

Helvete och skit, klockan ramlade av handen tidigare idag och märkte att den gick lite lustigt samt att kronografen inte gick att stanna.

Öppnade och möttes av följande:
Stoppknappen är "permanent" intryckt och något ser ut att vara brutet mellan verket och tavlan....
DSC_6522.JPG

Någon form av pin/pinne/whatever som hålls av en fjäder, bakom stoppknappen sitter snett och inte i rätt läge.
DSC_6527.JPG

Jag vill så fort som möjligt släppa på uppdragsfjädern, men har ingen aning om hur. Vet inte hur jag tar av den yttre ringen kring urverket, så kan inte se skadan. Jag får skicka den på service, antagligen kommer det kosta mer än de vad jag fått prisförslag på innan, men någon som kan tänkas vad dessa delar är och vad de kan tänkas kosta? Urverket är ett Lemania CH27 C12 "Omega 27CHRO C12 T2/321-ish".

DSC_6516.JPG DSC_6520.JPG DSC_6521.JPG DSC_6522.JPG DSC_6523.JPG DSC_6527.JPG
 
Senast ändrad:

jabla

Sarlacc
Helvete och skit, klockan gled mig ur handen tidigare idag och märkte att den gick lite lustigt samt att kronografen inte gick att stanna.

Öppnade och möttes av följande:
Stoppknappen är "permanent" intryckt och något ser ut att vara brutet mellan verket och tavlan....
DSC_6522.JPG

Någon form av pin/pinne/whatever som hålls av en fjäder, bakom stoppknappen sitter snett och inte i rätt läge.
DSC_6527.JPG

Jag vill så fort som möjligt släppa på uppdragsfjädern, men har ingen aning om hur. Vet inte hur jag tar av den yttre ringen kring urverket, så kan inte se skadan. Jag får skicka den på service, antagligen kommer det kosta mer än de vad jag fått prisförslag på innan, men någon som kan tänkas vad dessa delar är och vad de kan tänkas kosta? Urverket är ett Lemania CH27 C12 "Omega 27CHRO C12 T2/321-ish".

DSC_6516.JPG DSC_6520.JPG DSC_6521.JPG DSC_6522.JPG DSC_6523.JPG DSC_6527.JPG
Hör med Ove Jansson urmakrare i Össjö.
 

fc2

Rolex
Bästa klockan Tissot någonsin gjort om du frågar mig (gäller alla Lemania 2310 Tissot:er). Uppdatera tråden när du fixat den så vi andra vet hur pass lätt/svårt det är att serva och laga ett Lemania 2310.
 
Bästa klockan Tissot någonsin gjort om du frågar mig (gäller alla Lemania 2310 Tissot:er). Uppdatera tråden när du fixat den så vi andra vet hur pass lätt/svårt det är att serva och laga ett Lemania 2310.
Tack, det är dock inget Lemania 2310, det är ett Tissot C27.4H (Lemania CH27 C12) om jag fattat rätt.
 

fc2

Rolex
CH27 kom redan -42 men utvecklades sedan vidare och kom i en bättre version -46. 1948 (?) hade Lemania dessutom tagit fram en automatisk version av verket med en rotor som satt ovanpå verket men Omega ansåg inte att det fanns en marknad för en automatisk kronograf så man lade ner projektet... Där hade man kunnat slå Zenith/Heuer/Seiko med 20 år.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
CH27 kom redan -42 men utvecklades sedan vidare och kom i en bättre version -46. 1948 (?) hade Lemania dessutom tagit fram en automatisk version av verket med en rotor som satt ovanpå verket men Omega ansåg inte att det fanns en marknad för en automatisk kronograf så man lade ner projektet... Där hade man kunnat slå Zenith/Heuer/Seiko med 20 år.

Tycker mig ha läst om det verket, det var ett bumperverk ellerhur? Har du någon bild?
De prototyper som finns lär vara ganska eftertraktade. :)
 
CH27 kom redan -42 men utvecklades sedan vidare och kom i en bättre version -46. 1948 (?) hade Lemania dessutom tagit fram en automatisk version av verket med en rotor som satt ovanpå verket men Omega ansåg inte att det fanns en marknad för en automatisk kronograf så man lade ner projektet... Där hade man kunnat slå Zenith/Heuer/Seiko med 20 år.
Fantastiskt!
 

fc2

Rolex
Tycker mig ha läst om det verket, det var ett bumperverk ellerhur? Har du någon bild?
De prototyper som finns lär vara ganska eftertraktade. :)

Korrekt att de valde bumper. Finns inte många bilder men ska finnas en tråd på omegaforums där de diskuterar kalibern så om någon vänlig datakunnig person skulle hitta den tråden får ni gärna länka.
 

fc2

Rolex
Vilka märken kan tänkas ha använt Lemania CH27 (eller varianter av den)? Här är en tråd som sammanfattar några märken iaf. Dock bör AP läggas till då de idag säljer en tourbillon krono där i alla fall kronografdelen kommer från CH27.

http://forums.watchuseek.com/f20/what-other-brands-used-uses-lemania-2310-a-833298.html

En väldigt spännande variant är den använd av UN på 80-talet där man även har månfas och datum, en sorts Lemania 2310 "toppning" om du vill.
 

fc2

Rolex

Korrekt. Blev ganska hög men den fungerade tydligen utmärkt och led inte av kvalitetsbrister. Intressant också att flera av delarna har bättre finish än normalt, trots att det är en prototyp, samt att hållaren av den nedersta kuggen är av annat utseende, ett utseende som inte finns på någon annan variant av verket. Det här var ingen slarvigt ihopsatt prototyp inte.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Korrekt. Blev ganska hög men den fungerade tydligen utmärkt och led inte av kvalitetsbrister. Intressant också att flera av delarna har bättre finish än normalt, trots att det är en prototyp, samt att hållaren av den nedersta kuggen är av annat utseende, ett utseende som inte finns på någon annan variant av verket. Det här var ingen slarvigt ihopsatt prototyp inte.

Ser ut som guldboett också... Var finns den här klockan, Omega-museum?
 

fc2

Rolex
Vet ej, tror att en har hamnat i händerna på en samlare. Sedan får jag ev. backa på mitt påstående att AP använder verket (iaf delvis). I denna tråd skrivs

http://watch-pop.com/omega_1/watch-16957.html
"It is not used by AP. The only lemania chrono movment that AP uses is the calibre 2397 renamed cal audemars 2879 used in the Jules Audemars Tourbillon."
Om de menar att 2397 är ett rent Lemania-verk eller om AP använder ett eget moddat 2310 låter jag vara osagt. Kronografdelen är dock densamma som för 2310.
 
Topp