• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek möter asfalt - täcker min försäkring?

Husse

Patek
Lita inte på att ambulanspersonalen gör några utförligare anteckningar. Skulle starkt råda dig att åka till en vårdcentral imorgon och få händelse och skador dokumenterade.
Kan bara hålla med dig @Aboynamedsue
Ambulanspersonalen är fantastiskt duktiga på att ge initial akutvård, men de har inte möjlighet eller kompetens att fastställa skador.
Om 20 år kan man (jag) ha ständig värk, tinnitus och domningar och inga möjligheter till ersättning för sveda och värk pg eget slarv vid olyckstillfället.
Se nu till att få ALLA skador dokumenterade med hjälp av de undersökningsmetoder som finns tillgängliga inom modern sjukvård!
 

JohnDoe

Rolex
Trafikförsäkringen täcker väl upp till 200/250 Mkr för att kunna ersätta stora skador. En patek må vara dyr men i jämförelse med södertäljebron så är den billig. För att inte tala om ersättning för livslånga handikapp. Nej pateken är mycket billigare att ersätta än skador på dig.
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Vill inte vara en sänker förväntningarna i onödan, men de flesta försäkringsbolag har ju en "utanför hemmet" begränsning i form av ett max belopp (har sett 50, 80 eller 100k), som slår in oavsett om du är vållande eller inte... I alla fall så finns det en begränsning vid rån/stöld (förstahandsupplevt) - kanske är det annorlunda om det finns en "motpart".

Om skadan ligger därunder borde det inte vara något problem, om kostnaden är över skall vi kanske hoppas på en klockintresserad handläggare...
Mycket viktig poäng.
Tror det är 100k his LF t.ex.
Mvh
 
  • Like
Reactions: Esh

thny

Omega
2-Faktor
Tråkig historia och hoppas du mår bra under omständigheterna.

Vad gäller klockan hade jag för ett tag sedan en liknande stöt- och repskada på en AP som var helt självförvållad. Fick kostnadsförslag från Nymans att återställa till nyskick (byte glas och bezel samt service och lätt polering av boett) och allt gick på drulleförsäkringen med 1500 i självrisk. Bezel var för skadad för att polera så då blev det en ny.

I ditt fall lär de byta de delar som inte går att polera och hela reparationen med byten lär väl inte kosta mer än 50-100' som är maxbelopp beroende av försäkringsbolag?

Hoppas det löser sig iaf.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Är det någon som sitter på fakta utifrån omständigheterna? Och är det verkligen så att trafikförsäkringen täcker en sabbad Patek?

Jag har Folksam Hemförsäkring Stor - 80.000:- är i alla fall mitt maxbelopp så fort jag lämnar hemmet.
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Trafikförsäkringsföreningen skriver
"Vilken "egendom" kan du få ersättning för?
Du har rätt till ersättning för alla typer av egendom som du äger, om egendomen skadas av ett motorfordon som hade eller skulle haft trafikförsäkring (ett trafikförsäkringspliktigt fordon).
Det spelar alltså ingen roll om det handlar om lösa saker (till exempel fordon, redskap eller trädgårdsmöbler), fast egendom (till exempel hus, staket eller flaggstång) eller djur (till exempel hundar, katter eller renar).

Om motorfordonet som orsakade skadan hade en trafikförsäkring, ska du anmäla skadan till fordonets försäkringsbolag. Om fordonet var oförsäkrat ska du anmäla skadan till Trafikförsäkringsföreningen (TFF).

Du ska också anmäla skadan till TFF om fordonet är okänt (det smet från olycksplatsen) eller om det var ett utländskt fordon."

https://www.tff.se/sv/Skada/Skadetyp/Egendom/

Så rimligen så täcks även skäliga kostnader för reparation av en klocka.
 
Tack alla som kommit med tips.

För att undvika missförstånd bara, jag bör alltså gå till en vårdcentral och förklara att jag varit i mc-olycka och berätta om de smärtor jag ådragit mig?

Angående klockans försäkring. Jag har alltså en specialförsäkring på den via min hemförsäkring. Där är den försäkrad med certnummer och till hela beloppet jag köpte den för.

Det som oroar mig bara är en polering. Möjligt att en polering skulle kunna ta bort skadorna men har svårt att se att detta ska kunna göras utan att polera bort en rätt rejäl massa av klockan. Detta kommer ju sänka värdet något enormt, kan jag förklara situationen för Rob E och be dem förespråka ett byte av case och bezel i sitt reparationsförslag som jag vidarebefordrar till försäkringsbolaget?

Edit: eller är min försäkring ointressant då vållande partens försäkring ska stå för kostnaden?
 

Krabbeluring

Cartier
Tack alla som kommit med tips.

För att undvika missförstånd bara, jag bör alltså gå till en vårdcentral och förklara att jag varit i mc-olycka och berätta om de smärtor jag ådragit mig?

Angående klockans försäkring. Jag har alltså en specialförsäkring på den via min hemförsäkring. Där är den försäkrad med certnummer och till hela beloppet jag köpte den för.

Det som oroar mig bara är en polering. Möjligt att en polering skulle kunna ta bort skadorna men har svårt att se att detta ska kunna göras utan att polera bort en rätt rejäl massa av klockan. Detta kommer ju sänka värdet något enormt, kan jag förklara situationen för Rob E och be dem förespråka ett byte av case och bezel i sitt reparationsförslag som jag vidarebefordrar till försäkringsbolaget?

Edit: eller är min försäkring ointressant då vållande partens försäkring ska stå för kostnaden?

Din försäkring är ointressant - motpartens trafikförsäkring ska täcka alla skador.
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Gå till en vårdcentral så du blir kollad ordentligt. När jag själv blev påkörd så röntgade de rygg och nacke för att kolla att det inte fanns skador. Som tidigare noterat i tråden kan problem visa sig långt senare och då är det viktigt med dokumentation. Om den andra parten är vållande så ska i princip trafikförsäkringen täcka allt, det är ju den andra personen som orsakat både fysisk och materiell skada. Däremot så kan du ha en del schablonbelopp att hämta på sjuk-/olycksfallsförsäkring. Var det dessutom påväg till eller från arbetet så har ofta arbetsgivaren försäkringar som kan ge en del ersättning för sveda och värk.
 

Watchj

Cartier
Min uppfattning är att trafikförsäkringsföreningen täcker skadan om motparten saknar trafikförsäkring på ett försäkringspliktigt fordon.
Jag antar att de sedan försöker kräva ägaren på ersättning för sina kostnader om denne är känd.
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Min uppfattning är att trafikförsäkringsföreningen täcker skadan om motparten saknar trafikförsäkring på ett försäkringspliktigt fordon.
Jag antar att de sedan försöker kräva ägaren på ersättning för sina kostnader om denne är känd.

Det finns inte många fordon som ägs av vettigt folk som saknar trafikförsäkring. Har man inte försäkrat sin fordon så fakturerar trafikförsäkringsföreningen drygt 100 kr per dag (!) till bilens ägare.
 
Nu har jag scrollat genom hela tråden och det finns ingen bild?!

Ledsen för detta men här kommer lite bilder. Lämnade klockan hemma efter olyckan och sov sedan hemma hos mina föräldrar så har därför inte haft tillgång till klockan först nu.

Lyckades putsa bort mycket svarta märken som jag trodde var skador igår så nu ser den lite bättre ut. Skadorna är dock rätt svåra att fånga på bild då det mest är på dem blankpolerade ytorna och reflektionerna gör att dem syns mindre på bild.

Vad tror panelen, polering eller byte av case/bezel?

IMG_8470.PNG

IMG_8471.PNG

IMG_8472.PNG
 

Rey

Rolex
Ledsen för detta men här kommer lite bilder. Lämnade klockan hemma efter olyckan och sov sedan hemma hos mina föräldrar så har därför inte haft tillgång till klockan först nu.

Lyckades putsa bort mycket svarta märken som jag trodde var skador igår så nu ser den lite bättre ut. Skadorna är dock rätt svåra att fånga på bild då det mest är på dem blankpolerade ytorna och reflektionerna gör att dem syns mindre på bild.

Vad tror panelen, polering eller byte av case/bezel?

IMG_8470.PNG

IMG_8471.PNG

IMG_8472.PNG

Skulle säga byte av case/bezel oavsett då polering ändå drar ner värdet på klockan en aning! Vet inte om försäkringsbolaget resonerar likadant men man borde kunna argumentera för det i alla fall! Håller tummarna!
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Skulle säga byte av case/bezel oavsett då polering ändå drar ner värdet på klockan en aning! Vet inte om försäkringsbolaget resonerar likadant men man borde kunna argumentera för det i alla fall! Håller tummarna!

Äsch då, Patek lägger i gods med laser väldigt bra så det där är inget problem att återställa.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Nu vill jag inte vara den som är den. Men jag tycker att du ska låta den vara som den är. Skicka på service för att se att verket mår bra. Men, ingen polering. En klocka med karaktär har lite ärr. Dessutom en historia bakom. Tänker du flippa den i närtid, polera/fixa/laserbehandla.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Ledsen för detta men här kommer lite bilder. Lämnade klockan hemma efter olyckan och sov sedan hemma hos mina föräldrar så har därför inte haft tillgång till klockan först nu.

Lyckades putsa bort mycket svarta märken som jag trodde var skador igår så nu ser den lite bättre ut. Skadorna är dock rätt svåra att fånga på bild då det mest är på dem blankpolerade ytorna och reflektionerna gör att dem syns mindre på bild.

Vad tror panelen, polering eller byte av case/bezel?

IMG_8470.PNG

IMG_8471.PNG

IMG_8472.PNG
Det var mycket gnäll över lite battle scars......knappt så man märker det......trodde det skulle vara en FUBAR skada....med det sagt.......skönt att DU klarade dig utan större komplikationer....
 
Det var mycket gnäll över lite battle scars......knappt så man märker det......trodde det skulle vara en FUBAR skada....med det sagt.......skönt att DU klarade dig utan större komplikationer....

Gnäll? Tråkigt att du uppfattar det så. Tråden skapades ju för att jag undrade över försäkring, inte för att få gnälla över skadorna i sig även om jag säkert gjort det med.

Sen vet jag inte hur ni andra ser på skador på era ur men själv kan jag inte bara ta det med en klackspark när det dyraste jag har och äger går från nyskick till tilltufsad (vilket dessutom sänker värdet) på grund av något jag själv inte orsakat. Men det är jag det!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
1: Gåctill vårdcentralen och dokumentera, vänta inte!
2: Ring ditt försäkringsbolag.
3: Skicka klockan till AD för bedömning.

Tråkigt med skador på klockan men det där var ju ingenting mot vad jag förväntade mig, den där lär de fixa att reparera.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Gnäll? Tråkigt att du uppfattar det så. Tråden skapades ju för att jag undrade över försäkring, inte för att få gnälla över skadorna i sig även om jag säkert gjort det med.

Sen vet jag inte hur ni andra ser på skador på era ur men själv kan jag inte bara ta det med en klackspark när det dyraste jag har och äger går från nyskick till tilltufsad (vilket dessutom sänker värdet) på grund av något jag själv inte orsakat. Men det är jag det!
Kanske att jag förväntade mig ett roadkill.....och såg ett par repor.....det där ger bara klockan karaktär......hade lätt behållit oavsett klocka. Vi är alla olika och du ska såklart återställa den om det är vad eftersöker. Hoppas FB hjälper dig.....
 
1: Gåctill vårdcentralen och dokumentera, vänta inte!
2: Ring ditt försäkringsbolag.
3: Skicka klockan till AD för bedömning.

Tråkigt med skador på klockan men det där var ju ingenting mot vad jag förväntade mig, den där lär de fixa att reparera.

Kanske många som väntat sig värre skador än var det var. Lätt hänt när inga bilder fanns från början så klart.

Förstår ju själv att det givetvis går att laga, troligt med polering. Men tycker ju som sagt att en polering ändå sänker värdet och hade hoppats att försäkring skulle se till att återställa klockan som den var innan olyckan, dvs mer eller mindre som ny utan att ha blivit polerad.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kanske många som väntat sig värre skador än var det var. Lätt hänt när inga bilder fanns från början så klart.

Förstår ju själv att det givetvis går att laga, troligt med polering. Men tycker ju som sagt att en polering ändå sänker värdet och hade hoppats att försäkring skulle se till att återställa klockan som den var innan olyckan, dvs mer eller mindre som ny utan att ha blivit polerad.
Bezeln går ju att byta, eller "lasra" som Hook säger.
 
Kanske att jag förväntade mig ett roadkill.....och såg ett par repor.....det där ger bara klockan karaktär......hade lätt behållit oavsett klocka. Vi är alla olika och du ska såklart återställa den om det är vad eftersöker. Hoppas FB hjälper dig.....

Förstår, sorry att jag brusade upp. Försökte vara tydlig när jag startade tråden genom att skriva att den endast letat sig fram mellan kläderna och att jag var osäker på om det var polering eller byte av delar som var aktuellt. Hade jag velat beskriva det som ett road kill hade jag nog skrivit att det var smulor kvar av skiten.

Hade varit sjukt coolt att behålla den som den är men har inte den ekonomin att jag ta det värdetappet. Den dagen man har fru och barn kan det finnas mycket som ska finansieras, då vill jag inte missa ex antal tusen för att jag blev påkörd av en dåre år 2017.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Förstår, sorry att jag brusade upp. Försökte vara tydlig när jag startade tråden genom att skriva att den endast letat sig fram mellan kläderna och att jag var osäker på om det var polering eller byte av delar som var aktuellt. Hade jag velat beskriva det som ett road kill hade jag nog skrivit att det var smulor kvar av skiten.

Hade varit sjukt coolt att behålla den som den är men har inte den ekonomin att jag ta det värdetappet. Den dagen man har fru och barn kan det finnas mycket som ska finansieras, då vill jag inte missa ex antal tusen för att jag blev påkörd av en dåre år 2017.
Jag ville se ett roadkill..... :)
 
Topp