Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Patek Philippe QC

Diskussion i 'Diskussion' startad av Flow, 20 september 2015.

1. Flow
    Trådstartare

Flow Bonde

Halloj gott folk.
    Jag har aldrig varit intresserad av Patek men är medlem i flera olika klockforum där de finns ganska många som är helt frälsta i PP. Så de har inte undkommit mig att man läst någon tråd om att deras QC (Quality Check) ska vara lite sisådär, speciellt på deras 5711 där timvisaren 12 mer än ofta är skeva och sitter ojämnt. Detta blir jag alltid lika förvånad över då Patek ligger i en rätt hög prisklass och man kan tycka att för de priset borde dom leverera vad man förväntar sig av en "high end" klocka. Jag har givetvis förståelse för att alla klockmärken levererar en och annan klocka som inte håller måttet men igår kväll läste jag en tråd som jag inte kunde låta bli att skratta åt.

Jag delar med mig av glädjen från igår: http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=424258

Är de fel att förvänta sig bättre om man slantar med den stora plånboken? Jag tycker iallafall att man ska kunna förvänta sig bättre av Patek.

Senast ändrad: 20 september 2015
    hook gillar detta.
  2. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Har alltid sagt det, Patek är för mesar !! Ser ju sjukt ut att de tappat sekund index innan kl 2???

Icaras, Per och Flow gillar detta.
  3. Flow
    Trådstartare

Flow Bonde

Eller hur? Hur kan något sådant hända? Personen i fråga lämnar in sin klocka för att timindexen 12 är skev och får tillbaka den något bättre men minutindex 9 fattas.

4. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Patek verkar ju löst det snyggt i alla fall. Men känns som om de bör se över sin avdelning som jobbar med tavlorna. Hade dessa misstag sket från min avdelning hade jag minst sagt varit missnöjd med både mig själv och mina anställda.

Flow gillar detta.
  5. Deras verk som sitter i 5711 och 5167 har väl ett 'known issue' med att datumet fastnar...

6. Flow
    Trådstartare

Flow Bonde

Nu när du säger det så har jag för mig att jag läst något liknande. Varför fortsätter dom sälja den modellen med dessa problem? Är dom så säkra på att folk fortsätter vara lojala till dem även så dom har sina problem med klockorna?

7. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Så länge Patek håller vid sina garantier är det väl ok? Det är mycket manuellt arbete med dessa klockor och de lär ha högre felfrekvens än större tillverkare. Gör liknelse med bilbranschen, Ferrari är inte direkt ansedda som pålitliga om man jämför med massproducerade bilmärken.

watchesarefun, Patric Aronsson och Flow gillar detta.
  8. Flow
    Trådstartare

Flow Bonde

Ligger en poäng i det du säger. Men som i detta fallet så fick han betala för omkostnaderna? Eller misstolkade jag allt?

9. par

par Friends of KS

Finns tyvärr en hel drös av trådar som uppkommit bara sista tiden, riktigt tråkigt. Dessutom har PP hanterat problemen på ett dåligt sätt...

10. joca

joca Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Inte okej enligt mig :/

11. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Var det inte så att @Spencer66s fru tyckte att Patek var skitklockor? :D

Tomas Eriksson gillar detta.
  12. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Det stämmer och jag håller med.

eshmootie, Jolly, Denke och 1 annan gillar detta.
  13. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Var väl också pga datumväxlingen där, eller hur var det?

eshmootie gillar detta.
  14. Spencer

Japp

Apansson gillar detta.
  15. P-A

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
  16. klockodile

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Gött, nu slipper jag köpa en Patek :D
    Tack!

wojtecki gillar detta.
  17. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Jag håller mig till AP då!

Senast ändrad: 20 september 2015
  18. nissehult

nissehult Friends of KS

Det är väl förväl att det bara är QC-problem med tavlorna (som en lekman kan se) och inte urverken...

Att en klocka har ett fel är ok om det hanteras bra. Att få tillbaka en sådan klocka med nytt (uppenbart) fel är inte försvarbart. Det borde finnas en extra koll innan en klocka skickas tillbaka.

19. Spencer

Nej, det har haft problem med sina 324 verk också.

20. par

par Friends of KS

Vad jag hört är alla nyare 324 åtgärdade från stick date så nu är det nog lugnt. Men visst har många haft lite strul. Med tanke på hur många olika verk de tillverkar så har jag aldrig hört om problem med annat än 324.

21. nissehult

nissehult Friends of KS

Att ha ett specifikt problem med ett verk är ett produktions-/designproblem som kanske först visar sig med "större" produktion och kan justeras med tiden. Att tappa bort en minutmarkering är ett slarvfel som inte får finnas på en Patek som lämnar verkstaden. Jag hoppas inte verken kan ha liknande slarvfel - förhoppningsvis sitter det mer seniora medarbetare på urverksverkstaden.

Flow och par gillar detta.
  22. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Helt rätt.
    Alla driftsproblem finner man inte under test och i många fall händer det när varan är släppt till produktion. Det viktiga i den frågan är hur man bemöter set och fixar till det.

Men som du säger, slarvfel får inte existera!
    Och sedan 2 gånger i rad dessutom...

nissehult gillar detta.
  23. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
  24. dräpdrulle

dräpdrulle Stadsbo

25. dräpdrulle

dräpdrulle Stadsbo

Är på eventuell jakt efter en 5711 och det är lite läskigt med alla dessa historier man hittar om pateks service. Detta nyligen från en polering som gick snett: http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=495140
    Kan folk som har haft att göra med deras kundservice kommentera?

26. Philippe Stern

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    Min 5167 sackade i en position. Skickade klockan till PP HQ. De fixade problemet, bytte en rad delar och allt blev perfekt nu.

eshmootie och dräpdrulle gillar detta.
  27. Whedda

Whedda Präst

Är det något företag som har notoriskt struliga verk så är det väl AP. Aldrig haft mer problem med någon tillverkare än jag haft med dem. Min nuvarande 15202 har varit undantaget som bekräftar regeln.

Måste väl vara JLC-verket inuti...

yonsson, David Eriksson, flugan och 2 andra gillar detta.
  28. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    you-the-joke-missed-you-flew-flies-over-you-arrow.jpg

Tomas Eriksson gillar detta.
  29. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
  30. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Min 2 veckor gamla JLC hade ej fungerande kronograffunktion samt gick +8spd
    > Full service = 4 månader.

Kommer hem med fiber på rehaulten
    > in igen = 1 månad.

Går kanon ett tag, därefter +12spd
    > in igen = 1 månad.

Så under ett års äga de var den alltså borta 50% av tiden. Kompensation? Förlängd garanti och ett serviceetui. :bored:

nissehult och KenKun gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield