• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
En annan sak att tänka på är att länken måste vara i bra skick. Inte direkt möjligt att fixa stretch på dessa så är länken slut så är det byte som gäller vilket är dyrt och dåligt när det gäller framtida värde.

Det finns en kille i Hong Kong som renoverar dessa (och andra) länkar. Har själv haft bl.a. en länk till sambons 4700 som var helt slut hos honom. Den är som ny nu. Kommer inte riktigt ihåg vad det kostade men det var ett par tre tusen tror jag. Billigt med tanke på att en ny länk låg på ca 25.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det finns en kille i Hong Kong som renoverar dessa (och andra) länkar. Har själv haft bl.a. en länk till sambons 4700 som var helt slut hos honom. Den är som ny nu. Kommer inte riktigt ihåg vad det kostade men det var ett par tre tusen tror jag. Billigt med tanke på att en ny länk låg på ca 25.
Mer än jag visste. Michael Young?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det finns en kille i Hong Kong som renoverar dessa (och andra) länkar. Har själv haft bl.a. en länk till sambons 4700 som var helt slut hos honom. Den är som ny nu. Kommer inte riktigt ihåg vad det kostade men det var ett par tre tusen tror jag. Billigt med tanke på att en ny länk låg på ca 25.
Kan inte var i sidled utan bara längsled mha rör?
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Kan inte var i sidled utan bara längsled mha rör?
Nej, har metallen i länkbitarna slitits blir det nog svårt att göra något åt det på en rimligt enkelt sätt. Det han gör är att byta ut de friktionspassade stiften som håller ihop länkbitarna (som brukar slitas mest). Kommer inte ihåg exekt hur han får ut dem men jag vill minnas att de borras ur. Det går att se var de sitter om man kollar noggrannt i rätt ljus.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Det finns en kille i Hong Kong som renoverar dessa (och andra) länkar. Har själv haft bl.a. en länk till sambons 4700 som var helt slut hos honom. Den är som ny nu. Kommer inte riktigt ihåg vad det kostade men det var ett par tre tusen tror jag. Billigt med tanke på att en ny länk låg på ca 25.
Jag hade en länk över hos Michael Young i HK (antar att det är han du syftar på)
400$ tog han och blev riktigt bra. Rolex länkar (i stål) tror jag han tar 250$ för.

Vågar inte uttala mig om vad han exakt gör men men länken blev mer eller mindre som ny. Om jag även ska göra lite reklam för honom så var han enkel och trevlig att ha o göra med men dock tog det ganska lång tid, ca 2 månader.
 
Senast ändrad:

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Jag hade min länk till 3800 över hos Michael Young i HK (antar att det är han du syftar på)
400$ tog han och blev riktigt bra. Rolex länkar (i stål) tror jag han tar 250$ för.

Vågar inte uttala mig om vad han exakt gör men men länken blev mer eller mindre som ny. Om jag även ska göra lite reklam för honom så var han enkel och trevlig att ha o göra med men dock tog det ganska lång tid, ca 2 månader.
Har även haft en Presidentlänk som var väldigt sliten hos honom. Det gick på runt USD 1000 tror jag men den blev som helt ny efter. Fattar inte vad han gör men den var bucklig, strechad, sned och jävlig så han måste ha fyllt på material och sen polerat då det hade försvunnit för mycket material att bara slipa ner. Trolleri.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag hade min länk till 3800 över hos Michael Young i HK (antar att det är han du syftar på)
400$ tog han och blev riktigt bra. Rolex länkar (i stål) tror jag han tar 250$ för.

Vågar inte uttala mig om vad han exakt gör men men länken blev mer eller mindre som ny. Om jag även ska göra lite reklam för honom så var han enkel och trevlig att ha o göra med men dock tog det ganska lång tid, ca 2 månader.
Bilder?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har även haft en Presidentlänk som var väldigt sliten hos honom. Det gick på runt USD 1000 tror jag men den blev som helt ny efter. Fattar inte vad han gör men den var bucklig, strechad, sned och jävlig så han måste ha fyllt på material och sen polerat då det hade försvunnit för mycket material att bara slipa ner. Trolleri.
Bilder?
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Rolex Oyster Perpetual Day-Date 1803.jpg
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Har även haft en Presidentlänk som var väldigt sliten hos honom. Det gick på runt USD 1000 tror jag men den blev som helt ny efter. Fattar inte vad han gör men den var bucklig, strechad, sned och jävlig så han måste ha fyllt på material och sen polerat då det hade försvunnit för mycket material att bara slipa ner. Trolleri.
Nu är jag ute på lite djupt vatten angående vad min kunskap är men vad jag har läst på olika forum så kan han "laser svetsa" det vill säga bygga på med nytt material så du är inne på helt rätt spår.
Men en normal renovering av än länk innbär om jag har förstått det rätt att man byter ut stiften. Om jag har fel så rätta mig gärna för säger inte nej till att lära mig mera.
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
IMG_1798.JPG
Här är en bild på sambons 4700 innan renovering. Hon har på sig den nu och är på jobbet så jag kan tyvärr inte visa någon efter-bild men nu är den tight och helt utan stretch. Det kanske syns dåligt på bilden men stiften var så slitna på flera ställen att länken var på väg att rasa isär. Efter prisuppgift för en ny länk på runt 25 kkr bestämde jag mig för att testa MY och ångrar det inte och har skickat flera länkar till honom efter det. Har en TT Oysterquartz-länk som ska dit strax.
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Ursäkta om jag hoppar in i tråden. :)
Är på jakt efter en helgulds 3800 men är inte heller kunnig på Patek (inte på annat heller :D. )
Vad tycker ni om denna (förutom vit datumtavla)? Skick? Polering? Box och cert. Vad tycker ni om priset på 22 000 Euro?

Tacksam för all input.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tycker den ser fin ut, kör!
(Som ni sagt innan ser den "Nypolerad" ut, med vassa kanter) :)
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Håller med tidigare om att skicket ser bra ut med tight länk. Det ser dessutom ut att vara komplett med alla länkbitar, nåt som kostar skjortan om du behöver komplettera. Priset låter bra men jag kan inte historiken på denna ref i guld alls. Är också fundersam på låset men det kanske är så de var även om det skulle förvåna mig då Patek inte brukar snåla med ådelmetall, även där det inte syns. Stålversionen hade ju inte heller detta lås utan en stämplad plåtbit likt Rolex om jag inte minns fel.
Ursäkta om jag hoppar in i tråden. :)
Är på jakt efter en helgulds 3800 men är inte heller kunnig på Patek (inte på annat heller :D. )
Vad tycker ni om denna (förutom vit datumtavla)? Skick? Polering? Box och cert. Vad tycker ni om priset på 22 000 Euro?

Tacksam för all input.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Kom igen nu alla insiktsfulla, behöver verligen er klokskap. Kommentera gärna ovan 3800.
Tack på förhand.

Jag tycker den ser bra ut. Tight länk, vassa kanter (polerad? )
Låset som flera redan nämnt, ska det vara stål? Kan inte priserna på guld så bra men tycker inte det ser farligt ut med tanke på vad en motsvarande i stål går på.
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Sen, för att komplettera: är du verkligen tillfreds med storleken på 3800? Personligen tycker jag att den är för liten, och då brukar jag ändå mest ha "normal" storlek på mina klockor, exempelvis Datejust etc som på pappret är ungefär lika stora. Man luras lite av att Nautilus har en så smäcker boett tror jag så om du inte provat 3800 ordentligt tycker jag att du ska göra det för att slippa lägga 200 rök på nåt du blir besviken på. Med det sagt finns det massor av människor som tycker att den är helt perfekt men bilda din egen uppfattning innan du slår till.
Kom igen nu alla insiktsfulla, behöver verligen er klokskap. Kommentera gärna ovan 3800.
Tack på förhand.
@Henkan- @Aurum @Mw79 @Per
@Bomier @eriksson850
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag har för övrigt alltid trot att låset ska vara av den här modellen och inte så som det ser ut på din bild. Men när jag sökte lite på 3800 i guld så fick jag upp flera som den du hade bilder på så kanske är helt riktigt.
EDIT: såg nu att @Cliff postade precis vad jag skrev några sekunder tidigare innan jag postade mitt inlägg :)
5130-3.jpg
 
Topp