• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround. Victorinox I.N.O.X. Professional Diver. Den Blå

Freddie L

Panerai
Absolut. Då får jag erkänna att jag lämnade Cartieren hemma idag. För där jag är passar det bättre med en grotesk klump som kan tillfoga lite extra smärta vid behov. :cool:
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Nu ska Inoxen få smaka nål! ;)

WP_20160504_14_37_46_Pro.jpg
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
I Västerås passade jag på att gå in på Stjärnurmakarna. Är lite nyfiken på moderna Certina i allmänhet och månfasklockan i synnerhet. Den fanns tyvärr inte, men säljaren var trevlig och han visade stort intresse för Inoxen. Han hade föregångaren som är lite mindre och utan märkning på bezelen. Han skulle absolut köpa en sådan här!
Jag fick lyssna på en stämgaffelklocka han spelat in. Ett märkligt ljud som man kan irritera ihjäl sig på! Sådan måste införskaffas!
Lite närbilder på den lite märkliga vridringen.
WP_20160504_18_25_10_Pro.jpg


WP_20160504_18_25_18_Pro.jpg


WP_20160504_18_25_47_Pro.jpg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
I Västerås passade jag på att gå in på Stjärnurmakarna. Är lite nyfiken på moderna Certina i allmänhet och månfasklockan i synnerhet. Den fanns tyvärr inte, men säljaren var trevlig och han visade stort intresse för Inoxen. Han hade föregångaren som är lite mindre och utan märkning på bezelen. Han skulle absolut köpa en sådan här!
Jag fick lyssna på en stämgaffelklocka han spelat in. Ett märkligt ljud som man kan irritera ihjäl sig på! Sådan måste införskaffas!
Lite närbilder på den lite märkliga vridringen.
WP_20160504_18_25_10_Pro.jpg


WP_20160504_18_25_18_Pro.jpg


WP_20160504_18_25_47_Pro.jpg
Har du ingen stämgaffel?! Skäms i samlingen!
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Namnlöst-3.jpg


Tänkte jag skulle ge mig på en lite mer ingående recension av klockan vi skickar runt.
Jag hoppar över djupare presentationer av företaget som funnits sedan 1897 och nöjer mig med att konstatera att de gör andra saker också:
annons.jpg



Det är ju ändå knivarna som varit deras grej och som gör att nästan alla känner igen varumärket. Det är snudd på tjänstefel att inte bifoga en bild på deras huvudsakliga område.
Som liten parvel var det ju en sådan här man ville ha!
dclassicswiss1.jpg



Jag fick dock nöja mig med en simpel morakniv som jag dessutom skar mig på och som pappa köpte tillbaka.
20933028-origpic-a3f76f.jpg



Klockdelen av företaget har funnits sedan 1989.
Man tillverkar dykare, dam- pilot- bussiness och multifunktionsklockor.
aaa.jpg

Bild från www.swissarmy.com

inoxdiver2.jpg

Korta fakta:
Boetten är i stål, storlek 45 mm, AR-behandlat safirglas, klarar ett djup på 200 meter.

Klockan har ett kvartsverk. Datumfönster

Så här skriver Klockmäster på sin hemsida:
I.N.O.X. är ett löfte om kvalitet

Utöver standardtester har Victorinox Swiss Army utsatt den för en hel mängd intensiva dester för att dess exeptionella hållbarhet. Bland dem 30 exklusivt utformade tester för att certifiera I.N.O.X. som en klocka "utformad att motstå".I.N.O.X. klarar t.ex. ett fall från 10 meter ner i ett betonggolv, bli överkörd av en stridsvagn med en vikt på upp till 64 ton och två timmar i tvättmaskinen såväl som en sandstorm. Den klarar temperaturvarationer från 51˚C till +71˚C och 12G accelleration och decelleration.I.N.O.X. har blivit utsatt för frätande ämnen som t.ex. bensin, lösningsmedel, oljor, rengöringsprodukter och insektsmedel.

Ovanstående är en direkt uppmaning till @jabla

På Basel i år visade de den nya Victorinox I.N.O.X. Professional Diver
Det är en variant av den tidigare modellen som inte har dykarring och som endast(!) är 43 mm.
Riktigt snygg med grön tavla, röd sekundvisare och länk!
Om vi jämför den gamla varianten (den tillverkas fortfarande) och den nya dykaren så är det ju faktiskt ganska rejäla skillnader.
aaaaaaa.jpg

Det uppenbara är ju vridringen som är roterbar åt ett håll som sig bör. Den har även en gigantisk lumeplupp som trots sin storlek stämmer väl överens med den svulstiga looken på övriga delar av klockan. Vridringen har även kraftiga fasningar. Detta tillsammans med den stora lumepluppen gör att man får bra grepp när man ska vrida.
Boetten är två millimeter större på dykaren men har likvärdiga former. 45 millimeter skojar man inte bort hur som helst!
Indexmarkeringarna är runda och även sekundvisaren har en liten cirkel.
Dykaren stoltserar även med tre rader text där man har med namnet och djupet den klarar. Här står också att klockan är antimagnetisk. Har inte hittat hur många Gauss den klarar men skriver man ut det så borde det väl vara bra, tänker jag?
På många klockor så blandas teckensnitten hejvilt. Ibland har man 5-6 olika typsnitt på en och samma klocka! Den fällan har inte Victorinox fallit i. Det är enhetligt och ser bra ut.

En lite rolig grej är ju att minutvisaren och lumepluppen har blå luminova vilket säkert är bra att ha när man är ute på djupt vatten.
Varför har inte fler klockor detta? Eller har de det?
medias.jpg



Safirglaset har AR. Men inte så mycket tyvärr.
I den här prisklassen kanske man inte kan få AR i klass med Sinn, men lite färre reflexer hade varit önskvärt.
WP_20160505_13_27_12_Pro.jpg



Kronan är givtvis skruvad och är kraftig som en fyrtums-bult!
WP_20160505_19_53_05_Pro.jpg


WP_20160505_19_51_40_Pro.jpg




Med klockan följer också en "bumper" för att skydda från repor.
Hur fjolligt är inte det då?
Är det Bronson eller Bard som ska bära klockan liksom?
Ok, bumpern har ett visst berättigande iom att den förstorar en del, men iaf...
Victorinox-Swiss-Army-INOX-Professional-Diver-watch-19.jpg



Om vi kollar armbandet så är det i gummi med inbyggt stretch. 22 mm är väl det minsta man kan ha på en sådan här klocka och det ser bra ut. Det är ju faktiskt lite synd att inte klockan kan köpas med en rejäl länk! Tänk vad det skulle göra för looken och vikten! Titta gärna i den gula tråden där @jabla har krånglat dit en länk från en annan klocka.

WP_20160506_08_40_47_Pro.jpg


WP_20160506_08_41_10_Pro.jpg



Spännet är absolut inget märkvärdigt. Det ska väl inte vara något fancy på ett ur av den här kalibern och klarar av jobbet bra.
WP_20160506_08_39_36_Pro.jpg



Boetten är tjock!
Var det verkligen nödvändigt att göra den så här grov?
WP_20160506_08_38_51_Pro.jpg



Bakboetten är tråkig :(
När man tillverkar ett sådant här as till klocka så kan man väl skoja till det lite på baksidan?
Boettlocket är lågt. Hade man haft en lite tunnare boett så hade man kunnat bulla ut locket lite, tänker jag?
Om inte annat för att få bättre proportioner.
WP_20160506_08_38_59_Pro.jpg



Här ovan har jag listat en del fakta. Hur är det med det känslomässiga då?
Jodå, det är en stor klocka med allt vad det innebär. Ska man slåss med zombien nedan eller jaga björn så är det nog en sådan här man ska ha!
d662ca4a8587b578d4b78cca3c31a40e.jpg


Jag kommer varken dyka eller spöa Keith Richrads med klockan.
Jag skulle använda den till vardagliga ting såsom vända papper på ett kontor, meka Vespa, rensa i rabatter och kanske någon gång använda den som accessoar när man ska kontrastera grovt med en fin kostym eller liknande. Eventuellt så badar jag en eller två gånger per år och då skulle den ju kunna hänga med.
För att klara detta så kan man ha i stort sett vilken klocka som helst. Men Inoxen är inte vilken klocka som helst! Den har kraftiga proportioner, om än inte perfekta sådana. Allting är större men ändå ser den inte vulgär ut på handleden. Jag har väldigt normala handleder på 17-17,5 cm i omkrets och klockan fungerar bra även på dessa. Man behöver inte ha underarmar som Karl-Alfred för att bära upp den.
Ska helt ärligt säga att när frun testade den så såg det muppigt ut. Hon kör i vanliga fall min gamla Certina Ds på 36 mm och till med den ser stor ut på hennes små handleder. När man rockar 45 mm på 15 cm handled så BLIR det konstigt! Måste fixa bild på detta!

Fördelar & nackdelar
Fördelar

  • Skön dykarstil
  • Skönt gummi när det inte är varmt ute
  • Oöm
  • Lättavläst tavla
  • Snygg sekundvisare som kontrasterar fint mot det övriga
  • Bra vridring
  • Datum
  • Bra pris. ca 7k
Nackdelar
  • Stor. 45 mm är stort hur man än vänder och vrider på det.
  • Kvarts. Automat är roligare är min subjektiva bedömning
  • Svettigt gummi vid varm väderlek
  • Tråkigt boettlock
  • Avsaknad av länk

Tiotusenkronorsfrågan har jag sparat till sist!
2386860_350_201.jpg


Är det här en klocka jag kan tänka mig?
- Ja, det är faktiskt det!
Det finns en del negativt och tråkigt såsom storleken och... och... Eeh... Det är kanske egentligen den största nackdelen. Vore den liten så skulle det inte vara en superdykare från en arméknivstillverkare. Den SKA vara stor!
Jag gillar lite mindre klockor och borde verkligen inte dras till denna "biggest looser-waanbe". Men den skulle konstratera underbart mot min övriga klockor!
Så ja, svaret är jakande, Jag vill ha denna klocka!

Tack för mig!
WP_20160506_13_34_56_Pro.jpg
 

Bilagor

  • 8804241637406_celum_87958_9.jpg
    8804241637406_celum_87958_9.jpg
    24.2 KB · Visningar: 27

Andy McB

Rolex
Namnlöst-3.jpg


Tänkte jag skulle ge mig på en lite mer ingående recension av klockan vi skickar runt.
Jag hoppar över djupare presentationer av företaget som funnits sedan 1897 och nöjer mig med att konstatera att de gör andra saker också:
annons.jpg



Det är ju ändå knivarna som varit deras grej och som gör att nästan alla känner igen varumärket. Det är snudd på tjänstefel att inte bifoga en bild på deras huvudsakliga område.
Som liten parvel var det ju en sådan här man ville ha!
dclassicswiss1.jpg



Jag fick dock nöja mig med en simpel morakniv som jag dessutom skar mig på och som pappa köpte tillbaka.
20933028-origpic-a3f76f.jpg



Klockdelen av företaget har funnits sedan 1989.
Man tillverkar dykare, dam- pilot- bussiness och multifunktionsklockor.
aaa.jpg

Bild från www.swissarmy.com

inoxdiver2.jpg

Korta fakta:
Boetten är i stål, storlek 45 mm, AR-behandlat safirglas, klarar ett djup på 200 meter.

Klockan har ett kvartsverk. Datumfönster

Så här skriver Klockmäster på sin hemsida:
I.N.O.X. är ett löfte om kvalitet

Utöver standardtester har Victorinox Swiss Army utsatt den för en hel mängd intensiva dester för att dess exeptionella hållbarhet. Bland dem 30 exklusivt utformade tester för att certifiera I.N.O.X. som en klocka "utformad att motstå".I.N.O.X. klarar t.ex. ett fall från 10 meter ner i ett betonggolv, bli överkörd av en stridsvagn med en vikt på upp till 64 ton och två timmar i tvättmaskinen såväl som en sandstorm. Den klarar temperaturvarationer från 51˚C till +71˚C och 12G accelleration och decelleration.I.N.O.X. har blivit utsatt för frätande ämnen som t.ex. bensin, lösningsmedel, oljor, rengöringsprodukter och insektsmedel.
Ovanstående är en direkt uppmaning till @jabla

På Basel i år visade de den nya Victorinox I.N.O.X. Professional Diver
Det är en variant av den tidigare modellen som inte har dykarring och som endast(!) är 43 mm.
Riktigt snygg med grön tavla, röd sekundvisare och länk!
Om vi jämför den gamla varianten (den tillverkas fortfarande) och den nya dykaren så är det ju faktiskt ganska rejäla skillnader.
aaaaaaa.jpg

Det uppenbara är ju vridringen som är roterbar åt ett håll som sig bör. Den har även en gigantisk lumeplupp som trots sin storlek stämmer väl överens med den svulstiga looken på övriga delar av klockan. Vridringen har även kraftiga fasningar. Detta tillsammans med den stora lumepluppen gör att man får bra grepp när man ska vrida.
Boetten är två millimeter större på dykaren men har likvärdiga former. 45 millimeter skojar man inte bort hur som helst!
Indexmarkeringarna är runda och även sekundvisaren har en liten cirkel.
Dykaren stoltserar även med tre rader text där man har med namnet och djupet den klarar. Här står också att klockan är antimagnetisk. Har inte hittat hur många Gauss den klarar men skriver man ut det så borde det väl vara bra, tänker jag?
På många klockor så blandas teckensnitten hejvilt. Ibland har man 5-6 olika typsnitt på en och samma klocka! Den fällan har inte Victorinox fallit i. Det är enhetligt och ser bra ut.

En lite rolig grej är ju att minutvisaren och lumepluppen har blå luminova vilket säkert är bra att ha när man är ute på djupt vatten.
Varför har inte fler klockor detta? Eller har de det?
medias.jpg



Safirglaset har AR. Men inte så mycket tyvärr.
I den här prisklassen kanske man inte kan få AR i klass med Sinn, men lite färre reflexer hade varit önskvärt.
WP_20160505_13_27_12_Pro.jpg



Kronan är givtvis skruvad och är kraftig som en fyrtums-bult!
WP_20160505_19_53_05_Pro.jpg


WP_20160505_19_51_40_Pro.jpg




Med klockan följer också en "bumper" för att skydda från repor.
Hur fjolligt är inte det då?
Är det Bronson eller Bard som ska bära klockan liksom?
Ok, bumpern har ett visst berättigande iom att den förstorar en del, men iaf...
Victorinox-Swiss-Army-INOX-Professional-Diver-watch-19.jpg



Om vi kollar armbandet så är det i gummi med inbyggt stretch. 22 mm är väl det minsta man kan ha på en sådan här klocka och det ser bra ut. Det är ju faktiskt lite synd att inte klockan kan köpas med en rejäl länk! Tänk vad det skulle göra för looken och vikten! Titta gärna i den gula tråden där @jabla har krånglat dit en länk från en annan klocka.

WP_20160506_08_40_47_Pro.jpg


WP_20160506_08_41_10_Pro.jpg



Spännet är absolut inget märkvärdigt. Det ska väl inte vara något fancy på ett ur av den här kalibern och klarar av jobbet bra.
WP_20160506_08_39_36_Pro.jpg



Boetten är tjock!
Var det verkligen nödvändigt att göra den så här grov?
WP_20160506_08_38_51_Pro.jpg



Bakboetten är tråkig :(
När man tillverkar ett sådant här as till klocka så kan man väl skoja till det lite på baksidan?
Boettlocket är lågt. Hade man haft en lite tunnare boett så hade man kunnat bulla ut locket lite, tänker jag?
Om inte annat för att få bättre proportioner.
WP_20160506_08_38_59_Pro.jpg



Här ovan har jag listat en del fakta. Hur är det med det känslomässiga då?
Jodå, det är en stor klocka med allt vad det innebär. Ska man slåss med zombien nedan eller jaga björn så är det nog en sådan här man ska ha!
d662ca4a8587b578d4b78cca3c31a40e.jpg


Jag kommer varken dyka eller spöa Keith Richrads med klockan.
Jag skulle använda den till vardagliga ting såsom vända papper på ett kontor, meka Vespa, rensa i rabatter och kanske någon gång använda den som accessoar när man ska kontrastera grovt med en fin kostym eller liknande. Eventuellt så badar jag en eller två gånger per år och då skulle den ju kunna hänga med.
För att klara detta så kan man ha i stort sett vilken klocka som helst. Men Inoxen är inte vilken klocka som helst! Den har kraftiga proportioner, om än inte perfekta sådana. Allting är större men ändå ser den inte vulgär ut på handleden. Jag har väldigt normala handleder på 17-17,5 cm i omkrets och klockan fungerar bra även på dessa. Man behöver inte ha underarmar som Karl-Alfred för att bära upp den.
Ska helt ärligt säga att när frun testade den så såg det muppigt ut. Hon kör i vanliga fall min gamla Certina Ds på 36 mm och till med den ser stor ut på hennes små handleder. När man rockar 45 mm på 15 cm handled så BLIR det konstigt! Måste fixa bild på detta!

Fördelar & nackdelar
Fördelar

  • Skön dykarstil
  • Skönt gummi när det inte är varmt ute
  • Oöm
  • Lättavläst tavla
  • Snygg sekundvisare som kontrasterar fint mot det övriga
  • Bra vridring
  • Datum
  • Bra pris. ca 7k
Nackdelar
  • Stor. 45 mm är stort hur man än vänder och vrider på det.
  • Kvarts. Automat är roligare är min subjektiva bedömning
  • Svettigt gummi vid varm väderlek
  • Tråkigt boettlock
  • Avsaknad av länk

Tiotusenkronorsfrågan har jag sparat till sist!
2386860_350_201.jpg


Är det här en klocka jag kan tänka mig?
- Ja, det är faktiskt det!
Det finns en del negativt och tråkigt såsom storleken och... och... Eeh... Det är kanske egentligen den största nackdelen. Vore den liten så skulle det inte vara en superdykare från en arméknivstillverkare. Den SKA vara stor!
Jag gillar lite mindre klockor och borde verkligen inte dras till denna "biggest looser-waanbe". Men den skulle konstratera underbart mot min övriga klockor!
Så ja, svaret är jakande, Jag vill ha denna klocka!

Tack för mig!
WP_20160506_13_34_56_Pro.jpg
Härlig recension :)
Tycker dock du missade en given punkt under fördelar:
-Förbaskat cool och snygg
 

Wiliamo

Panerai
Vilken recension @Moorflax! Det verkar definitivt som att du är nöjd med din vecka. Grym är den, och som jag nämnde tidigare i tråden spelar den blå i en helt egen liga, den är fantastiskt fin. Snygg selfie också :)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Vilken recension @Moorflax! Det verkar definitivt som att du är nöjd med din vecka. Grym är den, och som jag nämnde tidigare i tråden spelar den blå i en helt egen liga, den är fantastiskt fin. Snygg selfie också :)
Tack :)
Jag är nöjd med klockan. Nu när sommaren kommit, iaf tillfälligt, så gör den sig perfekt med jeansshorts och t-shirt.
En riktigt optimal sommarbeater skulle jag vilja påstå!
 

jabla

Sarlacc
Namnlöst-3.jpg


Tänkte jag skulle ge mig på en lite mer ingående recension av klockan vi skickar runt.
Jag hoppar över djupare presentationer av företaget som funnits sedan 1897 och nöjer mig med att konstatera att de gör andra saker också:
annons.jpg



Det är ju ändå knivarna som varit deras grej och som gör att nästan alla känner igen varumärket. Det är snudd på tjänstefel att inte bifoga en bild på deras huvudsakliga område.
Som liten parvel var det ju en sådan här man ville ha!
dclassicswiss1.jpg



Jag fick dock nöja mig med en simpel morakniv som jag dessutom skar mig på och som pappa köpte tillbaka.
20933028-origpic-a3f76f.jpg



Klockdelen av företaget har funnits sedan 1989.
Man tillverkar dykare, dam- pilot- bussiness och multifunktionsklockor.
aaa.jpg

Bild från www.swissarmy.com

inoxdiver2.jpg

Korta fakta:
Boetten är i stål, storlek 45 mm, AR-behandlat safirglas, klarar ett djup på 200 meter.

Klockan har ett kvartsverk. Datumfönster

Så här skriver Klockmäster på sin hemsida:
I.N.O.X. är ett löfte om kvalitet

Utöver standardtester har Victorinox Swiss Army utsatt den för en hel mängd intensiva dester för att dess exeptionella hållbarhet. Bland dem 30 exklusivt utformade tester för att certifiera I.N.O.X. som en klocka "utformad att motstå".I.N.O.X. klarar t.ex. ett fall från 10 meter ner i ett betonggolv, bli överkörd av en stridsvagn med en vikt på upp till 64 ton och två timmar i tvättmaskinen såväl som en sandstorm. Den klarar temperaturvarationer från 51˚C till +71˚C och 12G accelleration och decelleration.I.N.O.X. har blivit utsatt för frätande ämnen som t.ex. bensin, lösningsmedel, oljor, rengöringsprodukter och insektsmedel.

Ovanstående är en direkt uppmaning till @jabla

På Basel i år visade de den nya Victorinox I.N.O.X. Professional Diver
Det är en variant av den tidigare modellen som inte har dykarring och som endast(!) är 43 mm.
Riktigt snygg med grön tavla, röd sekundvisare och länk!
Om vi jämför den gamla varianten (den tillverkas fortfarande) och den nya dykaren så är det ju faktiskt ganska rejäla skillnader.
aaaaaaa.jpg

Det uppenbara är ju vridringen som är roterbar åt ett håll som sig bör. Den har även en gigantisk lumeplupp som trots sin storlek stämmer väl överens med den svulstiga looken på övriga delar av klockan. Vridringen har även kraftiga fasningar. Detta tillsammans med den stora lumepluppen gör att man får bra grepp när man ska vrida.
Boetten är två millimeter större på dykaren men har likvärdiga former. 45 millimeter skojar man inte bort hur som helst!
Indexmarkeringarna är runda och även sekundvisaren har en liten cirkel.
Dykaren stoltserar även med tre rader text där man har med namnet och djupet den klarar. Här står också att klockan är antimagnetisk. Har inte hittat hur många Gauss den klarar men skriver man ut det så borde det väl vara bra, tänker jag?
På många klockor så blandas teckensnitten hejvilt. Ibland har man 5-6 olika typsnitt på en och samma klocka! Den fällan har inte Victorinox fallit i. Det är enhetligt och ser bra ut.

En lite rolig grej är ju att minutvisaren och lumepluppen har blå luminova vilket säkert är bra att ha när man är ute på djupt vatten.
Varför har inte fler klockor detta? Eller har de det?
medias.jpg



Safirglaset har AR. Men inte så mycket tyvärr.
I den här prisklassen kanske man inte kan få AR i klass med Sinn, men lite färre reflexer hade varit önskvärt.
WP_20160505_13_27_12_Pro.jpg



Kronan är givtvis skruvad och är kraftig som en fyrtums-bult!
WP_20160505_19_53_05_Pro.jpg


WP_20160505_19_51_40_Pro.jpg




Med klockan följer också en "bumper" för att skydda från repor.
Hur fjolligt är inte det då?
Är det Bronson eller Bard som ska bära klockan liksom?
Ok, bumpern har ett visst berättigande iom att den förstorar en del, men iaf...
Victorinox-Swiss-Army-INOX-Professional-Diver-watch-19.jpg



Om vi kollar armbandet så är det i gummi med inbyggt stretch. 22 mm är väl det minsta man kan ha på en sådan här klocka och det ser bra ut. Det är ju faktiskt lite synd att inte klockan kan köpas med en rejäl länk! Tänk vad det skulle göra för looken och vikten! Titta gärna i den gula tråden där @jabla har krånglat dit en länk från en annan klocka.

WP_20160506_08_40_47_Pro.jpg


WP_20160506_08_41_10_Pro.jpg



Spännet är absolut inget märkvärdigt. Det ska väl inte vara något fancy på ett ur av den här kalibern och klarar av jobbet bra.
WP_20160506_08_39_36_Pro.jpg



Boetten är tjock!
Var det verkligen nödvändigt att göra den så här grov?
WP_20160506_08_38_51_Pro.jpg



Bakboetten är tråkig :(
När man tillverkar ett sådant här as till klocka så kan man väl skoja till det lite på baksidan?
Boettlocket är lågt. Hade man haft en lite tunnare boett så hade man kunnat bulla ut locket lite, tänker jag?
Om inte annat för att få bättre proportioner.
WP_20160506_08_38_59_Pro.jpg



Här ovan har jag listat en del fakta. Hur är det med det känslomässiga då?
Jodå, det är en stor klocka med allt vad det innebär. Ska man slåss med zombien nedan eller jaga björn så är det nog en sådan här man ska ha!
d662ca4a8587b578d4b78cca3c31a40e.jpg


Jag kommer varken dyka eller spöa Keith Richrads med klockan.
Jag skulle använda den till vardagliga ting såsom vända papper på ett kontor, meka Vespa, rensa i rabatter och kanske någon gång använda den som accessoar när man ska kontrastera grovt med en fin kostym eller liknande. Eventuellt så badar jag en eller två gånger per år och då skulle den ju kunna hänga med.
För att klara detta så kan man ha i stort sett vilken klocka som helst. Men Inoxen är inte vilken klocka som helst! Den har kraftiga proportioner, om än inte perfekta sådana. Allting är större men ändå ser den inte vulgär ut på handleden. Jag har väldigt normala handleder på 17-17,5 cm i omkrets och klockan fungerar bra även på dessa. Man behöver inte ha underarmar som Karl-Alfred för att bära upp den.
Ska helt ärligt säga att när frun testade den så såg det muppigt ut. Hon kör i vanliga fall min gamla Certina Ds på 36 mm och till med den ser stor ut på hennes små handleder. När man rockar 45 mm på 15 cm handled så BLIR det konstigt! Måste fixa bild på detta!

Fördelar & nackdelar
Fördelar

  • Skön dykarstil
  • Skönt gummi när det inte är varmt ute
  • Oöm
  • Lättavläst tavla
  • Snygg sekundvisare som kontrasterar fint mot det övriga
  • Bra vridring
  • Datum
  • Bra pris. ca 7k
Nackdelar
  • Stor. 45 mm är stort hur man än vänder och vrider på det.
  • Kvarts. Automat är roligare är min subjektiva bedömning
  • Svettigt gummi vid varm väderlek
  • Tråkigt boettlock
  • Avsaknad av länk

Tiotusenkronorsfrågan har jag sparat till sist!
2386860_350_201.jpg


Är det här en klocka jag kan tänka mig?
- Ja, det är faktiskt det!
Det finns en del negativt och tråkigt såsom storleken och... och... Eeh... Det är kanske egentligen den största nackdelen. Vore den liten så skulle det inte vara en superdykare från en arméknivstillverkare. Den SKA vara stor!
Jag gillar lite mindre klockor och borde verkligen inte dras till denna "biggest looser-waanbe". Men den skulle konstratera underbart mot min övriga klockor!
Så ja, svaret är jakande, Jag vill ha denna klocka!

Tack för mig!
WP_20160506_13_34_56_Pro.jpg

Tack för en utmärkt sammanfattning som naturligtvis gäller för alla tre färger. Kommer inte att försöka mig på något annat än lite personliga iakttagelser med den gula.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Tack för en utmärkt sammanfattning som naturligtvis gäller för alla tre färger. Kommer inte att försöka mig på något annat än lite personliga iakttagelser med den gula.
Vi kan ju komma överens om att jag testar klockan mer i teorin så får du hålla i det mer hårdhänta och praktiska :)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Det har varit ett nöje att bära Victorinoxen! En riktig sommarbeater i dess renaste form! Stor, svettig och rejäl är ord som faller över mina läppar när jag ser klockan landa i det stora bruna kuvertet på väg till nästa man på listan.
Förra veckan hade jag nöjet att testa Cartier Tank solo. Den klockan är raka motsatsen med sin raka former och nätta mått. Den var supermysig på sitt sätt och denna svulstiga Inox är lika mysig med sina överdådiga 45 mm!
Den här klockan är sommar!
En rejäl disk har det blivit och nu ska den skickas vidare.
Jag kommer sakna den.


WP_20160508_20_46_34_Pro.jpg


WP_20160508_21_44_46_Pro.jpg
 

jabla

Sarlacc
Det har varit ett nöje att bära Victorinoxen! En riktig sommarbeater i dess renaste form! Stor, svettig och rejäl är ord som faller över mina läppar när jag ser klockan landa i det stora bruna kuvertet på väg till nästa man på listan.
Förra veckan hade jag nöjet att testa Cartier Tank solo. Den klockan är raka motsatsen med sin raka former och nätta mått. Den var supermysig på sitt sätt och denna svulstiga Inox är lika mysig med sina överdådiga 45 mm!
Den här klockan är sommar!
En rejäl disk har det blivit och nu ska den skickas vidare.
Jag kommer sakna den.


WP_20160508_20_46_34_Pro.jpg


WP_20160508_21_44_46_Pro.jpg
Kul att du vågade efter att den gula klarat det. ;)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Kul att du vågade efter att den gula klarat det. ;)
Den fixade ju tvättmaskinen så då borde ju inte disken vara något problem.
Den här veckan har klockan varit med i min vardag på jobbet men även flyttat åt svärmor, kört skräp till returen, installerat kylskåp, bytt lås på altandörren, mekat Vespa och någon Yamaha osv. Den har varit med i stort sett hela tiden. Jag har försökt utsätta den för saker som kan hända dagligdag såsom att man har klockan i fickan när man tvättar byxorna. Man glömmer kanske inte klockan i disken men det gjorde jag bara för att den skulle bli riktigt den och fin.
Jag har verkligen tänkt på att den ska vara med på allt!
Den har klarat det bra tycker jag. Den är stor men har ändå inte varit i vägen.
Återigen, en perfekt sommarbeater!
Testade även det fjolliga skyddet.

WP_20160508_14_25_15_Pro.jpg


WP_20160508_14_25_42_Pro.jpg


WP_20160508_14_30_08_Pro.jpg
 
Topp