• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround Passaround: Seiko Sarb059

Camo00

Patek
Nytt upplägg: Vi höjer insatsen till 250:- var, beställer från Seyiajapan.com och om vi får pengar över läggs dessa på straps, priser eller annat vi kommer överens om...
Vill nån anmäld hoppa av pga ändringen så är det helt ok.


Pengar kör vi via Swish eller banköverföring. Info tar vi på PM när vi har tjugo intresserade!


Deltagarlista (jag uppdaterar den efter hand):
1. Camo00
2. Bojke
3. Chrisse
4. meo_swe
5. Aquaracer2
6. jakob.dala
7. easy rider
8. tengel26
9. jabla
10. tim ur länk
11. Adam-g
12. Guinness
13. Tommytvigg
14. maxmol
15. Dixie

Fem pers fattas! Kom igen nu! :)
 

Camo00

Patek
Bump!

Vi behöver fem pers till som är villiga att lägga 250:- på en vecka med en Alpinist och 1/20-chans att vinna klockan... :)

Come on!
 

Camo00

Patek
...and we are LIVE, people!!! :)

Äntligen är vår budget-passaround igång!
Vi beställde klockan från Seyiajapan.com vilket innebar snabb leverans och bra pris inkl moms. Rekommenderas!

Det är också beställt ett gäng straps som vi tänker skicka med klockan runt landet, de har dock inte kommit än...

Vi lyckades även få pengar över och skänker således 600:- till Barncancerfonden!



Eftersom jag blev förste man kommer här en introduktion till höstens vandringspokal:
Modell: Seiko Sarb059 Alpinist
Bredd: ca 41 mm
Bandbredd: 22mm, länken smalnar av till 18mm vid spännet.
Höjd: ca 13mm
Vikt: ca 150 gram
Glas: Hardlex, vad annars? 
Urverk: Seiko 6r15. Automatiskt med hacking och manuellt uppdrag. 23 juveler, 21600bph, 50h gångreserv.

Modellen så kallad Alpinist, med bezel gjord för att ta ut kompassriktning i skogen. Detta går tydligen att göra med alla klockor, vilket såklart är rätt logiskt när man tänker efter. Men det gör man ju sällan... :)
http://www.learn-orienteering.org/old/nocompass1.html



Här kommer lite högst subjektiva intryck efter nån timme:

Boett:
- Lagom stor med bra proportioner, kanske något kort från lug till lug när man kollar från sidan (ca 45 mm, men ser mindre ut?).
- Mjuka former och linjer, konsekvent och tilltalande design.
- Bra ytfinish, borstade och välpolerade ytor i skönt samspel.

Bezel:
- Bra finish på siffror och markeringar, de är utfrästa och sedan målade vilket ger ett oklanderligt intryck.
- Bezelringen har inga hack utan löper fritt fast med mycket motstånd. Detta är förstås för att man ska kunna ta ut kompassriktning så exakt som möjligt, men det känns underligt och som om motståndet efter ett tag kommer att ge efter så att ringen börjar leva sitt eget liv?

Tavla/visare:
- Riktigt bra design och finish på tavla, visare och index. Tavlan ÄR mörkt grön men ser svart ut 95% av tiden, svårfotad!
- Chapterringen är full med koder för nödmeddelanden vilket såklart är ovärderligt när man alpinerar och fastnar i bivack, lavin eller ölstuga

Krona:
- Skruvad krona klockan 4 som är snyggt dekorerad. Lite lågbudget-känsla när man ska skruva in den, men oklanderlig när man hanterar uppdrag och ställer tid och datum.

Länk:
- Skön länk, men lite rasslig och spännet känns lågbudget.
- Borstad ovanpå och polerade sidor, bra finish.
- Länken smalnar av från 22 till 18 mm vid spännet.
- För få justeringsmöjligheter; endast hela länkbitar och två microlägen på spännet vilket gör att jag måste kompromissa och köra lite bilhandlarlänk.
- Ändlänkarna känns inte som rätt modell; ändlänken är kraftigt böjd medan boetten är rak och lutar kraftigt inåt. Underifrån syns ett glapp mellan länk och boett vilket dock syns ytterst lite ovanifrån! Jag har försökt få med detta på bilderna... Det ska bli spännande att se hur andra band passar på boetten.

Urverk:
- Inte mycket att säga om Seikos arbetshäst 6r15, beprövad och pålitlig.
- Hack & wind är rätt bra att ha.
- Tidshållning har jag inte kollat än såklart, men specifikationerna är +25 till -15 sekunder per dygn vilket är ok men inte mer. Vet dock inte hur vårt exemplar klarar sig...

Kvalitetskänsla:
- Överlag en snygg klocka med hög finish och kvalitetskänsla.
- Bra storlek, proportioner, tyngd och balans.
- Tyngden, den avsmalnande länken och balansen gör att den påminner lite om en ny Rolex GMT på armen.
- Hardlex?! Borde såklart varit safirglas! :)

Första intrycket i sammanfattning:
Klockan känns snygg och fräsch, lagom annorlunda och med fin finish. Den sitter bra på armen och jag hade definitivt varit nöjd om jag köpt den själv. Dock hade jag funderat lite över kvalitetskänslan i spännet, bristen på justeringsmöjligheter och några andra små detaljer.
Helt klart en godkänd klocka som ögat gillar och som känns lagom egen!


Så, dags för bilder från paketöppningen:

Nästan all info på japanska, men den kom fram ändå...
Seikosarb1_zpsc744348c.jpg



En klocka i en låda i en låda i en låda i en låda i en påse... :)
Seikosarb2_zps5e0bcd6c.jpg



Tur att den var plastad, för den ser ut som att den stått en vecka i träslöjds-salen!
Seikosarb3_zpsa1321a52.jpg



Halleluja! Min första närkontakt med en alpinist sedan Val D'Isere -03...
Seikosarb4_zpsfb2f1c18.jpg



Snygg krona?!
Seikosarb5_zpsa1b93229.jpg



Högblanka sidor med mjuka former, nästan erotiskt! :)
Seikosarb6_zps5ac687ba.jpg




Märklig passform mellan länk och boett!
Seikosarb7_zpsb7d556c1.jpg




Kraftigt sluttande, rak boett mellan luggarna...
Seikosarb9_zpseeb8b39d.jpg




...men kraftigt böjda ändlänkar..?!
Seikosarb10_zpsa5b880f9.jpg




Standardspänne på en annars rätt skön länk!
Seikosarb8_zps6e4bc667.jpg



Jag gillar den skarpt! Tror inte att jag skickar den vidare... :D
Seikosarb11_zpsd70d2523.jpg




Tack för uppmärksamheten! Ses snart igen när klockan vandrar vidare genom Sverige...
 

Dammen

Cartier
Grymt att ni kommit igång! :) Angående motståndet på vridringen så kommer det inte att bli lösare med tiden, snarare tvärtom i mitt fall. Kan i och för sig bero på att jag haft med mig den när jag jobbat bakom bardisken... Alldeles för många söta Appletinis som kladdat ner den kanske! Min säger hej:
0491db1531dfffece758e7df579317c0_zpsd7fcab64.jpg
 

Camo00

Patek
Tog med Alpinisten på lite äventyr i vildmarken, det är ju där den hör hemma med nödsignaler och allt!


Här kämpar vi oss upp för sista branten innan vi når utkikspunkten. Svårt att ta kort i lutning...
20130928_170238_zpsb778dbc6.jpg




Såhär vacker utsikt finns det i Skåne. Närmare bestämt från vallen vid Hjärups tågstation. MINST fyra höjdmeter. Puh...
20130928_170253_zps0aa6ae01.jpg




Visst funkar den på zulu? :)
 
Topp