• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patinera brons/mässing

plattfot

Rolex

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag testade - både att värmebehandla (hittar ingen bild), men även PVD-behandla kronan.
Magrette skickade totalt fyra extrakronor till mig, kostnadsfritt. Mycket, mycket tillmötesgående.
Klockan sedan länge såld.
Fan vad snyggt det blev. Gjorde du PVD-behandlingen själv? Antar att åtgången på kronor var vid värmebehandlingen?
 

plattfot

Rolex
Fan vad snyggt det blev. Gjorde du PVD-behandlingen själv? Antar att åtgången på kronor var vid värmebehandlingen?


Skickade kronan till Micromy i Täby.
De PVD-behandlade kronan och postade tillbaka den. Tyvärr försvann den i postgången och jag skickade en ny krona till dem. Denna gång åkte jag över med kronan för att sedan hämta den när de var klara. De kan få fram en hel del olika kulörer i behandlingen.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Skickade kronan till Micromy i Täby.
De PVD-behandlade kronan och postade tillbaka den. Tyvärr försvann den i postgången och jag skickade en ny krona till dem. Denna gång åkte jag över med kronan för att sedan hämta den när de var klara. De kan få fram en hel del olika kulörer i behandlingen.
Kanske nåt att satsa på. Höjde helhetsintrycket ordentligt. Vad gick det loss på?
 

Tangiye

Omega
Upptäckte att jag hade ett ägg med bäst före datum för en vecka sen i kylen. Tänkte precis slänga det när jag kom på att jag länge har funderat på att patinera min Magrette Bronze (som trots namnet är i mässing) med äggmetoden.

Två bilder (klicka på bilderna för rejäla förstoringar) före exprimentet:
QkBQMQG.jpg

TFJNqVE.jpg

Metoden går helt enkelt ut på att lägga ett (krossat) hårdkokt ägg i en påse tillsammans med klockan.
Som vanligt kanske jag skulle ha läst på ordentligt innan.:banghead:
Gjorde två misstag insåg jag i efterhand (när jag läste på), dels att jag lät ägget svalna något innan jag la det i påsen, dels att en del äggula hamnade på klockan (misstänker att det är det som lett till en del väldigt mörka partier).

Efter(c:a 5 timmar):
bk3qI9N.jpg

oUurpBm.jpg

Resultatet blev en mycket ojämn patinering som ser ut som, ja, en klocka som legat och ruttnat i ett halvsekel? Ska ta och köra med denna några dagar för att se om denna look fungerar. Kan inte riktigt bestämma mig om den är :cool: eller :facepalm:?
Tur att det ska vara lätt att återställa till originalskick.:)
Funderar på att beställa Patina Gel Liver of Sulphur. Har läst på att detta ska vara en mycket effektivare metod att få ordentlig patinering. Se t ex http://forums.watchuseek.com/f74/patina-process-explained-step-step-912027.html#post6739998.

Mat Tina....;)
 

Gurgel

Cartier
Vad är skillnaden på brons och mässing när vi kommer till patinering? Att metallerna består av olika mkt zink/koppar etc är ju lätt att googla sig till. Men hur patineringen sker är mindre lätt att googla sig till. Jag har en i mässing men är sugen på en i brons. Om jag vill ha den ena möglig (skeppsvrak-möglig) och den andra blänkande. Vilken får äggbehandling och vilken kommer lukta citron?
 

Ekstrand

Cartier
Hällde lite balsamico + typ en matsked salt ner i botten av ett glas och la sen klockan över vätskan i glaset. På med lite glapack så att ingen kondens åkte ut sen ställde jag glaset över lite värme. Lät stå i 2 timmar sen, resultat:
20160316_164844.jpg

20160316_164808.jpg


Edit: Bild för att jämföra med dagen innan:
20160315_121523.jpg
 
Senast ändrad:

Essen

Omega
Vad är skillnaden på brons och mässing när vi kommer till patinering? Att metallerna består av olika mkt zink/koppar etc är ju lätt att googla sig till. Men hur patineringen sker är mindre lätt att googla sig till. Jag har en i mässing men är sugen på en i brons. Om jag vill ha den ena möglig (skeppsvrak-möglig) och den andra blänkande. Vilken får äggbehandling och vilken kommer lukta citron?

Jag skulle satsa på att polera den i mässing! Blänker som bara den Å köra på mögelbrons, kommer bli fint!
Själv tycker jag patinan på brons är mycket snyggare än den blir på mässing... Imho:)
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Hittade mer ägg med utgånget datum i kylen. Nu vet jag att jag kan äta äggen trots detta. Men varför äta äggen när jag kan leka med klockan.:D
Det verkar som patinan bleknar efter ett tag så det var dags för ytterligare en omgång!
Resultatet:
DSC_0639.jpg
DSC_0645.jpg
DSC_0649t.jpg

Denna sköna dinka återfinns sedan en längre tid i min samling.
Den är min följeslagare ute i strid. :)
Patineringen håller sig bra, men den får också stå ut med massor. Lite gröna lagringar vid bandhorn och krona.
IMG_1649.PNG
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Denna sköna dinka återfinns sedan en längre tid i min samling.
Den är min följeslagare ute i strid. :)
Patineringen håller sig bra, men den får också stå ut med massor. Lite gröna lagringar vid bandhorn och krona.
img_1649-png.442974
Härligt att se! Lite grönt är skönt.:)
(Är nog den klocka jag saknar mest av de jag har sålt...)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Hällde lite balsamico + typ en matsked salt ner i botten av ett glas och la sen klockan över vätskan i glaset. På med lite glapack så att ingen kondens åkte ut sen ställde jag glaset över lite värme. Lät stå i 2 timmar sen, resultat:
20160316_164844-jpg.280851

Edit: Bild för att jämföra med dagen innan:
20160315_121523.jpg
Lite sen respons...men f-n vad bra grönhet (mögelkänsla!) du fick!:)
Nästa bronsare/mässingsklocka ska jag absolut testa detta!
 

AndersSv

Omega
Hallå i tråden!

Har kollat massa guider nu om hur man ska återställa bronset till sitt glansiga fornstora dagar, men är det någon här som faktiskt provat och rekomenderar någon av metoderna? Har precis köpt en oris big crown i brons som är nått år gammal, vill prova att få fram den lite roséaktiga glansiga känslan.

Allt gott! // Anders
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Hallå i tråden!

Har kollat massa guider nu om hur man ska återställa bronset till sitt glansiga fornstora dagar, men är det någon här som faktiskt provat och rekomenderar någon av metoderna? Har precis köpt en oris big crown i brons som är nått år gammal, vill prova att få fram den lite roséaktiga glansiga känslan.

Allt gott! // Anders

Jag har kört med citron och bubbelvatten/valfri kolsyrad läsk.
Fungerat bra på min Oris.
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Började med att tvätta den med tandborste och tvål, sen fick den bada i citron/bubbelvattnet i typ en halvtimme.
Sedan borstade jag rent den igen, sköljde och torkade av.
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Tror dock att det blev bättre om du använder någon form av läsk istället för bubbelvatten, det hade iaf bättre effekt på min klocka.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Denna bump väckte sköna minnen!🙂
Blev ju naturligtvis så att jag var "tvungen" att testa en äggattack på min enda nuvarande bronsklocka!
Återkommer med resultatet!
20230110_163129.jpg
 
  • Like
Reactions: Clq
Topp