• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Nautilus vs Aquanaut

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Båda är riktigt trevliga klockor men Aquanaut är snyggast på gummi och gummi fungerar inte som dress. Nautilus däremot (enligt vad jag tycker) fungerar över hela spektrumet från sport- till dressklocka. Så utifrån det skulle jag välja en Nautilus men det skiljer ändå en hel del i pris till Aquanautens fördel så valet är inte helt lätt, om man nu inte har allt för mycket pengar som bara ligger och möglar.
 

Sond

Patek
Ibland tänker jag att jag skulle vilja ha Gentas "original" Roal Oak då det måste var höjden av succé i klockvärlden. Men då jag inte riktigt klickar med AP så går tanken över till Nautilus. Men då jag inte klickar med Nautilusen så vandrar tanken vidare till Aguanauten. Där känns det okey utöver att det kanske var en AP jag ville ha. Men då jag drömmer om att äga en PP så blir det inget alls..:rolleyes: Ja, utöver att jag inte mentalt har gått upp i de prisnivåerna då...:D
 

ErikGBG

Audemars
Den vackraste klockan med den typen av design är yg Royal Oak på brunt croco. Den ger mig rysningar!
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Aquanauten är snyggast på gummi, men nautilusen är snyggare på länk. Men visarna påminner mig om piggelin. Får nog bli aquanauten.
 

max

Dancing Queen
Är kanske lite konstig jag också men gillar verkligen nautilusen med grå tavla på band, denna tex


image.jpg
 

max

Dancing Queen
Men där har man gått upp ett steg. Även om tavla och band är det samma. Men just de där komplikationerna med den symmetrin gör klockan extrem attraktiv även för en inte helt övertygad Nautilusfan.
Jo, det är ju tyvärr ett stort steg upp. Gillar den grå tavlan bäst, finns ju även utan komplikationer (på vitguldaren som inte säljs längre) men priset är som sagt ganska mkt högre.
Skulle gärna äga en hel drös med nautilusar :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Är det ens fair att jämföra de här två klockorna?

Visst, bägge är dyra men det skiljer ju typ en Sub i nypris mellan de enklaste modellerna av Aquanaut och Nautilus. Lite äpplen och päron trots allt.

Fråga: om man har en Nautilus på länk, kan man då byta till skinnband enligt ovan? Eller är det två olika grundmodeller/bandinfästningar?

Och för att svara på frågan: om jag inte hade några begränsningar så hade jag valt en Nautilus.
 

Whedda

Rolex
Är det ens fair att jämföra de här två klockorna?

Visst, bägge är dyra men det skiljer ju typ en Sub i nypris mellan de enklaste modellerna av Aquanaut och Nautilus. Lite äpplen och päron trots allt.

Fråga: om man har en Nautilus på länk, kan man då byta till skinnband enligt ovan? Eller är det två olika grundmodeller/bandinfästningar?

Och för att svara på frågan: om jag inte hade några begränsningar så hade jag valt en Nautilus.

Rent tekniskt tror jag man kan installera ett band som hör hemma på vitguldsmodellerna. Problemet är väl att ett den översta mittlänken tillhör länken/bandet och är i vitguld precis som viklåset vilket gör att ett band kostar MUCHO DINEROS...kollade på en liknande grej från AP till min Royal Oak och det skulle landa på typ 30k för band/viklås.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Rent tekniskt tror jag man kan installera ett band som hör hemma på vitguldsmodellerna. Problemet är väl att ett den översta mittlänken tillhör länken/bandet och är i vitguld precis som viklåset vilket gör att ett band kostar MUCHO DINEROS...kollade på en liknande grej från AP till min Royal Oak och det skulle landa på typ 30k för band/viklås.

Tack för input!

Jag tycker det är extremt roligt med olika bandkombinationer, olika skinntyper och olika stilar på band men för att vara helt ärlig så ligger, iaf för mig, storheten i både RO och Nautilus i kombinationen mellan boett och länk.

PP ligger lite i periferin för mig eftersom det känns så långt bort så jag har aldrig klämt på någon men imho och med min ringa erfarenhet av dessa ur så drar faktiskt RO det längre strået när det gäller länken. Iaf utseendemässigt. Jag har även klämt på en RO i guld på skinn och lite av charmen går förlorad kan jag tycka.

Dock borde det helt klart häftigt att kunna switcha mellan länk och band både på PPn och ROn. Om det vore häftigt för 30' låter jag dock vara osagt.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Rent tekniskt tror jag man kan installera ett band som hör hemma på vitguldsmodellerna. Problemet är väl att ett den översta mittlänken tillhör länken/bandet och är i vitguld precis som viklåset vilket gör att ett band kostar MUCHO DINEROS...kollade på en liknande grej från AP till min Royal Oak och det skulle landa på typ 30k för band/viklås.


Skickas från min iPhone via Tapatalk


Viklåset i guld kostar 38500 på Aquanaut. Jag anser man skall jämföra Aqua och Nautilus på länk för att vara rättvist. Då är prisskillnaden någon tusenlapp över 20 tkr dvs spottstyver i sammanhanget.
 

Dr Stein

Cartier
Jag tycker inte att någon av dem är särskilt snygg, men de kanske växer med tiden? Mitt klockintresse är ju ganska nytt. Jag har dessutom aldrig sett någon i verkligheten, och det lär ju ändra sig då.
 

raw_tuna

Cartier
Otroligt svårt att välja mellan dessa två varianter! Älskar Aquanauten med gummit, så fantastiskt underbar kombo. Samtidigt är Nautilus så härligt avskalad och allround med grym länk. Skulle jag ha råd och måste välja tar jag idag Aqua och köper sen till Nautilus senare...
 
Föredrar Nautlius, men gillar 5167 på gummi också. Ska båda ha länk så är det Nautlius för hela slanten, tycker länken på Aqua är gräslig.
 

Andyrew

Cartier
Blå nautilus smäller aquanauten på fingrarna enligt mig men båda är snuskigt fina. Hade varit nöjd med vilken som.
 

Wboy

Panerai
Svårt val annars.
När det gäller Aquanaut gillar jag den äldre modellen med raka linjer 5066(?) och något mindre bäst.

När det gäller Nautilus är ju de blå- och grönskimrande tavlorna magiska i helheten.
 
Topp