Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Passaround Sjöö Sandström Royal Steel Classic

Diskussion i 'Diskussion' startad av Andrée Varg, 18 september 2015.

1. Andrée Varg
    Trådstartare

Andrée Varg Stadsbo

Till att börja med vill jag tacka Visby ur och guld för trevligt bemötande! Jag fick köpa den sista 37mm de hade i butiken och dessutom kommer de bjuda vinnaren av denna klocka på ett gratis tavelbyte inklusive ny tavla! Stort tack :)
    Är någon i Visby är det väl värt ett besök in till deras butik på Adelsgatan 32. De har dessutom en välsorterad onlinehandel där bl.a. Sjöö Sandströms modeller finns att köpa. Länk: http://www.wugo.se

Jag vill också tacka @Sjöö Sandström som kommer bidra med giveaways till några tursamma deltagare. Jättekul med sån entusiasm och respons från tillverkaren!

--

Idéen till denna passaround kom ursprungligen från att jag blivit väldigt intresserad av Sjöö Sandström, och just denna enkla, stilrena klocka. Jag skannade av forumet och såg att det nästan aldrig passerat en och frågade mig hur det kunde vara så? Det ville jag ändra på och samtidigt få chansen att testa klockan innan köp (eller vinst, vem vet) och också lyfta upp en svensk tillverkare!

Förslaget blev offentligt i onsdags och efter några snabba drag så vill jag officiellt starta denna passaround med sammanlagt 21 deltagare! :D Skitkul! Vi förväntar oss hålla igång en bra bit in på 2016!

Klockan i fråga är en Sjöö Sandström Royal Steel Classic 37mm. Specifikationer finns här: http://www.wugo.se/royal-steel-classic-white-4
    En grym sak jag fick höra är att denna storlek för tillfället inte tillverkas och det är oklart när och ens om produktionen startar igen. Visby ur och guld kunde inte beställa en till så antalet som finns kvar hos AD är minst sagt begränsat. Kommer inte produktionen av denna storlek igång igen så har vi en klocka som komner bli svårfångad, åtminstone på KS!
    --

En paketöppning är obligatorisk, men först lite första intryck av klockan!
    Klockan levereras i en liten, behändig låda av läder. Jag uppskattar verkligen att tillverkaren inte tror att storleken är likställt med gudomliga klockor (Longines *host*) utan har tagit fram en snygg, enkel låda. Inuti lådan ligger klockan utsträckt med certet under. Det enda jag kan tycka är synd att inga manualer följer med denna modell och att kvitton eller andra dokument inte har någon given plats i boxen.

Klockan då? Första intrycket är väldigt, väldigt bra. Denna upplaga har tillverkats i 2040 exemplar, och denna är en av de första (att döma utifrån klockans individuella nummer). Klockans urtavla utmärker sig vid första ögonkastet. Den borstade ytan är knivskarp och gör sig fint i solljus (se bild). Sekundvisaren flyter på fint tack vare Sjöö Sandströms SSG1 urverk.
    Den "trappformade" boetten är väldigt fin och ger klockan lite höjd, ca 10mm? Klockan är dessutom tyngre än vad jag förväntat mig. Jag har ingen våg att tillgå, men på handleden känns det väldigt skönt och samtidigt gör den till en väldigt stabil dressare, som är gångbar för mycket, speciellt med stållänken, som går att köpa till!
    Designen kan nog sammanfattas som väldigt präglad skandinavisk minimalism och renhet. Det finns inget onödigt med denna klocka, men inget saknas heller.
    Storleken känns helt rätt för mig. Klockans "stabilitet" gör att den känns större än 37mm! Personligen hade jag aldrig valt 41mm framför denna. Storleken är alldeles lagom. På 41mm modellen är urverket synligt genom baksidan, vilket inte är fallet med denna. Bra eller dåligt vet jag inte och lägger ingen vikt vid det.

Här kommer ett en tung paketöppning på en orientalisk matta:

Fin påse med något som sticker upp...
    DSC_0139.jpg
    Den enkla och lilla boxen, som jag pratade om.
    DSC_0141.jpg

"Simplicity is the ultimate sophistication" Leonardo Da Vinci citat?
    DSC_0142.jpg

DSC_0144.jpg DSC_0146.jpg

Fin baksida med ett välbekant nummer för alla Bond-fantaster ;)
    DSC_0148.jpg

Solljuset gör sig bra mot tavlan även om inte denna bild kan göra verkligheten rättvisa. Alla deltagare kommer fatta vad jag menar!
    DSC_0151.jpg

DSC_0153.jpg

DSC_0152.jpg

Diskret lume, inte särskilt stark, men snygg!
    12023259_10206577250303429_2048179608_n.jpg

Obligatorisk wristhot!

wirst2.jpg wrist1.jpg

Min generella känsla just nu är att denna klocka vill jag ha. Full stop. Enough said.

Det får avsluta min öppningstråd. Alla är varmt välkomna att diskutera och fylla denna tråd med liv det kommande halvåret!

Kai, Bozz, Jimpa och 46 andra gillar detta.
  2. Olleepersson

Olleepersson Bonde

Från:
    Uppsala
    Väldigt fin första paketöppning, start på tråden och klockans äventyr. Längtar efter att få pilla på den!

Sjöö Sandström och Savagear114 gillar detta.
  3. Mcgregor

Mcgregor Friends of KS

Oj oj oj vilken klocka. Nu är man verkligen nöjd att man förlorar sin passaround oskuld till denna klockan! :)

Sjöö Sandström gillar detta.
  4. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Ser fram emot när den kommer till Skåne. :)

Sjöö Sandström, meo_swe och Icaras gillar detta.
  5. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Grymt initiativ och härligt öppningsinlägg! Hoppas ni får en bra passaround! :)

6. toftich

toftich Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Härlig paketöppning.ser fram emot att få känna pååt..

7. Weasel

Weasel Friends of KS

Från:
    Orten
    Kul med ytterligare en passaround, bra att det blev lite variation från alla tooliga/dykar-passarounder:)
    Ha det så skoj, ös på med inlägg och bilder!

8. AdmAndrssn

AdmAndrssn Stadsbo

Från:
    Luleå / Anderstorp
    Tavlan ser ju fantastisk ut! Ska bli riktigt kul att få ha den sen :)

9. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Synd att jag missade denna, ska bli kul att följa dock!

10. zeke_varg

zeke_varg Bonde

Från:
    Stockholm
    Gedigen start på tråden! Snyggt och snygg klocka!

11. SimonML

SimonML Stadsbo

Från:
    Umeå
    Härlig öppning! Blir grymt att få testa den i verkligheten!

12. Bruset

Bruset Friends of KS

Från:
    GBG
    När man ser tavlan är man ju inte direkt ledsen att det inte blev den vita. Ser grym ut! Trevlig helg alla!

13. Andrée Varg
    Trådstartare

Andrée Varg Stadsbo

Håller helt med. Tavlan är som sagt knivskarp! Mycket nöjd med utfallet. Och att vinnaren kan få sin vita tavla gratis om han vill ;)

Sjöö Sandström och Bruset gillar detta.
  14. floristen

floristen Stadsbo

Fan va snygg start av dig och riktig stilig klocka, grymt att vara igång! Handleden skriker efter att få bära den :cigar:

Sjöö Sandström och Andrée Varg gillar detta.
  15. Björklund

Björklund Friends of KS

Härlig start på denna passaround! Väntar ivrigt på att få känna på den.

16. Xalle

Xalle Friends of KS

Kul val av klocka :) Jag har sett och fått beskåda den super läckra tavlan! I rätt ljus kan den nästan se lite blå/grå ut. Hoppas ni alla blir nöjda och även du som är nr 21 för det blir en låååång väntan ;)

17. Andrée Varg
    Trådstartare

Andrée Varg Stadsbo

Har man en dålig mobilkamera får man va kreativ med en ögonlupp. Glaset har fingeravtryck på sig, men spana in den tavlan! :eek:

12026558_10206578210047422_1583862967_n.jpg

Jimpa, Sjöö Sandström, MariaE och 3 andra gillar detta.
  18. Båtkocken

Båtkocken Friends of KS

Från:
    Alberget 4A
    Fy fan vad trevligt! Det här ska följas :)

19. Bruset

Bruset Friends of KS

Från:
    GBG
    Det kan du hoppa upp o slå ihop dina bägge skinkhalvor på!:happyhappy:

Mille79 gillar detta.
  20. aldraren

aldraren Bonde

Från:
    Vista härad
    Mycket bra öppning och en härlig urtavla!

Ser fram emot att få testa den :)

21. svesam

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    Riktigt skön passaround klocka!! Bra initiativ.

22. UncleBear

UncleBear Borgare

Anmäler mig!
    Klockan behövs testas här på fiskeläget Göteborg!

23. Andrée Varg
    Trådstartare

Andrée Varg Stadsbo

PM.

24. Andrée Varg
    Trådstartare

Andrée Varg Stadsbo

Vid lite närmare besiktning så ser jag att de romerska siffrorna på baksidan är "MMXI" vilket innebär att 2011 ex. tillverkats och inte 2400 eller vad jag skrev från början.
    Rätt ska vara rätt :)

DSC_0153.jpg

Jimpa, Sirba, Sjöö Sandström och 2 andra gillar detta.
  25. Bruset

Bruset Friends of KS

Från:
    GBG
    Skulle kunna bara tillverkningsår - 2011. En gissning bara
    Fan, nästan vintage ju..:)

26. Andrée Varg
    Trådstartare

Andrée Varg Stadsbo

Jo, faktiskt. Det tänkte jag inte på. Vet inte om nån annan tillverkare kör så, men SS är ju inte särskilt stora så då dom gör så? Får se om någon sitter på svaret!

27. Obeedoobe

Obeedoobe Friends of KS

Från:
    Snåland
    Det ska bli riktigt kul att klämma på den! Sist jag deltog i en passaround var det Doxa och Longines som gällde. Bra styrt @Andrée Varg:)

Mvh

28. meo_swe

meo_swe Biskop

Tavlan såg magisk ut!
    Ska bli roligt att klämma på den=)

29. Andrée Varg
    Trådstartare

Andrée Varg Stadsbo

20150919_114334.jpg Får lite sol på oss :)

30. weeklund

weeklund Bonde

Härligt. Gillar dessa passaround-iniativ!

Mårtenssons ur Brookfield