• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patinerade armband!

easy rider

Brüno
2-Faktor
Jag önskar att jag var så cool och ointresserad att jag bara kunde använda ett armband till klockan. Nu är det ju tyvärr inte så, utan armbanden byts nästan i samma takt som kalsongerna. Detta gör ju att det uppstår problem - Att inte kunna patinera sina egna armband med hjälp av simpelt användande och tid.

Så, ge mig era snyggast patinerade armband, Nato, läder whatever!

Denna nyckelringsläderbit (?) var naturfärgad för 3-4 år sedan, så visst går det. Kanske ska lägga klockan i fickan? :)
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1359883976.575615.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1359883976.575615.jpg
    104.4 KB · Visningar: 917
  • Like
Reactions: Wi

jabla

Sarlacc
Samma sak för mig, jag skiftar runt ofta så det blir inte mycket handledstid för varje band.
Här är ett Hirsch liberty som var honungsfärgat för 1 1/2 år sedan.
Det enda jag gjort med det är att smörja in med minkolja.
 

Bilagor

  • 16700_13.jpg
    16700_13.jpg
    129.1 KB · Visningar: 864

_jonte

Patek
Gillar nya och fräscha läderarmband oavsett klocka. När det börjar bli "patinerat" är det dags att byta. Men smaken är ju delad! :)
 

Wi

NLA
2-Faktor
LongCon skrev:
Du kan ju alltid slänga ihop ett eget band av patinerat läder. Här ett jag gjorde av ett gammalt skärp:

IMAG1759.jpg

Riktigt fin kombo, fick mig att börja göra ett liknande band, bild kmr sen =)
Btw, är din rolle fixad?
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Man tackar!

Nej inte fixad än. Tänkte lämna in den när jag har vägarna förbi Rob den 7:e. När den är klar kommer jag förmodligen sova med den de första nätterna. Saknar den så där den ligger på skänken med kronan utdragen.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Snyggt! Jag knåpar ju ihop en del egna band jag också =)
Det jag vill åt är den där sköna slitningen som uppstår på ett band efter år av användning, men det är svårt när jag lider av bandbytarmani. Har satt på ett sandfärgat zulu på nyckelknippan. Jag tänkte ha det där i ett par månader för att se vad som händer :)
 
  • Like
Reactions: Wi

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
easy rider skrev:
Snyggt! Jag knåpar ju ihop en del egna band jag också =)
Det jag vill åt är den där sköna slitningen som uppstår på ett band efter år av användning, men det är svårt när jag lider av bandbytarmani. Har satt på ett sandfärgat zulu på nyckelknippan. Jag tänkte ha det där i ett par månader för att se vad som händer :)
Gör det någon mm bredare vid infästning och spänne, och tryck på, sen hoppar du in i duschen, eller blöter ner det på annat sätt. Krymper lite då det torkar, men patinan kommer snabbt.
 

Wi

NLA
2-Faktor
LongCon skrev:
Man tackar!

Nej inte fixad än. Tänkte lämna in den när jag har vägarna förbi Rob den 7:e. När den är klar kommer jag förmodligen sova med den de första nätterna. Saknar den så där den ligger på skänken med kronan utdragen.

Mycket förståeligt..Hoppas det går bra och är billigt fixat
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Härligt! De där naturfärgade blir riktigt snygga med tiden.

Ett zulu som fått en omgång av slippapper och klorin ;)
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1359970087.275103.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1359970087.275103.jpg
    97.7 KB · Visningar: 651
  • Like
Reactions: Wi

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
_jonte skrev:
Gillar nya och fräscha läderarmband oavsett klocka. När det börjar bli "patinerat" är det dags att byta. Men smaken är ju delad! :)

Jag gillar också fräscha band, men det är väl lite kvalitetsfråga också. Band av sämre kvalitet känns snarare ofräscha än patinerade efter tag, medans riktigt bra band av hög kvalitet bara vinner på att patineras...lite som väskor... :cool:
 

_jonte

Patek
Re: Sv: Patinerade armband!

Denke skrev:
_jonte skrev:
Gillar nya och fräscha läderarmband oavsett klocka. När det börjar bli "patinerat" är det dags att byta. Men smaken är ju delad! :)

Jag gillar också fräscha band, men det är väl lite kvalitetsfråga också. Band av sämre kvalitet känns snarare ofräscha än patinerade efter tag, medans riktigt bra band av hög kvalitet bara vinner på att patineras...lite som väskor... :cool:
Absolut! Har du helt rätt i. Exemplen ovan är väl snarare vintage'ifiering mer än äkta patina. Hårfin gräns mellan sunk och patina på just armband.
 

Johanw

Cartier
Jag började med ett lågbudgetband för 12£:

no0302_zpsd5e149d0.jpg


Slippapper, scotch Brite, i en mugg kaffe, i ett glas med tvättmedel. Leather Balm. Ett par omgångar i vatten. Efter krympning en rejäl omgång med hammar för att uppnå rätt bredd. Helt OK för ett första försök.

IMG_0154_zps4096f271.jpg
IMG_0157.jpg


Är lite "torr" men varje gång jag smörjer den med leather balm så tycker jag den blir för mörk och kör en ny omgång slipning. Så nu får den vara.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Johanw skrev:
Jag började med ett lågbudgetband för 12£:

no0302_zpsd5e149d0.jpg


Slippapper, scotch Brite, i en mugg kaffe, i ett glas med tvättmedel. Leather Balm. Ett par omgångar i vatten. Efter krympning en rejäl omgång med hammar för att uppnå rätt bredd. Helt OK för ett första försök.

IMG_0154_zps4096f271.jpg
IMG_0157.jpg


Är lite "torr" men varje gång jag smörjer den med leather balm så tycker jag den blir för mörk och kör en ny omgång slipning. Så nu får den vara.

Snyggt!
 

jabla

Sarlacc
Johanw skrev:
Jag började med ett lågbudgetband för 12£:

Slippapper, scotch Brite, i en mugg kaffe, i ett glas med tvättmedel. Leather Balm. Ett par omgångar i vatten. Efter krympning en rejäl omgång med hammar för att uppnå rätt bredd. Helt OK för ett första försök.

Är lite "torr" men varje gång jag smörjer den med leather balm så tycker jag den blir för mörk och kör en ny omgång slipning. Så nu får den vara.

Snyggt jobbat, kanske skulle in under "Hemslöjd, modd och fix" :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
jabla skrev:
Johanw skrev:
Jag började med ett lågbudgetband för 12£:

Slippapper, scotch Brite, i en mugg kaffe, i ett glas med tvättmedel. Leather Balm. Ett par omgångar i vatten. Efter krympning en rejäl omgång med hammar för att uppnå rätt bredd. Helt OK för ett första försök.

Är lite "torr" men varje gång jag smörjer den med leather balm så tycker jag den blir för mörk och kör en ny omgång slipning. Så nu får den vara.

Snyggt jobbat, kanske skulle in under "Hemslöjd, modd och fix" :)

Ja, faktiskt. Antingen om Johanw själ lägger sitt inlägg som en tråd eller så kan jag fixa det. Måste testa det där själv förresten...
 
C

Crowolf

Guest
Johanw skrev:
Jag började med ett lågbudgetband för 12£:

no0302_zpsd5e149d0.jpg


Slippapper, scotch Brite, i en mugg kaffe, i ett glas med tvättmedel. Leather Balm. Ett par omgångar i vatten. Efter krympning en rejäl omgång med hammar för att uppnå rätt bredd. Helt OK för ett första försök.

IMG_0154_zps4096f271.jpg
IMG_0157.jpg


Är lite "torr" men varje gång jag smörjer den med leather balm så tycker jag den blir för mörk och kör en ny omgång slipning. Så nu får den vara.

Supersnyggt jobbat!
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Har nog haft denna rem i 5 år +, riktigt nice tycker jag. Ända problemet är att ena sida???? Börjar lukta hängräv efter nån vecka. Då lägger jag in armbandet i frysen.....brukar glömma bort det.....och blir barnsligt glad när jag hittar det igen några veckor senare rotandes efter fiskpinnar......så börjar det om igen....

image.jpg
 
Senast ändrad:
Topp