• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek möter asfalt - täcker min försäkring?

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ledsen för detta men här kommer lite bilder. Lämnade klockan hemma efter olyckan och sov sedan hemma hos mina föräldrar så har därför inte haft tillgång till klockan först nu.

Lyckades putsa bort mycket svarta märken som jag trodde var skador igår så nu ser den lite bättre ut. Skadorna är dock rätt svåra att fånga på bild då det mest är på dem blankpolerade ytorna och reflektionerna gör att dem syns mindre på bild.

Vad tror panelen, polering eller byte av case/bezel?

IMG_8470.PNG

IMG_8471.PNG

IMG_8472.PNG
Om Patek kan polera (har lapping) kommer det där inte synas.
 

MrPlow

Rolex
Tur att du och klockan mår relativt bra.

Jag tycker du ska ta ut ersättning för skadan som någon var inne på. Blir ju som ett battle scar! Patina! Och även om du skulle få ett nytt case så kanske du drar den i en tegelvägg veckan efter.

Om du som sagt inte tänkt sälja den.
 

Lolle

Panerai
Jag håller med övriga att det där går att åtgärda. Kan förtydliga lite generellt då det varit vissa frågetecken i tråden.

- Hemförsäkringen har skydd för en del vardagliga situationer däribland så finns ett skydd för överfall/rån och det finns även generellt sett ett villkor om maxbelopp på det så kallade "bortaskyddet". Detta belopp kan vara alltifrån 40-100 000kr som vanligast och är till för att täcka eventuella telefoner, laptops, lite personliga tillhörigheter mm som försvinner under en resa.

För de flesta personer täcker detta behoven mer än väl men vissa har ägodelar utav högre värde som då kan försäkrad med en specialförsäkring. Dessa försäkringar kan tecknas hos vanliga försäkringsbolag men även hos specialförsäkringsbolag, för klockor är just Brookfield en stor aktör. På dessa specialförsäkringar finns sällan ett villkorat tak på bortaskyddet, istället finns oftast ett värderingsintyg eller liknande då det inte är ett allmänt lösöre utan enskilt föremål som försäkrats. Däremot kan det självklart finnas enskilda villkor som begränsar ersättning.

- Vid skada som infaller med trafikpliktigt fordon (notera att det inte betyder att det måste finnas en trafikförsäkring bara att fordonet omfattas av trafikförsäkringsplikt) så ersätts skadorna antingen av trafikförsäkringen på vållande fordon. Övriga försäkringar ersätter ej vid en sådan skada (förutom liv och olycksfallsförsäkringar gällande).

Om trafikförsäkring saknas på det vållande fordonet så träder Trafikförsäkringsföreningen in och ersätter om man kan påvisa att skadan skett via ett trafikpliktigt fordon. Ibland kan dock TFF vara något stelare i sin skadeutredning än "vanliga" försäkringsbolag.

Om du inte är nöjd med skaderegleringen så var inte blyg för att på ett trevligt sätt först påtala detta för skaderegleraren och argumentera (sakligt) för din ståndpunkt. Om det ej hjälper så kan du be att få tala med dennes chef, inte alltid det fungerar då det beror på skadepolicyn hos det enskilda bolaget. Du har däremot alltid rätt till en överprövning hos försäkringsbolaget. Är du ej nöjd efter överprövning så finns alltid anmälan till ARN också att tillgå även om det är tveksamt i ditt fall.

Därefter finns inte längre enkla kostnadsfria sätt utan då är det civilrätt som är kvar vilket jag tvivlar behövs för en skada av denna dignitet.

Lycka till, jag är övertygad att ni hittar en smidig lösning med lagning.
 

Reverso

Panerai
Dokumentera skadorna så noggrant du kan, skriv ner händelseförloppet i detalj. Gå till vårdcentralen. Tag professionella bilder på alla skador.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tror också en bra polering, kanske hos Patek, kan fixa skadorna på ett fullt acceptabelt sätt. Det blir sällan bättre än ursprunget när man har haft en incident. Jämför t ex med en bil som lackeras om på en dörr och en bakskärm, men det är sånt man får ta.

Skulle tro att en utbytt boett kan sänka värdet mer.
Lycka till med klockan!
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Gnäll? Tråkigt att du uppfattar det så. Tråden skapades ju för att jag undrade över försäkring, inte för att få gnälla över skadorna i sig även om jag säkert gjort det med.

Sen vet jag inte hur ni andra ser på skador på era ur men själv kan jag inte bara ta det med en klackspark när det dyraste jag har och äger går från nyskick till tilltufsad (vilket dessutom sänker värdet) på grund av något jag själv inte orsakat. Men det är jag det!
Självklart ska du inte "stå ut" med minsta repa som orsakats av annan på detta sätt! Är precis som du vilket orsakat hetsig diskussion när jag krävt att skaderapport ska fyllas i på ICA parkeringen. -"Det där lilla märket" tyckte han som slog upp dörren, men det resulterade i omfattande (kostsamt) lackeringsarbete i slutänden. På klockorna mina kan det vara viss charm i märken, om de är mina minnen!!!!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Självklart ska du inte "stå ut" med minsta repa som orsakats av annan på detta sätt! Är precis som du vilket orsakat hetsig diskussion när jag krävt att skaderapport ska fyllas i på ICA parkeringen. -"Det där lilla märket" tyckte han som slog upp dörren, men det resulterade i omfattande (kostsamt) lackeringsarbete i slutänden. På klockorna mina kan det vara viss charm i märken, om de är mina minnen!!!!
Håller med, har aldrig fattat det där med "se det som ett minne". Att bli påkörd är ju knappast ett positivt minne man vill minnas.
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Jag hade försökt få delarna som är skadade utbytta. Som du säger så sänker en polering värdet. Jag själv hade inte varit nöjd med att min klocka skulle minska i värde för att nåt klantarsle körde på mig, det är dessutom knappast en händelse man vill bli påmind om varje gång man kollar klockan.

Tror också en bra polering, kanske hos Patek, kan fixa skadorna på ett fullt acceptabelt sätt. Det blir sällan bättre än ursprunget när man har haft en incident. Jämför t ex med en bil som lackeras om på en dörr och en bakskärm, men det är sånt man får ta.

Skulle tro att en utbytt boett kan sänka värdet mer.
Lycka till med klockan!

Av ren nyfikenhet, varför skulle en ny boett sänka värdet på en relativt ny klocka? Jag förstår det om det är en äldre klocka där det värdefulla är att allt är originaldelar, vilket gör dem sälsynta. I detta fall är det väl frågan om en identisk del från samma produktion?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag hade försökt få delarna som är skadade utbytta. Som du säger så sänker en polering värdet. Jag själv hade inte varit nöjd med att min klocka skulle minska i värde för att nåt klantarsle körde på mig, det är dessutom knappast en händelse man vill bli påmind om varje gång man kollar klockan.



Av ren nyfikenhet, varför skulle en ny boett sänka värdet på en relativt ny klocka? Jag förstår det om det är en äldre klocka där det värdefulla är att allt är originaldelar, vilket gör dem sälsynta. I detta fall är det väl frågan om en identisk del från samma produktion?

Jag vet inte hur Patek märker sina delar, men på t ex Rolex så framgår det av serienumret om boetten är original eller en utbytt del och en utbytt del kommer dra ner värdet. Idag och i framtiden.
 
Självklart ska du inte "stå ut" med minsta repa som orsakats av annan på detta sätt! Är precis som du vilket orsakat hetsig diskussion när jag krävt att skaderapport ska fyllas i på ICA parkeringen. -"Det där lilla märket" tyckte han som slog upp dörren, men det resulterade i omfattande (kostsamt) lackeringsarbete i slutänden. På klockorna mina kan det vara viss charm i märken, om de är mina minnen!!!!

Håller med, har aldrig fattat det där med "se det som ett minne". Att bli påkörd är ju knappast ett positivt minne man vill minnas.

Jag hade försökt få delarna som är skadade utbytta. Som du säger så sänker en polering värdet. Jag själv hade inte varit nöjd med att min klocka skulle minska i värde för att nåt klantarsle körde på mig, det är dessutom knappast en händelse man vill bli påmind om varje gång man kollar klockan.



Av ren nyfikenhet, varför skulle en ny boett sänka värdet på en relativt ny klocka? Jag förstår det om det är en äldre klocka där det värdefulla är att allt är originaldelar, vilket gör dem sälsynta. I detta fall är det väl frågan om en identisk del från samma produktion?

Faktiskt skönt att höra att några tänker som jag så jag inte känner mig helt knasig:)

Det som gör mig lite orolig för polering är att klockan är 6 månader gammal och inte hade minsta märke på sig innan olyckan. För polerar jag nu, och så om 5-6 år kanske man vill polera vid service när man dragit på sig en del egna märken genom åren då är den plötsligt polerad två gånger på 5-6 år.

Hade kanske sett det annorlunda om klockan redan hade en del märken och var nära en naturlig polering vid service inom kort tid.
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Jag vet inte hur Patek märker sina delar, men på t ex Rolex så framgår det av serienumret om boetten är original eller en utbytt del och en utbytt del kommer dra ner värdet. Idag och i framtiden.
Inte alltid sant, jag har exempelvis fått en boett utbytt av Rolex och de stämplade då den nya boetten med det ursprungliga serienumret.
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Det som gör mig lite orolig för polering är att klockan är 6 månader gammal

Ny fundering baserat på att klockan inte är mer än 6 månader - borde inte ditt "ingångsvärde" i diskussionen med försäkringsbolaget vara att de löser in din klocka och du får en helt ny?
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Förstår, sorry att jag brusade upp. Försökte vara tydlig när jag startade tråden genom att skriva att den endast letat sig fram mellan kläderna och att jag var osäker på om det var polering eller byte av delar som var aktuellt. Hade jag velat beskriva det som ett road kill hade jag nog skrivit att det var smulor kvar av skiten.

Hade varit sjukt coolt att behålla den som den är men har inte den ekonomin att jag ta det värdetappet. Den dagen man har fru och barn kan det finnas mycket som ska finansieras, då vill jag inte missa ex antal tusen för att jag blev påkörd av en dåre år 2017.
Hållet fullständigt med dig avs värdebiten. Dessutom vill man inte ha en klocka med massa skador på, Battle Scars är ugly!
 
Ny fundering baserat på att klockan inte är mer än 6 månader - borde inte ditt "ingångsvärde" i diskussionen med försäkringsbolaget vara att de löser in din klocka och du får en helt ny?

Vore såklart det bästa för mig, men känns inte så troligt att dem ens lyssnar på det argumentet tyvärr. Sen är ju frågan hur lång tid det tar innan man får tag på en ny, verkar ju vara minst ett års väntetid här i Sverige.
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
"You never actually own a Patek Philippe, you merely look after it for the next generation.”
Innebär ju i praktiken oändlig avskrivningstid och därmed noll i värde-tapp på en sådan kort period som 6 månader... :)
 
Tack snälla för omtanken @gåsapågen!

Huvudet mår relativt bra i daglig verksamhet. Springa och annat aktivitet som får huvudet att gunga är ännu problematiskt men ska nog ge med sig snart:)

Angående klockan, blev som jag hoppats. AD hörde av sig bara här om dagen och meddelade att det är boettbyte som gäller plus en del delar i verket som tagit stryk. Nu ska det först gå en vända hos föräskringsbolaget dock innan jag kan godta deras kostnadsförslag, känns som att dem kommer vända upp och ner på varje sten innan dem godkänner för det blir ingen billig reparation det ska gudarna veta:angel:
 

noeLLY

Cartier
Tack snälla för omtanken @gåsapågen!

Huvudet mår relativt bra i daglig verksamhet. Springa och annat aktivitet som får huvudet att gunga är ännu problematiskt men ska nog ge med sig snart:)

Angående klockan, blev som jag hoppats. AD hörde av sig bara här om dagen och meddelade att det är boettbyte som gäller plus en del delar i verket som tagit stryk. Nu ska det först gå en vända hos föräskringsbolaget dock innan jag kan godta deras kostnadsförslag, känns som att dem kommer vända upp och ner på varje sten innan dem godkänner för det blir ingen billig reparation det ska gudarna veta:angel:
Fått tillbaka klockan? Gick det vägen med försäkringsbolaget?
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Tack snälla för omtanken @gåsapågen!

Huvudet mår relativt bra i daglig verksamhet. Springa och annat aktivitet som får huvudet att gunga är ännu problematiskt men ska nog ge med sig snart:)

Angående klockan, blev som jag hoppats. AD hörde av sig bara här om dagen och meddelade att det är boettbyte som gäller plus en del delar i verket som tagit stryk. Nu ska det först gå en vända hos föräskringsbolaget dock innan jag kan godta deras kostnadsförslag, känns som att dem kommer vända upp och ner på varje sten innan dem godkänner för det blir ingen billig reparation det ska gudarna veta:angel:
Och hur är det med dig själv?
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Tack snälla för omtanken @gåsapågen!

Huvudet mår relativt bra i daglig verksamhet. Springa och annat aktivitet som får huvudet att gunga är ännu problematiskt men ska nog ge med sig snart:)

Angående klockan, blev som jag hoppats. AD hörde av sig bara här om dagen och meddelade att det är boettbyte som gäller plus en del delar i verket som tagit stryk. Nu ska det först gå en vända hos föräskringsbolaget dock innan jag kan godta deras kostnadsförslag, känns som att dem kommer vända upp och ner på varje sten innan dem godkänner för det blir ingen billig reparation det ska gudarna veta:angel:
Skönt att du mår bättre!

Det gick alltså inte lappa ihop den?
Någon som har ungefärligt hum om det är dramatiskt värdetapp på patek med en ny boett? Hur gör patek med serienr på nya boetten?
 
Fått tillbaka klockan? Gick det vägen med försäkringsbolaget?

Nej inte ännu men enligt Rob's prognos på 3-4 månader borde den komma under november:) försäkringsbolaget löste sig, tyvärr hörde Patek/Rob av sig efter alla papper var klara och meddelade att även spännet behövde bytas (cirka 6k) och då orkade jag verkligen inte börja om med försäkringsbolaget så fick bara godkänna det och sen hoppas på det bästa när fakturan väl ska betalas.

Och hur är det med dig själv?

Rätt bra tack, lite problem med nacken ännu men inget allvarligt. Har dock inte vågat åka någon hoj sen olyckan så får se hur vi gör med den i vår.
 

Zose

Omega
2-Faktor
Gött att höra att det löste sig med försäkringsbolaget:). Brottas också med samma problem då jag åker på 2 hjul till jobbet med en värdefull klocka på armen. Har dock börjat lägga klockan i säkert förvar i ryggsäcken för att inte skada klockan om man går omkull.
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Parkera mopparna o köp fina klockor i stället boys! Bor i närheten av den berömda ”slingerbulten” söder om Stockholm och ser/hör ambulanserna hämta åkare dagarna i ända hela isfria årstiden.:(
 
Topp