• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround: Sinn 556i

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Nu är jag kanske inte helt med i matchen. Men visst fanns det ett schema över vilken vecka man skulle ha klockan? Har man fått det på pm, i mail, eller har jag bara missat det i tråden? :)
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Nu är jag kanske inte helt med i matchen. Men visst fanns det ett schema över vilken vecka man skulle ha klockan? Har man fått det på pm, i mail, eller har jag bara missat det i tråden? :)
Halloj Robert!
Det gick ut i mass-PM'et till alla anmälda.
Första veckan startade på en väldigt sen dag i veckan så viss förståelse för att det drar ut lite kort på tiden tycker jag vi ka ha:)
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Halloj Robert!
Det gick ut i mass-PM'et till alla anmälda.
Första veckan startade på en väldigt sen dag i veckan så viss förståelse för att det drar ut lite kort på tiden tycker jag vi ka ha:)

Ah, där hittade jag den! Ser ut som att det snart är min tur, med andra ord.

Jag lovar dagliga uppdateringar med text och bild. Håller med om att det har varit lite dött i den här tråden.
 

barnefko

Omega
Recension följer, här kommer bilder

a9upemah.jpg

2e4u3eqa.jpg

5arumese.jpg

pa6agate.jpg


Bonetto bandet är som gjort för klockan och sitter enormt fint och skönt på handleden. Kan bara ansluter mig de andra. Fantastisk kvalité och känsla på klockan. Designmässigt det vackraste jag har haft på handleden hittills.....
 

barnefko

Omega
Här kommer en kort report efter att Sinnen gått vidare till Skellefteå:

Haft den på handleden ett par dagar och tycker att den är underbart. Lågom storlek och fint på handen.
Till skillnad från tidigare probander kände jag inte någon vass kant eller liknande. Den smyger sig fint runt handleden och är lågom lätt.
Kvaliten har de andra redan berättat om. Det märks på en gång att klockan andas kvalitet. Inget att anmärka här.

Fazit:
- fantastisk design som gillas mer än 856:an som har borstat/matt yta och matt tavla. Den fina glänsande tavlan är verkligen ästetisk.
- Kanske litet nerdaktig, men vad jag gillar är att om minutvisaren står på 5,10,15,20 etc så bildar visaren och minutmarkeringen en rakt vit linje - fint att titta på :)
- fortfarande osäkert om det blir en 556i eller 856....
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Jag gillade storleken, boetten bygger däremot rätt mycket på höjden för sin storlek.
Tror att rätt länk alt. det brutala orginalgummit med viklås kan göra upplevelsen mer balanserad.
Här två jämförelsebilder med Exp1 114270
image.jpg

image.jpg
 

Patrik J

Rolex
Hur upplever ni storleken?


Tycker den känns lite liten. Men då jag främst har klockor på 40-42 mm så är det nog mest en vanesak.

Annars är jag mycket nöjd. Fantastiskt trevlig och snygg klocka för pengarna.

Ska man gnälla på något (och det ska man ju ALLTID göra) så hade jag nog kunnat skippa datum och kronskydd. Ska man göra en clean klocka kan man ju lika gärna göra den überclean ;)
ztHIzl8.jpg
 

SSL

Audemars
Jag gillade storleken, boetten bygger däremot rätt mycket på höjden för sin storlek.
Tror att rätt länk alt. det brutala orginalgummit med viklås kan göra upplevelsen mer balanserad.
Här två jämförelsebilder med Exp1 114270
image.jpg

image.jpg

Men Rollen är inte 38,5 va? Den ser ju ut som en rumpnisseklocka i jämförelse
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
The sinn is in!
Nu är Sinn'en i söder.
Första känslan är att den är byggd av tyska smeder, för tyska smeder. Med det absolut inget negativt.
Enkel, stilig fräsch. Bärs rätt tunn trots sin höjd.

Ska bli kul att se vad jag känner om den i slutet av veckan.

iKXWjhM.jpg
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Nu har Sinnen landat hos mig. Första intrycket är att det verkar vara en rejäl klocka för en liten peng. Väldigt avskalad design, inget extra lull lull. Längre recension kommer senare i veckan.
image.jpg
 

frere

Audemars
2-Faktor
556:an har rört sig från västra uppsala till södra. Jag har testat den i mindre än ett dygn men vad sjutton, jag är inte den som tar lång tid på mig för att skapa en uppfattning om saker och ting. Den här klockan är skitfin.

Jag är en flerårig vän av Sinn som märke men har alltid haft ett lite kluvet förhållande till 556:an. Enklaste och billigaste modellen, men samtidigt en av de allra snyggaste. Den saknar nästan alla de tekniska finesser och det mesta av den kompromisslösa toolighet som jag mest uppskattat märket för. Jag har helt enkelt upplevt den som lite småtrist. En prisvärd "alleskönner" för nykomlingar i klockträsket och ointresserade klockbärare utan behov av mer än en klocka i lådan. Själv skulle jag ju ha en explorer 1 så småningom, konnässörens val.
20140624_075422_zps266fa0cf.jpg

20140624_075408_zps218c4fb7.jpg

Väl hos mig ger klockan ett lite annat intryck. Den är måhända inte överväldigande vid första anblicken, men kontrasten mellan det helborstade, råa caset (som en reservdel till en pelarborr) och den superblanka svarta tavlan (som lackskorna till fracken) är riktigt cool. Det här är ingen budgetexplorer, utan en helt egen klocka med rätt mycket attityd. Storleken är riktigt bra. Gillar att den är lite rejäl på höjden. Skulle kunna bära den till det mesta, men väljer helst något annat till kostymen. Kanske också till badbrallorna. Men det skulle funka. Kan inte garantera att det här skulle vara en keeper om jag vann den, men det är absolut min förstahandsrekommendation om en klocklös kompis frågar om köpråd.

Några baksidor? Ja, baksidan. Obegripligt varför den har glasbaksida. När det finns tyskt stål!
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Och då har klockan anlänt Hufvudstaden.

a7ejyqa4.jpg


Jag lovar en vecka med många bilder och känslor. Inte så mycket fokus på teknik, urverk och sånt. Det får andra stå för.

Here goes!

Klockan skickas runt i en enkel servicebox, så kartong och sånt går ju inte att utvärdera.

maby4yme.jpg


(Redan här noterar ni såklart att den går fel, och eftersom jag inte vet om den stannade på natten eller på dagen valde jag att inte ställa den. Bara så ni vet.)

Med klockan kommer ett svart och ett brunt band. Gissar att det svarta är original och det bruna är ett aftermarket. Kanske står det tidigare i tråden, ber om ursäkt i så fall... :)

e9e4ybyr.jpg


Banden ger klockan helt olika karaktär, och jag föredrar helt klart det bruna. Följer klockans "tooliga" framtoning på helt rätt sätt.

anujymu4.jpg


ubeteqaq.jpg


Urtavlan är enkel och diskret. Blank tavla, målade index, matta visare. Utformad för god läsbarhet. Sekundvisaren är knivskarp och möter minutindexen. Mycket tjusigt!

3e9yse8y.jpg


Första känslan är att klockan är lite åt det minsta hållet. Men efter lite armledstid börjar den kännas proportionerlig och sitter riktigt bra.

rajy8ary.jpg


Och så avslutar vi med ett lite artsy skott.

byvegy8a.jpg


Det var allt för nu!
 
Topp