Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Patek Ladies

Diskussion i 'Diskussion' startad av David74, 4 januari 2015.

1. David74
    Trådstartare

David74 Bonde

Från:
    stockholm
    Leker lite med tanken på att köpa en schysst klocka åt frun. Började kolla in Pateks sortiment och upptäckte att de prismässigt står sig väldigt väl mot t ex Rolex. Sen gjorde jag upptäckten att i princip alla har kvartsurverk. Det är säkert riktigt fina kvartsurverk men det känns ändå lite fel att köpa en Patek med kvarts. Någon som har koll på varför en tillverkare som Patek inte sätter in automatiska urverk i de flesta av sina damklockor? Jag kan förstå att det i vissa damklockor helt enkelt inte får plats ett automatiskt, men i deras Natulius för damer borde det ju inte vara några problem den är ju trots allt 32 mm.

Skulle annars gärna satt en sån här på armen på frun.

MariaE och Jakobb gillar detta.
  2. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Nautilus och Aquanat har oftast Quartz, men kikar du på de lite roligare modellerna i Calatrava-serien så finner du mycket kul.
    Följande ref. har manuellt verk och är väldigt fina enligt mig!

7120 R/G
    7200 R
    4897 R/G
    7119 G/J
    7119/1 G/J

Hittas här:
    http://www.patek.com/contents/default/en/calatrava_ladies.html

Edit:

Dam Aquanaut i stål är quartz, resterande är automat.
    Alltså, ref: 5067A är Quartz
    Ref: 5068, 5069 & 5072 är automatverk av kaliber 324 S C.

3. Sundström

Sundström Friends of KS

Nu vill jag inte på något sätt generalisera, men kan det inte vara så att en dam hellre ser klockan som en accessoar som bara ska funka utan att dra upp och ställa tid var och varannan dag?
    Den uppfattningen har iallafall jag efter att ha pratat med kvinnliga bekanta :)

4. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Historiskt sett har inte intresset för innandömet varit av samma intresse på damsidan samt obekvämheten att dra upp/ställa tiden varje gång klockan skall användas (vilket medför att klockan blir liggandes oanvänd i stället för att användas) vilket gör att kvinnor oftast föredrar kvarts.

Dock har tydligen har kvinnors intresse gör mekaniska urverk börjat växa de senaste åren.

5. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien

Det finns två olika storlekar av Damnautilus; 32mm som är quartz, och 33.6 som är automat.

Dock finns bara 33.6 som guld av något slag med diamantbeprydda mittlänkar.
    Annars är den i stål.

Mårtenssons ur Brookfield