• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patinera brons/mässing

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Upptäckte att jag hade ett ägg med bäst före datum för en vecka sen i kylen. Tänkte precis slänga det när jag kom på att jag länge har funderat på att patinera min Magrette Bronze (som trots namnet är i mässing) med äggmetoden.

Två bilder (klicka på bilderna för rejäla förstoringar) före exprimentet:
QkBQMQG.jpg

TFJNqVE.jpg

Metoden går helt enkelt ut på att lägga ett (krossat) hårdkokt ägg i en påse tillsammans med klockan.
Som vanligt kanske jag skulle ha läst på ordentligt innan.:banghead:
Gjorde två misstag insåg jag i efterhand (när jag läste på), dels att jag lät ägget svalna något innan jag la det i påsen, dels att en del äggula hamnade på klockan (misstänker att det är det som lett till en del väldigt mörka partier).

Efter(c:a 5 timmar):
bk3qI9N.jpg

oUurpBm.jpg

Resultatet blev en mycket ojämn patinering som ser ut som, ja, en klocka som legat och ruttnat i ett halvsekel? Ska ta och köra med denna några dagar för att se om denna look fungerar. Kan inte riktigt bestämma mig om den är :cool: eller :facepalm:?
Tur att det ska vara lätt att återställa till originalskick.:)
Funderar på att beställa Patina Gel Liver of Sulphur. Har läst på att detta ska vara en mycket effektivare metod att få ordentlig patinering. Se t ex http://forums.watchuseek.com/f74/patina-process-explained-step-step-912027.html#post6739998.
 

john b

Rolex
Kul grej, visste inte om detta med brons. Är du sugen på att även baka tavlan i ugnen? Alt patinera den med soja för att få ihop det?
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Kul grej, visste inte om detta med brons. Är du sugen på att även baka tavlan i ugnen? Alt patinera den med soja för att få ihop det?
Nja, har inte riktigt funderat i de banorna. Problemet är ju att det är en irreversibel process. När det gäller boetten är det bara att återställa om man misslyckas eller tröttnar på patineringen.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Ett tips är att också torka av klockan ordentligt innan för att minska risken för ojämnheter. Och lägg det krossade äget bredvid ;) Gjorde detta med min magrette och fick ett närmast svart resultat efter ett halvt dygn. Patinan försvinner dock sakta efter ett tag.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Ett tips är att också torka av klockan ordentligt innan för att minska risken för ojämnheter. Och lägg det krossade äget bredvid ;) Gjorde detta med min magrette och fick ett närmast svart resultat efter ett halvt dygn. Patinan försvinner dock sakta efter ett tag.
Ja, jag skulle nog ha rengjort den lite bättre före. Ägget la jag bredvid men tog nog i lite för mycket när jag krossade ägget.
Du har inga bilder på hur din patinering såg ut?
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Med lite citronsaft på en tygbit går det att justera patinan en hel del, bara att gnugga lite där du tycker att det har "tagit" för mycket :)
 
Upptäckte att jag hade ett ägg med bäst före datum för en vecka sen i kylen. Tänkte precis slänga det när jag kom på att jag länge har funderat på att patinera min Magrette Bronze (som trots namnet är i mässing) med äggmetoden.

Två bilder (klicka på bilderna för rejäla förstoringar) före exprimentet:
QkBQMQG.jpg

TFJNqVE.jpg

Metoden går helt enkelt ut på att lägga ett (krossat) hårdkokt ägg i en påse tillsammans med klockan.
Som vanligt kanske jag skulle ha läst på ordentligt innan.:banghead:
Gjorde två misstag insåg jag i efterhand (när jag läste på), dels att jag lät ägget svalna något innan jag la det i påsen, dels att en del äggula hamnade på klockan (misstänker att det är det som lett till en del väldigt mörka partier).

Efter(c:a 5 timmar):
bk3qI9N.jpg

oUurpBm.jpg

Resultatet blev en mycket ojämn patinering som ser ut som, ja, en klocka som legat och ruttnat i ett halvsekel? Ska ta och köra med denna några dagar för att se om denna look fungerar. Kan inte riktigt bestämma mig om den är :cool: eller :facepalm:?
Tur att det ska vara lätt att återställa till originalskick.:)
Funderar på att beställa Patina Gel Liver of Sulphur. Har läst på att detta ska vara en mycket effektivare metod att få ordentlig patinering. Se t ex http://forums.watchuseek.com/f74/patina-process-explained-step-step-912027.html#post6739998.
Är det svavlet i ägget som orsakar "missfärgningen"?
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Undrar om det går att missfärga kronan genom att värma den. Har gjort det med ett spänne i rostfritt och det blev ganska bronsaktigt.
Blir till att byta packning efteråt isf...
Nog bäst att plocka bort kronan helt och hållet först. ;)
Skulle nog bli bra! Ligger dock långt över min kompetens.

Har nu beställt http://www.ebay.com/itm/Stabilized-Liver-Of-Sulfur-Patina-Oxidation-Gel-2-Oz-/371012861731?
Ska experimentera lite med den så fort jag får hem det.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Uppdatering. En månad efter äggbehandling såg det ut så här:
pQSNxsT.jpg


Har nu lagt klockan i detta 20 minuter.
il_340x270.301355725.jpg


Resultatet. Blev en lite rödare effekt av denna behandling. Bilderna är inte riktig rättvisande. Tänk något ljusare och något rödare. Tycker att det ser riktig snyggt ut:). Nu får jag se om denna behandling håller i sig längre än äggvarianten.
uLV5ALk.jpg
whq9eLR.jpg
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Märker du av att klockan för nån slags naturlig patina? Jag tyckte själv att min inte hade förändrats nämnvärt efter 2 år.

Bara haft den sedan i onsdags så endast någon lite prick här och var samt kronan som fått lite patina. Det svenska klimatet är väll sådär för naturlig snabb patina, fukt samt saltvatten kan nog snabba på så får beställa en utlandsresa hehe

Det får ta den tid det tar tänker jag, går det alldeles för långsamt får en testa äggmetoden. Tyckte dock det var svårt få bra resultat på min senaste "brass" innan denna från Armida i form av en A8:a. Var lättare patinera magrettens boett bra, slät bezel samt lättare komma åt att torka den ren innan gav jämnt resultat. Lite småsugen beställa en maranez layan med brun tavla vid löning om de finns kvar att leka lite mer med patinan på.

image.jpg
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Bara haft den sedan i onsdags så endast någon lite prick här och var samt kronan som fått lite patina. Det svenska klimatet är väll sådär för naturlig snabb patina, fukt samt saltvatten kan nog snabba på så får beställa en utlandsresa hehe

Det får ta den tid det tar tänker jag, går det alldeles för långsamt får en testa äggmetoden. Tyckte dock det var svårt få bra resultat på min senaste "brass" innan denna från Armida i form av en A8:a. Var lättare patinera magrettens boett bra, slät bezel samt lättare komma åt att torka den ren innan gav jämnt resultat. Lite småsugen beställa en maranez layan med brun tavla vid löning om de finns kvar att leka lite mer med patinan på.

image.jpg
Ja, det var ju inte så lång tid du hade haft den. Den var riktigt snygg. Hoppas du får till en riktigt fin patina.
 
Topp