• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patinera zulu på autentiskt vis (hoppas jag)

l.smallbone

Cartier
2-Faktor
Har planerat att köra 5 ringars zulu till min blåa Tudor sub i sommar (iaf när det passar sig) men det är så trist att kränga på ett stelt glänsande band när man vill känna sig som en halvskum sjöbuse/skin diver när man är ute på havet. Då får man ju göra något åt det, klorin, råttgift och handgranater i all ära men min plan är att ge mina band en autentisk patina. Hur gör man då det?

Försökskaninerna: (struntade dock i det blå natot då jag inte kommer använda det ändå)
image.jpg


Lite sandpapprande för att förbereda dem på vad som komma skall:
image.jpg


För att maximera resultatet så spänner jag banden runt en sten så de bokstavligt talat kan stötas och blötas:
image.jpg


Ner med det i lämplig behållare som tillåter bra flöde:
image.jpg


..och så fyller jag på med mindre sten som kan götta runt lite i nätet och förhoppningsvis bidra till slitaget:
image.jpg



image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg
 

l.smallbone

Cartier
2-Faktor
Var inte medveten om att man bara kunde ändra i tråden de första tio minuterna.. därför saknas det lite bildtexter:banghead:

MEN.. jag fick hur som helst leta upp lite gammal tamp i hamnen då jag underskattat djupet en del. Nu ligger iaf nätet med sten och zulun på havets botten (ca 10 meter) och ska väl göra så ett par veckor. sen får vi se om det ligger kvar.
Now we play the waiting game.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Men på botten blir det väl inte så mycket mekanisk nötning? Vore det inte bättre att hängda den på en meters djup mot en bergssidan i kanten av en vältrafikerad led?
 

l.smallbone

Cartier
2-Faktor
Men på botten blir det väl inte så mycket mekanisk nötning? Vore det inte bättre att hängda den på en meters djup mot en bergssidan i kanten av en vältrafikerad led?

Eftersom den sitter på en pontonbrygga så är tanken att den ska dras fram och tillbaka eller upp och ner i takt med att bryggan gungar och vattenståndet ändras. Din ide låter iof ännu bättre. Problemet är bara att jag inte fått i båten än..
 

gurta_g

Cartier
Underbart med folk som har energin till att slita in banden till den där "perfekta" patinan! Återkom gärna med ditt resultat :)
 

l.smallbone

Cartier
2-Faktor
då så..

mitt tålamod tröt lite så jag beslöt mig för att plocka upp banden lite tidigare än planerat.
image.jpg


nätet höll som tur var och banden hade lockat till sig några åskådare.

det har diskuterats lite huruvida det skulle bli någon mekanisk nötning där nere på havsbotten och jag kan säga att den är obefintlig. det måste åtgärdas! en första åtgärd blir att spänna banden bakom mopeden under den korta turen upp till huset.
image.jpg


dags för inspektion.

banden är leriga. det är väl i stort sett det som hänt. lite uppluckrade och extremt mjuka vilket är trevligt.
image.jpg


lite tvätt i saltvatten för att få en bättre bild av hur de har klarat sig (utan att tvätta ur saltet som är viktigt för nästa del av processen)

image.jpg


ringarna hade också klarat sig alldeles för bra så jag gick loss med lite sandpapper (som senare visade sig vara gammal skateboard griptape) och så lade jag banden med ringarna neråt i gruset och hamrade på ett tag. det blev riktigt bra då ringarna både fick lite sköna hack och repor men även böjde sig lite lagom mycket. ser ruffigt ut!

före..
image.jpg


..och efter
image.jpg


ner med banden i saltvattnet igen så ringarna blir riktigt marinerade i saltvatten (jag hoppas på lite rost) sen upp på taket för vad jag hoppas ska bli någon eller några veckors solljus.
image.jpg


image.jpg


och så väntar vi igen..
image.jpg
 

l.smallbone

Cartier
2-Faktor
Legendariskt bra!

Men samma fråga som jag jade i wundlander s tråd... har du en bättre hälft? Och om ja, hur ser hon på dessa fanstyg? Är det mer åt hållet att hon gett upp och låter dig hållas, eller sitter hon i rummet bredvid och ringer taxi till närmsta psykhem? :D

Det har jag, men jag kan väl ärligt säga att hon nog inte har riktigt koll på vad jag gör och varför. Däremot så har hon börjat intressera sig lite för riktiga klockor så planen är att uppgradera hennes handled från Michael Kors till någon härlig dykare på 25års dagen (det ger mig lagom med tid att fixa finansieringen också:) ) Jag är rädd att jag inte får behålla min Tudor Sub annars då jag har sett henne prova den i smyg alldeles för ofta..
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Det har jag, men jag kan väl ärligt säga att hon nog inte har riktigt koll på vad jag gör och varför. Däremot så har hon börjat intressera sig lite för riktiga klockor så planen är att uppgradera hennes handled från Michael Kors till någon härlig dykare på 25års dagen (det ger mig lagom med tid att fixa finansieringen också:) ) Jag är rädd att jag inte får behålla min Tudor Sub annars då jag har sett henne prova den i smyg alldeles för ofta..

Du får fixa en illa kvickt innan din tudor ryker:D
 
Topp