• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe gör en ganska speciell 5016...

God dag på er alla!

Under morgonen såg jag att Tudor gjort en riktigt snygg ny Black Bay som dock endast producerats i en enstaka upplaga som kommer att säljas på auktion i November (Om jag inte missminns mig helt, rätta gärna på denna punkt!)
Det jag även såg, och dreglade ännu mer över är att Patek kommer göra en ganska speciell 5016 (En av de mest komplicerade då den har minutrepetition, Tourbillon och evighetskalender med retrogradevisning på datumet.) Det speciella med just denna är först av allt att den inte har producerats sedan 2011 (Produktionsåren var 1993-2011 och endast strax under 200st ska enligt uppgifter ha tillverkats.) För det andra, den har en emaljerad tavla vilket de "vanliga" inte har. Sen för det tredje och kanske roligaste; Den är i stål... (Ni som är mer insatta i Patek vet att det är ofta de i stål samt titan som bär de högsta priserna och har störst efterfrågan.)
Referensen blir alltså 5016A.

Bilder:
(Tagna från: http://www.watchesbysjx.com/2015/06/introducing-patek-philippe-ref-5016a.html )
Mer bilder på den tidigare modellen i roséguld finns här: http://www.watchesbysjx.com/2013/05/up-close-patek-philippe-5016r-grand.html
Patek%2BPhilippe%2BRef.%2B5016A-010%2BOnly%2BWatch%2B2015%2B2.jpg



Hoppas ni njuter lika mycket av läsningen som mig!
 
Fast det där med att den är i stål och inte PM, känns som dom kört på det spåret några gånger nu, tycker det är lite lamt att i princip ta en existerande klocka och ändra tavla och göra den i stål, inte så nyskapandet direkt...klockan i sig är ju såklart fantastisk...

Hade varit bra mycket roligare med en helt ny modell eller något annat lite mer crazy, menar det är vid sådana här grejer dom kan spåra ut rejält...typ PVD'a skiten eller något åtminstone (dock oxå lite uttjatat) att PVD/DLCa platina eller vad är det Urwerk brukar göra...

För att negga lite mer så är visaren för datum alldeles för lik timvisaren, snyggare och säkert mer lättavläst på Rosén där det är klar skillnad i färg...
 
Fast det där med att den är i stål och inte PM, känns som dom kört på det spåret några gånger nu, tycker det är lite lamt att i princip ta en existerande klocka och ändra tavla och göra den i stål, inte så nyskapandet direkt...klockan i sig är ju såklart fantastisk...

Hade varit bra mycket roligare med en helt ny modell eller något annat lite mer crazy, menar det är vid sådana här grejer dom kan spåra ut rejält...typ PVD'a skiten eller något åtminstone (dock oxå lite uttjatat) att PVD/DLCa platina eller vad är det Urwerk brukar göra...

För att negga lite mer så är visaren för datum alldeles för lik timvisaren, snyggare och säkert mer lättavläst på Rosén där det är klar skillnad i färg...

PVD/DLC och Patek Philippe i samma mening är hädelse av högsta grad i min bok.
Jag förstår det du säger, men Tudor gjorde typ samma sak med deras nya BB, inte sant?
Ny tavla, nya färger, typ.
 
PVD/DLC och Patek Philippe i samma mening är hädelse av högsta grad i min bok.
Jag förstår det du säger, men Tudor gjorde typ samma sak med deras nya BB, inte sant?
Ny tavla, nya färger, typ.

Njaa, ny tavla med nya indexar, andra färger, annan länk/länkfästen osv osv...tycker bara att att Patek kör på typ samma spår (dock vinnande) som tidigare, dom är ju den mest kända high-end tillverkare typ och borde kunna bättre, Tudor var nog bara glada att få vara med, en Patek i plastcase vore något, eller Carbon eller keramiskt....

När jag tänker på det, en Calatava i svart keramiskt case med carbontavla på gummiband vore kanske något :cool: tror dom skulle vinna då :)

I den här tävlingen vill man ju ha lite WOW faktor istället för att tänka, undra vilken helguld/platina dom kommer göra i stål i år?

Hade nästan varit roligare om dom gett ut baselsläppet av pilotklockan som onlywatch, den var ju otippad iallafall...
 
Senast ändrad:
Topp