• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek utan cert

Kan man inte köpa en box separat och be tillverkaren utfärda ett nytt certifikat mot rimlig betalning. Varför skulle avsaknaden av ett papper och en låda kosta 50 k ???

För att en hel del företag, då som Patek, helt enkelt inte gör detta. Endast ett enda certifikat utfärdas per klocka, utan undantag.
Gällande boxen så är det i teorin möjligt att leta upp en begagnad, då dessa inte är markerade med ref eller serie vad jag minns (möjligt att detta ändrats!) och det är på så vis omöjligt för köparen att veta.
 

par

Patek
2-Faktor
För att en hel del företag, då som Patek, helt enkelt inte gör detta. Endast ett enda certifikat utfärdas per klocka, utan undantag.
Gällande boxen så är det i teorin möjligt att leta upp en begagnad, då dessa inte är markerade med ref eller serie vad jag minns (möjligt att detta ändrats!) och det är på så vis omöjligt för köparen att veta.
Vad jag vet så gör väll ingen ett nytt cert?
 

Sond

Patek
Även om det påtalats kan det vara bra att återupprepa att Cert o Box inte alls sparas av alla. Dessutom kan de försvinna av legitima orsaker. På en PP bör det dock leda till ökat vaksamhet från köparens sida.
 
Hej,

Jag har ev. en Nautilus på gång som saknar cert. Vad tycker församlingen ett rimligt prisavdrag är jämfört med en i övrigt identisk där certet finns med?

Henkan
Jag tycker avdrag på 10-20% är rimligt allt annat lika. Det är vad jag själv skulle kunna tänka mig att köpa för om cert saknades.

Men jag är nog mindre knusslig med sånt än många andra vad det verkar.:)

/gustav
 

keks

Omega
när det gäller Patek så tycker jag 14 till 22 procent rabatt utan cert är rimligt förutsatt att man litar på säljaren och tror på att klockans ursprung är legitim. Det finns många anledningar till att ett cert inte kommer med, till exempel kan klockan kan varit en gåva (till exempel från en älskare/älskarinna som vill förbli anonym) eller kan det vara så att säljaren är känd personlighet (t.ex om Ibrahimovic, DiCaprio eller Sarkozy står på certet vilka samtilga äger eller ägt Pateks). Allt har ett pris och mycket för vissa är inget för andra. För mindre starka klockmärken hade jag satt en lite större rabatt vid köp utan cert.
 
Givet att klockan inte är inblandad i någon olaglig gärning, går som den ska och i fint skick. Ja då får du den såld för 150k snabbare än du kan säga patek om du tröttnar. Folk skulle däremot garanterat tveka för att det är så billigt :)

Finns massor med anledningar till att en klocka kan sakna box och papper. Både legitima och mindre legitima. Dyker upp rolex och ap hela tiden utan papper som är legitima, under 10 år gamla, varför skulle det vara skillnad på patek? Många är inte särskilt sugna på att ha sitt namn på ett cert som cirkulerar ute i världen... Särskilt inte om ditt namn är välkänt eller så pass ovanligt att man kan hitta din adress...

Har varit med om att folk inte ens tar med sig boxar och cert vid köp. Tom i Sverige...
 

llindberg

Breitling
Givet att klockan inte är inblandad i någon olaglig gärning, går som den ska och i fint skick. Ja då får du den såld för 150k snabbare än du kan säga patek om du tröttnar. Folk skulle däremot garanterat tveka för att det är så billigt :)

Finns massor med anledningar till att en klocka kan sakna box och papper. Både legitima och mindre legitima. Dyker upp rolex och ap hela tiden utan papper som är legitima, under 10 år gamla, varför skulle det vara skillnad på patek? Många är inte särskilt sugna på att ha sitt namn på ett cert som cirkulerar ute i världen... Särskilt inte om ditt namn är välkänt eller så pass ovanligt att man kan hitta din adress...

Har varit med om att folk inte ens tar med sig boxar och cert vid köp. Tom i Sverige...

Får nog hålla med här. Har sett folk lämna boxar och cert i butiken och ta klockan direkt på armen. Så länge du känner dig trygg med att det inte är något lurt med hur säljaren fått klockan i sin ägo skulle jag ändå tänka mig att köpa klockan. Men något avdrag på priset tycker jag är rimligt och som folk här säger bör det väl ligga mellan 10-20%.
 
Topp