• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround. Victorinox I.N.O.X. Professional Diver. Den Blå

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Fliegerchronograph’s test av Victorinox I.N.O.X. Professional Diver - Del 1

inox1.jpg


Bästa passarounddeltagare och övriga följare av denna tråd. Nu har jag tagit över den blå I.N.O.X:en och ansvaret för dess väl och ve under en vecka framåt, innan det sedan är dags att skicka den vidare till nästa deltagare på listan. Jag avser testa klockan inom ramen för nedanstående huvudrubriker men tänker först bära klockan under ett dygn innan jag skriver något om hur jag upplever den. Tanken är sedan att i dagliga inlägg, kompletterat med bilder, skriva om I.N.O.X:en utifrån mina personliga åsikter.
  • Business - Hur fungerar klockan i ett yrkesmässigt sammanhang?

  • Pleasure - Hur är INOX som dresser, gör den sig bra i sociala miljöer?

  • Sport - Är INOX en klocka som lämpar sig för idrottsutövning. Här blir det svettigt och ansträngande kan jag lova.

  • Bonus - Sådant som inte passar in under ovanstående rubriker, kanske någon överraskning...

Överlämning

Det är ju så mycket trevligare att kunna genomföra överlämningen av en passaroundklocka öga mot öga när den möjligheten finns. Då både jag och @MariaE visade sig bo i rikets huvudstad stämde vi därför tidigt träff den måndag då PostNord annars skulle ha fått oförskämt bra betalt för att transportera (eller i värsta fall slarva bort) klockan endast några enstaka kilometrar. Det känns nästan lite kriminellt att träffa en helt främmande människa för att överlämna något och sedan skiljas åt. MariaE ger dock ett pålitlig intryck på forumet och klockor må vara beroendeframkallande men är än så länge lagliga, både avseende innehav och att sälja vidare. Vi ses därför hemma hos en VAB:ande MariaE och utbyter tankar över en kopp té rörande den blå INOX:en i synnerhet, klockor i allmänhet och en hel del annat intressant innan det blir dags för mig att tacka och skynda iväg åt annat håll. Först har jag dock fått ta över klockan och ansvaret för det fortsatta testandet, vilket beseglas med ett fast handslag oss klocksnackare emellan. Tack MariaE och övriga testare före mig för att ni har tagit hand om passaroundklockan på ett föredömligt sätt, jag kommer att fullfölja mitt uppdrag med kommande testare (och vinnaren av klockan) i tanken. Mina första, tillika MariaE’s sista, bilder hittar ni nedan. Fortsättning följer…

inox2.jpg


Té, Skydiver och I.N.O.X., en vinnande kombination


inox3.jpg


Efter en hård dragkamp vann jag över MariaE, nu är INOX:en min en vecka framåt!
 
Senast ändrad:

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Lite bilder i väntan på del två av testandet. Jag har tagit med mig INOX:en (slutar skriva med punkter mellan versalerna nu, orkar inte) på en resa till den ökända Base Camp där klockan kommer att genomgå hård prövning under de kommande dagarna. Resan sker med båt, något som borde passa ett dykarur som hand i handsken. Då jag snart är utanför mobilnätets täckning blir det förmodligen inget mer inlägg idag.

På bildäck kan ingen höra dig skrika
image.jpeg


Nu är vi på G, jag och den blå INOX:en
image.jpeg


Till havs!
image.jpeg


In case of emergency find your nearest INOX
image.jpeg


Vi ses imorgon!
image.jpeg
 
Senast ändrad:

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Har nu burit den blå INOX:en under ett knappt dygn. Samlade initiala intryck kommer senare ikväll, vi skall hinna med en del annat tillsammans först.

Att förlägga testandet till Gotland var en riktig höjdare. Ön levererar i vanlig ordning så det går ingen nöd på oss.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
 
Senast ändrad:

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Fliegerchronograph’s test av Victorinox I.N.O.X. Professional Diver - Del 2

Initiala intryck av I.N.O.X. Professional Diver
Det första man slås av är när man håller klockan i handen är att den känns rätt tung och gedigen. Tyngden är dock inget problem när man sätter på sig INOX:en. Det blå gummiarmbandet, som knarrar lite i infästningen mot luggarna, är skönt och flexar sådär lite lagom mycket så att klockan sitter bra på armen oavsett stillasittande eller mer aktivt bärande. Antalet hål på armbandet är väl tilltagna (10 st) och gör att det bör fungera bra för de flesta armstorlekarna, eller om man vill bära klockan utanpå en våtdräkt eller jacka. Jag upplever inte klockan som stor, jämfört med UTC Skydiver känns den faktiskt något mindre på armen, men det ligger säkert i betraktarens ögon.

DXHX9205.jpg


Klockans bezelring är ok, inte lika distinkt och med samma känsla under vridning som jag är van vid från bl.a. Seiko, men den känns ändå bättre än vad jag hade väntat mig. För att underlätta vridning är bezeln snedslipad i ett hexagonmönster. Det ser bättre ut än det fungerar rent praktiskt och är förmodligen en eftergift för designen. Jag hade föredragit en räfflad kant vilket är mer seriöst på ett dykarur. Jag hade gärna också sett att man markerat de första 20 minuterna med kontrasterande svart färg, i likhet med 5-minutersmarkeringarna, det hade gjort det enklare att snabbt se enskilda minuter. Hellre det istället för den plottriga sekundindelningen på chapterringen som inte fyller någon reell funktion.

BGGT2798.jpg


När man tittar närmare på chapterringen spårar det ut helt för första gången. Här har man valt att använda sig av röda siffror mot blå bakgrund. Ur läsbarhetssynpunkt är detta så fel det bara kan vara. Jag förstår inte hur denna kombination har kunnat gå i produktion. Vem är den skyldige hos Victorinox? Finn honom och häng honom högt! Fungerar kanske på den gula varianten, av naturliga skäl inte på den röda (där dessa siffror har gjorts vita), men varför ha dessa överhuvudtaget? Om klockan hade haft en GMT-funktion med separat visare och 24-timmarsring med vita siffror, så kanske. Nu blir det bara fånigt, svårt att läsa, och något som egentligen bara hade varit ok på en pedagogisk klocka för barn som skall lära sig hur tiden fungerar. ”Jaha, klockan 8 är också klockan 20, det är så det fungerar!”

IMG_7463.JPG


Urtavlan har samma blåa nyans som armbandet. Det är en matt blå färg med dragning åt det mörka hållet. Kanske är den ultramarin eller kornblå, vad vet jag? Diskret är den i alla fall, i synnerhet jämfört med sina gula och röda syskon som sticker ut på ett helt annat sätt. Urtavlan är försedd med index istället för siffror. För mig fungerar det valet bra och Victorinoxskölden gör sig fint som index klockan 12. Vapenskölden återfinns för övrigt också på klockans krona, armband, spänne och boettbaksida. Här gäller det att pränta in företagsloggan så ofta det bara går. Datumfönstret ligger lite udda placerat, mellan klockan 4 och 5, och ger tillsammans med urtavlans text (en mindre novell) den undre halvan av densamma ett stökigt intryck.

NCQL8206.jpg


Urtavlans index är belagda med någon form av lysmassa, så även vapenskölden. Den senare hade dock gärna fått vara röd, såsom klockans sekundvisare. När det blir mörkt lyser i alla fall minutvisare och bezelindex upp med blå färg medan övriga index är mer åt det gröna hållet. Smart för att snabbt få en uppfattning om vilken visare som är den viktiga när man skall kolla förfluten tid eller ställa in index. Syns bättre i verkligheten än på bilden nedan där allt verkar ha samma färg.

WICP7683.jpg


Det medföljande skyddet ger jag inte mycket för. Marknadsför man nu INOX som den ultimata beatern, något som kan köras över av stridsvagnar, utstå extrema temperaturskillnader och släppas ned från hög höjd utan att ta nämnvärd skada känns det onekligen lite fjuttigt att behöva klä på den en sorts skyddskläder ”when the going gets tough”. Ungefär som att köra en Land Rover Defender med lackförsegling och stötfångare försedda med skyddande gummibeklädnad. Dessutom ser klockan ut som om en hungrig manet har svalt den till frukost när man trär på det heltäckande plasthöljet. Snyggt? Inte alls, så för min del går skyddet fetbort.

IMG_7401.JPG


IMG_7444.JPG

Pappa, pappa! Kom fort, maneten åt upp din klocka!!!
 
Senast ändrad:

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Vad har vi då gjort under det första dygnet, jag och INOX:en? Ja vi är ju inte riktigt bekanta än, så vi håller nog på och prövar varandra för att se vem av oss som för befälet. Jag vill ju gärna tro att det är jag, det lär nog visa sig innan vår vecka tillsammans är över. Några bilder från den gångna dagens aktiviteter återfinns nedan. Fortsättning följer...


Vi klipper gräset som vuxit sig högt sedan jag var här senast, för en dryg måndad sedan, och passar på att ta den på Klocksnack välkända "rattbilden". Ingen Maserati eller Porsche kanske, men fågelskitstrimmningen är äkta och den gamla Husqvarnan gör sitt jobb med bravur.

IMG_7368.JPG



Efter svettigt trädgårdsarbete tog INOX:en och jag en paus och cyklade ned till havet. Det blev årets första dopp och en chans att pröva klockan i rollen som dykarur. Jag försäkrade mig först om att kronan var ordentligt inskruvad innan jag kastade mig i för att simma och dyka i Östersjöns uppfriskande vatten. Uppskattningsvis var vi nog nere på en 3-4 meters djup som mest, INOX:en klarar förstås mer än så. Kallt som tusan var det därnere på botten, men vad gör man inte som passarounddeltagare? Klockan tickade i alla fall på bra efter det att badandet var avklarat.

IMG_7417.JPG


IKXK2909.jpg


IMG_7440.JPG


UHAC0937.jpg


ODMI8221.jpg



Sen cyklade vi hem igen efter att ha tinat upp och torkat i solskenet. På kvällen blev det återigen cykling, denna gång på racercykel i högt tempo tillsammans med ett gäng lycraklädda gutar, runt de inre delarna av det mellersta Gotland.

IMG_7459.JPG

IMG_7458.JPG



Sent hemkomna har vi ätit en spartansk middag och nu är det snart dags att gå och lägga sig innan morgondagens fortsatta testande tar vid. Jag och INOX:en säger godnatt och konstaterar nöjt att "Blott Sverige svenska krusbär har".

IMG_7445.JPG
 
Senast ändrad:

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Efter att ha bytt INOX:ens blå gummi mot ett mer fältmässigt brunt NATO och därefter intagit en näringsriktig och stärkande frukost är vi nu redo att ge oss ut i insatsområdet för att patrullera. "The fight for peace and freedom must go on", på återseende!

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
 
Senast ändrad:

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Fliegerchronograph’s test av Victorinox I.N.O.X. Professional Diver - Del 3

IMG_7564.JPG


Efter snart tre dagar tillsammans känner jag mig nu redo att utvärdera INOX:en i rollen som ”sportklocka”. Jag har normalt sett en Suunto Ambit 2 på armen när jag löptränar, cyklar, simmar, åker långfärdsskidor eller ägnar mig åt annan konditionshöjande aktivitet. Jag ser Suunton mer som en träningsdator, att den också visar tiden är en bisak, och skulle aldrig få för mig att bära den som klocka om ni förstår vad jag menar. Med INOX är det nästan tvärtom, även om den förstås är ett dykarur. Av denna orsak fungerar INOX:en förstås bra i våt miljö och den hänger med fint när man crawlar, dyker ned på djupet eller gör ”bomben” när man kastar sig i havet från bryggan.

IXPT3212.jpg


NBMD2932.jpg


BWOG0498.jpg


Under löpning känner man av klockans tyngd på ett helt annat sätt. Inte så att det blir jobbigt men på det NATO-band jag burit den på idag lever den sitt eget liv lite grand när armen svänger fram och tillbaka. Detta blir ännu mer kännbart när jag senare far fram över stock och sten på min MTB. När det blir knixigt och tekniskt med stenar och rötter som skall passerar i raskt takt skakar klockan frenetiskt med på armen. Man får dra åt armbandet hårt, med risk för blodstockning, om man vill få hejd på det hela. Jag bedömer det därför som att det blå gummit som följer med klockan i original är det bästa valet för den som vill utöva fysiska aktiviteter med INOX:en på armen.

RVHU4879.jpg


IMG_7530.JPG


IMG_7524.JPG


Under gårdagens pass på racercykeln fungerade INOX:en bättre. Jämnare underlag och därmed inte så mycket skakande. En av medcyklisterna kommenterade för övrigt klockan i positiv bemärkelse. Dom flesta som cyklade igår bar nämligen pulsklockor, så jag och INOX:en stack ut i mängden. Att använda klockan för att mäta tiden för fysisk aktivitet fungerar däremot sämre. INOX:en har ju ingen tidtagningsfunktion och eftersom jag oftast genomför långpass överstigande 60 minuter så räcker vridringens index inte riktigt till annat än för dykning, att springa den engelska milen samt för ägg- och pastakokning. Totalt sett får i alla fall INOX betyget godkänd som sportklocka, men inte mer än så.

IMG_7520.JPG


To be continued...

 
Senast ändrad:

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Lite miljöbilder med INOX:en från det gångna dygnets aktiviteter. Ni får hojta till om det blir för mycket bilder men jag antar att det är sådant man vill se i sådana här trådar. Har aldrig varit med i någon passaround tidigare så jag utgår först och främst ifrån mina egna önskemål.


Efter den senaste tidens sabotage mot radio- och telemaster i Sverige bestämde jag mig för att ta med INOX:en ut på en patrullrunda vid den mast som ligger här i närheten. Vi närmade oss tyst och försiktigt, beredda att ta hand om eventuella Spetsnazsoldater och annat löst folk som vill vårt fosterland illa. Allt var dock lugnt, bultförband och vajrar såg hela och funktionsdugliga ut vid inspektionen, så vi cyklade vidare mot havet.

IMG_7522.JPG


IMG_7525.JPG


IMG_7528.JPG



Väl framme vid havet blev det ett dopp även idag. Förvånansvärt varmt i vattnet för den här tiden, på ytan i alla fall. Följde en bojkätting ned mot botten och där var det betydligt kallare. Efter badet torkade INOX:en och jag i solen med välkommen hjälp av en ljummen bris. Bra eftersom jag inte hade med mig någon handduk.

IMG_7532.JPG


OAGW6387.jpg


ATCX1330.jpg


XYBD1700.jpg



Vi cyklade sedan hemåt på skogsstigar och träffade ett gäng fårskallar på en strandäng som inte ville uttala sig om INOX:en. Det ville heller inte en gädda vi mötte något senare men den blängde i alla fall hungrigt på klockan vilket jag tolkar som att den föll gäddan i smaken.

UZLW4599.jpg


IMG_7049.JPG



Väl hemkommen blev det ett byte från det bruna NATO-armbandet till ett klarblått i perlon. För den som eventuellt undrar har jag inte tejpat klockans baksida. Efter en lång dag med en del ytterligare trädgårdsarbete firar vi nu välförtjänt med en lokal slåtteröl från mikrobryggeriet i Barlingbo. Hur svårt kan det va'?

CDRA5557.jpg


EBCS5743.jpg


CJSN6654.jpg


Nu blir det inga mer bilder ikväll, jag lovar. Tack för oss, vi ses och hörs!
 
Senast ändrad:

Moorflax

Patek
2-Faktor
Det kanske blir en aning förvanskat med filter men jag gillar det bruna Natot som 17. Det blåa perlonbandet passade i mina ögon inte alls. Tror det bruna skulle passa bra både till den gula och den röda inoxen.
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Det kanske blir en aning förvanskat med filter men jag gillar det bruna Natot som 17. Det blåa perlonbandet passade i mina ögon inte alls. Tror det bruna skulle passa bra både till den gula och den röda inoxen.

Brunt och blått är ju en sån där kombination som fungerar bra. Håller med dig om att det klarblå perlonet blev lite för mycket av det goda, har därför skiftat till ett i brunt till den sena frukosten. Kan det vara något?

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

INOX excellerar som äggtimer
image.jpeg
 

MariaE

Panerai
Pågar nu får ni nog gnugga ögonen. Brunt nato var ok men det blåa perlon blev lite mer. Detta är inte en klocka som ska gå under radarn. Den ska synas och behöver lite mer sting. Mer färg åt folket!
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Pågar nu får ni nog gnugga ögonen. Brunt nato var ok men det blåa perlon blev lite mer. Detta är inte en klocka som ska gå under radarn. Den ska synas och behöver lite mer sting. Mer färg åt folket!

Förstår vad du menar @MariaE men på det klarblåa armbandet försvinner klockan med sin diskretare mattblåa urtavla. Vill man framhäva klockan måste nog armbandet vara mer diskret. Kommer skifta armband igen då jag snart är på väg in till Visby för nästa del i testandet...
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Fliegerchronograph’s test av Victorinox I.N.O.X. Professional Diver - Del 4

IMG_7696.JPG



"Plötsligt händer det!"
Begreppet Stockholmsveckan är säkert bekant för de flesta av er. För den som inte känner till det innebär det i korthet att Stureplans partyelit åker till Gotland för att fortsätta festandet efter det att tennisveckan Swedish Open i Båstad, med därtill hörande utsvävningar på Pepe’s Bodega är avslutad. Under vecka 29 belamras därför Visby hamn och valda delar av innerstaden av backslickade brats försedda med pappas kreditkort och en efterhängsam svans av wannabes som gärna festar på någon annans bekostnad. Det vaskas hinkvis med Champagne, bokas drinkbord, festas i VIP-avdelningar, dansas till privatflygsinflugna DJ:s på Kallis och snortas en hel del ”centralstimulerande preparat” under en helt galen vecka som inte har de normala 24-timmarsdygnen.

IMG_7643.JPG



Nu är det drygt två månader kvar till Stockholmsveckan men jag och INOX:en vill i alla fall ha en liten försmak av det hela. Vi skiftar därför armband från det bruna i perlon till ett RAF-band i den franska trikolorens färger. Bleu-Blanc-Rouge, känns kanske lite DW, men är det party så är det och helt fel blir det faktiskt inte. Det blåa matchar bra ihop med urtavlans färg, det vita och röda åker med på köpet. Nu kör vi!
IMG_7640.JPG


Vi tar bilen in till "Stan" (som Visby allmänt benämns här på ön) och passerar vackert blommade rapsfält där den gula passaround-INOX:en hade försvunnit mot bakgrunden. Så inte den blåa. Väl framme spontanköper jag en Trisslott, Svenska Spel har ju sitt huvudkontor här, och skrapar fram tre lika belopp. Ekonomiskt oberoende tar jag sedan vägen förbi Systembolaget för att köpa en schysst Champagne. Här skall det vaskas!
IMG_7641.JPG

IMG_7692.JPG

IMG_7639.JPG


Efter en rask promenad ned till hamnen och "Kallis" konstaterar vi besviket att där händer inte mycket. Solen har gått i moln, palmerna är vissna och drinkborden gapar tomma. Jag är ensam bortsett från några skränande måsar och sveper därför snabbt min Champagne, man kan ju inte vaska om ingen ser på, och ger mig upp i gränderna i jakt på något att äta.
IMG_7688.JPG

IMG_7689.JPG

IMG_7695.JPG



Jag hamnar till slut på en trevlig nyöppnad restaurang där det är i stort sett fullsatt. Två trevliga tjejer erbjuder mig plats vid sitt bord, kan det vara INOX:en som har fångat deras blickar? Själv har jag både utseende och ålder emot mig. Beställer in en italiensk fyrarätters och imponeras av den stadiga pjäs som används till att skiva lufttorkad skinka, salami och annat gott som kommer in som förrätt. INOX:en rår den dock inte på, den är kvar i ett stycke efter det att klingan brustit i ett försök att klyva boetten. Samspråkar med tjejerna under måltiden och till min förvåning verkar den ena vara lite intresserad. Prövar till slut den gamla klassikern "Skall du följa med hem och kolla på min självysande klocka?", och den funkar! Vi avslutar middagen, nyrik som jag är efter Trissvinsten står jag självklart för notan. Sakta promenerar vi sedan ned mot havet via Botaniska Trädgården. Hur kvällen slutar vill jag inte avslöja men att INOX levererar i pleasuredelen av testen står helt klart.
IMG_7699.JPG

IMG_7672.JPG

IMG_7687.JPG

IMG_7694.JPG


Auf Wiedersehen!
 
Senast ändrad:

MariaE

Panerai
Hahahaa.. du är jo för go påg! Kul bilder och kul story. :cigar::D
Natot ser bra ut men frågan är om jag blir filterlurad, kan du slänga fram en bild med DWnato utan filter?
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Du vet att det där är början på ett klockarmbandsmissbruk va? Snart sitter du och @jabla med varsinn guld-Rolex med mintgrön tavla, rött Nato och myser nånstans. Kanske spyr ni lite galla över de andra missanpassade klockidioterna som på sin höjd köper en passande läderrem.
 
Topp