• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

paypal eller paypal?!

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
hej

vill köpa en klocka och säljaren vill helst att jag ska betala till hans egna paypal konto! är det säkert eller är det bättre att köra detta via ebay? kan jag ha rätt att få tillbaka pengarna om han nu skulle lura mig? han har rätt bra feedback 100%!

hjälp!

/MrMyagi
 

calzone

Vacheron
Du har inget att vara orolig för paypal skyddar köparen, Du får givetvis tillbaks pengarna om det skulle gå galet. Kör på ;)
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
nu är jag ännu mer kluven hahah, vem av er har rätt det vet jag inte! fan man vill ju gärna ha den klockan! men eftersom man inte vet så känns det dumt att överföra 1000 pund över paypal!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Paypal funkar ju drägligt om det är mindre belopp. Men räkna med avgift och rätt kass växelkurs.
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Det är en SMP jag är ute efter han har annonserat ut den för 1150 pund, efter många mail så tog han ner den till 1030 pund med frakt, jag skulle precis betala så ångrar han sig och säger överför 1030 till mig direkt på paypal, för att han inte vågar sälja till mig över ebay han tror väl att jag kommer lura honom på något sätt, jag har ingen aning hur britter tänker!
 

Toni

Omega
2-Faktor
mrMyagi skrev:
Det är en SMP jag är ute efter han har annonserat ut den för 1150 pund, efter många mail så tog han ner den till 1030 pund med frakt, jag skulle precis betala så ångrar han sig och säger överför 1030 till mig direkt på paypal, för att han inte vågar sälja till mig över ebay han tror väl att jag kommer lura honom på något sätt, jag har ingen aning hur britter tänker!

Det är nog för att slippa Ebays avgift!
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Toni skrev:
mrMyagi skrev:
Det är en SMP jag är ute efter han har annonserat ut den för 1150 pund, efter många mail så tog han ner den till 1030 pund med frakt, jag skulle precis betala så ångrar han sig och säger överför 1030 till mig direkt på paypal, för att han inte vågar sälja till mig över <a class="vglnk" title="Link added by VigLink" href="http://www.ebay.com" rel="nofollow"><span>ebay</span></a> han tror väl att jag kommer lura honom på något sätt, jag har ingen aning hur britter tänker!

Det är nog för att slippa Ebays avgift!

Och den är typ 100 kr så om du betalar denna avgift åt honom och kör via Ebay så har du i alla fall "Ebay protection plan" vilket garanterar dig pengarna tillbaka har jag för mig?

Lycka till!
 

max

Dancing Queen
Asplund skrev:
Och den är typ 100 kr så om du betalar denna avgift åt honom och kör via Ebay så har du i alla fall "Ebay protection plan" vilket garanterar dig pengarna tillbaka har jag för mig?

Lycka till!
Ebay tar 75 pund på ebay.co.uk för denna försäljning! För företag är det 10%.
Se här: privat: http://pages.ebay.co.uk/help/sell/fees.html
Företag: http://pages.ebay.co.uk/help/sell/businessfees.html
Så jag förstår att de helst kringgår den avgiften :)
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Borde jag betala honom? Vet någon ifall paypal också har protection? Om jag då betalar in det som goods och inte som gift!?
Han har bra feedback och till och det står även hela hans adress har sökt på google efter hans namn tydligen är han vd på ett företag i england! Allting känns rätt, vill bara veta ifall paypal har protection!
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Jobbar han som VD borde han ha råd att pröjsa avgiften.

Betala via EBAY om du är det minsta osäker.

Tycker det låter skumt att han tror att du ska lura honom.
 

max

Dancing Queen
Jo visst finns det lite skydd, men personligen skulle jag nog kolla upp namn och adress och sedan även en verifierbar telefon (fast telefon till tex kontor eller hem) att ringa till och se så att rätt person svarar.
Känns allt bra så skulle jag köra, lurad kan man bli överallt och man är aldrig 100% säker.
Köp säljaren, mer kan du inte göra i en distansaffär.

Scaramanga skrev:
Jobbar han som VD borde han ha råd att pröjsa avgiften.
...hoppas att du skämtar...

Ställ dig i hörnet!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du SKA betala med paypal VIA ebay om du köper en vara på ebay. Inget konstigt med det!
Han vill säkert att du ska skicka på något annat sätt, exempelvis via gift på paypal, men då kan du inte häva köper i efterhand, så du SKA betala VIA ebay. Allt annat är otänkbart om du köper via en annons på ebay.

Om du däremot hade köpt via en tråd på ett klockforum, så hade du kunnat skicka direkt till hans paypalkonto. Skivkar man som gift däremot, så har man ingen rätt till återköp.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Seikoman87 skrev:
Scaramanga skrev:
Jobbar han som VD borde han ha råd att pröjsa avgiften.

Betala via EBAY om du är det minsta osäker.

Tycker det låter skumt att han tror att du ska lura honom.


Ju rikare dom blir ju snålare blir dom :p

Det kan jag skriva under på :)

Men visst, långt ifrån all VDar är högavlönade och man får inte glömma att i UK strösslar man gärna med titlar.
 

max

Dancing Queen
yonsson skrev:
Du SKA betala med paypal VIA ebay om du köper en vara på ebay. Inget konstigt med det!
Han vill säkert att du ska skicka på något annat sätt, exempelvis via gift på paypal, men då kan du inte häva köper i efterhand, så du SKA betala VIA ebay. Allt annat är otänkbart om du köper via en annons på ebay.

Om du däremot hade köpt via en tråd på ett klockforum, så hade du kunnat skicka direkt till hans paypalkonto. Skivkar man som gift däremot, så har man ingen rätt till återköp.
Han hittade iof bara klockan där och gjorde dealen utanför ebay till ett lägre pris än utannonserat, är inte det precis samma sak som att köpa från ett forum eller hur menar du att det skiljer sig? Skall säljaren då ändra pris i annonsen och myagi köpa den därigenom eller hur skulle det gå till att betala ett lägre pris?
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Tack alla för era svar, han verkar vara osäker på att skicka intenational i ebay?! Undra varför? Är det för att jag kan säga att jag inte mottagit varan? Och då öppna en dispute?

Jag sa till honom att jag gärna betalar 100 pund extra om vi kan göra upp dealen via ebay, väntar på hans svar, han är trevlig säljaren har hans fulla namn etc.
Jag har letat efter allt efter en SMP som passar mig och det har kommit till ett desperat läge eftersom den är perfekt för mig med original kvittot från 98, och alla papper/box
jag ska vänta på hans svar så uppdaterar jag!!
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Nja, jag vet inte jag. Man kan ju ha synpunkter på att han har väldigt få omdömen senaste 12 månaderna.

Vill han sälja så får nog snällt acceptera paypal via Ebay, tycker jag.
 
Topp