• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ska klockan ha datumfönster vid klockan 6 ?


  • Totala väljare
    217

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag är ledsen men jag gillar inte klockan. Jag svarade ja på datumfrågan bara för att åtminstone något skulle hända på urtavlan, tiden är ju inte superlättläst utan index och sekundvisare.
 
Dali vibbar...
minnets_envishet.jpg
 
Klockan känns mer som en designacessoar utan index och därför tycker inte jag att datum ska till. Däremot hade det varit kul att se lite olika variationer av index på tavlan? Även då med datum...
Hursomhelst lycka till!
 

Lund

Cartier
Gillar den sådär. Tycker det saknas index och att den blir lite väl tom. Kan hända att den växer på en.

Lycka till iaf
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Inget datum. Jag håller även med @snoozarn om att det borde fungera lika bra med quartz eftersom sekundvisare saknas. Används den minskade kostnaden till att sänka priset och/eller gör tavlan mer spännande. Som det ser ut nu så ser den rätt platt ut och det finns risk att tavlan blir tråkig istället för avskalat elegant.
 
Tycker nog att den är helt ok, saknas dock något, tycker nog som dom andra skippa datum, är också lite fundersam på urverket utan sekundvisare.
Får lite Sarpaneva vibbar över boetten, nu är dom kaske inte direkt sparsmakade, misstänker att du inte hamnar i deras prisklass ;-)

upload_2016-9-14_11-0-45.jpeg
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Spontant känns det som ett damur men det kanske är den kundgrupp du fokuserar på?
Personligen gillar jag inte designen alls men lycka till! :)
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Jag gillar den! De flesta "nya" klockmärken som kommer har generisk design (eller ser ut som nåt lekt ihop efter en flaska absinth och några psylocobin-svampar). Den här har ett stilrent utseende men ändå en nyskapande design. Jag tycker datumfönster - om de inte skulle göras på något väldigt speciellt vis - skulle sabba designen.

Fråga: finns utrymme i er budget att modifiera urverken på något vis? Det skulle höja mitt intresse iaf...
 

Husse

Patek
Jag gillar designen, roligt med nån som tänker annorlunda från grunden!

Min puckade hjärna har dock jätteproblem med namnet. Läser PEDAL hela tiden! Förstår om det är svårt att göra något åt namnet nu. Jag har heller inget förslag till byte.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Caset är snyggt, visarna är snygga, initiativet är bra. Kan tycka att sekundvisaren saknas samt att lite struktur på tavlan skulle vara snyggt! Kronan kunde varit lite större också imo. Smart att köra en passaround, och kul med ett mekaniskt urverk av hyfsat hög rang och inte en 15 kronors miyotakvartsare för omväxlingens skull! :)
 

pedral

Omega
2-Faktor
IMG_0765.JPG
Pallar inte mer. En egen avdelning på forumet där alla kickstartare samlas vore önskvärt.
@Moorflax jag förstår din frustration över Kickstarter märken som vill tjäna en snabb hacka genom att använda sig av ord som "minimalism" och "luxury" när de bara gör innehåller skit.

Jag ska förklara varför jag väljer Kickstarter som plattform och varför jag frågar om tips här på KS.

1) jag har ingen arvsfond på miljoner som tillåter mig att bara kontakta Vaucher eller en annan "One stop shop" Med min design och säga "skapa detta och trycka det i folks ansikten"

2 ) jag har en verklig Passion för klockor och design, därför vill jag erbjuda världen ett annat alternativ än bara Sjöö Sandström (som enligt mig är det enda svenska klockmärket som är någorlunda respektabelt)

3) Vi som land saknar ett varumärke som kan positionera sig på entry-level segment för automatverk (tänk seiko, Citizen, Christopher Ward osv)
Jag har fått möjlighet att göra 33 klockor/färgutförande av samma tillverkare som hjälpt Sjöö Sandström ta fram sin Royal Capital kollektion för en runda 2,5-3 miljoner och det kapitalet har jag inte i dagsläget.
Så jag valde att ändra strategi och vill satsa på ett annat urverk men med samma "Swiss made" dignitet och går minst 15 gånger av volymen jag får med ETA/Selitta verk..

Så om du råkar ha 3 mille över som du vill investera och slippa Kickstarter tjatet får du gärna sponsra min vision och koncept.

Men din åsikt är lika viktig som alla andras, så jag undrar en sak: vad tycker du om klockan?

Jag bifogar en bild på lite facklitteratur jag har om klockor så att du förstår att jag FAKTISKT gör det här av passion för konsten och inte för pengarna.

Kram
 
Senast ändrad:
IMG_0765.JPG

@Moorflax jag förstår din frustration över Kickstarter märken som vill tjäna en snabb hacka genom att använda sig av ord som "minimalism" och "luxury" när de bara gör innehåller skit.

Jag ska förklara varför jag väljer Kickstarter som plattform och varför jag frågar om tips här på KS.

1) jag har ingen arvsfond på miljoner som tillåter mig att bara kontakta Vaucher eller en annan "One stop shop" Med min design och säga "skapa detta och trycka det i folks ansikten"

2 ) jag har en verklig Passion för klockor och design, därför vill jag erbjuda världen ett annat alternativ än bara Sjöö Sandström (som enligt mig är det enda svenska klockmärket som är någorlunda respektabelt)

3) Vi som land saknar ett varumärke som kan positionera sig på entry-level segment för automatverk (tänk seiko, Citizen, Christopher Ward osv)
Jag har fått möjlighet att göra 33 klockor/färgutförande av samma tillverkare som hjälpt Sjöö Sandström ta fram sin Royal Capital kollektion för en runda 2,5-3 miljoner och det kapitalet har jag inte i dagsläget.
Så jag valde att ändra strategi och vill satsa på ett annat urverk men med samma "Swiss made" dignitet och går minst 15 gånger av volymen jag får med ETA/Selitta verk..

Så om du råkar ha 3 mille över som du vill investera och slippa Kickstarter tjatet får du gärna sponsra min vision och koncept.

Men din åsikt är lika viktig som alla andras, så jag undrar en sak: vad tycker du om klockan?

Jag bifogar en bild på lite facklitteratur jag har om klockor så att du förstår att jag FAKTISKT gör det här av passion för konsten och inte för pengarna.

Kram
Blir nyfiken när du beskriver Sjöö Sandström som "någorlunda respektabelt". Slant du bara på tangenterna? Om inte får du gärna utveckla vad du menar.
 

Psykel

Patek
Designen ser helt okej ut egentligen. Men index och sekundvisare, kanske subsekund, och möjligtvis en signerad krona skulle den må bra av! Skippa datumet.
 

pedral

Omega
2-Faktor
Lite kul design, för en gångs skull. Nyskapande om inget annat. Tavlan ser lite död ut utan index bara.
@Nicbex tack för din feedback, det är den konstruktiva feedbacken jag lär mig mest v @Psykel @TomasBStockholm @Stroboman @Ruskprick @grodslukarenx kul att ni uppskattar designen. tanken var att ha två olika modeller, en med datum och en utan. men som det ser ut just nu kommer jag skippa det med datumfönster och addera index (endast timmar)

bör jag ha Lume på indexen eller ska jag skippa det vad tycker ni?


@JohnDoe entrylevel för mig var i citizen och seiko klass mellan 8-14K beorende på material. till boetten kommer variera mellan, stål, titan/aluminium och kolfiber beorende på färg.
det är just i det segmentet (efter DW eller MK) jag vill positionera mig tack vare vår världskända "less is more" designstil.
inspiratinen av designen kommer från Gerald Gentas desig som kom till liv i form av en Patek Nautilus och en Panerai/vacheron 1921. (brukar skämta med folk att de får en Pedral om de korsbefruktar en Patek och Panerai)
@Tarkovski det kommer att vara safirglas för hela slanten...det är därför jag står i valet och kvalet att antingen köra ETA eller Selitta (som är en kopia av ETA med en extra juvel)

@Hugii beroende på vilken fabrik och material jag kommer att använda mig av kommer tjocklecken ligga mellan 7,8 mm- 11,8 mm

jag är som sagt otroligt tacksam för all feedback, vare sig det är uppmuntrande eller konstruktiv...jag gör detta för oss riktiga klockälskare
 

pedral

Omega
2-Faktor
Blir nyfiken när du beskriver Sjöö Sandström som "någorlunda respektabelt". Slant du bara på tangenterna? Om inte får du gärna utveckla vad du menar.

det jag menar är att Sjöö Sandström är välkända i vissa kretsar i utlandet men inte lika stora som de kanske borde vara

här har du en parallell, Volvo är som DW, medan SS borde vara i samma klass som Koennigsegg, men det har av nån oförklarlig orsak inte riktigt nått upp till sin fulla potential pga brist på inovation, marknadsföring/branding osv (min personliga åsikt)
jag älskar sjöö sandström eftersom det är Svenskt, men det är nåt som saknas för att de ska ligga däruppe med the big guys.
;)
 

pedral

Omega
2-Faktor
Tycker nog att den är helt ok, saknas dock något, tycker nog som dom andra skippa datum, är också lite fundersam på urverket utan sekundvisare.
Får lite Sarpaneva vibbar över boetten, nu är dom kaske inte direkt sparsmakade, misstänker att du inte hamnar i deras prisklass ;-)

upload_2016-9-14_11-0-45.jpeg
näää inte riktigt i samma prisklass, dock älskar jag deras klocka de gjort med James Thompson (Blackbadger) innan Mb&F ;)
 
det jag menar är att Sjöö Sandström är välkända i vissa kretsar i utlandet men inte lika stora som de kanske borde vara

här har du en parallell, Volvo är som DW, medan SS borde vara i samma klass som Koennigsegg, men det har av nån oförklarlig orsak inte riktigt nått upp till sin fulla potential pga brist på inovation, marknadsföring/branding osv (min personliga åsikt)
jag älskar sjöö sandström eftersom det är Svenskt, men det är nåt som saknas för att de ska ligga däruppe med the big guys.
;)
Ok, då var det ett olyckligt ordval eftersom du egentligen syftade på hur välkända de är. Respektabelt är något helt annat, det var därför jag frågade.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Skippa datumfönster för att hålla tavlan så ren som möjligt då den rena Nordiska designen säkert kan attrahera vissa delar av marknaden för modeklockor. Att sälja mot ett segment som håller till här på Klocksnack tror jag blir svårt, eftersom många av oss här kommit en bit på sin klockresa och snöat in på t ex vintage, Rolex, Seiko eller andra varumärken, urverk eller finesser.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
IMG_0765.JPG

@Moorflax jag förstår din frustration över Kickstarter märken som vill tjäna en snabb hacka genom att använda sig av ord som "minimalism" och "luxury" när de bara gör innehåller skit.

Jag ska förklara varför jag väljer Kickstarter som plattform och varför jag frågar om tips här på KS.

1) jag har ingen arvsfond på miljoner som tillåter mig att bara kontakta Vaucher eller en annan "One stop shop" Med min design och säga "skapa detta och trycka det i folks ansikten"

2 ) jag har en verklig Passion för klockor och design, därför vill jag erbjuda världen ett annat alternativ än bara Sjöö Sandström (som enligt mig är det enda svenska klockmärket som är någorlunda respektabelt)

3) Vi som land saknar ett varumärke som kan positionera sig på entry-level segment för automatverk (tänk seiko, Citizen, Christopher Ward osv)
Jag har fått möjlighet att göra 33 klockor/färgutförande av samma tillverkare som hjälpt Sjöö Sandström ta fram sin Royal Capital kollektion för en runda 2,5-3 miljoner och det kapitalet har jag inte i dagsläget.
Så jag valde att ändra strategi och vill satsa på ett annat urverk men med samma "Swiss made" dignitet och går minst 15 gånger av volymen jag får med ETA/Selitta verk..

Så om du råkar ha 3 mille över som du vill investera och slippa Kickstarter tjatet får du gärna sponsra min vision och koncept.

Men din åsikt är lika viktig som alla andras, så jag undrar en sak: vad tycker du om klockan?

Jag bifogar en bild på lite facklitteratur jag har om klockor så att du förstår att jag FAKTISKT gör det här av passion för konsten och inte för pengarna.

Kram
Det är ju jättesvårt att ens göra en subjektiv bedömning utifrån de bilder du visar. men rent spontant så ser det i mina ögon ut som något min mamma fått från en trädgårdstidning. Det låter elakt men god design för mig är något som är genomarbetat och väl genomtänkt. Nu ser man bara en datorritad bild på en klocka.
Ta fram något ordentligt och visa så tror jag att det kan mottas bättre. Kanske är detta fel forumför detta? Ett modeforum kanske skulle fungera bättre?
Jag hoppas såklart att det går bra för ditt projekt men jag kommer nog inte köpa din eller någon annans kickstarterklocka.

Vänligen
Mattias

p.s.
Jag bifogar en bild på lite facklitteratur jag har om björnar så att du förstår att jag FAKTISKT har en stor passion för dessa. ;)
9789163868535_200x_nalle-puh-sex-sma-pekbocker_kartonnage.jpg
 

pedral

Omega
2-Faktor
Det är ju jättesvårt att ens göra en subjektiv bedömning utifrån de bilder du visar. men rent spontant så ser det i mina ögon ut som något min mamma fått från en trädgårdstidning. Det låter elakt men god design för mig är något som är genomarbetat och väl genomtänkt. Nu ser man bara en datorritad bild på en klocka.
Ta fram något ordentligt och visa så tror jag att det kan mottas bättre. Kanske är detta fel forumför detta? Ett modeforum kanske skulle fungera bättre?
Jag hoppas såklart att det går bra för ditt projekt men jag kommer nog inte köpa din eller någon annans kickstarterklocka.

Vänligen
Mattias

p.s.
Jag bifogar en bild på lite facklitteratur jag har om björnar så att du förstår att jag FAKTISKT har en stor passion för dessa. ;)
9789163868535_200x_nalle-puh-sex-sma-pekbocker_kartonnage.jpg

jag förstår och uppskattar din feedback , men jag har inte bett om kickstarter sponsring.
men det är bra att få höra en nyanserad och färgstark åsikt
 
Jag tycker inte heller att den ska ha datum, men inbillar mig att väldigt många kan tycka att en stor del av tjusningen med ett automatiskt urverk försvinner om den inte har sekundvisare. Många vill nog att det ska synas att den är mekanisk även för de som inte råkar veta det.

Bara något jag tror.
 

pedral

Omega
2-Faktor
Skippa datumfönster för att hålla tavlan så ren som möjligt då den rena Nordiska designen säkert kan attrahera vissa delar av marknaden för modeklockor. Att sälja mot ett segment som håller till här på Klocksnack tror jag blir svårt, eftersom många av oss här kommit en bit på sin klockresa och snöat in på t ex vintage, Rolex, Seiko eller andra varumärken, urverk eller finesser.

ok det är ju ändå bra att veta, modefolkets åsikt rör mig inte i nacken det viktigaste är ju alla "purister " då ni faktiskt är den mest svåflörtade publiken som faktiskt kommer med vettiga åsikter, kring hur de vill ha en klocka de skulle vilja investera i om man säger så.
 
Topp