• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround Kronaby

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Passaround Kronaby
IMG_1365.JPG

Kära klockdårar,

Om någon vecka lanserar Kronaby den officiella versionen av sin app, klockorna förväntas komma till butikerna i mars.

Det vore därför kul och lägligt med en passaround på båda de modeller jag recenserat här. Det går till på följande sätt.

1: Anmälan: Passaround är nu fulltecknad på båda modellerna!

2: Efter bekräftelse i grupp-PM från mig betalar du anmälningsavgiften på 20kr till KS :heart:BCF (länk högst upp på Klocksnack.

3: Testa klockan i max en vecka och skicka den därefter (på testarens bekostnad) till nästa person på listan (information tillhandahålls av mig). Överlämning F2F är givetvis OK.

4: När samtliga testpersoner (10st/klocka) testat klockorna överlämnas de till mig. Därefter kommer båda klockorna auktioneras ut på forumet till förmån för KS :heart: BCF.

Väl mött, yonsson med hjälp av Kronaby
 
Senast ändrad:

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Bra initiativ @yonsson!

Ser trevliga ut, men jag tror jag fastnar för sekel, har väl aldrig varit någon större FAN av svarta klockor! Eller så är det just därför man skulle passa på att prova den svarta Apex :p.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det rasslar på snabbt!
4 platser kvar på Sekel, 10 platser kvar på Apex.
 

Freddie L

Panerai
Bra initiativ!

Passaround-formatet är ju perfekt för att prova en sådan här klocka.
Kanske ska någon (jag kan) ordna ett band även till den svarta? Lär ju slita en del med ständiga justeringar. Annars får vi sortera deltagarna efter handledsmått för att åtminstone minska antalet potentiella repor i Pvdn...:)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bra initiativ!

Passaround-formatet är ju perfekt för att prova en sådan här klocka.
Kanske ska någon (jag kan) ordna ett band även till den svarta? Lär ju slita en del med ständiga justeringar. Annars får vi sortera deltagarna efter handledsmått för att åtminstone minska antalet potentiella repor i Pvdn...:)
Jag kan skicka med ett länkverktyg. Kan man inte korta en länk så bör man lära sig. :)
 

jabla

Sarlacc
Stort tack till @yonsson för att jag fick prova klockorna först.

WP_20170316_18_18_33_Rich (2).jpg

WP_20170316_18_17_13_Rich (2).jpg


Börjar med att skruva av baklocket för att kolla in verket...

WP_20170316_18_43_14_Rich (2).jpg


inte mycket att se, det mesta sitter nog på andra sidan under tavlan. Tur man har självkritik nog för att inte gräva djupare. :)

Däremot var man ju tvungen att visa toan för Apexen. :D

WP_20170316_19_01_15_Rich.jpg


Tackar för mig och hoppas ni får en skön Passaround.




;)
;)
;)
 

Ebbot

Cartier
Ok. Måndag och testveckan inleds. Löpande reflektioner:
- har haft klockan en del under helgen och får ingen känsla direkt av ett kvalitetsur. Är det en ice som någon frågade :D
- är skeptisk till användningsområdet för mig. Det vibrerar, väldigt lätt, när ett sms kommer eller det ringer. Jaha. Sen kan man sätta på iPhones musikspelare, men inte byta låt (kanske kommer med uppdateringen?).
- jag har en Apple watch och den har jag svårt att se nyttan med men den har ändå "appar" med gui och allt som hör till.
- designen är väl ok. Tycker siffror och typsnitt ser lite barnsligt ut. Lumen är stark i nån minut. Coatingen känns billig.
- sista anmärkningen nu då: hur klockan ser ut från sidan. Det är inget tjockt glas men det ser ändå ut så. Känns som en modul som stoppats in i befintlig kropp :)
Se bild

IMG_0611.JPG


Det var en del konstruktiv feedback. Skall öva på positiv feedback också ;)
 

David

Bödeln
Jag är positivt överraskad!

Byggkvalitet, estetik och omtanke vad gäller detaljer är minst lika genomtänkt och god jämfört med mekaniska klockor från exempelvis Seiko och Glycine i ungefär samma prisklass. Design, finish, boett, band och spänne är helt okej. Klockan kanske är något högre än vad den behöver vara, men jag vande mig ganska snabbt.

170337-Kronaby.jpg


Jag var inledningsvis skeptisk till om funktionaliteten hade något att tillföra, men jag tycker nog att både komplikationerna och notisvibratorn faktiskt är ganska bra.

Normalt har jag både ljud och vibration avstängt för alla notiser på telefonen, dels för att jag ofta lägger telefonen ifrån mig, och dels för att även vibrationer stör om telefonen ligger på ett bord under ett möte.

Jag har slagit på de tre olika vibrationerna som finns på klockan för ett fåtal kontakter/notistyper och tycker att det har funkat så bra att jag nog kommer att sakna funktionaliteten när jag skickat klockan vidare.

Jag har i vanliga fall en mekanisk klocka på vänster arm och en Jawbone UP3 på höger arm:
https://jawbone.com/fitness-tracker/up3

Hittills har jag inte övervägt en Apple Watch, både för att den är ful och för att det aldrig skulle falla mig in att ha två klockor. Jag använder främst min Jawbone för sömnanalys och träning, och jag inser nu att den typen av notiser som Kronaby utvecklat borde ha funnits även i UP3, då all nödvändig hårdvara redan finns i den.

Min slutsats är att Kronaby passar alldeles utmärkt för den som vill ha en någorlunda "riktig" klocka, men ändå vill ha några smarta funktioner, utan att behöva läsa textmeddelanden, spela musik eller kolla vädret på armen.

Det finns i dagsläget fyra komplikationer att välja på, stegräknare, datum, tidszon 2 och timer.

170337-Kronaby-2.jpg


Jag har valt stegräknare och timer, båda funkar precis som de borde. Anledningen till att jag tagit upp min användning av UP3 är att jag ser stora möjligheter för Kronaby att ta en del av fitness-marknaden, om de bara lägger till nya komplikationer som matchar fitnessbandens funktionalitet. För min del hade det räckt med sömnanalys för att kunna skippa UP3 helt.

Nu är ju Kronaby inte riktigt för mig eftersom jag inte tänker sluta använda de klockor jag har, och jag tänker fortfarande inte ha två klockor, men för rätt kund tror jag att Kronaby har lyckats med en fullträff. Finns det några "rätta kunder" för den här klockan? Det vet jag inte, men jag hoppas det. Jag hade i alla fall mycket hellre köpt en Kronaby än en Apple Watch för dagligt bruk.

Jag avslutar med att meddela att det är väldigt tillfredsställande att snurra fingret på kalibreringshulet på telefonens skärm och se klockans visare snurra både framåt och bakåt i takt.
 
Topp