• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround Passaround: Seiko Sarb059

Adam-g

Breitling
Varning för bildbomb!
De med långsamma apparater eller begränsad surf bör överväga att evakuera tråden.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tung och trökig vecka, vad gör man då när det blir fredag?
Jo, man korkar upp en virre, loggar in på klocksnack och sätter sig och begrundar passaroundklockan som anlände i onsdags!

48u2.jpg


Introducerade den nyanlända japanen för en av sina landsfränder så han skulle känna sig som hemma och för att bryta isen, Hakushu 12:

r6iv.jpg


Jag insåg dock när jag fick den att jag borde ha varit mer förutseende än jag varit, hur ska man kunna testa alla tuffa band om man inte har ett bandverktyg?

Det ledde till att jag har kört med zulu sen fram till igår, då jag har varit lite nyfiken på om man skulle skaffa ett sådant (fast 5-ringars) till vardagsklockan som är en Seiko 6309-7040. Så här har det sett ut under tiden med zulu:

izoe.jpg

Gillar verkligen den gröna färgen, tycker den passar riktigt bra till klockan. Man känner sig som en äventyrare när man har den här kombinationen på sig.

Zuluband var märkbart tjockare och styvare än nato, men fortfarande bekvämt. Kan dock tänka mig att det stör vissa hur långt från handleden klockan hamnar:

6a4n.jpg

Jag tyckte det kändes helt ok, men misstänker att min 6309-7040 skulle "skvalpa" mer om jag testade zulu på den.

Bandproblemet avhjälptes dock, för jag lade in en beställning till Compiss på ett bandverktyg som dök upp igår. Har inte använt något förut, men kunde snabbt konstatera att de finns av en anledning. Lite trixigt var det fortfarande, men nu var det i alla fall möjligt att plocka ut bandstiften:

eep6.jpg

Det band som jag varit mest nyfiken på medan jag väntade på bandverktyget var definitivt gummibandet tätt följt av länken. Gummibandet var helt magiskt mjukt, och förväntningarna var höga inför bytet. Såhär såg det ut:

gxfw.jpg
Tyckte även det bandet passade väldigt bra till klockan, men insåg snart att gummi är nog inget för mig ändå. Tycker inte om friktionen och hur klockan blir och ligga mot handleden i och med att gummibandet är "rakt". Någon som har testat gummiband med böjda ändar som gör att klockan kramas in mot handleden mer?

Testade även det svarta läderbandet men tyckte inte att det kändes helt hundra, föredrar zulu eller nato i så fall.

Sist ut för test var länken. Har läst tidigare i tråden att folk tyckte den kändes billig och klen, och kan till viss del förstå det. Blev förvånad över hur lätt länken kändes till att börja med, min gamla goa Ur&Penn-klocka har en länk som känns mer massiv. Dock så tyckte jag att den kändes bra, höll ihop som den skulle och låg skönt mot handleden.

1gsx.jpg


zcg1.jpg

Partypoopern i sammanhanget var dock claspen till länken, den rasslar och skallrar så fort man petar på den. Det påverkar ju inte funktionaliteten, men gör mycket för helhetsintrycket. Bild på skurken i dramat:

7xfp.jpg

Då jag vet att det är ett gäng här på forumet som har eller har haft 6309-7040 så slänger jag in lite jämförande bilder så ni får ett hum om storlek och form.
fcsn.jpg

Inte helt otippat är sarben mer slimmad runt ringen till skillnad från 6309:ans mysiga cushion case. Jag tycker att det bär ungefär lika stort trots att 6309:an bär större, skulle tro att det har att göra med att diametern över bezeln på 6309:an är mindre än den på sarben och det bara är metallen som drygar ut den totala diamtern.

Vidare så ser kronskydden lite annorlunda ut. Smaken är som baken, men personligen tycker jag 6309:ans ser mysigast ut då de verkligen bakar in kronan ordentligt. Nu hade det förvisso kanske sett konstigt ut om sarben hade haft såna kronskydd då den är ganska slimmad i övrigt. Som ni kanske har konstaterat vid det här laget är jag en riktig sucker för cushion cases.

qdgy.jpg


zgo0.jpg


hjyt.jpg



Avslutningsvis vill jag säga att en sak jag tycker att de har lyckats med vad gäller den här klockan är att det händer mycket utan att för den sakens skull kännas plottrigt eller ansträngande. De håller tavlan ren och snygg med ett par riktigt schyssta svärd till visare samtidigt som de håller med kompassmarkeringar diskret på bezeln och nödsignaler insmuget på vad man vad jag förstått kallar inner bezeln.

Allt som allt: Gillar klockan, den fungerar nog ypperligt borde till vardags och som beater. Vidare så är den definitivt mycket pang för pengarna, svårt och tro att andra klockor i den här prisklassen har lätt att hålla jämna steg. Däremot hade de kunnat lägga lite mer kärlek i claspen, den drog ned helhetsintrycket.

Tack för mig, hej hej!
 

Adam-g

Breitling
Grymt, Adam-g! Kul när nån lägger tid och energi på att recensera passaround-uren... ;)


Känner att vi ligger för många sidor efter sinn-passaroundtråden!

Nice! Trevlig recension. Det börjar synas att det är en passaround-klocka. Den har fått ett och annat bandbytar-ärr :)

Hehe, jo. Blir ju än värre då varje person vill byta mycket och ofta då tiden är knapp ;)
Flickvännen under gårdagskvällen: Men va!? Har du bytt armband igen?
 

Adam-g

Breitling
Har idag avnjutit sista dagen med klockan.

20140210_175029.jpg


Måste säga att jag tyckte den gjorde sig absolut bäst på länk: skönt, snyggt och smidigt. Även zulu tyckte jag såg riktigt bra ut, men då blev det väldigt tjockt helt plötsligt och klockan kom inte lika väl överens med skjortor längre.

Sammanfattningsvis blev jag positivt överraskad över finishen på klockan, gillade de blanka metallkanterna runt indexen och visarna, samt den tuffa känslan som nödsignalerna på den inre bezeln och graderna på den yttre bidrog med. Tycker de har lyckats med det motsägelsefulla, en clean klocka där det händer mycket.

Det som dock drog ned helhetskänslan var som många tidigare också nämnt claspen till länken. Den håller inte alls samma nivå som resten av klockan. Vidare så kom jag inte heller överens med kronan. Jag tyckte den var svår att klicka ut till rätt läge och även svår att skruva in igen.

Avslutningsvis väljer jag att utmana i kategorin "sötaste passaround-paket" med denna:
20140210_215743.jpg

som kommer skickas iväg under dagen i morgon.

Sov sött!
 

Patrik J

Rolex
Passaround-Seikon har anlänt till Norrland för lite hårdtester i extremklimat (nåja).
Alla klockor bör ju testas i sitt naturliga habitat, som en Omega bakom ett skrivbord och en Rolex vid en bardisk, typ.

Så därmed, först på med den här:


… sen på med dom här:


Två hyperaktiva byrackor, vi kan kalla dom Shackleton och Peary, fick bli expeditionsmedlemmar.


och sen: Into the wild.


Ska inte ge mig på någon lång recension. Bara konstatera att jag gilla klockan skarpt och att den skötte sig utmärkt under hela expeditionen. Och hur i allsin dar har jag lyckats klara mig så länge utan en klocka med ground to air-koder? Med den här dinkan kanske till och med Christopher McCandless hade överlevt.
 
Topp