• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pappas Certina Labora

Moorflax

Patek
2-Faktor
Den här klockan kommer med fler och fler överraskningar.
Är det fasta bandstift på dessa? Om så är fallet, varför är det lugholes då?? :eek:
Vet någon diametern på denna? Kan det vara 33 mm som jag misstänker?
Jag har redan packat ned klockan för vidare färd mot @McGyver så jag kan inte mäta nu.
 

Martin Lovasz

Audemars
Mina har en diameter på ca 32,5mm.
Förr användes ofta en annan typ av bandstift som var släta så att man inte kan få lossa dem med bandstiftsverktyget som på moderna bandstift och de skall då petat ut från sidan istället.
 

Martin Lovasz

Audemars
Ska man i så fall trycka in dessa från hålet så att säga?
Jepp och du kommer känna att de är fjädrade när du trycker in verktyget. Jag har dock sett fasta pinnar som man har satt in i stället för bandstift och då får man använda ett verktyg som är till för att pressa ut stift från armband.

Du ser detta för bandstiften är ganska tjocka medans pinnarna har samma tjocklek som hålen.

Enligt bilderna är dina tjocka bandstift. :)
 
Senast ändrad:

Moorflax

Patek
2-Faktor
Jepp och du kommer känna att de är fjädrade när du trycker in verktyget. Jag har dock sett fasta pinnar som man har satt in i stället för bandstift och då får man använda ett verktyg som är till för att pressa ut stift från armband.

Du ser detta för bandstiften är ganska tjocka medans pinnarna har samma tjocklek som hålen.

Enligt bilderna är dina tjocka bandstit. :)
Då kanske jag har fasta pinnar trots allt. Det sitter stenhårt. De har ju iofs suttit många år så man kan kanske kan ha på lite wd-40 eller liknande?
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Kan det rent av vara en sådan här finess? Hittade detta på en Lemania.

222216590_36fced3c-50f9-4a15-8987-7cfaca88fcd6.jpg
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Sådär, nu har jag fått hem klockan efter en storservice av @McGyver!
Klockan var i riktigt dåligt skick och antagligen har den sällan eller aldrig fått någon service.
Problemet var en brygga som hade slitna lagringar el nåt...
Så här skrev han i ett pm:
"Hade förväntat mig att få din brygga i fredags men den dök tyvärr inte upp i posten.
Så jag tog den svåra vägen och borrade ur din originalbrygga och svarvade och pressade i ett nytt lager - så nu är den igång!
Dina bandstit är helt korrekt fasta!
Hålen i bandhornen har blivit så slitna så en urmakare har någon gång lött dit ett par bandstift får att få det att hålla.
Jag håller på att tvätta boetten och sedan skall den få en liten elektrolysbehandling för att bli av med rosten - ser allt ok ut efter detta tycker jag att det bästa är att låta bandstiften sitta. Annars måsta alla hålen i bandhornen svetsas igen och sedan borras om!"

Glaset var ju otroligt repigt så nu har den lille Laboran även fått ett nytt fint och domat plexi :)

Nedan lite bilder från paketöppningen:

Efter att ha öppnat kuvertet så hittade jag en liten fin plastlåda.
WP_20160310_08_05_24_Pro.jpg



Armbandet jag fick från @snickarn 00 sitter som en smäck! Stort tack igen!
WP_20160310_08_07_43_Pro.jpg



Suben ser förvuxen ut i jämförelse med Laborans 33mm :)
WP_20160310_08_09_17_Pro.jpg



Till sist ett WS. Känns helt naturligt och storleken är faktiskt helt ok.
Om jag använder denna tillräckligt ofta så kanske det kan öppna dörrar till mindre och roligare klockor såsom gröna OP 34mm :)
WP_20160310_08_21_57_Pro.jpg




602x442_1426805834.jpg
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Kul läsning :)

Små klockor brukar kräva lite tillvänjning men sen så...

Bjud gärna på fler bilder!
Ok då mosar jag på med lite bilder!
Men först lite funderingar:
På baksidan står ett nummer. 460466
Efter att ha tittat på Vintagecertinas.ch så kom jag iaf fram till att klockan är före 1953. Loggan i skrivstil användes fram till det året.
Via den sidan länkades det till denna lista som känns väldigt komplett. https://drive.google.com/file/d/0B4RT10lcO4hGOGhSeXJiVkdsXzA/edit?pli=1
Vilket fantastiskt fint jobb du lagt ned där @Martin Lovasz!!
Även på watchsuseek finns en tråd om detta. http://forums.watchuseek.com/f295/certina-serial-number-system-982877.html#post7369910
Jag kan dock inte hitta eller riktigt förstå hur jag ska läsa av mina siffor.

Rengjord men hack och nagg finns kvar :)
WP_20160310_13_05_26_Pro.jpg



Jag gillar att den är välanvänd!
WP_20160310_13_07_04_Pro.jpg


Det här var det enda nummer jag kunde hitta.
WP_20160310_13_07_29_Pro.jpg


WP_20160310_13_07_44_Pro.jpg


Incabloc!
WP_20160310_13_08_01_Pro.jpg


WP_20160310_13_09_05_Pro.jpg

WP_20160310_13_09_27_Pro.jpg


Tjock-Rolle stjäl mycket av uppmärksamheten.
WP_20160310_13_29_23_Pro.jpg
 

Martin Lovasz

Audemars
Certina började tillverka sina klockor året innan de lanserades så de fanns att köpa vid juletid så även om Labora lanserade 1943 fanns den att köpa vid slutet av 1942. Nu är inte årsdatering satt i sten så den kan komma att justeras och särskilt de tidiga åren då så lite information finns.

Jag tror att serienumren kommer att förskjutas ca 30 000 (tidiga åren. 1958+ tycks stämma) upp men studierna pågår och ju fler klockor jag får serienumret ifrån ju bättre kommer det att bli.

Det sitter nog ett serienummer även på insidan bakboetten men det är inte så viktigt.

Här är senaste listan som har lite fler klockor adderade.
https://drive.google.com/file/d/0B4RT10lcO4hGV2FqN1IxZjM4b3c/view

Jag har lagt till ditt serienummer för nästa lista och den är den näst äldsta jag sett hittills.
 
Senast ändrad:

Moorflax

Patek
2-Faktor
Certina började tillverka sina klockor året innan de lanserades så de fanns att köpa vid juletid så även om Labora lanserade 1943 fanns den att köpa vid slutet av 1942. Nu är inte årsdatering satt i sten så den kan komma att justeras och särskilt de tidiga åren då så lite information finns.

Jag tror att serienumren kommer att förskjutas ca 30 000 (tidiga åren. 1958+ tycks stämma) upp men studierna pågår och ju fler klockor jag får serienumret ifrån ju bättre kommer det att bli.

Det sitter nog ett serienummer även på insidan bakboetten men det är inte så viktigt.

Här är senaste listan som har lite fler klockor adderade.
https://drive.google.com/file/d/0B4RT10lcO4hGV2FqN1IxZjM4b3c/view

Jag har lagt till ditt serienummer för nästa lista och den är den näst äldsta jag sett hittills.
Lysande!
Så enligt mitt serienummer '460466' så skulle klockan vara tillverkad runt -46?
 

Martin Lovasz

Audemars
Lysande!
Så enligt mitt serienummer '460466' så skulle klockan vara tillverkad runt -46?
Nej Snarare i slutet av 1942 eller tidigt 43. En krigstidsmodell och de är ovanliga då Sverige var ganska isolerat och klockorna gick nog genom ett bombat Tyskland. Fast 1944 modellerna är nog ännu mer ovanliga.

46 i numret är bara en tillfällighet. :)
 
Senast ändrad:

Martin Lovasz

Audemars
Så många gamla klockor som bara slängs eller hamnar i någon skräplåda. När jag blev biten av klockor för några år sedan såg jag så många oälskade Certinor och det var så frustrerande att inte veta när de var gjorda men tack vara att det just fanns så många här i Sverige tog det inte så lång tid att luska ut serienumren Det finns fortfarande en hel del frågetecken på serienummer från före 1958 men även efter.

Jag nästan skäms att säga att jag inte använder någon Certina på armen så jag får göra i ordning en riktigt fin en till mig själv. :)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Så många gamla klockor som bara slängs eller hamnar i någon skräplåda. När jag blev biten av klockor för några år sedan såg jag så många oälskade Certinor och det var så frustrerande att inte veta när de var gjorda men tack vara att det just fanns så många här i Sverige tog det inte så lång tid att luska ut serienumren Det finns fortfarande en hel del frågetecken på serienummer från före 1958 men även efter.

Jag nästan skäms att säga att jag inte använder någon Certina på armen så jag får göra i ordning en riktigt fin en till mig själv. :)
Ja det lär du ju naturligtvis göra! Man ska leva som man lär ut :)
Det finns ju många jättetrevliga Certinor även bland de lite nyare.
Jag skulle önska att du vore mer närvarande på forumet. Din Certinakunskap är viktig!
 

solex

Omega
appa bar denna klocka så gott som jämt, ända till sin bortgång -2000.
Nu till min fråga: Eftersom klockan fortar sig väldigt mycket (typ en halvtimme på en halv dag) så skulle jag behöva serva klockan.
Finns det någon här som kan tänka sig att åta sig det jobbet? Givetvis mot ersättning.
Även stretchlänken behöver lagas. Mer bilder kommer senare i kväll.
Om någon har mer information om klockan och modellen så vill jag gärna få reda på detta.
Så länge går klockan betyder klockan är OK d.v.s urverks delar är hela utan något sönder.
Klockan går mycket segt finns flera orsaker t.ex med dålig friktion, magnetisk, rubbat sig, oljad och fett härdade o.s.v
Att grundserva absolute nödvändig om du tänker att använda klockan årtal framåt...i så fall får du kontakta mig..;)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Så länge går klockan betyder klockan är OK d.v.s urverks delar är hela utan något sönder.
Klockan går mycket segt finns flera orsaker t.ex med dålig friktion, magnetisk, rubbat sig, oljad och fett härdade o.s.v
Att grundserva absolute nödvändig om du tänker att använda klockan årtal framåt...i så fall får du kontakta mig..;)
Läs lite så ser du att den redan är servad! ;)
 
Topp