• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Panik med Tissot-kronografen!

rogart-63

Patek
321 utvecklades från CH27 C12 (som jag fattat det) så mycket är nog lika!
Finns dokument på Cousinsuk. Har aldrig varit inne i nåt 321 verk men väl bytt lite delar på det 861 . Och vissa delar liknar varandra. Men för att kolla att jag tänker rätt. Är det start och stoppknappen som har fastnat? Eller återställningsknappen? Ser nämligen mer ut som om pusher lever for
zero action gått av på bilden?[/QUOTE]
 
Finns dokument på Cousinsuk. Har aldrig varit inne i nåt 321 verk men väl bytt lite delar på det 861 . Och vissa delar liknar varandra. Men för att kolla att jag tänker rätt. Är det start och stoppknappen som har fastnat? Eller återställningsknappen? Ser nämligen mer ut som om pusher lever for
zero action gått av på bilden?
[/QUOTE]
Nu minns jag faktiskt inte hur det är, men efter skadan gick det att starta och nollställa med övre knappen. Det är den undre knappen, "återställaren", som fastnat och där något gått snett bakom. Exakt vad de heter vet jag inte
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nu minns jag faktiskt inte hur det är, men efter skadan gick det att starta och nollställa med övre knappen. Det är den undre knappen, "återställaren", som fastnat och där något gått snett bakom. Exakt vad de heter vet jag inte[/QUOTE]

Är du säker på att det är något i verket? Kanske bara är något mekaniskt med knapparna/fjädern för pushern?
 
Nu minns jag faktiskt inte hur det är, men efter skadan gick det att starta och nollställa med övre knappen. Det är den undre knappen, "återställaren", som fastnat och där något gått snett bakom. Exakt vad de heter vet jag inte

Är du säker på att det är något i verket? Kanske bara är något mekaniskt med knapparna/fjädern för pushern?[/QUOTE]
Har du tittat på bilderna? :p
 
Har du tittat på bilderna? :p

hehe, sorry! :)
Svårt att se på bilderna dock, är det delar som gått av eller ser det ut som de bara hamnat ur position?[/QUOTE]
Där är en "pin", de markerad av den röda cirkeln, som sitter snett/fel. Samt bakom/under platsen där den gröna cirkeln markerar ser det ut som om något brutits, det är där den undre pushern agerar med urverket. Bilden är ett omega 321 men det ser typ identiskt ut.
IMG_5968.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
hehe, sorry! :)
Svårt att se på bilderna dock, är det delar som gått av eller ser det ut som de bara hamnat ur position?
Där är en "pin", de markerad av den röda cirkeln, som sitter snett/fel. Samt bakom/under platsen där den gröna cirkeln markerar ser det ut som om något brutits, det är där den undre pushern agerar med urverket. Bilden är ett omega 321 men det ser typ identiskt ut.
IMG_5968.jpg
[/QUOTE]

Måste säga att jag inte är jättehaj på kronografverk. Men det borde man väl se om det är brutna delar, eller bara någon fjäder som halkat ur position? Hoppas iaf på det bästa och att du får den fixad, som Tissot-fan tycker jag det här är riktigt tråkigt. :/
 
Finns dokument på Cousinsuk. Har aldrig varit inne i nåt 321 verk men väl bytt lite delar på det 861 . Och vissa delar liknar varandra. Men för att kolla att jag tänker rätt. Är det start och stoppknappen som har fastnat? Eller återställningsknappen? Ser nämligen mer ut som om pusher lever for
zero action gått av på bilden?
[/QUOTE]
Det stämmer nog, men vad jag ser så heter den jag tänker på 320.1759/1752, och "pusher lever for zero action" heter 320.1758?
 
Där är en "pin", de markerad av den röda cirkeln, som sitter snett/fel. Samt bakom/under platsen där den gröna cirkeln markerar ser det ut som om något brutits, det är där den undre pushern agerar med urverket. Bilden är ett omega 321 men det ser typ identiskt ut.
IMG_5968.jpg


Måste säga att jag inte är jättehaj på kronografverk. Men det borde man väl se om det är brutna delar, eller bara någon fjäder som halkat ur position? Hoppas iaf på det bästa och att du får den fixad, som Tissot-fan tycker jag det här är riktigt tråkigt. :/
Då jag inte vågar pilla själv med detta och inte vill ta av urtavla och liknande, så jag kan inte se mer än bilderna visar.
 

rogart-63

Patek
Om man tittar på den första bilden ser det ut som om den gått av .
DSC_6522.JPG

Vet inte om detta är exakt rätt modell men det ser ut ungefär så här. Och ligger bara löst och skramlar . Sitter fast med en skruv underifrån. På Omega 861 sitter den helt löst och kan trilla ur läge om man är oförsiktig . Säkert samma eller liknande här.
mDU6O5v_4DTJz_t44Kd9PEw.jpg
 
Senast ändrad:
Förhoppningsvis är det "bara" bommen för återställaren, ny kostar ca 30 pund på cousins, får se vad urmakaren säger, har bett om kostnadsförslag. Han ska tydligen vara auktoriserad för Omega, en snubbe i Höganäs.
 
Om man tittar på den första bilden ser det ut som om den gått av .

Vet inte om detta är exakt rätt modell men det ser ut ungefär så här. Och ligger bara löst och skramlar . Sitter fast med en skruv underifrån. På Omega 861 sitter den helt löst och kan trilla ur läge om man är oförsiktig . Säkert samma eller liknande här.
mDU6O5v_4DTJz_t44Kd9PEw.jpg

Precis! Okej, mycket jobb att byta tror du?
 
Tror det bara är att räkna med en helservice och vara glad om det slutar under 7...
Jäkligt grym klocka som är väl värd att lägga pengar på.
Det är väl lite så tyvärr, Någon som vill köpa andelar? ;D
Nej men det känns spontant att jag inte har en jävla massa cash över för att laga en klocka, men skulle det vara så att jag behöver ta det på en avbetalning får det fan vara så :p Den ska funka!

Jävligt trist att det händer när man går i planer på att serva den -,-
 

rogart-63

Patek
Precis! Okej, mycket jobb att byta tror du?
Tavlan verkar som om den måste av . Annars verkar det inte vara rätt lätt? Tror det är denna del man ser som gått av . Sitter med den lilla skruven där. Säkert bör man byta även pushern då den kan vara sliten. Men ser nu att det måste vara mer delar runt omkring som saknas på bilden . Mer som måste demonteras innan man kommer åt att byta dessa delar?
IMG_8820_zpsxmtssoip.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det är väl lite så tyvärr, Någon som vill köpa andelar? ;D
Nej men det känns spontant att jag inte har en jävla massa cash över för att laga en klocka, men skulle det vara så att jag behöver ta det på en avbetalning får det fan vara så :p Den ska funka!

Jävligt trist att det händer när man går i planer på att serva den -,-
Jag förstår dig mycket väl, annars får du lägga den i en låda så länge, föra en dialog med urmakaren och kanske sälja av någon klocka för att få loss lite pengar. Jag vet hur mycket du gillar den klockan och jag skulle sakna den i dagens vintage...
Däremot så har den väl inte heller fått en service under tiden du ägt den, så det är väl på tiden? :)
 
Tavlan verkar som om den måste av . Annars verkar det inte vara rätt lätt? Tror det är denna del man ser som gått av . Sitter med den lilla skruven där. Säkert bör man byta även pushern då den kan vara sliten. Men ser nu att det måste vara mer delar runt omkring som saknas på bilden . Mer som måste demonteras innan man kommer åt att byta dessa delar?
IMG_8820_zpsxmtssoip.jpg
Vet faktiskt inte alls!
 
Jag förstår dig mycket väl, annars får du lägga den i en låda så länge, föra en dialog med urmakaren och kanske sälja av någon klocka för att få loss lite pengar. Jag vet hur mycket du gillar den klockan och jag skulle sakna den i dagens vintage...
Däremot så har den väl inte heller fått en service under tiden du ägt den, så det är väl på tiden? :)
Sant sant! Det var på tiden, vet inte när den fick sist heller. Men det är trist att det ska ske under sådanahär omständigheter...
 
Tavlan verkar som om den måste av . Annars verkar det inte vara rätt lätt? Tror det är denna del man ser som gått av . Sitter med den lilla skruven där. Säkert bör man byta även pushern då den kan vara sliten. Men ser nu att det måste vara mer delar runt omkring som saknas på bilden . Mer som måste demonteras innan man kommer åt att byta dessa delar?
IMG_8820_zpsxmtssoip.jpg
Ser ut såhär (321) under tavlan, så där är någon brygga och annat som ska av. Inget jag skulle vågat mig själv på alls.
IMG_5972.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Sant sant! Det var på tiden, vet inte när den fick sist heller. Men det är trist att det ska ske under sådanahär omständigheter...

Jag förstår dig, har en Lemaniakronograf som mest får ligga i lådan då den är oservad (funkar dock som den ska). Tråkigt, men jag vet inte när den servades senast, så det får bli att lära sig serva kronografer eller hosta upp pengar. :)
 

rogart-63

Patek
Ser ut såhär (321) under tavlan, så där är någon brygga och annat som ska av. Inget jag skulle vågat mig själv på alls.
IMG_5972.jpg
Ser ut som om skruven sitter åtkomligt från ovansidan?
En kille i Helsingör gör service på mekaniska kronografer för 2400kr! Verkar helt överkomligt ändå! http://urmager-kvarneberg.dk/sv/priser
Låter ju bra .Kanske skulle skicka min speedmaster dit? 2400 svenska eller danska?
 
Ser ut som om skruven sitter åtkomligt från ovansidan?
Halvt i alla fall!

Låter ju bra .Kanske skulle skicka min speedmaster dit? 2400 svenska eller danska?
Antar svenska, då det står 2400kr när man tryckt på svenska flaggan, och allt annat står på svenska :p Har frågat om CH27 C12 och nämnde att det var typ samma som cal 321 och fick till svar att 321 service kostade 2400kr (då var det 2300kr, men de verkar ha höjt priset nyligen)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Man kan ju tycka att om allt funkar bra, och den bara behöver service, så kan man väl bara göra en service utan nya delar? Eller det kanske inte rimmar hos en urmakare :p
Ingen aning, du vet hur det är ;) ibland kan något fungera men ändå upptäcks slitdelar. Då är det bättre att byta än att få serva ett halvår senare igen.
 
Topp