• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Aquanaut stål ref 5167

Josef B

Bestraffaren
Modellnamn: Patek Philippe Aquanaut stål ref 5167/1A
Tillverkare: Patek Philippe
Referens: 5167/1A
Årsmodell: 2013
Urverk: In-house, cal 324SC
WR: 120m
Allmän beskrivning: Patek Philippe sportklocka

Företagets historia i korthet,

1:a maj 1839 gick två polska invandrare, Antoni Patek (affärsman) och François Czapeks (urmakare) samman och grundade "Patek, Czapek & Cie" i Genève.

År 1844 träffde Patek den franske urmakaren Jean-Adrien Philippe i Paris som presenterade sin banbrytande mekanism som inte behövde nyckel för att vridas upp.

År 1845 valde Czapeks att lämna företaget för att fortsätta på egen hand och företaget bytte till "Patek & Cie".

År 1851 när Jean-Adrien Philippe blev officiellt förknippad med företaget så bytte man till "Patek Philippe & Cie". 1901 så bytte man igen, till "Ancienne Manufacture d’Horlogerie Patek Philippe & Cie, S.A."

1932 så köptes företaget upp av två bröder, Charles och Jean Stern, som var ägare till en exklusiv urtavelföretag i Genéve, och som sedan dess varit i familjens ägor.

År 2009 så blev det officiellt att ordförandeskapet fördes över från 3:e till 4:e generationen Stern, av Thierry Stern och hans far Philippe Stern blev hedersordförande. Källa: patek.com


Bara för 1-2 år sedan så var jag inte så intresserad av Patek Philippe, deras utformning på boetten, dvs Aquanaut och Nautilus, var inte något som fick masken att röra på sig mellan benen, så att säga. Sedan var jag inte så värst förtjust i mindre klockor än 42mm, nog för att jag har haft halvdussinet 40mm bak i tiden, men nu var jag i en period där de skulle vara minst 44mm.
Men en dag så fick jag för mig att gå in på Rob Engströms på Drottninggatan för att jag skulle titta och känna på Rolex nyhet för året, en 216570. Väl på handleden så ville de även visa en Patek Philippe Aquanaut som precis kommit in. Jag blev inte kär direkt, men bilder både på den och Nautilusen dimpade in titt som tätt på forumet. För att inte tala om att priset avskräckte rejält! Men jag fortsatte titta på den på nätet och till slut på ett Klocksnack event i november, så föll jag till slut pladask! Men då hade jag redan bestämt mig för en Rolex Explorer 216570, men några månader gick och längtan efter en Aquanaut blev starkare och till slut så slog jag till på en Aquanaut med stållänk.



Visst är stållänken grym, men med det svarta gummit så kommer klockan till sin rätt. Kommer nog inte byta till länk igen.



Till och med klocklådan håller världsklass!



Urverket är ett in-house, 324SC, som även sitter i 5711:an, 27mm diameter, 3,3mm höjd, 29 juveler, datum, 6 bryggor, 213 delar, Gyromax, central rotor i 21k guld, och 45 timmar gångreserv. Urverket har genomgått 1000 timmars test innan den monteras in i boetten. Självklart stämplad med Geneva Hallmarkmärket och även med Patek Philippe Seal.
Boetten är i stål, 40,8mm, 9mm hög, safirglas både på fram- och baksida, präglad tavla med arabiska siffror som är självlysande och vattentät ner till 120 meter.

Det jag fascinerades av, och fortfarande gör, är urtavlan. Den är så otroligt levande med sina nyanser och att i olika vinklar och ljusförhållanden skiftar i färg! Just kontrasten med svarta gummit, stålboetten och grå tavlan är oslagbar! Den är lätt som en fjäder och jag glömmer ofta att jag ens har den på armen. Livsfarligt! Även om den kallas av PP för sportklocka för den yngre klientelen så kommer jag aldrig att använda den under fysiska moment, inte fan tänker jag utmana ödet och få till en massa djupa dings, det är därför jag har några Rolex i backup!
Den passar till alla möjliga tillställningar, dress och casual, den går verkligen under radarn och drar inte till sig oönskade blickar. Bara de initierade vet vad det är. I min värld så finns det inget annat märke som slår PP, den är helt enkelt toppen av pyramiden! Sedan att den har fortat sig ca 0,1 sekunder på tre månader, ja vad säger man!
Jag kanske inte var först på KS med Aquanaut och par fåglar har viskat i mitt öra att fler är på G, men jag kan skryta med att jag var den första som fick öppna upp en sprillans från fabrikslådan som ingen annan än jag har rört! HA! Se paketöppningen;

https://klocksnack.se/threads/liten-paketöppning.6047/

Klockan får helt enkelt betygen 10/10, som Archie säger "Its a fakking Patek!"



Liten bildkavalkad



























 

DrDre

Patek
Tack för en trevlig recension. Fantastisk klocka.

Sond.
Tack för en fin recension! Vad är skillnaden mot en Nautilus utöver tavlan?

Det finns säkert massor av skillnader, men en av dem är att Nautusens boett är lite som ett gångjärn, dvs man viker ihop den. Du kan se konstruktion på båda sidorna. Vad jag vet går det heller inte att få Nautilusen på gummiband, vilket ju har ju är lite av Aquanautens signum.
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Tackar för recensionen! Jag som föredrar länk på dem flesta klockorna måste även hålla med att den gör sig bäst på gummi! :)
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack Josef B , trevlig recension, jag blir bara mer och mer sugen, frågan är egentligen bara vilken model från PP man ska köpa... :)

Ha en grym dag!
Mvh
Micke E
 

Dammen

Cartier
Tack för en bra recension! Grym klocka, varit sugen på den modellen lite till och från i några år nu. Priset avskräcker lite dock :)
 

cab

Audemars
2-Faktor
Riktigt fin, drömklocka. Håller med om gummit jag tycker att den är ful på länken och blommar ut på gummit.
 

_jonte

Patek
Tack för trevlig läsning, förbannat fin klocka! Funderar på varför du köper en helt ny Patek? Antar att en lättare beggad kan vara en bra bit billigare.. Personlig preferens?
 

Josef B

Bestraffaren
Såja

20130722_200521_zpsa6cb8902.jpg


20130722_200533_zps0f5ffa15.jpg


20130722_200556_zpsa4180bb9.jpg
 

Tommytvigg

Cartier
Tack för en bra recension. Riktigt vacker klocka du har och kan vara stolt över.
Jag är nyfiken hur den ser ut och känns i verklighet. Kan tänka mej att den andas kvalite rakt igenom.

Mvh Tommy
 

danne10

Panerai
2-Faktor
@Josef: du skriver "lätt som en fjäder", om du jämför med en sub, känns den mycket lättare?

Gummit och viklåset ser ut av vara bra kvalitet..

// Danne


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 

Josef B

Bestraffaren
@Josef: du skriver "lätt som en fjäder", om du jämför med en sub, känns den mycket lättare?

Gummit och viklåset ser ut av vara bra kvalitet..

// Danne


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Med stållänk så kanske det inte är så fjäderlätt, men med gummit så känns det som natt och dag.
 
Topp