• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passets giltighetstid vid resa till USA

OskarK

Vacheron
2-Faktor
Tjena!

Ska åka till USA i sommar och såg nu att mitt pass går ut 17/11 i år. Kommer att åka hem ca 13/7 vilket innebär att mitt pass är giltigt 4 månader efter hemresedatum. Har googlat lite och läst bland annat på svenska ambassadens hemsida http://sweden.usembassy.gov/consulate/faqpassports.html och det verkar som att det räcker att passet är giltigt över hemresedatumet. Vid hemresa från vissa andra länder måste passet vara giltigt 6 månader efter hemresedatumet.

Slänger ut frågan för att se om det är någon som rest till eller från USA med ett pass som haft kort giltighetstid efter hemresan och om det isåfall varit några problem?

Med vänlig hälsning,
Oskar
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Det står ju att passet måste vara giltigt minst sex månader efter hemkomst....

Fick även den informationen från andra källor när jag bodde i USA.
 

Poppe

Cartier
Har också för mig 6 månader. Men varför chansa, du ska ju ändå skaffa nytt pass så har man ett nytt innan resan :)
 

POO

Panerai
Har för mig att det är vad amerikanska ambassaden brukar ange. Var själv där nyligen och jag vet att det upprepades ett flertal gånger från flera håll att 6 månaders giltighet efter hemkomst är regel.

Mjo, fast läser du på amerikanska ambassaden som det länkas till här uppe är det svårt att tolka det så... Minst sagt! 6månader är väl snarare en generell rekommendation för att vara safe överallt.
 
När jag var borta förra året sa de att det räckte med att det var giltigt under resan. Jag har dock hört lite om det där så jag gick ändå och tog nytt då det ju ändå skulle göras och man slapp oroa sig.
 

OskarK

Vacheron
2-Faktor
Tack för era svar! Som ni säger så är det ju dumt att chansa men tanken var att vi skulle boka resan imorgon och passnummer måste ju registreras på flygbiljetten.

Hittade detta när jag googlade på det http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/passets-giltighetstid-till-usa-13318 så jag tror att det räcker att passet är giltigt över hemresan. Men det står olika på andra ställen jag hittat...

Lite dumt att de inte besvarar frågan "Does my Swedish passport have to be valid for six months?" med ett Yes eller No på ambassadens hemsida.
 

Wemb

Cartier
Som föregående talare skriver, passnummer går att ändra i efterhand hos samtliga bolag.

Är osäker på vad som gäller med giltighetstiden men något säger mig att det är 6 månader från hemresa som gäller.

Glöm inte ESTA!!
 

Cryssarn

Rolex
Jag åkte inom 6 månader utan problem. Så länge det är giltigt under resan ska det inte vara några problem. Passet gick I juni, jag åkte i april.
glöm som sagt inte ESTA
 
Kanske lite OT men varför behöver ett pass vara giltigt 6 månader efter hemresa? Varför inte bara vara giltiga under giltigshetstiden så att säga.
 

OskarK

Vacheron
2-Faktor
Jag åkte inom 6 månader utan problem. Så länge det är giltigt under resan ska det inte vara några problem. Passet gick I juni, jag åkte i april.
glöm som sagt inte ESTA


Tack så mycket! Var exakt ett sånt exempel jag letade efter. Då kör jag på mitt nuvarande pass :)

ESTA har jag sedan min senaste vistelse (har för mig att det är giltigt i 2år).
 
Topp