• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround Kronaby

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag är positivt överraskad!

Byggkvalitet, estetik och omtanke vad gäller detaljer är minst lika genomtänkt och god jämfört med mekaniska klockor från exempelvis Seiko och Glycine i ungefär samma prisklass. Design, finish, boett, band och spänne är helt okej. Klockan kanske är något högre än vad den behöver vara, men jag vande mig ganska snabbt.

170337-Kronaby.jpg


Jag var inledningsvis skeptisk till om funktionaliteten hade något att tillföra, men jag tycker nog att både komplikationerna och notisvibratorn faktiskt är ganska bra.

Normalt har jag både ljud och vibration avstängt för alla notiser på telefonen, dels för att jag ofta lägger telefonen ifrån mig, och dels för att även vibrationer stör om telefonen ligger på ett bord under ett möte.

Jag har slagit på de tre olika vibrationerna som finns på klockan för ett fåtal kontakter/notistyper och tycker att det har funkat så bra att jag nog kommer att sakna funktionaliteten när jag skickat klockan vidare.

Jag har i vanliga fall en mekanisk klocka på vänster arm och en Jawbone UP3 på höger arm:
https://jawbone.com/fitness-tracker/up3

Hittills har jag inte övervägt en Apple Watch, både för att den är ful och för att det aldrig skulle falla mig in att ha två klockor. Jag använder främst min Jawbone för sömnanalys och träning, och jag inser nu att den typen av notiser som Kronaby utvecklat borde ha funnits även i UP3, då all nödvändig hårdvara redan finns i den.

Min slutsats är att Kronaby passar alldeles utmärkt för den som vill ha en någorlunda "riktig" klocka, men ändå vill ha några smarta funktioner, utan att behöva läsa textmeddelanden, spela musik eller kolla vädret på armen.

Det finns i dagsläget fyra komplikationer att välja på, stegräknare, datum, tidszon 2 och timer.

170337-Kronaby-2.jpg


Jag har valt stegräknare och timer, båda funkar precis som de borde. Anledningen till att jag tagit upp min användning av UP3 är att jag ser stora möjligheter för Kronaby att ta en del av fitness-marknaden, om de bara lägger till nya komplikationer som matchar fitnessbandens funktionalitet. För min del hade det räckt med sömnanalys för att kunna skippa UP3 helt.

Nu är ju Kronaby inte riktigt för mig eftersom jag inte tänker sluta använda de klockor jag har, och jag tänker fortfarande inte ha två klockor, men för rätt kund tror jag att Kronaby har lyckats med en fullträff. Finns det några "rätta kunder" för den här klockan? Det vet jag inte, men jag hoppas det. Jag hade i alla fall mycket hellre köpt en Kronaby än en Apple Watch för dagligt bruk.

Jag avslutar med att meddela att det är väldigt tillfredsställande att snurra fingret på kalibreringshulet på telefonens skärm och se klockans visare snurra både framåt och bakåt i takt.
Bra information med för och nackdelar.
 

David

Bödeln
Glömde nämna att klockan var väldigt bekväm på armen, trots höjden.

Ser att appen uppdaterades igår, vore kul om de som har klockorna nu kollar vad som är nytt.
 

Freddie L

Panerai
Jag tycker att om man får möjlighet att hänga på en passaround borde det kännas självklart att ge tillbaka något. Något till tillverkare eller återförsäljare som bidragit med gratis klockor i det här fallet (eller ofta rabatterat i andra passarounds), och kanske något till KS och de som inte fick plats. Ett enkelt sätt är att skriva en rad eller knäppa ett kort, lyfter tråden och ger lite exponering. Vad man tycker om klockan spelar väl ingen roll. Personligen har jag avstått att anmäla mig till passarounds eftersom jag har haft en hektisk period och känt att jag haft svårt att bidra, bättre då att någon annan får platsen.

Hoppas vi får lite fart på den här tråden!
 

Toftich

Rolex
2-Faktor
Nu har jag haft apex'n i snart en vecka och trivts rättså bra med klockan!
Dock så har jag väll inte använt smart funktionerna i klockan speciellt mycket.

Klockan i sig är snygg och skön att bära, kan kännas lite klumpig ibland då jag tycker den är lite för hög.
IMG_0180.JPG

hade vart kul om dom haft lite mer stonk i lume på både visare och index.
IMG_0183.JPG

Länken Och låset känns stabilt.
image.jpg


Hade jag kunnat tänka mig att köpa en Apex?
Ja de skulle jag nog.
 

Freddie L

Panerai
Nu har jag haft apex'n i snart en vecka och trivts rättså bra med klockan!
Dock så har jag väll inte använt smart funktionerna i klockan speciellt mycket.

Klockan i sig är snygg och skön att bära, kan kännas lite klumpig ibland då jag tycker den är lite för hög.
IMG_0180.JPG

hade vart kul om dom haft lite mer stonk i lume på både visare och index.
IMG_0183.JPG

Länken Och låset känns stabilt.
image.jpg


Hade jag kunnat tänka mig att köpa en Apex?
Ja de skulle jag nog.
Bra skrivet!
 
Topp