• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround Passaround: Sinn 358

jabla

Sarlacc
Det är ju självplågeri att följa den här tråden när man vet att det dröjer till februari innan det är min tur :(
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag borde ju självklart varit med på denna passarounden känner jag nu i efterhand. Ruggigt snygg!
 

JuliusOne

Omega
Ångrar också att jag är sen på bollen jämt. Hade väldigt gärna velat testa den där (Sinn-fan som jag är). Får lov att köra på min favorit så länge. Aningen mindre och försedd med safir istället för plexi 356 Sa utc:

ofuPsIK.jpg



Väldigt mångsidig klocka som passar på i stort sett alla bandtyper.
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Passaroundklockan länkar vidare...
Sond hade vänligheten att lämna över klockan på väg hem från Arlanda. För en timme sedan kom den till mig, Anders W. i Bromma utanför Stockholm. Innan klockan hamnade på handleden tog jag en snabb bild över kitet. Består av, förutom klocka och länk, 2 straps, extra länkbitar, verktyg för att byta band och insexnycklar för att korta länk, manual på engelska och tyska + garantibevis, skruvsäkring (antar att den ska vara till länken). Sinn-strapen känns väldigt plastig så den kommer jag inte att använda. Cheepo-strapen känns lite tunn (2,5 mm) för mig så den får också vila. En lite grövre svart eller mörkbrun strap tror jag passar fint. Eventuellt skulle en grå strap kunna funka också. Tillsvidare kommer jag att använda länken, vill inte hålla på att byta för mycket. Jag tycker att lugholes (som klockan har) är perfekt för att enkelt kunna byta band men ibland kan det bli lite märken på boetten. Jag vill att klockan ska vara i så bra skick som det bara går när vinnaren ska få den.

 

Sond

Patek
Som ni ser är passarounden vidareförpassad nu. Det var en trevlig bekantskap. Alltså den nya förvaltaren. Han gav mig en liten present..:)
null_zps41e8f1f5.jpg


En mycket god Ale som dricks just nu..:D Tack så hemskt mycket!

Om klockan har jag mest gott att säga. En mycket trevlig bekantskap!
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Så här långt är jag mycket nöjd med vår Sinn 358. Storleken och tyngden är ungefär som min Seiko 6105, som är den klocka jag förmodligen använder mest. Kan dock tycka att Sinn blir lite väl tung när man bär den på länk. I helgen gjorde jag klart en strap som jag kommer byta till. Även om jag kommer bära Sinn dagligen tills det blir dags att lämna över till näste man så får klockan vila i lådan när det är läggdags. Till natten blir det istället en Marathon Navigator från -97. Den är superlätt och tritiumtuberna lyser fortfarande okey.

 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Sinn och jag är på väg till jobbet. Använder kronografen och kollar hur lång tid det tar. Promenad + spårvagn + tunnelbana + promenad. Tar nästan exakt 41 minuter från dörr till dörr. Jag tycker kronografknapparna är lagom stora och har ett bra motstånd, ingen risk att man startar kronografen genom någon rörelse med handen.

null_zps8a9b5fb0.jpg
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag nämnde förut att jag tyckte Sinn blev lite väl tung med länk och att jag tänkte göra en strap till istället. Bestämde mig för ett grått läder som jag nyligen hade fått hem. Lädret är nytt men lite vintagefeeling som jag tyckte passade bra till den väldigt korrekta klockan. Jag har hållit på ett par år nu med att göra straps som hobbyverksamhet. De flesta beställarna kommer från Klocksnack och TTT, men en del hittar direkt till bloggen http://awstraps.wordpress.com. Fick t.ex. en beställning från en kille i Mexico som hade sett en strap jag gjorde till en Helson Buccaneer Bronzo.

Jag tycker strapen passar bra till Sinn-klockan och låter den följa med till övriga passaround-deltagare för att till slut tillfalla vinnaren (eller bli tröstpris?). Längden är 125/75 mm och tjockleken är 4 mm.




 

Sond

Patek
Jag nämnde förut att jag tyckte Sinn blev lite väl tung med länk och att jag tänkte göra en strap till istället. Bestämde mig för ett grått läder som jag nyligen hade fått hem. Lädret är nytt men lite vintagefeeling som jag tyckte passade bra till den väldigt korrekta klockan. Jag har hållit på ett par år nu med att göra straps som hobbyverksamhet. De flesta beställarna kommer från Klocksnack och TTT, men en del hittar direkt till bloggen http://awstraps.wordpress.com. Fick t.ex. en beställning från en kille i Mexico som hade sett en strap jag gjorde till en Helson Buccaneer Bronzo.

Jag tycker strapen passar bra till Sinn-klockan och låter den följa med till övriga passaround-deltagare för att till slut tillfalla vinnaren (eller bli tröstpris?). Längden är 125/75 mm och tjockleken är 4 mm.
Vilken talang!
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Sinn fick ligga hemma i lådan en dag då jag skulle iväg och träna. På gymmet använder jag någon billig quartz-klocka för det mesta. Sinn har dock fått träffa några trevliga kronograf-kollegor. Här kommer några snabba bilder:

Först ut är den enda tilldelade kronografen jag har, en Seiko 7T27 från 90-talet. Den tilldelades svenska flygvapnets helikopterpiloter. Behöver en tur till urmakaren och det behövs mer än bara batteribyte, tror jag...


Nästa kollega är en relativt liten kronograf, 36 mm. Tissot Seastar från 1969 med Lemania 1277.


Här är en betydligt färggladare kollega som jag gillar skarpt. Seiko 6139-6002 från 1971. Pogue som den kallas efter austronauten som använde den i rymden.


Slutligen en sovjetisk kollega. Poljot Sturmanski från 80-talet. Civil version. Flygvapenversionen hackar och har en boett av rostfritt stål.


På måndag vandrar Sinn vidare till Jayjay, och jag får tacka för mig. Sinn var en positiv bekantskap även om jag är mer förtjust i vintageklockor.
 

plattfot

Rolex
Sinn fick ligga hemma i lådan en dag då jag skulle iväg och träna. På gymmet använder jag någon billig quartz-klocka för det mesta. Sinn har dock fått träffa några trevliga kronograf-kollegor. Här kommer några snabba bilder:

Först ut är den enda tilldelade kronografen jag har, en Seiko 7T27 från 90-talet. Den tilldelades svenska flygvapnets helikopterpiloter. Behöver en tur till urmakaren och det behövs mer än bara batteribyte, tror jag...


Nästa kollega är en relativt liten kronograf, 36 mm. Tissot Seastar från 1969 med Lemania 1277.


Här är en betydligt färggladare kollega som jag gillar skarpt. Seiko 6139-6002 från 1971. Pogue som den kallas efter austronauten som använde den i rymden.


Slutligen en sovjetisk kollega. Poljot Sturmanski från 80-talet. Civil version. Flygvapenversionen hackar och har en boett av rostfritt stål.


På måndag vandrar Sinn vidare till Jayjay, och jag får tacka för mig. Sinn var en positiv bekantskap även om jag är mer förtjust i vintageklockor.


Nice Anders.
Tycker Sinn-klockan andas vintage och skulle passa bra med din övriga samling.
Vad är det för fel på flyvapenkronografen? - Jag lyckades få ordning på en stillastående 7a28:a som nu går med skrämmande noggrannhet. Det finns en hel del mekanik i 7T27an som behöver rengöring och smörj då och då.
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
plattfot
Jag tror att 7t27 aldrig har blivit rengjord eller smörjd. Den fungerade okey när jag köpte den för några år sedan. Boettlocket sitter stenhårt så nu kan jag inte byta batteri heller. Pm:a mig om du tror du kan fixa till den.
 

JayJay

Rolex
Dåså, dags att säga några ord om klockan... har lite dåligt samvete eftersom jag haft den sedan i måndags och hittills inte gett ifrån mig ett pip om den. Anledningen är att jag varit på jobb hela veckan och varken haft tillgång till en riktig dator eller ens en halvvettig kamera.

Hur som helst har jag själv två klockor från Sinn sedan tidigare som jag gillar riktigt mkt då de är välbyggda pjäser. Denna är inget undantag, jag gillar den mkt mer än vad jag hade föreställt mig. Den känns gedigen i tyngd och länken är välbyggd. Robusthetsmässigt ligger länken någon stans mellan den på U1 och 556. Sjukt nice att denna, liksom länken på U1, är skruvad med insexnyckel. Detta gör justeringen busenkel.
När jag tog över klockan satt den på ett juste läder som gjorde sig riktigt bra på klockan men jag kunde inte hålla mig utan monterade länken efter bara några timmar och den har fått sitta kvar.
Då det är en kronograf med day/date så händer det, av naturliga skäl, väldigt mkt på tavlan. Det är då skönt att Sinn valt att köra med målade detaljer istället för applicerade. Detta lugnar ned det hela betydligt. Intrycket lugnas ned ytterligare av att man valt en sparsmakad färgskala med mattsvart tavla i kombination med blästrad boett och vita visare (läs: inget bling). Typsnittet på tavlan för tankarna till vintage vilket även det faktum att tavlan är målad gör. Pricken över i:et i denna röda tråd är ett fantastiskt kupat hesalitglas.

Tyvärr är har jag ännu inte haft möjlighet att ta några vettiga bilder men jag hoppas detta löser sig under morgondagen. Så länge får ni hålla till godo med dessa:
358202_zpsa34d2f02.jpg

Skönt glas:
358210_zpse4939b2d.jpg

Tillsammans med polarna:
358199_zps2f6e2e13.jpg
 

JayJay

Rolex
Imorgon ska 358:an vidare till näste man på listan och jag måste säga att det känns riktigt tråkigt. Jag tänkte inför detta skriva ytterligare några rader om mina tankar kring klockan.
358233_zps47666e90.jpg

Helhetsintrycket är, som jag skrivit i tidigare post, gott. Klockan är tveklöst välbyggd dock ganska stor, absolut inte fult stor men hade den varit 2mm större hade nog min gräns varit passerad. Detta beror nog på den tunna glasringen vilken gör tavlan stor. Som tur är kör Sinn på minimalistiska kronskydd och bandhorn.
Läsbarheten är formidabel i ljus såväl som i mörker. I mörker är den nog det bästa jag upplevt, tätt följd av Panerai och min U1:a. Angående färgen på tavlan så påstår Sinn att den är svart, jag påstår att den är mörkgrå (döm själv).
Jag har själv aldrig ägt en klocka med ett 7750-verk men har läst att de är bra men "bullriga". Jag kan verkligen skriva under på bullrigheten. När klockan sitter på armen i ett tyst rum och man rör på armen så hör man hur det rör sig i urverket. Dessutom känner man ibland av vibrationer från urverket i samband med att man rör på klockan. Tidshållningen har under min vecka varit utan anmärkning. Upplevelserna av urverket skulle absolut inte avskräcka mig från att köpa en klocka med ett sådant (eftersom det är ett känt fenomen). Emellertid så tycker i a f jag att det sänker kvalitétskänslan något.

Förövrigt är det grymt att urverket är inkapslat och skyddat mot yttre magnetiskpåverkan. Vilka förutom Sinn erbjuder detta i den här prisklassen?

Klockan är hög men känns inte topptung. Möjligen är den bökig att få in under skjortor eller tightare tröjor. Detta har jag inte testat under min vecka.
358239_zps3d561d7e.jpg

I jämförelse med en tavla som verkligen har svart tavla så tycker i a f jag att skillnaden är stor.
358219_zpscd7d29a2.jpg

358226_zps191fc4a8.jpg

Plastglaset är lättrepat och kupningen gör klockan väldigt hög. Trots detta tycker jag glaset verkligen förhöjer upplevelsen av klockan. Den går att beställa med safir men det skulle jag själv absolut inte göra efter att ha testat detta.
358250_zps513db2ea.jpg
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Då har den svarta lockelsen nått min ägo. Första intrycket; Tung pjäs. Jag bär för det mesta 35mm vintagedressare med läderrem och skillnaden är markant, särskilt då länken satt på när jag tog över den. Andra intrycket; Den har hittat hem. Från och med nu kommer ni andra bara att få låna den ett par veckor innan den skall tillbaka till mig :).
Länken satt ganska tajt men det fick funka. Kommer antagligen att testa de olika läderarmbanden resten av veckan. Glaset har fått några små törnar men det blir väl vinnaren som får polera bort dem om denne så önskar. Något litet märke vid ett av bandhornen också. Någon som misslyckats med ett bandbyte? Inget som stör dock.

TQUKSgE.jpg


Var tvungen att sätta den i Timegraphern eftersom gången har diskuterats. Verket ser ut att vara i helt ok skick. Kan inte dra några slutsatser gällande amplituden eftersom jag inte konfigurerat en korrekt "lift angle". Någon som vet vad som gäller för ett Valjoux 7750 GMT?

1uK92eA.jpg
 

berg35

Omega
Jag vet inte hur allvarliga ni är men jag vill nog helst inte att någon är på och polerar på klockan innan den fått sin slutliga ägare. När den väl fått det kan ju den personen välja om klockan ska poleras eller ej.
 

Camo00

Patek
Jag vet inte hur allvarliga ni är men jag vill nog helst inte att någon är på och polerar på klockan innan den fått sin slutliga ägare. När den väl fått det kan ju den personen välja om klockan ska poleras eller ej.

Det är väl rimligt att vi får använda, slita och byta band på klockan; men inte öppna boetten, polera, modda eller reparera den?! :)
 

jabla

Sarlacc
Jag vet inte hur allvarliga ni är men jag vill nog helst inte att någon är på och polerar på klockan innan den fått sin slutliga ägare. När den väl fått det kan ju den personen välja om klockan ska poleras eller ej.
"Jag kan polera bort det med Cape Cod när det är min tur ;) "
Ironi är svårt Även med smileys. :)
 
Topp