• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Parallax och visarböjning

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Någon som har koll på vad parallax är?
Som jag tolkar det är det så att man kan läsa av en klocka fel på grund av någon effekt uppstår när man tittar genom glaset. Glasets brytning gör att avståndet mellan visarna och tavlan blir större ur betraktningsvinkeln (?).

Detta motverkar vissa tillverkare genom att böja visarna som är närmast glaset neråt. Har jag uppfattat detta korrekt? Någon som kan utveckla detta?

image-jpg.87687
 

Obeedoobe

Friends of KS
Mycket intressant. Har inte hört talas om detta innan. Har märkt på min gamla connie att minutvisaren är böjd ner mot tavlan. Trodde först att det var urmakaren som hade snubblat.

Mvh
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Parallax är i de flesta sammanhang jag känner till en benämning på linjering, eller kanske vanligare linjeringsfel. Som du beskriver så är ju alla visare av nödvändighet på olika nivåer, och klockan är "gjord" för att betraktas rak uppifrån. Tittar man lite från sidan kan höjdskillnaden göra att visarna tycks markera andra ställen på tavlan, tex minutvisaren i bilden ovan pekar på 26 minuter, trots att man kan gissa att den uppifrån snarare står över 24. Det är parallax. Större avstånd ger ett större "fel" beroende på vinkel, och det är det som (till viss del) ger oss djupseende. Ena ögat ser en sak, det andra något annat. Hjärnan drar slutsatser och fyller i luckorna.
Glaset i klockan bidrar bara marginellt till denna effekt, eftersom ljuset faller in i och ut ur med ungefär samma vinkel. Undantaget är oljefyllda klockor, där skillnaden i brytningsindex är mycket mindre mellan glaset och oljan.
Att vissa klockor har böjda visare tror jag inte har alls att göra parallax-fenomenet, utan snarae med att glaset ibland är kupat, eller tavla och glas.
 

san

Cartier
2-Faktor
Nej, är nog parallaxeffekten yonsson syftar på. Jämför med iOS 7 och 8 där hemikonerna och popuprutorna ger sken av att de ligger på ett andra lager och "svävar" ovanför bakgrunden som en följd av hastighetsskillnaden mellan dem när du rör telefonen i höjd- och sidled. Eller något.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
DrSbaitso
Tack doktorn. Det var en kille på instagram som sa att det var pg a parallAx som visarna var böjda. Bosse menar att alla GSars visare är böjda olika mycket för att motverka detta. Fick dock ingen mer ingående förklaring.


Edit: Tolkar det som att risken för felavläsning minskar om man minskar avståndet mellan tavla och visare och att kupade glas förstärker felavläsning.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Risken för felavläsning minskar om man minskar avståndet, ja. Kupat glas förändrar brytningen, ja, vilket syns tydligt på indexmarkeringarna i bilden du visar. Olika glassorter påverkar olika mycket, och naturligtvis påverkar graden av kupning, liksom om det är enkel- eller dubbelkupat.
Med det sagt så har jag väldigt svårt att tro att visarens böjning skulle ha med det att göra. I vilken situation behöver man känna till visarens position så noggrant utan att kunna vrida på klockan så att man ser den uppifrån? Och även om visarens böjning minskar problemet så avhjälper den det inte helt förrän den ligger mot tavlan. Jag tror snarare att det är en efterkonstruktion. En rimligare förklaring är att visarna är böjda olika mycket för att glaset är kupat olika mycket, eller för att tavlans index ser oolika ut
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag köper inte heller anledningen rätt av utan att tillverkaren bekräftat det doktorn, därav tråden. :)

Det verkar dock gå att fastslå att visarna är platta om glaset är platt och att de modeller med stor kupa har stor böjning på visarna. Min SBGM i ursprungsinlägget har dock väldigt liten kapning på glasets ovansida. Hur det ser ut på undersidan har jag ingen aning om.

Här är en med rejäl kupa.
seiko_SBGM031_grand_gmt_limited_13.jpg

Edit: Har mailat GS och frågat. Får se om de svarar, men det brukar de göra.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Parallax är vinkelskilnaden mellan ett objekts position observerat från två olika platser. Om man tittar på ett objekt som är närmare (t ex visaren på en klocka) mot ett objekt som är längre bort (t ex urtavlan) kommer det se ut som visaren har olika placering relativt urtavlan sett feån de två platser du observerar visaren (som någon nämnde tidigare)

Paralaxeffekt är inte något som uppstår på grund av glaset, det som eventuellt kan uppstå i glaset är brytningsfel. Är glaset helt plant och jämntjockt upplever du inte något brytningsfel om du har luft både i klockan och utanför klockan. Eftersom ljuset bryts (ändrar vinkel) när det går in i glaset och sedan bryts tillbaks när det lämnar glaset. Ni som badar/dyker med era klockor och är lite observanta har säkert noterat att urtavla och visare ser större ut under vattnet än på land, detta beror på att det är olika brytningsindex på luft (inne i klockan) och vatten (utanför klockan) vilket innebär att ljuset aldrig bryts tillbaks till sin ursprungliga infallsvinkel när det lömnar glaset.

Glas med olika tjocklek (som kupade glas ofta har) färdas ljuset olika långt geonm glaset på olika platser vilket innebär allt ljus inte lämnar glaset perfekt parallellförskjutet som i sin tur ger optiska illusioner så som att visarna är böjda fast de är spikraka.

Sinns oljefyllda klocka har inget (eller väldigt lite) med ovanstående att göra och handlar mer om ett komplicerat (men lite coolt) sätt att inte få reflektioner av urtavlan på insidan av glaset för att få en mer lättydd klocka i starkt ljus, de flesta andra tillverkare löser detta med AR behandlingar på glasets insida (vilket inte fungerar riktigt lika bra).
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Parallax är vinkelskilnaden mellan ett objekts position observerat från två olika platser. Om man tittar på ett objekt som är närmare (t ex visaren på en klocka) mot ett objekt som är längre bort (t ex urtavlan) kommer det se ut som visaren har olika placering relativt urtavlan sett feån de två platser du observerar visaren (som någon nämnde tidigare)

Paralaxeffekt är inte något som uppstår på grund av glaset, det som eventuellt kan uppstå i glaset är brytningsfel. Är glaset helt plant och jämntjockt upplever du inte något brytningsfel om du har luft både i klockan och utanför klockan. Eftersom ljuset bryts (ändrar vinkel) när det går in i glaset och sedan bryts tillbaks när det lämnar glaset. Ni som badar/dyker med era klockor och är lite observanta har säkert noterat att urtavla och visare ser större ut under vattnet än på land, detta beror på att det är olika brytningsindex på luft (inne i klockan) och vatten (utanför klockan) vilket innebär att ljuset aldrig bryts tillbaks till sin ursprungliga infallsvinkel när det lömnar glaset.

Glas med olika tjocklek (som kupade glas ofta har) färdas ljuset olika långt geonm glaset på olika platser vilket innebär allt ljus inte lämnar glaset perfekt parallellförskjutet som i sin tur ger optiska illusioner så som att visarna är böjda fast de är spikraka.

Sinns oljefyllda klocka har inget (eller väldigt lite) med ovanstående att göra och handlar mer om ett komplicerat (men lite coolt) sätt att inte få reflektioner av urtavlan på insidan av glaset för att få en mer lättydd klocka i starkt ljus, de flesta andra tillverkare löser detta med AR behandlingar på glasets insida (vilket inte fungerar riktigt lika bra).

Shef!!!!!
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Måste vara pga sådant här som jag blev konfunderad över min PO (nu såld).

När jag höll den rakt framför mig med kl12 uppåt och med dykringen centrerad över kl 12 så upplevde jag att dykringen var liiiite off, en aning åt höger.
Men vred jag hela klockan 180 grader så att kl 12 pekade nedåt så var centreringen 100%.

Måste ju vara nått brytningsfel i glaset som gör det?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fick svar från GS nu. Deras customer service är ju grym som svarar på sådana tekniska frågor.

"Dear Sir,

Thank you for your e-mail regarding a Grand Seiko GMT hand model SBGM001;
we are glad to learn that you are an owner with a keen interest in our Grand Seiko watch.
With regard to your inquiry, we are pleased to confirm that the tips of both the minute and second hands
for SBGM001 are slightly curved as you pointed out. It is because of a construction reason to improve legibility.
As far as models with GMT hands are concerned, the hand-setting-position is totally different
from models with three hands - an hour hand, minute and second hand; the position for
the minute and the second hand is a little higher compared with an ordinary three-hand model.
Due to the above reason, in order to shorten the distance between the index figures or markers
on the dial and to prevent both edges of minute and second hands from misidentifying
the correct time by a sight angle, both the minute and second hands are slightly curved
to increase legibility and to avoid any parallax effect as what you correctly assumed.
We hope that this answers your inquiry.

We would appreciate your continued patronage of our products, Grand Seiko.

sbgm001.gif

"
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Fick svar från GS nu. Deras customer service är ju grym som svarar på sådana tekniska frågor.

"Dear Sir,

Thank you for your e-mail regarding a Grand Seiko GMT hand model SBGM001;
we are glad to learn that you are an owner with a keen interest in our Grand Seiko watch.
With regard to your inquiry, we are pleased to confirm that the tips of both the minute and second hands
for SBGM001 are slightly curved as you pointed out. It is because of a construction reason to improve legibility.
As far as models with GMT hands are concerned, the hand-setting-position is totally different
from models with three hands - an hour hand, minute and second hand; the position for
the minute and the second hand is a little higher compared with an ordinary three-hand model.
Due to the above reason, in order to shorten the distance between the index figures or markers
on the dial and to prevent both edges of minute and second hands from misidentifying
the correct time by a sight angle, both the minute and second hands are slightly curved
to increase legibility and to avoid any parallax effect as what you correctly assumed.
We hope that this answers your inquiry.

We would appreciate your continued patronage of our products, Grand Seiko.

sbgm001.gif

"

Proffsigt utlåtande och väldigt intressant, ska genast inspektera min GS!
 

Camo00

Patek
Fick svar från GS nu. Deras customer service är ju grym som svarar på sådana tekniska frågor.

"Dear Sir,

Thank you for your e-mail regarding a Grand Seiko GMT hand model SBGM001;
we are glad to learn that you are an owner with a keen interest in our Grand Seiko watch.
With regard to your inquiry, we are pleased to confirm that the tips of both the minute and second hands
for SBGM001 are slightly curved as you pointed out. It is because of a construction reason to improve legibility.
As far as models with GMT hands are concerned, the hand-setting-position is totally different
from models with three hands - an hour hand, minute and second hand; the position for
the minute and the second hand is a little higher compared with an ordinary three-hand model.
Due to the above reason, in order to shorten the distance between the index figures or markers
on the dial and to prevent both edges of minute and second hands from misidentifying
the correct time by a sight angle, both the minute and second hands are slightly curved
to increase legibility and to avoid any parallax effect as what you correctly assumed.
We hope that this answers your inquiry.

We would appreciate your continued patronage of our products, Grand Seiko.

sbgm001.gif

"

Proffsig kundservice, mycket imponerande!

MEN, hade väntat mig nåt i stil med:
"Hello again, Mr. Yonsson!
As we told you, when you emailed us last week, the GS GMT is..."
:D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Proffsig kundservice, mycket imponerande!

MEN, hade väntat mig nåt i stil med:
"Hello again, Mr. Yonsson!
As we told you, when you emailed us last week, the GS GMT is..."
:D

Hehe, ja precis. Jag orkade inte ringa direktnumret denna gång. :D
Det roliga är att man faktiskt får med ett direktnummer för GS-kundfrågor att använda vid behov (men jag har inte använt det) :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Med hjälp av parallaxmetoden kan man bestämma avståndet till stjärnor :D Hade stort prov i fysik igår så....

"daglig parallaʹx, vinkeln mellan linjen observatör–himlakropp och linjen jordens medelpunkt–himlakropp. Denna vinkel är mätbar endast för de närmaste himlakropparna.
Ur den dagliga parallaxen kan avstånden till en himlakropp beräknas. Den dagliga parallaxen är försumbar för kroppar utanför solsystemet."
66770_parallax.jpg

/Ne.se

Bra info!
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Coolt att du fick svar! Jag har dock fortfarande svårt att tro att det är ursprunget till böjda visare.
Det är ju inte unikt för GS, och det är inte heller något nytt. Men det kanske är därför de fortsätter med det?

det-schwarz-gal.jpg


det-aufgeschnitten-gal.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Coolt att du fick svar! Jag har dock fortfarande svårt att tro att det är ursprunget till böjda visare.
Det är ju inte unikt för GS, och det är inte heller något nytt. Men det kanske är därför de fortsätter med det?

Skillnaden mellan dina exempel, de bilder jag postade strax ovan och GSen i ursprungsposten är att GSen inte har något domeglas. Det är YTTERST lite kupat och glaset på den klockan borde inte kräva att visarna behöver böjas.

Edit: Ser nu på din understa bild att de inte borde behöva böjas där heller.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Coolt att du fick svar! Jag har dock fortfarande svårt att tro att det är ursprunget till böjda visare.
Det är ju inte unikt för GS, och det är inte heller något nytt. Men det kanske är därför de fortsätter med det?

det-schwarz-gal.jpg


det-aufgeschnitten-gal.jpg
Skulle lätt säga att den översta ser böjda ut på grund av glaset, den undre har jag ingen annan förklaring till annat än att den är gjord så för att man ville eller våld då klockan inte ser särskilt ny ut.
 

Rivalen

Rolex
Inspekterade min Rolex caliber 59 från 1940, som har originalvisare såvitt jag vet. Minut doppar spetsen tydligt i en mjuk böj och sekund likaså, men lite mindre tydligt. Har sett det förut och trott att de var gamla och böjda av ålder ungefär som jag, men nu kan det alltså vara genomtänkt. Kul och upplysande tråd.
 
Topp