• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek 3800 vs Rolex 118238

Palenkovich

Patek
2-Faktor
PP vs Rolex och äldre vs nyare.
I vanliga fall är alltid PP > Rolex, men här får du beakta hur viktigt det är för dig med en nyare klocka och där servicebehovet i normalfallet ligger långt bort. Vad gäller PP:n bör du nästan räkna med en snar service för att få en rättvisande bild av läget.
Tycker 3800 trots dess konstruktion bärs relativt litet för sin storlek, också något att ta hänsyn till beroende på hur ens handleder ser ut.

Landar nog ändå i att jag hade valt PP..
 

Blyfot

Cartier
Båda två är ju väldigt fina klockor, själv älskar jag bås men om jag var tvungen att välja skulle jag valt Nautilus alla dagar i veckan. Detta för att boeten är nättare och mer avskalad samtidigt som tavlan ger lite mer liv i klockan. Tycker att DDn kan bli lite "vräkig" i guld, speciellt kombinationen med bezelen och president länken.
 
Hade valt DDn, 3800 känns som en nästa Nautulus för det är väl 5711 man egentligen vill ha medans DDn står på egna ben....men det är min åsikt så....och personligen hade jag tagit en 5711 i stål före en helguld 3800 alla dagar i veckan
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
På vilket(a) sätt? :)
Gissar att det baserades på att märket är i allmänt sett är dyrare och exklusivare än Rolex?
Nupp, handlar för mig om att PP står för haute horlogerie. Det handlar om hantverk, kvalitet, finish, urverk osv, som befinner sig på en annan nivå än Rolex, Omega m.fl.
Rolex är så klart synnerligen bra prylar, men en rättvis jämförelse för Rolex del görs med andra märken i samma segment, inte med tex PP, VC och AP.
Sedan kan givetvis personliga preferenser väga nog så tungt (eller mer) än ovannämnda objektiva fakta..
 
Senast ändrad:

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Har haft båda modellerna. 3800 uppfattas som klart mindre än DD. Ta DD!
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Hade just bestämt mig för en DD och @Palenkovich hade övertygat
mig om att 40mm DD är the way. Men nu har jag ställt fråga på helgülds 3800 till två handlare. Snacka om OT tråd för mig. Upplever ni 3800 så liten, mindre än DD36?
 

marlun

Rolex
Hade just bestämt mig för en DD och @Palenkovich hade övertygat
mig om att 40mm DD är the way. Men nu har jag ställt fråga på helgülds 3800 till två handlare. Snacka om OT tråd för mig. Upplever ni 3800 så liten, mindre än DD36?
Har testat 3800 och upplevde den som klart nättare på handleden än DD. 3800 är väldigt tunn vilket jag tror bidrar till att den upplevs mindre än vad den är på pappret.
 
Topp