• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Calatrava

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Otroligt stilren. Less is more har sällan passat bättre.

Gratulerar till en fantastisk klocka.
 

RDFG

Cartier
Riktigt häftig historia, särskilt för mig som jobbar på Rolls-Royce marine i Kristinehamn!
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Mycket fin klocka Omen och ett trevligt inlägg. Grattis!
"Jag" har också en guldare (troligen doublé) från 1973, nämligen fruns fars efter 25 år på Atlas Copco. Synd bara att det är en Longines och inte en PP.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Kan också bara lyfta på hatten till alla dressklockors urmoder! Väldigt stilfull!

Det börjar bli mer och mer vintage Omen!:)

Grattis så klart!
 

Pictor

Audemars
Från den världsrevelutionerande reverserande Kamevapropellern till din fina berättelse om Patekens historia,
ja vad säger man: jag bugar mig !
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Wow! Otroligt härlig Calatrava och kul med historien kring klockan:)
Dressklockan framför alla andra, stort grattis Omen
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Väldigt stilig. Jakten på ett kostymur slutar där, liksom. Tack för att du delar med dig av bakgrundsstoryn!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Helskotta Omen - du går från klarhet till klarhet. Det här var riktigt, riktigt bra! Finns faktiskt inte så mycket mer att tillägga!

Förutom att historien gör klockan så otroligt mycket roligare än någon som bara köpte en dyr klocka på 70-talet! Fantastiskt!

...och så Tord förstås. Tord är alltid bra. Vad ska han hitta på under finalen frågar man sig?
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Helskotta Omen - du går från klarhet till klarhet. Det här var riktigt, riktigt bra! Finns faktiskt inte så mycket mer att tillägga!

Förutom att historien gör klockan så otroligt mycket roligare än någon som bara köpte en dyr klocka på 70-talet! Fantastiskt!

...och så Tord förstås. Tord är alltid bra. Vad ska han hitta på under finalen frågar man sig?
Tack! och Thord ja.....han har det bra i sitt nya hem...men han dricker en del det lilla snabeldjuret..
 
Jag har en tid nu spanat efter en riktig kostymdressare av lite äldre modell och senast budade jag in en Rolex King Midas från Kaplans som jag är mycket nöjd med, men jag har trots det funderat på något annat än bara Rolex och haft lite trådar ute.
För några dagar sedan plingade det till i mobilen och ett meddelande från martinhook löd....jag har lösningen på ditt sökande...och lösningen stavas..
Patek Philippe Calatrava ref 3425.
Klockan är utplockad från Rob Engström i Stockholm 1973 och i den tickar ett automatiskt urverk av cal 27-460 med 37 juveler, boetten är i 18k guld med en diameter på 33,5 mm och endast 9,7 mm tjock.(eller tunn).
Klockan har subsekundvisare och stilfulla guldindexmarkeringar, plexiglas och ett brunt passande ödleskinn.

En både intressant och rolig historia kring klockan som jag fått tillstånd att publicera av klockans förra ägare lyder enligt nedan...

Klockan var en personlig gåva till Ralph Norrby, en Doktor i fysik från Kristinehamn. Dr arbetade för Kamewa nuvarande Rolls Royce Marine. Han fick ett uppdrag att konstruera en broms för oceangående fraktskepp av Axel Johnson koncernen. Hans arbete resulterade i ett patent och belönades med denna klocka som har Antonia Axson Johnsons signatur ingraverad i bakboetten väldigt stiligt. Beträffande patentet så används det fortfarande idag och ägs av Rolls Royce. Klockan som han tyckte var för fin har legat i bankfack och skicket på uret är som nytt och såldes alltså av vår forumsponsor Rob Engström 1973.
Sonen var också noga med att den skulle gå till någon som uppskattar historien & kan fortsätta uppskatta denna klockan som är ett bevis för hans fars livsverk.


Nu lite bilder på skönheten, jag han inte lägga in tråden igårkväll men ni ursäktar säkert att bilderna är från igår :)
2015-03-10 22.52.47.jpg


2.jpg


Passande band..
BestPhoto_20150310_213721_1.jpg

Tunn och behaglig att bära med sina 9.7 mm
7.jpg


BestPhoto_20150310_215638_1.jpg


Mycket vacker tavla...
2015-03-10 22.00.37.jpg

BestPhoto_20150311_082339_1.jpg



11.jpg

En allriskförsäkring från 1973, utfärdat av Rob Engström.
2015-03-10 22.51.00.jpg


och naturligtvis gravyren på boettens baksida, signerad av Antonia Axon Johnson och tillägnad Dr Ralph Norrbys arbetsprestationer är ju bara helt underbar.:)
9.jpg

BestPhoto_20150310_220649_1.jpg



Avslutningsvis en bonusbild på en giveaway föreställande "Thord" Afrikansk savannelefant..tack för affären och elefanten martinhook mycket uppskattat!:)
BestPhoto_20150310_221640_1.jpg


Då du har så spinkiga handleder är storleksvalet helt rätt ;) .
Klockan är hrmm.., ursnygg.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Oj vilken cool historia bakom denna stiliga klocka. Jag visste att det skulle löna sig med ett besök på vintageavdelningen. Stort grattis och tack för att du delade med dig :)
 
Topp